فوائد برگ ریحان

چنانچه تاکنون گیاه ریحان را در خانه خود پرورش نداده‌اید، این مقاله اطلاعاتی را در خصوص فوائد سلامتی بخش برگ ریحان در اختیارتان قرار می‌دهد که بی درنگ شما را به این کار ترغیب خواهد ساخت.
شنبه، 3 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فوائد برگ ریحان
فوائد برگ ریحان

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

چنانچه تاکنون گیاه ریحان را در خانه خود پرورش نداده‌اید، این مقاله اطلاعاتی را در خصوص فوائد سلامتی بخش برگ ریحان در اختیارتان قرار می‌دهد که بی درنگ شما را به این کار ترغیب خواهد ساخت.
ریحان گیاهی است ترد، و کوتاه که با برگهای پهن و بیضی شکل و بویی قوی، تند و شیرین قابل تشخیص است. نام گیاه شناسی آن Ocimum basilicum می‌باشد، با این حال، در برخی از نقاط جهان به عنوان ریحان شیرین شناخته می‌شود. برخی از معروف‌ترین گونه‌های آن ، ریحان آمریکایی، ریحان فرانسوی و ریحان مصری را شامل می‌شود. این گیاه که بومی مناطق گرمسیری آسیا است، امروزه در نقاط مختلف جهان یافت می‌شود و بخش عظیمی از اعتبار خود را به دلیل فوائد سرشار خود بدست آورده است.

فوائد سلامتی بخش برگ ریحان

برگ ریحان از سالیان پیش به عنوان چاشنی و ادویه مورد استفاده قرار می‌گرفته است و فوائدی که اخیراً از آن در سلامت کشف شده است به شهرت این سبزی افزوده است. از نظر شباهت ظاهری، برگهای ریحان تا اندازه‌ای شبیه به برگ نعناع بیابانی یا نعناع فلفلی است. این برگها پس از خشک شدن به رنگ قهوه‌ای در می‌آیند، به دنبال آن آسیاب شده و در آشپزی و همچنین مقاصد دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برگ ریحان خشک و آسیاب شده حاوی مقادیر بالایی از ویتامین K و ویتامین A است. همچنین سرشار از آهن و کلسیم بوده و از مقدار کمی منگنز، منیزیم، پتاسیم و فیبر خوراکی برخوردار است. خواص دارویی برگ ریحان آن را ماده‌ی تشکیل دهنده مهم داروهای مختلف گیاهی ساخته است. برخی از بارزترین فوائد این گیاه دارویی در ادامه آورده شده است.

عصاره برگ ریحان

عصاره تهیه شده از طریق افزودن برگ ریحان، هل، شکر و شیر به یک و نیم لیتر آب جوش به درمان تب و با پایین آوردن درجه حرارت در حال افزایش همراه با آن کمک می‌کند. عصاره بدست آمده از برگ ریحان در شربتهای سرفه و شربت اکسپکتورانت (خلط آور) به لطف توانایی خود در زدودن مخاط از دستگاه تنفسی به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. جویدن برگ ریحان تازه همچنین می‌تواند به درمان تب و مشکلات مرتبط با سلامتی کمک نماید.

از بین بردن استرس و تصفیه خون

برگ ریحان تنها جهت درمان تب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. جویدن روزانه این برگ همچنین می‌تواند به تصفیه خون و جلوگیری از اختلالات مرتبط با استرس کمک کند. خواص بسیار معروف ضد استرس این برگ آن را جزء مهمی از داروی جایگزین ساخته است.

خواص ضد التهابی

برگ ریحان به دلیل محتوای ای بتا کاریوفیلین ((E)-beta-caryophyllene)، خود را جایگزین داروی ماری جوانا ساخته که دارای اثرات ضد التهابی همچون این دارو می‌باشد. همچنین به رفع التهاب مرتبط با بیماریهای مختلفی مانند روماتوئید و التهاب روده کمک می‌کند.

چای ریحان

نوشیدن 2 تا 3 فنجان چای ریحان تهیه شده با افزودن برگ ریحان به آب جوش به صورت روزانه می‌تواند به جلوگیری از بروز چندین بیماری از جمله گلو درد، اسهال، یبوست، درد معده، زخم معده، زخمهای دهان و عفونت‌های ادراری کمک کند. می‌توانید مقداری عسل را به منظور شیرین شدن به چای خود بیافزایید. با این حال، بکار بردن این روش شیرین کردن چای ریحان برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی‌شود.
فوائد ریحان آن را به یکی از ترکیبات مهم طب جایگزین و شیوه زندگی سالم تبدیل ساخته است. لزوماً مجبور نیستید بیمار شوید و سپس از عصاره یا پودر برگ ریحان استفاده کنید. می‌توانید به منظور پیشگیری از بروز اختلالات مختلف آن را به طور روزانه استفاده نمایید. با این حال، چنانچه جهت درمان نوعی بیماری از آن استفاده می‌کنید، لازم است که طی یک دوره زمانی وضعیت خود را مورد بررسی قرار دهید. چنانچه بیماری هیچگونه نشانه‌ای از بهبودی از خود نشان نداد، و یا چنانچه در واقع مجدداً پدیدار شد، بایستی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.