توصیه‌هایی برای مدیریت زمان

مدیریت مناسب زمان برای مقابله با فشارهای زندگی مدرن و کم کردن استرس ضروری است. اگر شما هیچ وقت به اندازه کافی زمان برای انجام کارهایتان ندارید مدیریت بهتر زمان به شما کمک خواهد کرد ساعات روز
شنبه، 11 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
توصیه‌هایی برای مدیریت زمان
توصیه‌هایی برای مدیریت زمان

مترجم: پریسا مرتضوی
منبع:راسخون
 

مدیریت مناسب زمان برای مقابله با فشارهای زندگی مدرن و کم کردن استرس ضروری است. اگر شما هیچ وقت به اندازه کافی زمان برای انجام کارهایتان ندارید مدیریت بهتر زمان به شما کمک خواهد کرد ساعات روز خود را در کنترل درآورید. مدیریت خوب زمان به معنی انجام کار بیشتر نیست؛ این بدان معنی است که بر روی کارهای مهم‌تر تمرکز کنید. چه در شغلتان چه به طور کلی در شیوه زندگیتان، یادگیری نحوه مدیریت زمان به طور موثری به شما کمک خواهد کرد احساس آرامش کنید، متمرکزتر بوده و کنترل بیشتری داشته باشید.
هدف از مدیریت زمان اینست که در زندگی خویش به تعادل دلخواه خود دست یابید.
در اینجا نکاتی را برای بهتر مدیریت کردن زمان در اختیار شما می‌گذاریم:
ا

هداف خود را تعیین کنید

اولین گام در جهت بهبود مدیریت زمان اینست که دریابید می‌خواهید چه کسی باشید، اولویت‌های شما در زندگی چیست و قصد دارید در حرفه و یا زندگی شخصی خود، به چه چیزهایی دست یابید. این گونه به اصولی دست خواهید یافت که شما را راهنمایی می‌کنند چگونه زمان خویش را سپری و مدیریت کنید.
پس از آن که تصویر کلی خواسته‌هایتان را برای خود ترسیم کردید، میتوانید اهداف کوتاه مدت و میان مدت خویش را تعیین کنید. دانستن اهداف به شما کمک خواهد کرد بهتر برنامه ریزی کرده و بر چیزهایی تمرکز کنید که شما را در دستیابی به اهداف خود یاری می‌کنند.

لیست تهیه کنید

یک اشتباه رایج در مدیریت زمان این است که تلاش کنید جزئیات بسیاری را به یاد داشته باشید، اینگونه ناگهان حجم زیادی از اطلاعات به شما هجوم خواهد آورد. روشی بهتر برای سازمان یافتگی و کنترل پروژه‌ها و کارها یادداشت کردن آنهاست.

سعی کنید دریابید چه چیزی برای شما بهترین است.

تهیه یک فهرست به شما کمک میک ند اولویت‌بندی و زمانبندی کنید و کارهای غیرضروری‌تر را به تاخیر بیندازید.

هوشمندانه‌تر کار کنید، نه سخت‌تر

مدیریت خوب زمان به معنی انجام کار با کمیت بالاتر نیست بلکه به معنای کیفیت بالاتر است. به جای توجه به اینکه چقدر گرفتار هستید ، بر نتایج تمرکز کنید. وقنتان را بر روی چیزهای کم بهره نگذارید. اگر در انتهای روز که خسته‌اید یک ساعت بیشتر سرکار بمانید لزوماً بازدهی بهتری نخواهید داشت. چنین کاری ممکن است موثرترین راه برای مدیریت زمان نباشد.
همچنین ممکن است پس از یک ساعت اضافه کاری از این که بازده خوبی نداشته‌اید احساس ناامیدی کنید و استرس بیشتری به شما وارد شود.

استراحتی برای صرف ناهار داشته باشید.

بسیاری از مردم از ساعت ناهارشان میگذرند تا بتوانند بیشتر کار کنند اما این کار میتواند نتیجه معکوس بدهد و بازد شما را پایین بیاورد. اگر شما حداقل 30 دقیقه از میز کار خود دور شوید میتوانید تا عصر بهتر و بانشاط تر کار کنید.
یک وقفه، زمانی برای استراحت و فکر کردن به چیزی غیر از کار مهیا می‌کند. بیرون بروید و کمی قدم بزنید یا بهتر از آن، ورزش کنید. وقتی به میز کار خود بازمی گردید انرژی مضاعفی پیدا کرده اید و بهتر می‌توانید تمرکز کنید.
همچنین قرار دادن یک وقت استراحت در ظهر می‌تواند به شما کمک کند کارهایتان را به قسمت‌های انجام پذیر تقسیم کنید.
کارهای مهمتر را در اولویت قرار دهید.
کارها را می‌توان در چهار گروه دسته بندی کرد:
• فوری و مهم
• غیر فوری، اما مهم
• فوری اما غیر مهم
• نه فوری و نه مهم
هنگامی که تلفن زنگ میزند، جواب دادن به آن فوری به نظر میرسد اما لزوماً کاری مهم نیست. شاید مهتر این باشد که به کار خود ادامه دهید بدون اینکه تلفن حواستان را پرت کند. زمانی که چنین است اجازه دهید پیامگیرتان پیغام را دریافت کند.
با مدیریت زمان و برنامه ریزی صحیح می‌توانید بر فعالیت‌های غیر فوری اما مهم تمرکز کنید. با این کار میتوانید تا حدودی جلوی اینکه کارهای مهم عقب بیفتند را بگیرید تا آنها به کلرهای مهم و فوری تبدیل نشوند.

تمرین کنید این 4 نوع تصمیم گیری را انجام بدهید.

ما زمان زیادی را صرف چک کردن صندوق پست الکترونیک خود می‌کنیم. برای مدیریت زمان خویش به محض اینک یک ایمیل را باز کردید در مورد سرنوشت آن تصمیم بگیرید. 4 نوع تصمیم می‌توانید بگیرید:
• حذف کنید: احتمالاً می‌توانید نیمی از ایمیل‌هایتان را فوراً حذف کنید.
• انجام دهید: ایمیل ضروری است و یا می‌توانید به سرعت آن را به انجام برسانید.
• ارجاع دهید: بعضی ایمیل‌ها بهتر است توسط شخص دیگری پاسخ داده شوند.
• عقب بیندازید: بعداً زمانی را اختصاص دهید که به ایمیل‌هایی که توجه بیشتری نیاز دارند رسیدگی کنید.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.