تشخيص به موقع؛ مانع پيدايش آسم مزمن

تشخيص زود هنگام آسم و انجام اقدامات درماني مي تواند از پيدايش آسم مزمن و تغيير ساختار جدار مجاري هوايي جلوگيري كند. آسم يكي از بيماريهاي مزمن و التهابي ريه است كه در كودكان شايع است. سرفه هايي كه بعد از هر سرماخوردگي طولاني همراه با تنگي نفس و خس خس سينه شبانه و خصوصاً تشديد آن بعد از ورزش، گريه و خنده پيدا شود و اغلب به داروهاي «گشادكننده برونش» مانند بتا2 آگونيستها پاسخ بدهد مي تواند آسم باشد
شنبه، 12 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تشخيص به موقع؛ مانع پيدايش آسم مزمن
تشخيص به موقع؛ مانع پيدايش آسم مزمن
تشخيص به موقع؛ مانع پيدايش آسم مزمن





تشخيص زود هنگام آسم و انجام اقدامات درماني مي تواند از پيدايش آسم مزمن و تغيير ساختار جدار مجاري هوايي جلوگيري كند. آسم يكي از بيماريهاي مزمن و التهابي ريه است كه در كودكان شايع است. سرفه هايي كه بعد از هر سرماخوردگي طولاني همراه با تنگي نفس و خس خس سينه شبانه و خصوصاً تشديد آن بعد از ورزش، گريه و خنده پيدا شود و اغلب به داروهاي «گشادكننده برونش» مانند بتا2 آگونيستها پاسخ بدهد مي تواند آسم باشد. در كودكان 6 تا 12 ماه، آسم شايع نيست و به دليل عفونت ويروسي به ويژه برونشيوليت همراه با ويزينگ مي شود كه مي تواند موقتي و زودگذر باشد.

تشخيص آسم:

براي تشخيص آسم علاوه بر سن كودك، سابقه آلرژي در والدين و فاميل درجه 1 و 2، وجود زمينه اتوپي را تعيين نموده در مرحله دوم وجود ضايعات اگزمايي صورت در ماههاي اول زندگي و مصرف شيرخشك (فرمولا) با شيشه و سيگار كشيدن پدر و اطرافيان سبب پيدايش التهاب گلو و ويزينگ و منجر به آسم مي شود.
در كودكان بزرگتر از يك سال آسم شايعتر است، با اين وجود هر ويزينگ را نبايد به عنوان آسم تلقي كرد بلكه جسم خارجي و آسپيراسيون شير در اطفالي كه با شيشه شير مي خورند و بيماري CF در كودكان با وزن و رشد كم و مدفوع چرب و نشانه كلابينگ ناخنها، بيماريهاي غير آسم كه ويزينگ دارند را مطرح مي كند.
با مطالعه وضع خانواده و مسكن و تحصيلات والدين و درآمد خانواده و جمع بندي آن اگر به آسم مشكوك شديم با انجام تست جلدي و شمارش ائوزينوفيلهاي خون محيطي و تأثير داروها بر روي سرفه و خس خس كودك مي توان تشخيص آسم را در نظر داشت.

درمان آسم :

مرحله بعد از تشخيص، تعيين برنامه و پلان درماني است. براي اين كار لازم است درجه شدت را درصورت امكان با انجام اسپيرومتري مشخص كنيم پلان درماني را در حمله حاد آسم، آسم خفيف، متوسط و بدخيم درنظر بگيريم.در حمله حاد آسم اولين دارو استنشاق بتا2 آگونيستها به فواصل هر 2 ساعت، 4 ساعت و 6 ساعت با به كارگيري آسان نفس يا بنولايزر شروع مي شود. به علاوه از استروئيد استنشاقي يا خوراكي تجويز مي شود. چنانچه ظرف چند ساعت داروهاي مذكور مؤثر نبود يا با پيشرفت علائم تنگي نفس و تاكي پنه سيانوز، بستري شدن در اورژانس ضرورت دارد. در كودكان بالاتر از پنج سال بايد به وضعيت آلرژيك سينوزيت توجه داشت و با درمان آنها دركنترل و بهبود آسم كودك بهره برد.
منبع: http://www.isnatums.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.