تيپ شناسي مدعيان

مشکلاتتان حل مي‌شود، کنکور قبول مي‌شويد، راه رستگاري ما هستيم و...، تمام اينها قسمتي از ادعاهاي مدعيان دروغين است. چنين ادعاهايي باعث خنده انسان مي‌شود، ولي افرادي حاضر مي‌شوند به راحتي ادعاي آنها را
پنجشنبه، 2 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تيپ شناسي مدعيان
تيپ شناسي مدعيان

نويسنده: غلامرضا صالحي

 
مشکلاتتان حل مي‌شود، کنکور قبول مي‌شويد، راه رستگاري ما هستيم و...، تمام اينها قسمتي از ادعاهاي مدعيان دروغين است. چنين ادعاهايي باعث خنده انسان مي‌شود، ولي افرادي حاضر مي‌شوند به راحتي ادعاي آنها را بپذيرند و در نهايت دچار مشکلات و صدمات روحي، جسمي و مالي شوند. زنجيره اظهار وجود مدعيان دروغين ارتباط با امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) تا کي ادامه پيدا خواهد کرد؟
«شما دوست داريد يکسال به صورت پيوسته و مداوم درس بخوانيد و يا با يک راه ميان بر به دانشگاه و رشته دلخواهتان دست پيدا کنيد». شايد اگر خود من هم به جاي گيرنده اين پيامک بودم، ته دلم مي‌لرزيد که شايد واقعاً راه بهتري هم از درس خواندن و کنکور دادن براي رسيدن به صندلي يکي از دانشگاه‌هاي معروف تهران وجود داشته باشد. به خصوص اگر امضاي جعلي بعضي از مراجع بلند پايه در تصديق اين روش را مي‌ديدم، احتمالاً سراغ جور کردن پول آن هم مي‌رفتم. سال پيش که چنين اطلاعيه‌اي در بعضي از نقاط شهرک غرب تهران توزيع شد، در پايان آن سخنان برخي از علما و شخصيت‌هاي مطرح ديني در تائيد عملکرد يک دعانويسي به نام «ش.ق» به عنوان دعانويس کارآزموده و با تجربه منتشر شد. همان موقع دل بعضي‌ها لرزيد و گول اطلاعيه قلابي را خوردند. در واقع اين يکي از شيرين کاري‌هاي متعدد مدعيان دروغين حضرت امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است که طي اين چند ساله بسياري از آنها با ادعاي ارتباط با ائمه معصومين دست به کلاه برداري و سوء استفاده‌هاي وسيع مالي زده‌اند که حتي شنيدن آنها براي يک انسان عاقل خنده دار به نظر مي‌آيد. شايد رديف کردن بعضي از اين ادعاها باعث باز شدن گوش کساني شود که دل به اين ادعاهاي دروغين مي‌بندند و گول اين افراد را مي‌خورند.

مدعيان دسته اول: توجه ويژه به مجالس زنان

اکثر مدعيان دروغين صاحب الزمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) همواره توجه ويژه‌اي به قشر زنان دارند و به نظرمي آيد در اکثر مواقع نيز دربرآورده کردن اهداف خود موفق بوده‌اند. فردي به نام «ف. م» که در يکي از روستاهاي شهري در نزديکي تهران سکونت دارد مدعي ملاقات با ائمه اطهار شده و با طرح اين ادعا توانسته گروهي از زنان و البته مردان ساده لوح را به دور خود جمع کند. اين فرد با حضور در محافل زنانه و طرح ادعاي خود از زنان مي‌خواهد تا به سمتي که او نشان مي‌دهد و مدعي است يکي از ائمه در آنجا حضور دارد، سلام کنند. او با طرح اين ادعا که بسياري از امام زادگان را در عالم رويا مي‌بيند، از مردم مي‌خواهد براي ساخت آن امام زادگان به او پول پرداخت کنند و با ادعاهاي خود مبالغ هنگفتي را هم جمع آوري کرده است که تا به حال مشخص نيست با آنها چه کرده است. از طرفي به نظرمي آيد که اين کار در خانواده اين فرد نيز موروثي است چرا که مادربزرگ وي نيز در زمان حيات او، ادعاهاي مشابهي را مطرح کرده است.
در برخي از مواقع هم اين مدعيان، خود به سراغ طعمه‌ها مي‌روند. به عنوان مثال، فردي به نام «ح.ر» ساکن شهريار، چندي پيش در اطراف شهرستان ورامين جلساتي تشکيل داده و در اين جلسات فقط دختران جواني را که تا 22 سال سن داشته باشند دعوت مي‌کرد. وي در جلساتش ادعا کرده که يکي از ياران حضرت حجت (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است و به همين وسيله عده‌اي از جوانان را مريد خود کرده بود اما خوشبختانه دادگاه قرچک ورامين وي را دستگير و جلسات او را نيز تعطيل کرده است. اما اکثر مواقع، آخر کار به خوبي و خوشي تمام نمي شود و زماني پاي مراجع انتظامي و قضايي به ميان مي‌آيد که کار به روابط غيراخلاقي و نامشروع کشيده مي‌شود.

مدعيان دسته دوم: عمر پانصد ساله مي‌دهيم

دسته دوم از مدعيان دروغين امام زمان افرادي هستند که ادعاهاي عجيب و غريبي ارائه مي‌کنند. اين دسته اغلب از نقاط ضعف عاطفي، رواني، اجتماعي و اقتصادي مردم استفاده مي‌کنند. به عنوان مثال شخصي به نام «ع. ر» با ارسال نمابري به برخي از مراکز دولتي و خصوصي مدعي شده است که به راز طول عمر پانصد ساله دست يافته است. وي در نمابر خود با طرح اين ادعا که نيروها و قابليت‌هاي فوق تصور در اختيار قدرت‌هاي بزرگ دنيا بوده و او با آنان در ارتباط است، مدعي شده که در ازاي دريافت هزينه‌هاي مربوطه، راز طول عمر را فاش مي‌کند. هزينه‌هاي فهميدن اين راز، سربه ميلياردها تومان گذاشته و اين در حالي است که نمابر مربوطه از نظر املايي و دستوري داراي غلط‌هاي بسيار فاحش است و نشان از بي سوادي اين فرد دارد. در موردي ديگر نيز يک زن با هويت نامشخص با توزيع شماره تلفن همراه خود در بعضي از محلات جنوبي تهران ادعا مي‌کند که براي بيماران روحي و افرادي که با مشکلاتي مواجه شده‌اند، انرژي مثبت ارسال مي‌کند و شماره تلفن وي دست به دست در محلات مختلف تهران مي‌چرخد. وي ادعا مي‌کند عضو گروهي است که از سوي خداوند به مردم انرژي مثبت اعطا مي‌کند.
در موردي ديگر فردي به نام «الف» با حضور در مزار شهدا و با برقراري ارتباط عاطفي با برخي از نزديکان شهدا ادعاي ارتباط با ارواح شهدا و گفتگو با آنان در عالم رويا را مطرح مي‌کند. اين فرد از آنان مي‌خواهد تا نذورات و صادقات را به وي بدهند تا وي در ميان فقيران توزيع کند. اين در حالي است که وي با ظاهري آراسته تر از گذشته اقدام به چنين کاري مي‌کند و مشخص است که چه به سر نذوراتي که قرار بود در بين مردم فقير پخش شود، آمده است. تمام اينها نمونه‌اي از سوء استفاده اين افراد از خلاء‌هاي مختلف زندگي مردم است که به انحاي مختلف از درآمد مردم براي پرکردن جيب‌هاي خود استفاده مي‌کنند.

مدعيان دسته سوم: فرقه‌هاي انحرافي

اين دسته از مدعيان دروغين به مراتب خطرناک تر از ساير مدعيان هستند چرا که آنها علاوه بر سوء استفاده از مريدان خود، باعث بدعت‌ها و انحرافات خطرناک در دين مي‌شوند که زمينه را براي بدبيني به عقايد ديني به خصوص در بين جوانان فراهم مي‌آورند. اين فرقه‌ها به طور معمول با ايجاد يک‌هاله مقدس به دور رهبر فرقه و برگزيده شدن اين شخصي از طرف امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) به سوء استفاده‌هاي مختلف از اعضاي خود و حتي تحقير آنها اقدام مي‌کنند. به عنوان مثال رئيس يکي از فرقه‌هاي انحرافي در جلسه هفتگي خود در يکي از شهرهاي توابع استان تهران و در جمع مريدان خود گفت: شما احمق هستيد شما نمي فهميد، من فقط مي‌فهمم، ما بايد رب خود را بشناسيم. چوپان رب گوسفندان است و راه را نشان مي‌دهد. من هم چوپان ما هستم. من علم اخلاق و عرفان مي‌ريزم در دل شما پس من رب شما هستم، شما بايد رب خودتان را بشناسيد. من حاضرم در يک ميدان جلوي چشم همه در آتش بروم و از آن طرف بيرون بيايم و يا وسط آتش مي‌نشينم و هر که مي‌تواند در آتش بنشيند. تمام نهادهاي اطلاعاتي امنيتي هم با من هستند از هيچ چيز نترسيد. اعضاي
اين فرقه با طرح شبهات و مطالب اغراق آميز، طرفداران بيشتري را جمع مي‌کنند و از شرکت کنندگان در جلسات خود مي‌خواهند که رهبر اين فرقه را راه نجات موجودات بدانند. اين فرقه‌ها معمولاً براي جذب جوانان از کمک‌هاي مالي و معنوي و حتي از روش‌هاي عجيب و خلاف قانون استفاده مي‌کنند. يکي از اين فرقه‌ها براي جلب بيشتر جوانان مدعي است که هر کس که به دين آنها بگرود با ساير اعضاي فرقه محرم شده و مي‌تواند بدون حجاب باشد. اين فرقه که از افرادي کم سواد تشکيل شده است با طرح «دين بدون مذهب» به تبليغ انديشه‌هاي خود مي‌پردازد و پيروان آنها مطابق دستور رهبران فرقه که ادعا دارد به عنوان امام آخرالزمان برگزيده شده است، شهادتين در اسلام و شيوه اقامه نماز را هم تغيير داده‌اند.
اما مساله مهم در اين بين، اين است که بعضي از اين فرقه‌ها که عقايد آنها زمينه ساز انحراف‌هاي وسيع در بين جامعه و بخصوص جوانان مي‌شود، آزادانه در حال فعاليت هستند و با انتساب خود به ائمه معصومين و ياران بزرگوار آنها، عقايد خود را درست و ديني جلوه مي‌دهند. اين فرقه‌ها که سابقه بدي به لحاظ نزديکي به رژيم شاهنشاهي سابق نيز دارند، با گسترش فعاليت‌هاي وسيع تبليغاتي خود که حتي شامل ارتباط با جريان‌هاي خارجي نيز مي‌شود، سعي در تبليغ افکار خود در ابعاد جهاني دارند. فرقه‌هاي مذکور که يد طولايي در انحراف اصول ديني دارند، با مظلوم نمايي در برابر واکنش مردم متدين نسبت به اعمال خود، نظام و دستگاه‌هاي انتظامي و قضائي را مسوول چنين اتفاقاتي مي‌دانند و به تبليغ عليه نظام مي‌پردازند. گرچه در ابتدا به نظرمي آيد عقايد اين فرقه‌ها چندان از اصول دين وعقايد شيعيان دورنيست، ولي اگر با دقت به آنها توجه شود، اين عقايد مي‌تواند باعث ايجاد انحراف‌هاي خطرناک و ظهور مدعيان دروغين، به واسطه عدم درک صحيح اين فرقه‌ها از دين و منتسب کردن بزرگان خود به نمايندگي از امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) شود.
به غير از اين در جلسات بعضي از اين فرقه‌ها، به بهانه مراسم عرفاني دست به اعمال خلاف شئونات اسلامي زده مي‌شود. به عنوان مثال فردي به نام «ر. پ» به بهانه مراسم درويشان با جذب گروهي از جوانان، مردان و زناني که داراي سوء سابقه مالي و منکراتي هستند، زمينه لهو و لعب آنان را فراهم مي‌کند. وي همچنين در اين جلسات، کتبي شبه انگيز را که فاقد مجوز چاپ است، در بين شرکت کنندگان مراسم توزيع مي‌کند. به اين ترتيب، دستگاه‌هاي دولتي، به علت حساسيت موضوع نه تنها وظيفه برخورد با اين فرقه‌ها و جلوگيري از تبليغات آزادانه آنها را دارند، بلکه بايد با بالا بردن سطح سواد ديني مردم از گرايش آنها به اين افکار که از مشرب‌هاي صوفي گرايانه سرچشمه مي‌گيرد، جلوگيري کنند.

