حقایق تغذیه‌ای گوجه فرنگی

گوجه فرنگی میوه‌ای است که عمدتاً به عنوان سبزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقاله حقایق تغذیه‌ای مختلف این میوه‌ی خوش طعم را ارائه می‌کند.
يکشنبه، 12 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
حقایق تغذیه‌ای گوجه فرنگی
حقایق تغذیه‌ای گوجه فرنگی

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

گوجه فرنگی میوه‌ای است که عمدتاً به عنوان سبزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقاله حقایق تغذیه‌ای مختلف این میوه‌ی خوش طعم را ارائه می‌کند.
گوجه فرنگی علاوه بر آنکه به عنوان یک سبزی مغذی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مبارزه با بیماریها نیز به ما کمک می‌کند. این میوه نه تنها موجب افزایش عطر و طعم غذا می‌شود، بلکه به عنوان چاشنی و تزئین در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن را می‌توان در زمستان و تابستان، به صورت خام، کنسروی و یا پخته شده مصرف کرد و به عبارتی هر زمان که بخواهید می‌توانید این ماده غذایی فوق‌العاده چند کاره را در دسترس داشته باشید. طی مطالعه صورت گرفته توسط دکتر ادوارد جیوانوچی (Edward Giovannucci) از دانشکده بهداشت همگانی هاروارد، کمبریج، ماسوچوست مشخص شده که هرچه فرد گوجه فرنگی بیشتری مصرف نماید، احتمال ابتلاء به سرطان در او کمتر خواهد بود.
• مطالعات متفاوت انجام شده، به طور یکسان نشان می‌دهند که مصرف آن می‌تواند خطرات ابتلاء به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان روده، سینه، ریه، رحم، مثانه، و سرطان پوست را کاهش دهد.
• لیکوپن ماده‌ی شیمیایی است که قرمزی گوجه فرنگی از آن بوده و توانایی‌های بسیاری را در مبارزه با بیماریها دارا می‌باشد. به عنوان عامل پیشگیری کننده از سرطان پروستات در نظر گرفته می‌شود. همچنین آنتی اکسیدانی قوی است که از سلولهای بدن در برابر آسیب محافظت می‌کند. لیکوپن همچنین به جلوگیری از بروز بیماریهای قلبی کمک کرده و می‌تواند بروز آب مروارید و تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا (macular degeneration) که نوعی مشکل بینایی بوده و می‌تواند به کوری منجر شود، را آهسته سازد.
• مقدار چربیهای اشباع شده، کلسترول و سدیم در گوجه فرنگی پایین است.
• برخلاف بسیاری از مواد غذایی، برخی ارزش غذایی این میوه در واقع با پخته شدن، بهتر می‌شود.
• گوجه فرنگی همچنین منبعی غنی از مواد مغذی بسیاری بوده و حاوی مقدار زیادی ویتامین C و مقدار قابل توجهی ویتامین A و ویتامین B است. همچنین حاوی منیزیم، فسفر و کلسیم می‌باشد. یک عدد گوجه فرنگی متوسط 40% ویتامین C و 20% ویتامین A مقدار مجاز روزانه را تأمین می‌سازد.
• همچنین منبع خوبی از کروم، تیامین، ویتامین K، ویتامین E، مس و منگنز می‌باشد.
• گوجه فرنگی همچنین حاوی نیاسین بوده که سطوح بالای کلسترول را پایین آورده و نیز حاوی پتاسیمی است که فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.
• همچنین حاوی ویتامین B6 و فولات بوده که هوموسیستئین در بدن ما را به مولکولهای بی ضرر تبدیل می‌سازد. سطوح بالای هوموسیستئین می‌تواند خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.
• فیبر غذایی موجود در گوجه فرنگی سطوح کلسترول را پایین آورده، از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری کرده و به حفظ قند خون در سطحی پایین کمک می‌کند.
• منبع خوبی از ریبوفلاوین بوده که ثابت شده است برای بیماران مبتلا به میگرن مفید است به این دلیل که تکرار سردرد را کاهش می‌دهد.
• این اعتقاد وجود دارد که وارد نمودن آن به رژیم غذایی می‌تواند به جلوگیری از بروز بیماریها و اختلالاتی مانند اختلالات چشمی، شب کوری، اختلالات کبدی، اختلالات روده‌ای، عفونتهای مجاری ادراری، یرقان، سوء هاضمه، یبوست، دیابت، اسهال و تهوع ناشی از بارداری کمک کند.
چه بسا حقایق تغذیه‌ای بسیاری در خصوص گوجه فرنگی وجود دارد که هنوز کشف نشده‌اند. با در نظر گرفتن فوائد بی شمار این میوه، قطعاً ارزش آن را دارد که وارد رژیم غذایی روزانه خود سازیم.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما