بایستی به طور قطع از مصرف این چند ماده غذایی نفاخ خودداری کنید

گروه خاصی از مواد غذایی را نمی‌توان یافت که موجب بروز نفخ در شما شود. این مقصران نفاخ نه تنها چرب و روغنی می‌باشند، بلکه از جمله برخی سالم‌ترین مواد غذایی مانند کلم بروکلی نیز به شمار می‌روند. این مقاله
دوشنبه، 6 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بایستی به طور قطع از مصرف این چند ماده غذایی نفاخ خودداری کنید
بایستی به طور قطع از مصرف این چند ماده غذایی نفاخ خودداری کنید

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

گروه خاصی از مواد غذایی را نمی‌توان یافت که موجب بروز نفخ در شما شود. این مقصران نفاخ نه تنها چرب و روغنی می‌باشند، بلکه از جمله برخی سالم‌ترین مواد غذایی مانند کلم بروکلی نیز به شمار می‌روند. این مقاله فهرستی از مواد غذایی که موجب بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش شما می‌شوند را ارائه خواهد کرد.
نفخ شکم وضعیتی است که بسیاری از ما پس از خوردن، آن را تجربه می‌کنیم. نفخ می‌تواند به عنوان نوعی تورم عمومی و غیر عادی و یا افزایش حجم کمر خوانده شود. فردی که دچار نفخ شده است احساس پر بودن و سفتی شکم خواهد داشت. دلائل متعددی برای این وضعیت وجود دارد اما مواد غذایی مصرفی شما اولین مقصران آن به شمار می‌روند. انواع خاصی از مواد غذایی وجود داشته که بدن شما به راحتی قادر به هضم آنها نیست. در نتیجه دچار گاز و نفخ شده که می‌تواند منجر به بروز آروغ و باد شکم شود.

غذاهای چرب

برگرها، سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سرخ شده و پیتزا، برخی از نمونه‌های معروف غذاهای چرب و سرخ شده می‌باشند. این غذاها را در روغن پخته و معده مدت زمانی طولانی را جهت شکستن چربی و هضم مناسب آنها صرف می‌کند. در این زمان مازاد، گاز معده تشکیل شده که این امر موجب بروز نفخ می‌شود.

میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات مواد غذایی سالم و نشاط آوری در نظر گرفته می‌شوند. اما برخی از آنها می‌توانند موجب بروز نفخ و گاز معده شوند. برخی از میوه و سبزیجات سرشار از قند و فیبر بوده که موجب تشکیل گاز در معده می‌شوند. سبزیجات، شامل نخود خشک شده، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم، گل کلم، پیاز، آرتیشو، مارچوبه و لوبیا می‌شود. میوه‌هایی مانند هلو، گلابی، آلو و سیب موجب بروز این وضعیت می‌شوند. این میوه‌ها حاوی نوعی قند بنام سوربیتول بوده که علت اصلی نفخ و گاز معده می‌باشند.

مواد غذایی با محتوای سدیم بالا

یکی از دلایل اصلی نفخ نمک است. مواد غذایی همچون کنسرو سوپ و یا سودا (نوشابه گازدار) که حاوی مقدار زیادی نمک می‌باشند، موجب حفظ آب بدن شده که به طور مستقیم موجب بروز نفخ می‌شود.

شیرین کننده‌های مصنوعی

نوشیدنی‌های غیر الکلی، آب نبات، آدامس و دیگر مواد غذایی که دارای مقدار زیادی قند می‌باشند نیز مسبب بروز این وضعیت می‌شوند. شیرین کننده‌های مصنوعی یا غیر طبیعی می‌توانند منجر به بروز سوء هاضمه، نفخ، و یا حتی سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شوند. شیرین کننده‌های مصنوعی مانند ساخارین، سوربیتول، مالتیتول، مانیتول، سیکلامات، آسپارتام، و سوکرالوز (sucralose) به معده می‌چسبند به این دلیل که نمی‌توانند هضم شوند و بعد از مدتی به گاز هیدروژن تبدیل می‌شوند.

محصولات لبنی

شیر و سایر محصولات لبنی غنی از لاکتوز، نوعی شکر طبیعی می‌باشند. شکسته و تجزیه شدن لاکتوز دشوار بوده و در نتیجه آن گاز معده تولید می‌شود.

نوشیدنی‌های گازدار

همه ما از جمله طرفداران بزرگ نوشیدنی‌های گازدار می‌باشیم. اما آنها یکی از بزرگترین علل مشکلات عمده معده به شمار می‌روند. آب گازدار و سودا از محتوای بالای دی اکسید کربن به شکل حباب در خود می‌باشند. این حبابها تولید گاز بیش از حد کرده و گاهی اوقات منجر به بروز مشکلات بزرگ سوء هاضمه می‌شوند.
اطمینان حاصل کنید که مصرف این غذاها را محدود می‌کنید. چنانچه از مشکلات ناشی از نفخ و گاز معده رنج می‌برید، مصرف آب خود را افزایش دهید، به این دلیل که آب به هضم آسان کمک می‌کند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.