چگونه از پوست خود مراقبت کنیم ؟ (1)

گرچه اغلب زنان تنها به زیبایی و درخشندگی پوست خود توجه دارند اما بهتر است بدانید پوست کارهای متعدد و مهمی برعهده دارد .پوست گسترده ترین عضو بدن است و درحدود دو متر مربع مساحت و سه تا سه و نیم کیلوگرم وزن دارد
شنبه، 5 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
چگونه از پوست خود مراقبت کنیم ؟ (1)
چگونه از پوست خود مراقبت کنیم ؟ (قسمت اول )
 
 
نویسنده:فریبا جعفری نمینی


 
گرچه اغلب زنان تنها به زیبایی و درخشندگی پوست خود توجه دارند اما بهتر است بدانید پوست کارهای متعدد و مهمی برعهده دارد .پوست گسترده ترین عضو بدن است و درحدود دو متر مربع مساحت و سه تا سه و نیم کیلوگرم وزن دارد .پوست از سه لایه ی اصلی تشکیل شده است :
1 ـ لایه داخلی
2 ـ لایه ی میانی و بالا پوست
3 ـ لایه ی خارجی یا بشره
لایه خارجی شامل سلول هایی است که مرتب در حال بازسازی هستند .
سلولهای تازه و جوان درسطح زیرین لایه خارجی ساخته شده و به تدریج سلولهای پیرو مرده را به سطح بیرونی این لایه می رانند.درواقع هرسه تا چهارهفته سطح پوست کاملاً با سلول های تازه تعویض می گردد .با حمام گرفتن به راحتی می توان سطح پوست را از سلول های مرده پاک کرد اما لایه ی جدید محکم و قابل ارتجاع است .خطرهایی که پوست را تهدید می کند .

استرس :

تأثیراسترس برپوست خود را به اشکال گوناگون نشان خواهد داد .اما معمولاً استرس در جهتی که پوست مستعد به ابتلا آن است خود را نشان خواهد داد و وضعیت وخیم موجود را بدتر می کند .به طورمثال :آکنه در شرایط استرس زا خیم ترخواهد شد .چون بالاپوست و یا لایه ی میانی پوست انتهای رشته های عصبی را در خود جای داده است و این اعصاب پیامهای محیط خارجی را به مغز برده و پاسخ را برای نشان دادن واکنش مناسب به پوست می رسانند .

حفاظت از پوست :

امروزه همه ی ما ناچاریم از پوست خود بیش از پیش در برابر نور خورشید محافظت نماییم .تقریباً 90 % از نشانه های چروک های زود رس در صورت براثرتابش نورخورشید است زیرا اشعه ی ماوراء بنفش موجب می گردد کلاژن و الاستین موجود در پوست شما شکسته شده و قوام خود را از دست بدهد .
بهترین راه برای بهبودی ،پرهیز از نورخورشید حتی به مدت کوتاه به دو صورت پیشنهاد می شود (فیزیکی و شیمیایی ).
محافظ های فیزیکی با روش منعکس ساختن اشعه ی ماورا ء بنفش از روی پوست شما کار می کنند درحالی که محافظهای شیمیایی این اشعه را جذب می نماید و بدین شکل نمی گذارند این اشعه ی زیان باربه پوست شما برسد .
وسایل فیزیکی مانند کلاههای سایبان دار و استفاده از عینک های آفتابی که شیشه آنها در برابر UVA و هم UVB محافظ چشم باشد و از بروز آب مروارید درچشم جلوگیری کند .
وسایل شیمیایی :مانند استفاده از کرم ها و کرم پودرهای ضد آفتاب ،که باید دقت کنید تا عیارحفاظتی یا SPF آن بین 15 تا 30 درصد باشد و دقت کنید که از این کرمها باید هرروز استفاده کنید و اگر تمام روز بیرون از خانه هستید و در برابر نور خورشید ، هرچهارساعت یک باراستفاده از کرم ضد آفتاب را تجدید کنید.
نکته :برنزه کردن پوست در برابر خورشید به معنای فریاد کمک این عضو است و به هیچ عنوان پوست برنزه ،پوست سالمی نخواهد بود و در واقع اولین قدم به سوی استحاله و تخریب پوست است .
نکته :تنها زمانی از ضد آفتابهای ضد آب استفاده کنید که ضرورت داشته
باشد.مثلاً هنگام شنا و یا درکنار دریا چون آنها نباید به مدت طولانی بر روی پوست باقی بمانند چون موجب ایجاد حساسیت یا جوش می شود .
اشعه ی ماوراء بنفش همیشه درفضا هستند حتی زمانی که هوا ابری است. و همچنین اشعه ی UVA(اشعه ی پیرکننده ی پوست )قادر است از شیشه نیز عبور کند .این بدان معناست که هنگام رانندگی در ماشین نیز باید حتماً از ضد آفتاب استفاده شود .
برای محافظت از پوست خود یک برنامه ی منظم داشته باشید.این برنامه باید شامل :ماسک ، پوسته برداری ، پاک کننده و مرطوب کننده باشد .
از مرطوب کننده هایی استفاده کنید که حاوی اسید هیدروکسی آلفا ، هیدروکسی بتا و یا آنزیم باشد و یا از کرم های آنتی اکسیدان شب یا روز استفاده نمایید .
در رژیم غذایی روزانه خود حتماً مواد آنتی اکسیدان (چون ویتامین C و Eوبتاکاروتن )را بگنجانید.
اگردچار آفتاب سوختگی شدید بهترین روش درمان قرار دادن پوره ی آلورا به روی پوست است .ژل آلوور را از روی برگ گیاه برداشته و مستقیماً به روی محل آفتاب سوختگی قرار دهید .

