آلرژی به بادام زمینی: علل و علائم

بروز آلرژی نسبت به بادام زمینی در ایالات متحده در حال افزایش است. اجازه دهید به علائم و علل این عارضه که بسیار رایج و خطرناک است نگاهی بیاندازیم.
پنجشنبه، 5 مرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آلرژی به بادام زمینی: علل و علائم
آلرژی به بادام زمینی: علل و علائم

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

بروز آلرژی نسبت به بادام زمینی در ایالات متحده در حال افزایش است. اجازه دهید به علائم و علل این عارضه که بسیار رایج و خطرناک است نگاهی بیاندازیم.
آلرژی به بادام زمینی نتیجه واکنش غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن بوده به این سبب که بادام زمینی و محصولات تهیه شده از آن را به عنوان مواد مضر برای بدن در نظر می‌گیرد. در چنین مواردی، سیستم ایمنی آنتی بادیها و مواد شیمیایی همچون هیستامین را تولید می‌کند که می‌تواند پوست، چشم، بینی، راه‌های هوایی، سیستم روده‌ای، ریه‌ها و عروق خونی را تحت تأثیر قرار دهد.
شدت این واکنشهای آلرژیک ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در حالی که خوردن بادام زمینی متداول‌ترین مسیر قرار گرفتن در معرض آن است، بعضی افراد قادر نبوده بوی بادام زمینی را تحمل کرده و شروع به نشان دادن واکنشهای آلرژیک می‌کنند. استنشاق ذرات بادام زمینی موجود در هوا نیز ممکن است موجب بروز چنین واکنشهایی شود.
در اغلب موارد، آلرژی نسبت به بادام زمینی در دوران کودکی شکل می‌گیرد. بعضی کودکان ممکن است با بزرگ‌تر شدن بر این عارضه چیره شوند، اما احتمال وقوع مجدد آن وجود دارد. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که حدود 1% جمعیت آمریکا تحت تأثیر این عارضه قرار گرفته‌اند که می‌تواند موجب بروز علائم خفیف تا شدید شود.

علائم

معمولاً پس از تماس با بادام زمینی یا محصولات تهیه شده از آن، واکنش‌های آلرژیک ظرف چند دقیقه خود را نشان می‌دهند. محدوده علائم می‌تواند از درد خفیف معده تا آنافیلاکسی کشیده شود، آنافیلاکسی یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که می‌تواند مسیرهای هوایی را انسداد نموده، فشار خون، و حتی نارسایی قلبی را بوجود آورد. شایع‌ترین علامت آن کهیر است که با برآمدگی‌های قرمز و خارش آور روی پوست مشخص می‌شود.
تورم لبها، صورت و گلو نیز در این آلرژی معمول است. فرد مبتلا ممکن است همچنین بدتر شدن اگزما آتوپیک را تجربه کند. آلرژی بادام زمینی ممکن است موجب تهوع، استفراغ، اسهال، و درد شکمی شود. سایر علائم شامل احساس سوزش در دهان و گلو، عطسه، آبریزش بینی، احساس تنگی قفسه سینه، تنگی نفس و سرگیجه می‌شود.
شدیدترین علائم این آلرژی، آنافیلاکسی است که با اشکال در تنفس به علت تنگ شدن راه‌های هوایی و تورم گلو؛ فشار خون پایین، شوک، ضربان سریع و بی هوشی مشخص می‌شود. در چنین وضعیتی بیمار نیاز به درمان فوری با اپی نفرین دارد. و در صورت عدم درمان، این وضعیت ممکن است موجب مرگ فرد در طی چند ساعت شود. در حالی که بعضی افراد دچار علائم خفیف تا متوسط می‌شوند، دیگر افراد علائم شدیدی را تجربه می‌کنند. افراد مبتلا به آسم به احتمال زیاد از علائم شدید آلرژی به بادام زمینی رنج می‌برند.

علل

علت دقیق آلرژی به بادام زمینی هنوز مشخص نیست. برخی مطالعات صورت گرفته این وضعیت را به ژنتیک ارتباط می‌دهند، به گونه‌ای که فرزندان بستگان درجه یک مشخص شده است که احتمال بیشتری می‌رود دچار آلرژی به بادام زمینی شوند. این عارضه همچنین به تماس با بادام زمینی در طول دوران باردهی و شیردهی ارتباط داده می‌شود. قرار گرفتن در معرض محصولات تهیه شده از سویا به عنوان علت آلرژی به بادام زمینی ذکر می‌شود. به عقیده‌ی بعضی کارشناسان سلامت، تأخیر در معرفی بادام زمینی همراه با سایر مواد غذایی به کودکان ممکن است علت بروز این آلرژی در آنها باشد.
خوردن بادام زمینی یا محصولات تهیه شده از آن، تماس مستقیم پوستی و یا استنشاق گَرد حاصل از آرد بادام زمینی و یا اسپری روغن بادام زمینی و غیره برخی از مسیرهای متداول تماس با آن می‌باشند. چنانچه نسبت به بادام زمینی آلرژی دارید، احتمال آنکه فرزند شما مبتلا به این عارضه شود، وجود دارد. این وضعیت حتی اگر در حال حاضر مبتلا به آلرژی نباشید اما در طول دوران کودکی دچار دوره‌ای از آلرژی به بادام زمینی بوده‌اید، صدق می‌کند.
آزمایش آلرژی داده و چنانچه جواب آن مثبت بود، بایستی از تماس با بادام زمینی و محصولات تهیه شده از آن خودداری کنید. در صورتی که به طور اتفاقی بادام زمینی را مصرف و یا آرد آن را استنشاق نمودید، در اسرع وقت با پزشک خود مشورت نمایید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود. مراجعه به پزشک خود بی‌خطرترین راه تشخیص و درمان هرگونه بیماری است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.