انواع مختلف مدعيان ارتباط باغيب

کساني که مدعي ارتباط با غيب هستند به يک صورت نبوده‌اند و هر کدام مدعي داشتن نوع خاصي از ارتباط با غيب مي‌باشند که به آنها اشاره مي‌کنيم:

1. ادعاي نيابت خاص امام زمان:

بعضي از اين افراد سعي مي‌کنند خود را در جايگاه نيابت و جانشيني امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) قرار دهند و بدين وسيله اهداف شوم خود را پياده کنند. به عنوان نمونه به يک مورد از اين نوع افراد اشاره مي‌کنيم:
«و. م» متولد 1347 از يکي از استان‌هاي شمالي، ادعا مي‌کند که نيروي مکاشفه خارق العاده‌اي دارد و خود را عالم الغيب معرفي کرده است. «م» که به وسيله اداره کل اطلاعات اين استان دستگير و به مقام‌هاي قضايي تحويل شده است، تا سال چهارم ابتدايي درس خوانده، از 25 سالگي مدعي برخورداري نيروي غيب و مکاشفه است. وي خود را حلال مشکلات مردم مي‌داند و تاکنون ميليون‌ها تومان از اهالي منطقه اخاذي کرده است. وي به اتهام بدعت در دين اسلام و صدور فتواهاي شرعي (اعلام عيد فطر برخلاف نظر مراجع و ادعاي ارتباط داشتن با امام زمان) و ايجاد اختلاف در خانواده‌ها دستگير شده است. نامبرده فيلمي نيز از زندگي رويايي خود تهيه کرده است.

2. ادعاي ارتباط فوري با امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف):

افرادي هستند که با زيرکي تمام از احتياج فوري مردم براي حل مشکلات آنها و استفاده کرده و مدعي مي‌شوند که با ارتباط سريع با امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مي‌توانند مشکلات را حل کنند که به يک نمونه آن اشاره مي‌کنيم يک گروه مدعي ارتباط با امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مي توانند مشکلات را حل کنند که به يک نمونه آنها اشاره مي کنيم: يک گروه مدعي ارتباط با امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و عالم غيب، در شهريار کرج، در اماکن عمومي و پرتردد با نشان کردن افراد مختلف، آنان را دعوت مي‌کنند که به اين گروه ملحق و داراي کرامت شوند.
اعضاي اين گروه مدعي هستند که امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) به آنها عنايت ويژه دارد و موظفند که از اين عنايت ويژه به ديگران عطا کرده و آنان را از حقيقت و ذات دين آگاه کنند.
يکي از اعضاي اين گروه، در يک گفتگوي اتفاقي با يک خبرنگار، ضمن دعوت از وي براي پيوستن به گروه مذکور و پس از مقدماتي درباره فعاليت‌هاي هم کيشان خود، گفت: امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) به من که بي سواد هستم، اين قدرت را داد که شعر بگويم، و ماجرا از اين قرار بود که در عالم غيب به من گفت «بايد شعر بگويي.»
وي افزود: امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) اين قدرت را توي سرم ريخت و به من اين علم الدني را داد که شعر بگويم؛ اما الان ديگر نمي توانم حتي يک بيت شعر بگويم، چون که به من گفتند ديگر بس است، شعر نگو!
اين شخص در ادامه اظهار داشت: من اين را قبول ندارم که مي‌گويند «هرکه را اسرار حق آموختند، قفل کردند و دهانش دوختند»؛ پس چرا به من و دوستانم که اين چيزها را آموختند، نگفتند دهانتان را قفل کنيد.
وي گفت: ما گروهي هستيم که امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) خواسته تا گمنام بمانيم، اما چون در وجود تو اين لياقت را مي‌بينم که حقيقت دين را کشف کني، از تو مي‌خواهم که 10 روز تمام «دائم الوضو» باشي و بعد با اين شماره ... تماس بگيري تا بخشي از اسرار را به تو بدهم.
اين شخص که خود را از سرشاخه‌هاي گروه يادشده معرفي مي‌کرد، افزود: هيچ کدام از عرفا تا به حال اهميت و تأثير دائم الوضو بودن را درک نکرده‌اند، پس خوشحال باش که من يک راه عالي را به تو نشان داده ام.
وي ادعا کرد که در همه حال و همه جا، امام عصر(عجل الله تعالي فرجه الشريف) را مشاهده و زيارت مي‌کند. اين شخص ميانسال، ضمن تعريف و تمجيد فراوان از شعرهايش، سه اثر مکتوب و منتشر شده، از اين اشعار را به خبرنگار مذکور داد و تاکيد کرد: 10 روز ديگر منتظر تماس شما هستم.

3. داشتن قدرت ويژه بواسطه ارتباط با غيب:

بعضي ديگر از اين افراد خود را داراي عظمت‌هاي روحي و معنوي معرفي مي‌کنند و براي فريب مردم سعي مي‌کنند که خود را به گونه‌اي جلوه دهند که مي‌توانند بواسطه چنين قدرت روحي و ارتباط با غيب، مشکلات آنان را حل و فصل کنند که به نمونه‌اي از اين افراد اشاره مي‌کنيم. اواسط خرداد ماه سال جاري با گزارش‌هاي رسيده از شهروندان و تماس تلفني با مرکز فوريت‌هاي پليسي 110 مبني بر اينکه در شهرک قائميه اسلامشهر فردي به نام (رضا که داراي مدرک دکترا در علم روانپزشکي است، با تبديل کردن منزل شخصي خود به درمانگاه علاوه بر درمان بيماران خود، ادعاي ارتباط با امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را دارد. تحقيقات پليس در خصوص احراز صحت موضوع آغاز شد تا اينکه پس از چندين روز اقدامات اطلاعاتي و تحقيقات نامحسوس مشخص شد فرد مورد نظر از مجرمان سابقه دار است و قبلاً به جرم نگهداري و فروش مواد مخدر مدت 7 سال از عمر خود را در زندان شيراز به سر برده است. زماني که ماموران جهت دستگيري نامبرده به منزل وي رفتند متهم به
محض روايت ماموران دختر بچه 2 ساله خود بنام (زهرا) را به گروگان گرفت و ماموران را تهديد کرد که چناچه فرصت فرار به وي ندهند، دختر خردسالش را خفه خواهد کرد.
ماموران وقتي متوجه شدند که متهم با جوسازي و متشنج کردن اوضاع قصد فرار دارد با شگردهاي پليسي و عمليات رواني وي را به آرامش دعوت کردند و پس از دستگيري در خصوص تابلويي تحت عنوان «مشاوره عدالت گستر قائم» که جلوي درب ورودي منزلش نصب شده بود، اظهار کرد. با انتشار کارت ويزيت با عنوان مشاور عدالت گستر و پخش بروشورهاي مختلف تحت عنوان شفا دادن بيماران از طريق گفتار درماني و ادعاي داشتن علم لدني و ارتباط مستقيم با امام زمان و عوالم غيب و قدرت آينده نگري، افراد ساده و زود باور را شناسايي و پس از کشاندن آنان به منزل شخصي خودم با ترفند و شگردهاي فريبکارانه اقدام به کلاهبرداري از آنان مي‌کردم و در قبال ويزيت و مشاوره خود مبالغ هنگفتي از آنان مي‌گرفتم.
متهم همچنين در خصوص ميزان تحصيلات خود و پخش کارت ويزيت تحت عنوان متخصص روانپزشک و مشاوره خانواده و استفاده از نام جعلي در اين کارت‌ها گفت: وقتي متوجه شدم که افرادي که به منزل من مراجعه مي‌کنند، بسيار ساده و زودباور هستند و به راحتي مي‌توانم از سادگي آنان سوء استفاده کنم يکي از اتاق‌هاي منزلم را تبديل به درمانگاه کردم و سپس با چاپ و توزيع کارت ويزيت تحت عنوان متخصص روانپزشک و مشاوره خانواده به مرور و با زيرکي تمام، خودم را به عنوان يک پزشک براي آنان معرفي کردم و از آنها خواستم که کارت‌هاي ويزيت مرا بين دوستان و اقوام نزديک خودشان پخش کنند. از اين رو پس از مدتي اين افراد ساده با توجه به ادعاي داشتن علم لدني و ارتباط با امام زمان، علاوه بر مشاوره ديني و عقيدتي به عنوان بيمار رواني و مشاوره روانپزشکي نيز به من مراجعه مي‌کردند. اين در حالي بود که من تحصيلاتم تا پنجم ابتدايي است و تنها با ياد گرفتن چندين اصطلاح از کتب روانشناسي، مشتريان خود را فريب مي‌دادم و در قبال ويزيت از آنان چندين برابر پزشکان متخصص پول دريافت مي‌کردم.
در بازرسي از منزل متهم تعداد قابل توجهي کارت ويزيت تحت عناوين مشاوره عدالت گستر، متخصص روانپزشک و مشاوره خانواده، آينده نگري با ارتباط به عالم غيب، يک عدد مهر تحت عنوان مشاوره عدالت گستر، کتب مختلف روانشناسي و مذهبي، يک حلقه وافور و آلات و ادوات استعمال مواد مخدر کشف و ضبط شد.

4. کلاشي از مردم بواسطه بخشش گناهان توسط امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف):

