راهنمای سلامتی: مزایای کالری و تغذیه‌ای گندم دروم

اگرچه گندم دروم بومی مناطق اروپای شرقی و شمال آفریقا می‌باشد، اما این محصول زراعی در حال حاضر به طور گسترده در شمال آمریکا و استرالیا کشت می‌شود. این مقاله به بررسی ویژگی‌های استثنائی و مزایای
شنبه، 31 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
راهنمای سلامتی: مزایای کالری و تغذیه‌ای گندم دروم
راهنمای سلامتی: مزایای کالری و تغذیه‌ای گندم دروم

سهیلا حاجی‏زاده


منبع: راسخون

اگرچه گندم دروم بومی مناطق اروپای شرقی و شمال آفریقا می‌باشد، اما این محصول زراعی در حال حاضر به طور گسترده در شمال آمریکا و استرالیا کشت می‌شود. این مقاله به بررسی ویژگی‌های استثنائی و مزایای بهداشتی این نوع گندم پرداخته است. این مقاله را مطالعه کنید تا متوجه شوید که چرا این رقم از گندم برای تولید پاستا مناسب بوده، اما جهت پخت نان توصیه نمی‌شود.
تقریبا 75 درصد از محصولات دانه‌ای مورد استفاده در آمریکا از گندم تهیه می‌شوند. نه تنها ایتالیایی‌ها، بلکه آمریکایی‌ها نیز علاقه‌ی زیادی به پاستا دارند. فروش سالانه‌ی پاستا در فروشگاه‌های مواد غذایی آمریکایی در سال 2000 برابر با 3/1 میلیون پوند می‌باشد. واژه‌ی لاتین دوروم به معنی "سخت" می‌باشد. در ایتالیا، گندم دروم که قوی‌ترین رقم گندم می‌باشد، از هزاران سال پیش منحصرا برای تولید پاستا مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام علمی این گندم Triticum durum می‌باشد. یک عضو از خانواده‌ی تتراپلوئید بوده و به عنوان گندم ماکارونی شناخته می‌شود. پوسته‌ی کهربایی رنگ آن بزرگتر از پوسته‌ی دیگر انواع گندم می‌باشد. این روزها، این رقم گندم به صورت تجاری در کشورهای دیگر جهت تحقق تقاضای روز افزون بازارهای پاستا کشت می‌شود. محتوای پروتئین بالای این گندم در میان همه‌ی ارقام دیگر گندم منحصر به فرد می‌باشد. سفتی و قدرت استثنایی این رقم برای تولید پاستا مناسب می‌باشد.

پاستا

انواع دیگر گندم هنگامی که برای ارائه‌ی یک آرد خوب آسیاب می‌شوند، چون که آندوسپرم هسته‌ی گندم معمولا به اندازه‌ای نرم بوده که به راحتی به یک آرد پودری شکسته می‌شود. اما در مورد گندم دروم، آندوسپرم به اندازه‌ای سفت بوده که شما یک محصول دانه‌ای به نام سمولینا دریافت می‌کنید. علاوه بر این، این رقم از گندم دارای گلوتن پایینی می‌باشد. از آن‌جا که خمیر دارای الاستیسته‌ی کمتری می‌باشد، می‌تواند به راحتی به اشکال پاستا درآید. دیگر خواص منحصر به فرد این دانه این است که آندوسپرم آن زرد رنگ بوده و به رنگ سفید کرمی نیست. این امر یکی از دلایل رنگ زرد جذاب پاستا و محصولات پاستا مانند اسپاگتی و ماکارونی می‌باشد.

نان

گلوتن در گندم مسئول تشکیل شبکه‌ی گلوتنی بوده که باعث الاستیسیته‌ی خمیر می‌گردد. این موضوع به ور آمدن خمیر کمک کرده، به طوری‌که نان روشن و پف مانند می‌گردد. با کم شدن گلوتن، تولید نان از آرد دروم مشکل می‌باشد. در صورتی‌که شما بخواهید از آن استفاده کنید، نیازمند بخش کمی از این آرد بوده و آن را با آرد سفید مخلوط کنید، یا ممکن است گلوتن گندم جداسازه شده را به آرد اضافه کنید. در غیر این‌ صورت، نان بسیار سنگین بوده و ممکن است در طول فرایند پخت به قطعاتی شکسته شود. در کشورهای شمال آفریقا و شرق خاورمیانه، از این رقم گندم به منظور پخت نان صاف و تکه‌های نان ضخیم استفاده می‌شود. در ایتالیا، انواع خاصی از نان حاصل از این نوع گندم ایجاد می‌گردد.

واقعیات تغذیه‌ای

بر اساس USDA، در این‌جا یک نمودار داده‌ای نشان دهنده‌ی کالری، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در 100 گرم گندم دروم ارائه شده است.

مقدار در 100 گرم

گندم

94/10 گرم

کالری

339 کالری

پروتئین

68/13 گرم

لیپید کل (چربی)

47/2 گرم

کربوهیدرات

13/71 گرم

مواد معدنی

کلسیم

34 میلی‌گرم

آهن

52/3 میلی‌گرم

منیزیم

144 میلی‌گرم

فسفر

508 میلی‌گرم

پتاسیم

431 میلی‌گرم

سدیم

2 میلی‌گرم

روی

16/4 میلی‌گرم

ویتامین ها

تیامین

419/0 میلی‌گرم

ریبوفلاوین

121/0 میلی‌گرم

نیاسین

738/6 میلی‌گرم

 ویتامین B6

419/0 میلی‌گرم

فولات

43 میکرو‌گرم


 

لیپیدها

اسیدهای چرب اشباع شده‌ی کل

454/0 گرم

اسیدهای چرب اشباع شده‌ی مونو کل

344/0 گرم

اسیدهای چرب اشباع شده‌ی پلی کل

978/0 گرم

کلسترول

صفر گرم

فواید سلامتی

داده‌های تغذیه‌ای نشان می‌دهد که گندم دروم دارای کلسیم معدنی بالایی بوده که می‌تواند باعث تقویت دندان‌ها و استخوان‌ها گردد.
مواد معدنی دیگری مانند پتاسیم، فسفر و منیزیم برای عملکرد مناسب اندام‌ها ضروری می‌باشد. آن‌ها باعث حفظ سلامت قلب و بهبود گردش مناسب خون می‌گردد. آن‌ها به حفظ سلامت سیستم قلبی و عروقی نیز کمک می‌کنند.
این رقم عاری از کلسترول می‌باشد. علاوه بر این، غنی از فیبر بوده که به هضم و پیشگیری از افزایش غیر طبیعی سطوح قند خون کمک می‌کند. این رقم از گندم برای افراد دیابتی خوب می‌باشد.
گندم دروم دارای مقادیر بسیار بالایی از پروتئین بوده که برای سنتز و عملکرد سلول ها ضروری می‌باشد. پروتئین‌ها برای ایجاد عضلات قوی و سطوح بالای انرژی مورد نیاز می‌باشد.
کل محصولات غلات به عنوان مواد غذایی سالم به آن‌ها اشاره شده، چون به حفظ وزن شما در محدوده‌ی طبیعی کمک می‌کنند.
به عنوان یک دانه‌ی کامل، دارای چربی پایین و پروتئین بالایی می‌باشد. این نوع گندم همیشه یک گزینه‌ی سالم برای پروتئین با کیفیت مناسب می‌باشد.

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما