رمالي در لباس اهل علم

دعانويسي، رمالي، سحر و جادو از ديرباز در زندگي اجتماعي انسان نقش داشته و برخي در پي اين بودند که براي رفع مسائل و مشکلاتشان دست به دامان مدعيان برخورداري از علوم غريبه بر نند. گزارشي که از خاطر
سه‌شنبه، 31 مرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
رمالي در لباس اهل علم
رمالي در لباس اهل علم

به کوشش: جمعي از نويسندگان

 
دعانويسي، رمالي، سحر و جادو از ديرباز در زندگي اجتماعي انسان نقش داشته و برخي در پي اين بودند که براي رفع مسائل و مشکلاتشان دست به دامان مدعيان برخورداري از علوم غريبه بر نند. گزارشي که از خاطر مخاطبان عزيز خواهد گذشت شرحي مختصر از روند زندگي و مراحل تحصيلي يکي از مدعيان است که براي جلب توجه بيشتر عوام شيوه‌‍‌هاي گوناگوني را آزمود و در سوء استفاده از احساسات ديني مردم بر ساير رقباي خود پيشي گرفت.
ابراهيم ن معروف به ن ب متولد 1341 عليرغم حضور طولاني در حوزه، بهره‌اي مناسب از علوم حوزوي نبرده است همينطور دستخط، نوع نگارش و نوع رسم الخط نامبرده مويد اين مطلب است.
وي در يکي از مصاحبه‌هاي خود با يکي از نشريات زرد از نظر فقهي به اظهارنظر پرداخته و در پاسخ به اين سوال که در مورد تسخير جن توضيحاتي ارائه دهيد گفته است:
عقيده من اين است که تسخير جان مکروه است و بعيد مي‌دانم که حرام باشد. مرحوم آيت الله خويي سيد الفقها و المجتهدين ايشان در اين مورد لفظ و لايجوز دارد و و لايجوز مثل اين است که جايز نيست انسان پنير خالي بخورد. تسخير جن فکر مي‌کنم نهي ارشادي باشد نه نهي مولوي. من فکر مي‌کنم که انسان در اين زمينه مختار است. ولي بسيار مشکل است. بسيار مشکل.
البته همانگونه که اشاره شد شواهد و قرائن حاکي از اين است که وي با عنايت به مشاغل فراوان غيرعلمي فرصت حضور مستمر در حوزه دروس را نداشته و عليرغم ادعايش نتوانسته بهره کافي از اساتيد حوزه را ببرد. البته وي در سال 83 در گفتگويي مدعي شد که 30 سال است که مشغول پژوهش در امور اجنه است.
مدتي در خيابان باجک به مراجعات مختلف مردمي از قبيل استخاره و دعانويسي مشغول بود.
بکار گيري شگردهاي خاص در جذب مردم مراجعات او را بيشتر کرد. بنحوي که به تنهايي پاسخگوي مراجعين خود نشد و چند نفري را بعنوان کمک کار و منشي و دفتردار استخدام کرد. مراجعه افراد مختلف بويژه از تهران و حتي برخي مراجعات افراد خارج از کشور و اخذ مبالغ کلاني از مردم وضعيت وي را دگرگون کرد تا جايي که در کنار يکي از خيابان‌هاي شهرستان قم منزل چند طبقه بزرگي احداث کرد. وي يک طبقه از ساختمان را به عنوان حسينه و يک طبقه را بعنوان مراجعات خاص اختصاص داده است. وي صبح ساعاتي را به مراجعات مردمي اختصاص داده و از طريق علوم غريبه و رمل پاسخگوي مشکلات مردم مي‌باشد. وي همچنين ساعاتي را در هفته بعنوان تدريس علوم غريبه در منزل برگزار کرده که افراد مختلف در اين کلاس شرکت مي‌کنند. ن که در چند سال گذشته با افراد در زمينه عتيقه جات فعاليت مي‌کرد با اقبال مردم، شيوه کار خود را تغيير داده و اين بار بعنوان عارف سالک وارد مرحله جديدي شده و با چاپ کتاب‌هاي مختلفي به معرفي خود پرداخت.
او براي پشبرد اهدافش سعي مي‌کرد شيوه‌هاي مختلفي را براي برقراري ارتباط بيشتر با مراجعه کنندگان در پيش بگيرد از جمله اينکه:
1- جعل شجره نامه سيادت: مسائلي مختلفي پيرامون سيادت جمعيت زيادي از برخي روستاهاي قم مطرح شده ولي اطلاعات کامل پيرامون افرادي که توسط وي سيد شده اند در اختيار نمي باشد.
