علائم رسوب کلسیم

رسوب کلسیم زمانی اتفاق می‌افتد که بدن قادر به تجزیه‌ی کلسیم مازاد نبوده و آن را در اندامهای مختلف رسوب می‌سازد. جهت کسب اطلاعات بیشتری در خصوص این اختلال مرتبط با ماده معدنی همراه با نشانه‌ها، علل و
شنبه، 3 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم رسوب کلسیم
علائم رسوب کلسیم

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

رسوب کلسیم زمانی اتفاق می‌افتد که بدن قادر به تجزیه‌ی کلسیم مازاد نبوده و آن را در اندامهای مختلف رسوب می‌سازد. جهت کسب اطلاعات بیشتری در خصوص این اختلال مرتبط با ماده معدنی همراه با نشانه‌ها، علل و گزینه‌های درمانی این مقاله را مطالعه نمایید.
کلسیم یک ماده معدنی ضروری است که به رشد و تکامل مناسب استخوانها کمک کرده و همچنین عملکردهای ماهیچه‌ها و سیستم عصبی را تنظیم می‌سازد. مصرف منظم کلسیم در مقادیر کافی به جلوگیری از شروع پوکی استخوان، تنظیم انعقاد خون و انقباضات ماهیچه کمک کرده و همچنین احتمال ایجاد سنگ کلیه را کاهش می‌دهد. وجود بیش از حد کلسیم و یا کلسینوز که تجمع کریستال یا بلورها درون بافتهای نرم بدن می‌باشد، می‌تواند در صورت عدم درمان به موقع به مشکلات بسیاری منجر شود.

علائم رسوب کلسیم

رسوب زمانی رخ می‌دهد که مقادیر زیادی از کریستالهای کلسیم فسفات در بدن روی هم انباشته می‌شوند. متداول‌ترین نواحی از بدن که کلسیم بیش از حد به صورت رسوب در می‌آید نزدیک به زانو، آرنج یا شانه‌ها و زیر پوست انگشتان می‌باشد. علائم، شدت و محل کریستالها همچنین با توجه به خفیف یا شدید بودن کلسینوز تعیین می‌شود. علائم می‌تواند به دو دسته‌ی مهم متاستاتیک و دیستروفیک طبقه بندی شود.
• در افراد مبتلا به کلسینوز متاستاتیک، کریستالهای تقریباً سفید در زیر پوست و در نزدیکی مفاصل، به ویژه در نواحی کتف تشکیل می‌شود. هنگامی که پوست این نواحی شکافته می‌شود، مایعی سفید گچی از آن ناحیه ترشح می‌شود.
• دیگر نشانه خار یا اسپور (برجستگی) استخوانی است. خارهای استخوانی زمانی ایجاد می‌شوند که استخوانها شروع به رشد غیر طبیعی کرده و ایجاد درد نموده و در نتیجه حرکت صحیح مفاصل را با محدودیت همراه می‌سازد.
• کلسینوز دیستروفیک زمانی رخ می‌دهد که بافتهای نرم بدن همچون رباط‌ها، بافتهای همبند، تاندون‌ها و غیره یا بوسیله جراحت، جراحی و یا از بیماری خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید دچار آسیب می‌شوند. با وجود آنکه این رسوبها ممکن است در مراحل اولیه دردناک نباشند، اما امکان دارد با افزایش اندازه‌ی توده‌ها موجب بروز درد و التهاب شدید شوند.
• تجمع کلسیم روی استخوانها می‌تواند وضعیتی کاملاً آزار دهنده باشد. همانطور که اندازه رسوبات معدنی افزایش می‌یابد، فشاری را بر روی استخوانها و اندامی که در آنها وجود دارند شده و موجب بروز التهاب و درد می‌شوند.
• سفتی مفاصل و احساس درد خفیف تا شدید در حین حرکت مفاصل نیز نشانه‌ی شایعی است.

اثرات رسوبات کلسیم

اگرچه علت اصلی رسوب کلسیم هنوز ناشناخته می‌باشد، تعداد زنان مبتلا به این اختلال اغلب بیش از مردان است. در ادامه اثرات منفی کلسینوز بر روی بدن را معرفی می‌کنیم.
• وجود مقادیر غیر طبیعی کلسیم در ادرار می‌تواند به سنگ کلیه تبدیل شود. این عارضه می‌تواند با مشاهده علائمی مانند خستگی، اثرات کوچکی از خون در ادرار، درد در حین ادرار، تب و درد در ناحیه پایینی کمر و یا ناحیه لگن تشخیص داده شود.
• همچنین در صورت بالا بودن میزان رسوب در جریان خون، خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد.
• فردی که در بدن او مقدار زیادی کلسیم وجود دارد، همچنین ممکن است دچار یبوست، مشکلات گوارشی و خشکی دهان شود.
• میزان بالای این ماده معدنی در بافتها می‌تواند سمی باشد و در نتیجه به عملکرد مناسب اندامها آسیب رساند.
• چنانچه رسوب بیش از حد در بدن بخصوص در زنان باردار وجود داشته باشد، ممکن است به نقص مادرزادی نوزاد منجر شود.
• در زنان شیرده، مقدار بیش از حد تجمع کلسیم می‌تواند موجب بروز تشنج و کزاز در نوزاد شود.

انحلال رسوبات کلسیم

کلسیفیکاسیون (تجمع توده‌های کلسیم در بافتها) می‌تواند یک بیماری راجعه باشد که جهت محدود ساختن گسترش آن در بدن نیاز به درمان دارد. پیش از شروع به درمان، پزشک ممکن است یک سری آزمایشات تشخیصی را جهت بررسی محل دقیق و شدت رسوب گذاری بر روی بیمار انجام دهد. دارو، به ویژه داروهای ضد انعقاد، ممکن است به منظور کاهش حجم توده تجویز شوند. در صورت وجود درد، داروهای ضد التهابی جهت بی حس ساختن آن تجویز می‌شوند. در صورتی که رسوب با دارو از بین نرود و برای هریک از اندامها تهدیدی به حساب آید، عمل جراحی نیز یکی از گزینه‌های درمانی خواهد بود.
ازعلائم رسوب کلسیم می‌توان با کاهش مصرف بی رویه‌ی این ماده‌ی مغذی ضروری به خصوص به شکل مکمل جلوگیری کرد. در صورتی که رسوبات به سنگ تبدیل شوند، داروی مناسب و به موقع و یا عمل جراحی ممکن است به فرونشاندن درد ناشی از کلسینوز کمک نماید.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.