برخي ديگر از شيادان با ادعاي ارتباط با عالم برزخ و ديدن چهره واقعي افراد ديگر مي‌کوشند تا مردم را بترسانند و از اين طريق به منويات شوم خود برسند و بهره وري‌هاي کلاني از آنها بکنند. به نمونه‌اي از مورد اشاره مي‌کنيم:
در اتاقي در انتهاي سالن باز مي‌شود. مردي با لباسي سفيد و چهره آرايش شده‌اي که زير نور لامپ‌ها، نوراني به نظر مي‌رسد، قدم به داخل مي‌گذارد. در اين فضا که بر هر بينندهاي تاثير بسيار مي‌گذارد، مرد شروع به قدم زدن مي‌کند و از ارتباطاتش با امام زمان و بزرگان ديني مي‌گويد. مقابل يکي از حاضران که مهندس ثروتمندي است مي‌ايستد و به او مي‌گويد: تو مرتکب گناه بزرگي شده‌اي و از زندگي خيري نخواهي ديد. مرد نگران از جايش بلند مي‌شود و با التماس از مرد مي‌خواهد هر کاري از دستش بر مي‌آيد، انجام دهد تا اين سياهي و بدي از زندگي اش دور شود.
پير سفيدپوش به او مي‌گويد: 30 ميليون تومان؛ بايد 30 ميليون تومان بدهي تا وساطتت را بکنم و مرد مي‌پذيرد. بعد از او جلوي زن ديگري مي‌ايستد و او را نيز از عاقبت سياهش مطلع مي‌کند، و وقتي که از او نيز مبلغ هنگفتي براي بخشش گناهانش طلب مي‌کند زن با خوشحالي مي‌پذيرد تا پول را فراهم کند.
در ادامه جلسه، مرد سفيدپوشي شروع به جمجمه بيني مي‌کند.
وقتي مقابل هر يک از افراد قرار مي‌گيرد آنها را شبيه به يک حيوان مي‌خواند. مردم که از شنيدن اينکه اين مرد تصاوير آنها را به شکل حيواناتي مثل گرگ و خوک مي‌بيند وحشت زده شده‌اند، براي آنکه گناهانشان آمرزيده شود و به شکل انسان در روزقيامت حاضر شوند، حاضر به پرداخت مبالغي هنگفت مي‌شوند، حتي در مواردي نيز زنان و دختران جوان، طلاجات خود را در اختيار اين مرد قرار مي‌دهند تا او وساطت آنها را بکند.
با انتشار خبر جلسات مخفيانه مرد کلاهبردار، از آنجايي که موضوع از حساسيت ويژه‌اي برخوردار بود، ماموران اطلاعات وارد عمل شدند. آنها در بررسي‌هاي مقدماتي خود دريافتند جلسات توسط مرد52 ساله‌اي که مدعي ارتباط با امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است، تشکيل مي‌شود.
ماموران با شناسايي محل فعاليت اين مرد در اصفهان، در بررسي‌هاي نامحسوس پليسي متوجه شدند که اين مرد و 8 تن ديگر در شهرستان‌هاي استان خراسان، کرمان، تهران، اصفهان و فارس به برگزاري جلسات مشابهي دست زده‌اند و با اغفال مردان و زنان تاکنون از آنها مبالغ هنگفتي دريافت کرده‌اند.
در بررسي‌هاي بعدي مشخص شد اعضاي باند مرد کلاهبردار ابتدا افراد ثروتمند را در مراسم مذهبي مختلف شناسايي کرده و به آنها مي‌گفته‌اند به دليل گناهي که مرتکب شده‌اند، بايد مبالغ هنگفتي براي بخشيده شدن بدهند تا او واسطه آنها شود. طعمه هم که به شدت مي‌ترسيده، پول را مي‌پرداخته است.
با مشخص شدن موضوع، بازپرسي شعبه 5 دادسراي عمومي و انقلاب اصفهان دستور شناسايي و دستگيري مرد کلاهبردار و همدستانش را صادر کرد و سرانجام وي در يک عمليات ضربتي دستگير شد.
بررسي سوابق اين متهم نشان مي‌دهد که وي فعاليت خود را از سال 72 آغاز کرده و 6 سال پيش به اتهامي مشابه، دستگير و روانه زندان شده است اما بعد از گذراندن دوران محکوميت از زندان آزاد شده و مجدداً کلاهبرداري با اين روش را آغاز کرده است. با اعترافات سردسته باند کلاهبرداري، بقيه باند در شهرهاي مختلف دستگير شدند. نکته جالب اينکه در ميان اتهامات آنها علاوه بر کلاهبرداري و توهين به مقدسات ديني، جرائمي مثل استعمال مواد مخدر، فساد اخلاقي و رابطه نامشروع هم ديده مي‌شد. در ادامه بررسي‌ها مشخص شد که اين مرد فقط از 25 شاکي 800 ميليون تومان کلاهبرداري کرده است.

5 . ادعاي امامت جديد

برخي ديگر از افراد مدعي کاذب، از جهل و سادگي مردم سوء استفاده مي‌کنند و خود را يک امام جديد معرفي مي‌کنند و صاحب کرامت مي‌دانند و بدين وسيله به منويات شيطاني خود مي‌رسند. نمونه از اين نوع از اين قرار است: دادستان قم مدتي قبل از دستگيري مرد شيادي خبر داد که خودش را امام چهاردهم مي‌خواند و از فوت امام زمان خبر مي‌داد.
اين شخص جمکران را به عنوان قبله، معرفي و ادعا مي‌کرد که امام چهاردهم است. وي با چاپ کتابي درصدد فريب افکار عمومي بود. 55 نفر از کساني هم که به تبعيت اين فرد درآمده‌اند هم دستگير شده‌اند.
سايت بازتاب هم در خبري درباره اين متهم چگونگي ادعاي او را فاش کرد. به نوشته اين سايت اين مدعي امامت به مريدانش گفته بود که به زودي حکومت ايران به دست آمريکا و بوش (به عنوان بخت النصر) ساقط شده و زمينه حاکميت او و مريدانش پيدا مي‌شود؛ به همين خاطر آنها بايد آماده قيام باشند تا مسوولان جمهوري اسلامي را به قتل برسانند.
اين فرد به نام «عليرضا» به همراه يکي از دوستان خود به نام «قربانعلي» در اصفهان، از بي اطلاعي اطرافيان سوء استفاده و ادعاهاي عجيب و غريب خود را ابراز مي‌کرد. از جمله اينکه قربانعلي» ابتدا مدعي شده که سيد حسني است و عليرضا نيز براي جلب مريدان سيد حسني! فعاليت مي‌کرد.
اين 2 شياد مدتي بعد ادعاي جديدي را مطرح مي‌کنند. اين بار عليرضا مدعي مي‌شود که قربانعلي امام سيزدهم بوده و در غيبت به سر مي‌برد و او امام چهاردهم، يعني امام بعد از اوست و در پاسخ اشخاصي که از او درباره امام دوازدهم شيعيان سوال مي‌کرده‌اند، مدعي مي‌شود که ايشان فوت کرده و در جمکران مدفون است و همه بايد مثل او و مريدانش به سوي جمکران نماز بخوانند، چرا که مسجد جمکران همان مکه موعود است.
اين در حالي است که پس از اقدامات مأموران امنيتي قم، اين شخص به همراه 51 نفر از مريدانش دستگير شد که 29 نفر آنان زن بودند.
از احوالات جالب توجه و شگفت انگيز اين مدعي امامت اينکه او مدرک ششم ابتدايي دارد و حتي يک سال هم در حوزه و يا ديگر مراکز عالي درس نخوانده و با مطالعه ترجمه برخي کتاب‌ها، توانسته ‌اندکي اطلاعات مذهبي پيدا کند.

