مواد مغذی موجود در نخود فرنگی

آیا به دنبال اطلاعاتی در مورد فوائد نخود فرنگی در سلامت می‌باشید؟ این مقاله فهرستی از حقایق تغذیه‌ای و فوائد سلامتی بخش مرتبط با آن را فراهم ساخته است.
سه‌شنبه، 17 مرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مواد مغذی موجود در نخود فرنگی
مواد مغذی موجود در نخود فرنگی

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

آیا به دنبال اطلاعاتی در مورد فوائد نخود فرنگی در سلامت می‌باشید؟ این مقاله فهرستی از حقایق تغذیه‌ای و فوائد سلامتی بخش مرتبط با آن را فراهم ساخته است.
نخود سبز یا نخود فرنگی با نام علمی Pisum sativum به خانواده بقولات تعلق دارد. آنها دانه‌های کروی کوچکی بوده که درون غلاف قرار دارند و به طور کلی در فصل بهار و اوایل زمستان در دسترس می‌باشند. نخود فرنگی به عنوان سبزی جهت مصارف پخت و پز در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان یک افزودنی محبوب در بسیاری از غذاهای خوشمزه و سالم عمل می‌کند. این دانه‌های کوچک سبز سرشار از پروتئین بوده و حاوی بسیاری مواد مغذی دیگر می‌باشند.

ارزش غذایی

جدول ذیل ارزش غذایی نخود فرنگی را در هر 100 گرم نشان می‌دهد.

مواد مغذی

ارزش غذایی

کربوهیدرات

5ر14 گرم

پروتئین

4ر5 گرم

چربی

4ر0 گرم

فیبر خوراکی

1ر5 گرم

قند

7ر5 گرم

ویتامین A

38 میکرو‌گرم

بتا کاروتن

449 میکروگرم

ویتامین B1

3ر0 میلی‌گرم

ویتامین B2

1ر0 میلی‌گرم

ویتامین B3

1ر2 میلی‌گرم

ویتامین B5

1ر0 میلی‌گرم

ویتامین B6

2ر0 میلی‌گرم

فولات

65 میکروگرم

ویتامین C

50 میلی‌گرم

کلسیم

25 میلی‌گرم

فسفر

108 میلی‌گرم

پتاسیم

244 میلی‌گرم

منیزیم

33 میلی‌گرم

آهن

5ر1 میلی‌گرم

روی

2ر1 میلی‌گرم

انرژی

80 کالری

فواید سلامتی بخش

• نخود فرنگی به عنوان جایگزینی سالم برای گوشت در نظر گرفته می‌شود به این دلیل که حاوی مقدار خوبی پروتئین است که تقریباً دو برابر مقدار موجود در اکثر سبزیجات می‌باشد.
• نخود فرنگی از محتوای کالری کمی برخوردار بوده و برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مفید می‌باشد.
• این سبزی حاوی ماده‌ای شیمیایی تحت عنوان اسید نیکوتینیک بوده که بخاطر کاهش کلسترول در خون شناخته شده است.
• مقدار بالای ویتامین C موجود در نخود فرنگی، به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و از ما در برابر ابتلاء به بسیاری از عفونتها محافظت می‌کند.
• نخود فرنگی حاوی پروتئینهای گیاهی خاصی به نام لکتین بوده که توانایی از هم پاشیدن و حل کردن توده‌های گلبول قرمز را دارند. این امر به جلوگیری از لخته‌های خونی کمک می‌کند.
• این سبزی به کاهش خطر دژنراسیون ماکولا و آب مروارید به دلیل داشتن کاروتنوئید و لوتئین در خود کمک می‌کند.
• وجود محتوای بالای فیبر خوراکی در نخود فرنگی، آن را برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند مفید می‌سازد.
• به دلیل وجود محتوای بالای پروتئین و نشاسته در نخود فرنگی، این سبزی به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای بدن سازی محسوب می‌شود.
• نخود فرنگی به عنوان منبع خوبی از ویتامین B6 و اسید فولیک عمل می‌کند. این مواد مغذی تشکیل هموسیستئین را کاهش می‌دهند، هموسیستئین مولکولی است که مانع از اتصال عرضی کلاژن شده و می‌تواند به پوکی استخوان منجر شود. در نتیجه وجود آن جهت حفظ سلامت استخوان مفید است.
• نخود فرنگی آهن را که جهت تشکیل سلولهای طبیعی خون ضروری است، فراهم می‌سازد. کمبود آهن می‌تواند موجب خستگی، کم خونی، کاهش عملکرد سیستم ایمنی و مشکلات یادگیری شود.
• این سبزی به حفظ سطح انرژی پایدار کمک می‌کند.
• نخود فرنگی به تولید انرژی، سوخت و ساز کربوهیدرات و برخی عملکردهای عصبی کمک می‌نماید.
• نخود فرنگی منبعی غنی از آنتی اکسیدان بوده و ممکن است در پیشگیری از بروز انواع خاصی از سرطان مفید باشد.
نخود فرنگی همچنین مواد مغذی بسیاری که جهت انجام عملکردهای مختلف بدن ما ضروری می‌باشند، را تأمین می‌سازد. با این حال، حاوی مواد طبیعی تحت عنوان پورین بوده که به اسید اوریک متابولیزه می‌شوند. کریستالهای اسید اوریک مازاد ممکن است در کلیه‌ها، مفاصل، تاندونها و سایر اندامها رسوب کرده و موجب بروز یا تشدید عارضه‌ای تحت عنوان نقرس شوند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به مشکلات مرتبط با پورین مانند بیماریهای کلیوی و یا نقرس بایستی مصرف این ماده غذایی را محدود سازند.
بنابراین، آنچه گفته شد همه ارزش غذایی نخود فرنگی و فوائد سلامتی بخش آن را شامل می‌شد. می‌توانید این سبزی را در باغچه منزل خود پرورش داده و یا آنها را فریز شده و یا کنسروی خریداری و از فوائد سلامتی بخش آن برخوردار شوید!
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.