2- رمالي براي افراد مختلف: ن. ب با بياني فريبکارانه و کلمات خيلي عاطفي در پاسخ افرادي که حضوري يا تلفني از وي در خصوص مشکلات مالي، کاري، خانوادگي و.. مراجعه مي‌کردند، طوري وانمود مي‌کرد که کليد فتح مشکلات آنها در دست او است. سپس با مرتب کردن جملات کليشه‌اي مشابه مانند شما عمري طولاني خواهيد داشت، مقامت از مقام پدر و جدت بالاتر خواهد شد، مال زيادي در انتظار تو است و...، در نهايت پس از جذب و اميدوار کردن آنها مي‌گفت: لکن شما از حيث چشم و نظر ضعيف هستي. پيامبر فرموده است نظر(چشم زدن) حتي شتر را از پاي در مي‌آورد يا اينکه مي‌گفت: البته بيشتر در طايفه نسوان در خانه شما سحرمي بينم..
ن. ب در ادامه براي اينکه وانمود کند مثل ساير دعانويس‌ها و رمال‌ها پول نمي گيرد با دادن برخي از تاليفات خود و علامت گذاري صفحات، آن را وادار به خواندن اذکار مخصوص مي‌کرد و لوح مخصوص که از قبل تهيه کرده و نگين انگشتري که آن را حزر مي‌ناميد، مي‌داد و با توجه به استطاعت مالي طرف حداقل ده الي بيست هزار تومان از آنها دريافت مي‌کرد.
اين افراد نوعاً در مراجعات بعدي بيشتر در دام وي گرفتار مي‌شدند. به اين صورت که مي‌گفت: نظري که به شما شده بسيار قوي است و جز با قرباني کردن برطرف نمي شود. لذا افراد را ترغيب به قرباني کرده و چند نوع قرباني را توصيه مي‌کرد. اگر طرف مقابل متمول بود يک شتر يا حتي دو الي سه شتر و اگر از نظر مالي ضعيف بود يک گوسفند يا دو مرغ را براي قرباني توصيه مي‌کرد. در چنين مواقعي بعد از متقاعد کردن مشتري مي‌گفت، چون قرباني آدابي دارد بهتر است من به نيابت از شما انجام دهم. سپس با اعلام شماره حساب مراجعين پول را به حساب وي واريز مي‌کردند.
وي در ارتباطات خارجي خود که اکثراً با بانوان کشورهاي حوزه خليج فارس بود، با تهيه متني عربي و تکراري مبالغ زيادي از آنها اخاذي مي‌کرد. در همين رابطه تعدادي از طلاب پاکستاني، هندي، افغاني و عرب نقشي دلالي را بازي کرده و واسطه بين وي و خانم‌ها بودند.
3- يکي ديگر از کارهاي ن. ب بدبين کردن مراجعين بخصوص خانم‌ها نسبت به فاميل، نزديکان و همسايگان بود. اگر مالباخته‌اي به وي مراجعه مي‌کرد، مي‌گفت: دزد در چند قدمي شماست، از اسرار شما اطلاع دارد و... يا اينکه در توصيه‌هاي خود به خانم‌هاي مراجعه کننده عنوان مي‌کرد: هر چه خوبي مي‌کني مثل اينکه دستت نمک ندارد. يکي از بستگان به شما حسادت دارد و سحر کرده است. من مي‌توانم سحر او را باطل کنم، وي با چنين ترفندي سعي مي‌کرد اشخاص را نسبت به اطرافيانشان بدبين و خود را به عنوان پناهگاه آنان معرفي کند و به اهداف خود دست يابد.
4- او در بسياري از مواجهات خود با مردم عادي براي اينکه اقدامات خود را موجه قلمداد کند ادعا مي‌کرد که بسياري از چهره‌هاي سياسي با مراجعه به وي و دريافت دعاهاي مخصوص توانستند راي مناسب را براي تصدي مسووليت‌هاي مختلف کسب کنند.
5- وي در عرصه اجتماعي صحنه آرايي موفق بود بگونه‌اي که اطرافيانش او را انساني عارف و واصل مي‌ناميدند. عکس‌هايي که از ب براي درج در کتابهايش مورد استفاده قرار مي‌گرفت با وسواس خاصي انتخاب مي‌شد تا خواننده بعد از ديدن آنها مجذوب چهره نوراني و روحاني صاحب اثر شود.
6- ثروت‌ها و املاک بادآورده وي باعث تعجب ساير رمال‌ها و دعانويس‌ها شد و آنها سعي مي‌کردند با تقليد از شيوه‌ها و روش‌هاي او براي جذب مشتري با وي در اين رقابت هماوردي کنند. يک نمونه اين املاک، ساختمان پنج طبقه‌اي است که وي در يکي از خيابان‌هاي شهر قم براي خود تهيه و براي جلب توجه بيشتر بر سر در آن تابلويي با عنوان حسينيه آيت الله «ن. ب» نصب کرد که بعدها به خاطر اعتراض علما مجبور به برداشتن عبارت «آيت الله» شد.
7- يکي ديگر از شيوه‌هاي او براي ثروت اندوزي چاپ و توزيع تابلو و لوح‌هايي همراه با رموز و اعداد بود که پول‌هاي کلاني بابت اين کار از مردم دريافت کرد.