6. عوام فريبي تحت عنوان طي الارض و ديدار سريع با معصوم:

برخي از اين شيادان خود را داراي نيروي طي الارض و غيره و معرفي مي‌کنند و به مريدانشان تلقين مي‌کنند که مي‌توانند به راحتي با نيروهاي عجيب، غيبت کنند و خدمت امام معصوم برسند که يک نمونه آن از اين قرار است: يک مدعي دروغين پس از چندين سال ادعاي ارتباط با امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) به تدريج ادعا کرده که خودش امام زمان است! بنا به اين گزارش اين فرد با حفر گودالي در زير اتاق منزلش و با مخفي شدن در داخل گودال، از طريق همسر و برادر همسرش به مريدانش اعلام مي‌کرد که «آقا» براي زيارت، طي الارض کرده است و مريدان وي با مراجعه به داخل اتاق و نديدن وي، اين ادعا را باور مي‌کردند.
اين مدعي، سال گذشته در حالي که با مريدان خود با پاي پياده به جمکران مي‌رفت، در کنار پل ورودي جاده جمکران مخفي شد و سپس همسر و برادر همسر وي، مدعي غيبت صغراي وي از چشم مريدان شدند و فرد ياد شده به مدت يک سال در منزلش مخفي شد. اين فرد که به ظاهر دچار روان پريشي است، توانسته بود تعداد قابل توجهي از افراد را به حلقه مريدان خود داخل کند. اما پس از دستگيري وي به همراه مريدان اصلي اش و حبس آنان در زيرزمين ساختماني در قم، مريدان اين فرد از وي مي‌خواهند با استفاده از قدرت امامت خود براي آزادي آنان کمک کند، اما با ناتواني او براي کمک به مريدانش، آنان متوجه ‌اشتباه خود شده و او را رها مي‌کنند.

اهداف شوم مدعيان کاذب ارتباط با غيب

کساني که دم از ارتباط با غيب مي‌زنند و خود را از مرتبطين با امام معصوم (عجل الله تعالي فرجه الشريف) جلوه مي‌دهند در يک مرتبه قرار ندارند و هر کدام از اين افراد در طرح ادعاي خود اهداف خاصي را دنبال مي‌کنند. به طور کلي اين افراد شياد چند هدف عمده و اساسي را مد نظر دارند که عبارتند از:

1. اهداف مادي و اقتصادي:

دسته عظيمي از مدعيان ارتباط با غيب فقط به دنبال منافع مالي و مادي هستند و سعي مي‌کنند که با طرح چنين مسائلي از سادگي مردم استفاده کنند و با توجه به روحيات معنوي مردم و علاقه آنها به مسائل معنوي و همچنين وجود مشکلات زيادي که ميان مردم وجود دارد؛ آنها را فريب دهند و بدين شيوه به ثروت‌هاي کلاني دست يابند.

2. اهداف عاطفي و رواني:

دسته ديگري از افراد مدعي ارتباط با غيب، داراي عقده‌هاي روحي و رواني زيادي هستند و در دوران زندگي خود مورد بي مهري‌هاي عاطفي زيادي قرار گرفته‌اند. اين محروميت‌هاي روحي موجب مي‌شود تا اين افراد دچار استرسي رواني و افسردگي و مانند آن شوند و مي‌کوشند تا به نحوي اين کمبود عاطفي خود را جبران کنند. در اين حالت رواني است که چنين افرادي بروز مي‌کنند و براي ارضاي روحي خود ادعاي روايت امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و ارتباط با غيب را مطرح مي‌کنند تا مردم به آنان اظهار علاقه کنند و به آنان احترام گذاشته و اين، سرپوشي براي عقده‌هاي رواني آنان شود.

3. اهداف سياسي و تخريبي:

بعضي از اين شيادان کينه عجيبي با مباني اسلام و نظام اسلامي داشته و با حمايت دشمنان داخلي و خارجي مي‌کوشند تا اسلام و جامعه اسلامي را به چالش بکشند. در گمان اين افراد، راه حل اصلي نابود کردن عقايد ديني و اسلامي مردم، هجمه و شبهه افکني در عقايد آنها مانند ادعاي دروغين با امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و تحريف حقايق ناب اسلامي مي‌باشد. آنان خود را صاحب تشرف و ارتباط با عالم غيب معرفي مي‌کنند ولي از سوي ديگر با همکاري معاندان داخلي و خارجي نظام اسلامي و مترفين جامعه مي‌کوشند تا اساس اسلام و حکومت اسلامي را منهدم کنند و مردم را از اسلام ناب جدا سازند.

شگردهاي مختلف مدعيان ارتباط با غيب

افرادي که ادعاي ارتباط با غيب را مطرح مي‌کنند براي جا افتادن بيشتر در دل مردم و پيشبرد اهداف خود از تاکتيک‌ها و شيوه‌هاي زيادي استفاده مي‌کنند که مهمترين اين شگردهاي آنان از اين قرار است:

1. سوء استفاده از مشکلات مختلف مردم:

اين افراد خوب مي‌دانند که مردم اغلب داراي مشکلات مادي و روحي مختلف مي‌باشند و چنين مشکلاتي زندگي آنان را با چالش جدي مواجه ساخته است و بدنبال راه حل اين مشکلات هستند. اين مدعيان دروغين ارتباط با غيب، به روشني اين نکته را دريافته‌اند که مردم مي‌خواهند که مشکلات آنان به واسطه دعا و نيايش و ... حل شود. اين افراد شياد از اين موقعيت، نهايت بهره برداري را مي‌کنند و ادعاي ارتباط با غيب و تشرف خدمت معصومين (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را مطرح مي‌کنند و به سادگي مردم را جذب خود مي‌کنند. مردم ساده ولي علاقه مند به مسائل معنوي هم در دام اين افراد مي‌افتند و براي حل مشکلاتشان هر کاري را که اين مدعيان بخواهند انجام مي‌دهند و اين يکي از شگردهاي بزرگ اين افراد است.