انواع پوست :

پوست خشک :آلودگی هوا و اشعه ماوراء بنفش این دو از عوامل مهم خشکی و بدون آب ماندن پوست هستند .کسانی که این نوع از پوست را دارند باید روزانه ازضد آفتاب استفاده کنند و کمتر صورت خود را با صابون های قوی که خاصیت قلیایی دارند بشویند .چون این صابون ها میزان PH پوست را به بالاتر ازهفت رسانده و پوست را خشک تر می کند .سعی کنید هیچ گاه از صابون معطراستفاده نکنید .زیرا این صابون ها حاوی افزودنی های شیمیایی بیشتری هستند .بهتراست از صابون های گلسیرینه یا صابون های چرب که دارای PH خنثی هستند استفاده کنید چون دارای مرطوب کننده هستند و پوست را هیدراته نمی کنند .استفاده از مرطوب کننده و صابون های مایع و یا شامپوهای بدن PH پوست شما را به تعادل می رساند .
علاوه برتمام اینها عواملی که ذکر شده خشکی پوست ممکن است عامل داخلی داشته باشد.مثل :کمبود پروتئین که به دنبال یک رژیم غذایی سخت اغلب موجب خشکی پوست خواهد شد و یا مشکلات هورمونی نظیر کم کاری غده ی تیروئید وی با استفاده برخی از داروها چون آلوتان که برای درمان آکنه به کار برده می شود و دربرخی از موارد نادر برخی از سرطان ها چون :لنفوم نیز می تواند از عوامل خشکی پوست باشد .
جالب است بدانید که گرچه آب برای داشتن پوست سالم بسیارمهم است اما کم خوردن آب به ندرت موجب خشکی پوست می گردد .مگراینکه فرد از لحاظ پزشکی دچار مشکلی باشد .

پوستهای چرب :

اغلب اشخاصی که پوست چربی دارند با مشکل آکنه و یا جوش مواجه هستند .
دیدن جوش در صورت هیچ کس خوشایند نیست .از هربزرگسال در سن 25 تا 45 سال یک نفرمبتلا به آکنه است .اغلب افراد آکنه را در دوره ی بلوغ تجربه می کنند زیرا در این دوره هورمون ها تقریباً درنوسان هستند .و در واقع سه نفر ازچهار نوجوان مبتلا به آکنه است و این پدیده در پسران بیشتر از دختران وجود دارد .
هر چیز که میزان هورمون را افزایش دهد چون استرس ،قاعدگی ، بارداری ، قرص های ضد بارداری ، و برخی از داروها می تواند آکنه را تشدید کند .
زمانی که غدد چربی بیش از حد چربی تولید کنند ،چربی ، باکتری ،و سلول های مرده درون پوست تجمع می کنند و جوش شکل می گیرد .اگر سرجوش مسدود شود بدنه ی فولیکول مو ،ورم کرده و سرجوش سفید می شود .اما اگر سرجوش بازبماند سطح پوست تیره تر شده و جوش سرسیاه را به وجود می آورد.
که درهرصورت خوشبختانه این اختلال پوستی به هیچ وجه خطرناک نیست گر چه اغلب آزاردهنده ، گاهی دردناک و معمولاً موجب نازیبایی می شود و معمولاً در اعتماد به نفس فرد بسیار مؤثراست و گاهی در ارتباط با دیگران نیز موجب اختلال خواهد شد .
برای درمان آن تنها می توان از صابون ها یا پاک کننده های ملایم استفاده کرد و محصولاتی را انتخاب کنید که دارای فرمول ضد آکنه باشند .
با پوست خود با ملایمت رفتار کنید ، برای شستشو از لیف های بسیار نرم استفاده کنید و هنگام خشک کردن پوست ازحوله های لطیف و نرمی استفاده کنید.زیرا حرکات تند و خشن و ساییدن پوست می تواند موجب التهاب و عفونت تمام یا قسمتهایی از پوست گردد .جوش های پوست خود را فشار ندهید و آنها را نترکانید با این کار تنها باکتری ها را به داخل پوست رانده و احتمال عفونت را افزایش می دهید .
استرس اگرچه عامل آکنه نخواهد بود ولی آکنه در شرایط استرس زا وخیم تر خواهد شد.همچنین اگزما و سپور یازیس نیزبا استرس تشدید می یابد و احتمالاً کنترل آنها نیزدشوارتر خواهد گردید .سعی کنید روشهای آرام سازی و تنفس عمیق را بیاموزید زیرا یکی از مهمترین دلایل استرس زیاد ،تنفس سطحی و ناکارآمد است .
استفاده ازماساژ صورت در زمانی که آکنه نباشد همراه با یک کرم آرام بخش روش بسیارمناسبی برای کاهش استرس خواهد بود .
انجام ورزشهای روزانه و خواب منظم برروی سیستم ایمنی بدن وپوست اثر خواهد داشت کشیدن سیگاراثرات بسیار ناخوشایندی برای پوست در برخواهد داشت .