اقدامات قضايي

مرجع قضائي پس از انجام تحقيقات گسترده در مورخه 11/7/85 کيفرخواست تنظيمي خود را جهت رسيدگي نهايي پرونده به دادگاه ارسال داشت.
در متن کيفرخواست عناوين اتهامي وي به قرار زير مطرح شده است.
1- کلاهبرداري از شکات پرونده
2- نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي از طريق انتشار و چاپ کتاب
3- جعل شجره نامه براي برخي از افراد
4- ارتکاب فعل حرام از طريق غصب عناوين عارف، سالک، آيت الله و... از طريق چاب تعدادي عکس خود
5- نگهداري و تماشاي سي دي مستهجن
6- نگهداري و استفاده از تجهيزات ماهواره
7- چاب بدون مجوز کتاب
8- هتک حيثيت روحانيت مرجع قضائي پس از تشکيل جلسات و بررسي نهائي پرونده به شرح ذيل اقدام به صدور حکم نموده است:
به جرم تحصيل مال نامشروع به پرداخت هفتاد و سه ميليون پانصد هزار تومان جزاي نقدي، نشر اکاذيب به شش ماه حبس تعليقي به مدت پنج سال، تنظيم شجره نامه خلاف واقع به پرداخت دويست هزار تومان، نگهداري و استفاده از تجهيزات ماهواره به پرداخت يکصد هزار تومان و ارتکاب فعل حرام به تحمل پنجاه ضربه شلاق تعليق به مدت سه سال محکوم گرديده است.
مرجع قضائي همچنين درخصوص کتاب منتشره توسط وي، ادامه چاپ و انتشار آنها را ممنوع و مقرر داشت، کليه مجلدات چاپ شده موجود در نزد ناشرين جمع آوري و حفظ شود.
منبع مقاله:
جمعي از نويسندگان؛(1388)، کژراهه (گزارش‌هايي از فرقه‌هاي نوپديد و عرفان‌هاي دروغين)، تهران: موسسه جام جم، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.