2. سواستفاده از علاقه مردم به معنويات:

بي شک مردم جامعه اسلامي ميل زيادي به مسائل ديني، عرفاني و مذهبي داشته و مي‌کوشند تا افرادي را که از اين حقايق با خبر هستند، شناسايي و بواسطه آنها راه کمال و عرفان را طي کنند و اين يک امر پسنديده و خوبي است. ولي در اين بين افراد منحرف و شيطان صفتي نيز وجود دارند که از اين حس معنوي مردم بهره وري شيطاني کرده و با جازدن خود به عنوان مرتبط با امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و عالم غيب مردم را فريب مي‌دهند و نهايت سوء استفاده را از آنها مي‌کنند. اين مدعيان دروغين چنان خود را اهل کرامت و انس با غيب و معصومين (عليهم السلام) جلوه مي‌دهند که مريدان زيادي پيدا کرده و آنها را به انحراف مي‌کشانند.

3. راه‌اندازي سايت و انتشار کتاب جذاب و فريبنده:

تبليغات يکي از ابزارهاي بسيار مهم براي اطلاع رساني است. مدعيان کاذب ارتباط با غيب با انتشار کتب فريبنده، جذاب و غلط انداز و همچنين برپايي سايت‌ها و وبلاگ‌هاي گوناگون سعي مي‌کنند خود را به عنوان يک شخص مهم و کليدي در مسائل غيبي مطرح کنند و از اين طريق اقشار مختلف جامعه مخصوصاً قشر تحصيل کرده را به سوي خود بکشانند.

4. مقدسي نمايي و مظلوم انگاري:

ترديدي نيست که گاهي افراد حقيقتاً سالم و بي عيب هستند و مورد ظلم واقع شده‌اند ولي در اين بين برخي از مدعيان دروغين ارتباط با غيب، خود را از زمره اين افراد معرفي مي‌کنند و بعد از روشن شدن ماهيت شان خود را مظلوم و بي گناه جلوه مي‌دهند و از مريدان خود مي‌خواهند که به دفاع از آنها بپردازند و اجازه ندهند که دکان تبليغاتي آنها از بين رود. اين افراد مکار و زيرک چنان با ظاهري فريبنده و سخنان جذاب و غلط انداز وارد ميدان مي‌شوند که مردم، فريب خورده و آنان را مرتبط اصلي عالم غيب مي‌دانند.

5. ايجاد جاذبه ظاهري و کلامي:

معمولاً انسان با چهره و زبان شناخته مي‌شود و هر سخن و هر چهره و لباسي شخصيت خاصي را تداعي مي‌کند. اغلب مدعيان دروغين ارتباط با غيب و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) داراي چهره‌اي کاملاً فريبنده و غلط انداز بوده و با دستاويز قراردادن لباس علما و روحانيون و ايجاد يک چهره مذهبي و عرفاني براي خود و ايراد سخنراني‌هاي عرفاني و...سعي مي‌کنند افکار عمومي را فريب دهند.
مردم معمولا به ظاهر و کلام خيلي اهميت مي‌دهند و جاذبه کلامي و ظاهري اين افراد مدعي کاذب موجب مي‌شد که افراد به سادگي فريب خورده و در چاه اين شيادان گرفتار شوند. اگر به عکس‌ها و فيلم‌هاي تبليغاتي اين متهمان در مجلات و سايت‌ها و کتب و ديگر جاها نظاره کنيم، به راحتي در مي‌يابيم که نهايت ظاهرسازي و چهره آرايي در آنها بکار رفته است که در وهله اول بيننده را فريب داده و در دام مي‌اندازد. عکس‌هاي در حال نماز خواندن؛ عبادت در مسجد جمکران و... اوج اين ظاهرسازي‌ها مي‌باشد که اين مدعيان کاذب ارتباط با عالم غيب از آنها بهره مي‌برند. حتي در سخنراني و صحبت خود در بين مردم چنان مفاهيم عرفاني و غيبي را تحليل مي‌کردند که افکار عمومي را شيفته خود مي‌ساختند.

6. سوء استفاده از نام مراجع تقليد و بزرگان ديني

مدعيان دروغين ارتباط با غيب دريافته‌اند که مردم جامعه اسلامي به بزرگان ديني خود همچون مقام معظم رهبري و مراجع عظام تقليد علاقه دارند و از اين طريق مي‌کوشند تا خود را در بين مردم موجه جلوه دهند تا مردم آنها را قانوني و شرعي و مورد تاييد بزرگان دين بدانند. آنها در بيانات خود دم از تاييدات و توجهات بزرگان ديني به آنها مي‌زنند و افراد با اين اميد که اين شيادان از طرف بزرگان مورد حمايت هستند، دل به آنها مي‌سپارند و فريفته آنها مي‌شوند.

7. ادعاي داشتن کرامت و کمالات ناب

اغلب مردم دوستدار اشخاص بزرگ و الهي بوده و از افرادي که داراي کرامات و فضايل الهي بوده لذت برده و خواهان ارتباط و مجالست با آنان هستند. مدعيان باطل ارتباط با غيب نيز از اين علاقه سوء استفاده کرده و خود را طوري معرفي مي‌کنند که گويا از تمامي حقايق ديني و سير و سلوک و ارتباط غيبي با خبر مي‌باشند و بدين شيوه افراد را به خود جذب مي‌کنند و اين يکي از خطرناک ترين شيوه‌هاي تبليغي اين افراد است که ممکن است افراد مورد نظر نيز به دام آنان بيفتند.

راهکارهاي مقابله با مدعيان دروغين ارتباط با غيب:

نمي توان در مقابل هجمه‌هاي شيطاني مدعيان کاذب سکوت کرد و اجازه داد که آنها جامعه ما را به سوي انحراف بکشانند و عقايد جامعه اسلامي را مورد وهن قرار دهند. براي مقابله با عنصرهاي مسموم و شيطاني مدعيان باطل ارتباط با غيب و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) راهکارهايي وجود دارد که عبارتند از:

1. رسوايي مدعيان کاذب در بين مردم

مهم ترين وسيله‌اي که اين مدعيان کاذب از آن بهره وري شيطاني مي‌کنند، جهل و ناداني مردم است. بي شک بيشتر مردم از ابعاد مختلف و حقايق ارتباط با غيب و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) اطلاع کامل ندارند و گمان مي‌کنند که در اين وادي هيچ انحرافي وجود دارد و به سادگي در دام چنين مدعيان باطلي مي‌افتند. لذا اگر مردم به طور کامل و کافي از کم و کيف چنين قضيه‌اي آگاه شوند و بدانند افرادي نيز هستند که نان چنين قضايايي را خورده و دکان مفصلي راه‌انداخته‌اند، ديگر گرفتار چنين شياطيني نخواهند شد.
رسانه ملي و نشريات جامعه بخصوص نشريات فرهنگي و حوزوي در اين خصوص مسوليت خطيري دارند. اين ارگان‌ها بايد با تبليغات متنوع و گسترده، پرده از دام چنين مدعياني برداشته و با دقت تمام چنين افرادي را به مردم بشناسانند. در اين صورت است که سدي عظيم در مقابل مدعيان کاذب بوجود مي‌آيد و خود مردم به ابله با آنها بر مي‌خيزند. حتي اطلاع يافتن مردم از متهمين چنين قضايا و اقدامات‌ها مي‌تواند شيوه خوبي براي مقابله با چنين جرياناتي باشد.

2. شناسايي و توقيف سريع مدعيان کاذب:

يکي از مشکلات اساسي که موجب مي‌شود که چنين مدعيان دروغيني ميان مردم نفوذ کنند و مريدان زيادي دور آنها را احاطه کنند، عدم برخورد زودهنگام با آنها است.
تجربه نشان مي‌دهد که اگر با اين افراد قبل از ريشه دار شدن برخورد شود ديگر نمي توانند در ميان مردم ظاهر شوند و افراد را منحرف سازند. بدين خاطر لازم و ضروري است که دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي همانند وزارت اطلاعات و دادگاه ويژه روحانيت در اين زمينه بسيار حساسيت نشان دهند و به کوچکترين خبر و گزارشي بي توجهي نکرده و با آن به شدت برخورد کنند.
بي ترديد برخورد قوي و جدي با چنين افرادي، تجربه تلخي براي ديگر کساني خواهد شد که مي‌خواهند مدعي ارتباط با غيب و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) شوند و فعاليت شيطاني آنها به طور جدي به چالش کشيده خواهد شد.

3. آموزش ارتباط معقول و مشروع با غيب:

مردم جامعه معمولاً اطلاعات سطحي و محدودي از کم و کيف مسائل غيبت و تشرف و مانند آن دارند و به همين خاطر است که جذب چنين مدعيان باطلي مي‌شوند.
وظيفه اصلي رسانه‌هاي گروهي و دستگاه‌هاي اطلاع رساني و دلسوزان خبري جامعه اسلامي اين است که بوسيله کارشناسان ديني و مبرز عرفان همچون مراجع تقليد و عرفاي نامي، حقايق مربوط به ارتباط با غيب و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را به مردم آموزش دهند و بدين وسيله اجازه ندهند که چنين افراد شياد و منحرفي ادعاي تشرف و ارتباط غيبي را مطرح سازند.
ساختن فيلم‌هاي آموزشي و انتشار بولتن‌هاي خبري روان و همچنين راه‌اندازي ميزگردهاي آموزشي و سايت‌هاي مختلف در اين زمينه و مانند آن مي‌تواند در اين کار موثر باشد.

4. نهادينه کردن امنيت رواني در جامعه:

همان گونه که دانسته شد يکي از علل مهم گرايش افراد به مسائل دروغين ارتباط با غيب و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مسائل عاطفي و رواني مي‌باشد. معمولاً يک قشر عظيمي از کساني که چنين مسائلي را مطرح مي‌سازند و صحبت از تشرف کاذب و مانند آن به ميان مي‌آورند، داراي مشکلات عديده عاطفي و روحي از سوي خانواده و اطرافيان مي‌باشند و اين عقده‌ها و گره‌هاي رواني بصورت صفاتي مانند کينه و حسادت به اين شکل جلوه گري مي‌کند و کار به جايي مي‌رسد که شخصي با ادعاي تشرف و ارتباط با غيب کانون توجه مردم مي‌شود.
اگر در جامعه خانواده‌ها و مراکز تربيتي به خوبي از نظر رواني و عاطفي فرزندان و نسل جوان را ارضا کنند و نهايت توجه را به آنها نشان دهند، ديگر کم اتفاق مي‌افتد که شخصي بخاطر مسائل رواني و روحي ادعاي ملاقات با امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را مطرح کند زيرا او نيازي به اين توجه ندارد و در کانون تربيتي از اين لحاظ سيراب شده است.
اين همان امنيت رواني و بهداشت عاطفي است که در اين قضيه مي‌تواند بسيار کارگشا باشد. بي ترديد اگر در جامعه اسلامي، مردم از اين نظر آموزش ديده و توجيه شوند که هيچگاه از مسائل عاطفي فرزندان غفلت نکنند و آنها را از اين لحاظ تامين کنند. محال است که شخصي بخاطر محروميت عاطفي ادعاي تشرف و مانند آن را طرح کند. مسوولان جامعه اسلامي وظيفه دارند تا با هر وسيله ممکن اين ايده را به جامعه تزريق و امنيت رواني را در جامعه نهادينه کنند.
اين امر موجب مي‌شود که افراد بجاي ادعاهاي دروغين تشرف و ارتباط با غيب به نوآوري و تکاپوي معنوي و اجتماعي و فرهنگي و مانند آن پرداخته و حس قدرت نمايي و جلوه گري را صرف آباداني نظام اسلامي کنند.
منبع مقاله :
جمعي از نويسندگان؛(1388)، کژراهه (گزارش‌هايي از فرقه‌هاي نوپديد و عرفان‌هاي دروغين)، تهران: موسسه جام جم، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.