سرما خوردگی سر در مقابل سرما خوردگی قفسه‌ی سینه

سرما خوردگی به دو دسته تقسیم می‌شود، سرما خوردگی سر و سرما خوردگی قفسه‌ی سینه. این نوع سرما خوردگی چیزی بین یک هفته تا چند ماه بسته به بخشی از دستگاه تنفسی که تحت تاثیر قرار گرفته، طول می‌کشد.
شنبه، 31 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سرما خوردگی سر در مقابل سرما خوردگی قفسه‌ی سینه
 سرما خوردگی سر در مقابل سرما خوردگی قفسه‌ی سینه

سهیلا حاجی‏زاده


منبع: راسخون

سرما خوردگی به دو دسته تقسیم می‌شود، سرما خوردگی سر و سرما خوردگی قفسه‌ی سینه. این نوع سرما خوردگی چیزی بین یک هفته تا چند ماه بسته به بخشی از دستگاه تنفسی که تحت تاثیر قرار گرفته، طول می‌کشد. در بروز سرما خوردگی دو ویروس اصلی یعنی رینوویروس‌ها و کرونویروس‌ها به منطقه‌ی نازوفارنکس قسمت بالایی دستگاه تنفسی حمله می‌کنند، سرما خوردگی قفسه‌ی سینه فرم پیچیده‌ای از سرما خوردگی بوده که قسمت پایینی دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار داده که ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه را پوشش می‌دهد. هنگامی که سرما خوردگی قفسه‌ی سینه شروع می‌شود، اغلب نشانه‌ای از نزدیک شدن به برونشیت حاد می‌باشد. اجازه دهید تا جنبه‌های مختلف هر دو نوع سرما خوردگی را که در آن‌ها پاتوژن‌های در ارائه‌ی علائم مربوطه نقش دارند را به منظور توانایی ترسیم خطوط مشخصی از تمایز بین هر دو بیماری بررسی کنیم.

سرما خوردگی سر در مقابل سرما خوردگی قفسه‌ی سینه

پاراگراف‌های زیر جزئیات مختلف مربوط به هر دو نوع سرما خوردگی را شرح می‌دهد، به طوری‌که تفاوت‌های متقابل بین هر دو را به آسانی بیان می‌کند. بخش زیر شامل چهار عنوان فرعی به منظور ایجاد تمایز بین دو نوع سرما خوردگی می‌باشد.

مناطق آسیب دیده‌ی دستگاه تنفسی

سرما خوردگی ناحیه‌ی نازوفارنکس قسمت بالایی دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پشت بینی، مناطق درونی سقف بینی و گلو نیز در ابتدای سرما خوردگی دچار سوزش می‌شوند. ویروسی که باعث بروز عفونت‌های سرما خوردگی سر می‌شود از قسمت پشت بینی شروع شده و در همه‌ی مناطق تا پشت گلو ادامه داشته و باعث بروز التهاب در این نواحی می‌گردد. این مواد منجر به گلو درد و خارش معمول مانند احساس سوزش در انتهای دهان همراه با تولید بیش از حد مخاط شده که منجر به آبریزش بینی می‌گردد. از سوی دیگر، سرما خوردگی قفسه‌ی سینه ناشی از عفونت ویروسی در قسمت پایین‌تر دستگاه تنفسی منجر به التهاب در این نواحی و تولید بیش از حد مخاط شده که باعث انسداد جزئی برونشیل‌ها به دلیل تجمع مخاط آلوده در این مکان می‌گردد. علائم این بیماری مشابه با برونشیت حاد می‌باشد. در واقع، یک سرما خوردگی قفسه‌ی سینه اغلب پیش زمینه‌ی ابتلا به برونشیت حاد می‌باشد.

عوامل آلوده کننده

در حالی‌که سرما خوردگی در نتیجه‌ی حمله‌ی آدنو ویروس‌ها و کرونو ویروس‌ها به بدن ما می‌باشد، در حالی‌که سرما خوردگی قفسه‌ی سینه ممکن است توسط آدنو ویروس‌ها، ویروس‌های آنفولانزا و باکتری های خاصی به همراه رینو ویروس‌ها ایجاد شود. عطسه‌های مکرر و خشک شدن سرفه نیز ممکن است ایجاد شود، در صورتی‌که سرما خوردگی توسط مواجهه با مواد آلرژی ایجاد شود. از سوی دیگر، علائم سرما خوردگی قفسه‌ی سینه شامل خس خس، تنفس شدید، گرفتگی قفسه‌ی سینه و درد یا احساس سوزش ناگهانی در قفسه‌ی سینه هنگام تنفس یا سرفه می باشد. علائم خاص این بیماری ممکن است با برخی از علائم بیماری آنفولانزا مانند تب، ضعف، سردرد و غیره همپوشانی داشته باشد.

درمان سرما خوردگی قفسه‌ی سینه در مقابل سرما خوردگی سر

سرما خوردگی قفسه‌ی سینه ممکن است توسط تجویر NSAIDs، داروهای خلط آور، پاراستامول‌ها و داروهای ضد درد و همچنین متوقف کننده‌های سرفه درمان شود. آنتی بیوتیک‌ها باید تنها بعد از تشخیص عفونت باکتریایی بر اساس تست نمونه‌های فیزیولوژیکی تجویز می‌شود. در مورد سرما خوردگی سر، علاوه بر تجویز داروهای ضد انعقاد، داروهای ضد درد پاراستامول ها، آنتی هیستامین‌ها نیز به تسکین علائمی مانند سرفه‌های خشک و عطسه‌های مکرر و همچنین آبریزش بینی کمک می‌کند.
از آن‌جا که هر دو فرم سرماخوردگی توسط عفونت ویروسی ایجاد می‌شود، بهترین روش درمان این بیماری تقویت و فعال کردن سیستم ایمنی بدن به منظور سرعت بخشیدن به فرایند نابودی پاتوژن‌های ویروسی می‌باشد. برای این هدف، مصرف ویتامین C و مکمل‌های روی و مصرف مواد غذایی مغذی غنی از آنتی اکسیدان‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی توصیه می‌شود. نوشیدن مقدار زیادی آب نیز به جبران مایعات از دست رفته از طریق ترشحات مخاطی کمک می‌کند. همچنین نوشیدن مقدار زیادی آب به خروج هرگونه داروها و مواد شیمیایی اضافی از بدن و به پیشگیری از اثرات نامطلوب بیماری کمک می‌کند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.