مراقبت از پوست :

پوست آینه ی سلامت درون ماست .
مراقبت ازپوست با کمک مواد طبیعی و تازه چون روغن های طبیعی مثل : روغن زیتون ،روغن بادام شیرین ،روغن آواکادو ، روغن جوجویا و استفاده از آب سبزیجات و استفاده همزمان آن از روغن های طبیعی و عصاره ی گیاهان می تواند پوستتان را صاف کرده و سلولهای آن را تغذیه نماید .یک مراقبت جامع از پوست باید شامل حداقل سه عنصر باشد :
1 ـ پاک کردن
2 ـ تقویت کردن
3 ـ مرطوب ساختن
برای پاک کردن پوست های خشک و شستشو آن می توان یا از لوسیون های پاک کننده برای پوستهای خشک استفاده کرد و یا صابون مناسب برای پوستهای خشک از صابونهای چرب و یا مرطوب کننده استفاده کنید که اغلب حاوی عناصر پاک کننده بیشتری هستند .مثل :صابونهای گلسیرینه و شستشو یک بار در روز برای این نوع پوست کافی است .
و برای پوستهای چرب شستشوی دو تا سه بار در روز با استفاده از صابون مخصوص نوزادان و یا ساده و بدون عطر بسیار مناسب خواهد بود .
نکته :شستشوی صورت قبل از خواب و پاک کردن پوست از مواد آرایشی و گرد و غبارانباشته شده بر روی صورت بسیارمهم است و صبحها کافی است که تنها صورت خود را با آب گرم آبکش کنید .

چند نوع پاک کننده طبیعی :

کرم پاک کننده مخصوص پوستهای چرب :
موم عسل : دو قاشق
روغن بادام :20 میلی گرم (یک قاشق )
روغن اسطوخودوس :1 قطره
آب مقطر :یک قاشق
موم عسل و روغن بادام را درون ظرف کوچکی روی حرارت ملایم آب کنید . سپس روغن اسطوخودوس و آب را افزوده و مواد را کاملاً مخلوط کنید و مدتی هم بزنید تا کرم آماده شود .

پاک کننده هرنوع پوست :

خامه ترش :یک قاشق
آبلیموی تازه:یک قاشق
مواد را با هم مخلوط کنید و بلافاصله با گلوله ای از پنبه آن را روی پوست بمالید .پس ازچند لحظه پوست را با آب گرم آبکش کنید .
پاک کننده برای پوست خشک :
بوراکس :نصف قاشق مرباخوری
آب معدنی :دو قاشق غذاخوری
موم :یک قاشق
روغن بادام :چهار قاشق
بوراکس را در آب حل کنید .موم را روی حرات ملایم آب کنید و روغن بادام را با آب مخلوط کنید .محلول بوراکس را افزوده و مواد را از روی حرارت بردارید و بگذارید سرد شود و استفاده کنید .

تقویت کننده ی پوست :

مواد تقویتی پوست را خنک کرده و آثار پاک کننده را از صورت می زداید و همچنین پوست را برای جذب مرطوب کننده آماده می سازد .
بهترین و کم خرج ترین تقویت کننده برای هر نوع پوست گلاب است .می توانید نصف قاشق مرباخوری گلیسیرین را به دو قاشق غذاخوری گلاب افزوده و تقویت کننده ملایمی برای پوست خشک بسازید .
برای پوست چرب نیزیک قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق غذاخوری روغن فندق افزوده و مصرف کنید و این مواد را با گلوله ای از پنبه با حرکات ملایم و رو به بالا به روی صورت بمالید .

مرطوب ساختن :

مرطوب کردن برای هر نوع پوستی ضروری است .شکل کرم های جامد برای پوستهای خشک مناسب تر است .
مرطوب کننده هایی که به شکل لوسیون ساخته می شود برای هرنوع پوستی مناسبند یکی ازمهمترین مرطوب کننده های طبیعی را می توان از مخلوط ساختن دو قاشق غذاخوری روغن بادام و دو قاشق مرباخوری گلاب بسازید که برای پوست خشک دو قطره روغن گل سرخ و برای پوست چرب دو قطره روغن اسطوخودوس و برای پوست معمولی دو قطره روغن فندق افزوده و با ملایمت با نوک انگشتان به صورت بمالید و به ویژه مراقب نواحی دورچشم باشید .

مراقبت های تکمیلی از پوست :

1 ـ پوسته برداری
2 ـ بخوردادن
3 ـ ماسک
4 ـ ماساژ
منبع:ازپوست خود چه می دانید ؟



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.