حمله اضطراب در مقابل حمله پانیک

این مقاله نکاتی را مطرح کرده به مقایسه‌ی بین حملات اضطراب و حملات پانیک کمک می‌کند. در این مقاله خواهید فهمید که این دو حمله تا چه حد مشابه هم بوده و چه تفاوت‌هایی با همدیگر دارند.
دوشنبه، 13 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حمله اضطراب در مقابل حمله پانیک
مقایسه‌ بین حملات اضطراب و حملات پانیک
 
چکیده
این مقاله نکاتی را مطرح کرده به مقایسه‌ی بین حملات اضطراب و حملات پانیک کمک می‌کند. در این مقاله خواهید فهمید که این دو حمله تا چه حد مشابه هم بوده و چه تفاوت‌هایی با همدیگر دارند.

تعداد کلمات 859/ تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
حمله اضطراب در مقابل حمله پانیک
مترجم: سهیلا حاجی‏زاده

در اکثر موارد، شرایط حمله‌ی پانیک به طور متناوب به همراه حمله ی اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به صورت دقیق‌تر نگاه کنیم، این دو اصطلاح هر دو اشاره به یک شرایط واحد دارند.


اختلال اضطراب عمومی در مقابل حمله‌ی پانیک

حمله‌ی پانیک
همانطور که از نام آن پیداست، این بیماری به صورت ناگهانی و بدون هیچ گونه دلیل خاصی در فرد بروز می‌کند. این اپیزودهای ناگهانی می‌تواند ناشی از ترس شدید در بیمار باشد و در برخی موارد بدتر، این بیماری بدون هیچ گونه دلیل ظاهری در فرد توسعه می‌یابد. در پاسخ به این حملات، چندین واکنش فیزیکی ممکن است در بدن رخ دهد. غالبا، افراد در این مواقع ترس و اضطراب وحشتناکی را تجربه می‌کنند و حتی به مرگ هم فکر می‌کنند. چنین حملاتی ممکن است منجر به بروز اختلالات مزمن پانیک گردد، در صورتی‌که این اختلالات به طور مکرر رخ دهد فرد در این مواقع به دلیل ترس از حمله‌ی دیگر شروع به اغتشاش و پریشانی می‌کند که این موضوع خود علت اصلی بروز این گونه حملات می‌باشد.


علائم

تپش قلب، عرق کردن بیش از حد بدن، تنگی نفس، پالس سریع، احساس مرگ در آن لحظه، تهوع و استفراغ، سرگیجه همراه با سردرد، درد و احساس تنگی در ناحیه‌ی قفسه ی سینه، مشکل بلع در غذا و یا مایعات، لرزش در اکثر نقاط بدن و انجام حرکات غیر ارادی


علل

حمله‌ی وحشت یک موضوع پزشکی ناشناخته می‌باشد که پزشکان هنوز قادر به تعیین علل این بیماری فیزیولوژیکی نیستند. با این‌حال، عواملی که ممکن است در بروز این بیماری نقش داشته باشد شامل عوامل ژنتیکی، رویدادهای استرس‌زا و برخی از تغییرات خاص در مواد شیمیایی موجود در بدن می‌باشد.


درمان

زمانی‌که این بیماری در مراحل اولیه‌ی خود تشخیص داده شود می‌تواند به به حداقل رساندن و یا حذف علائم به صورت مناسبی بیماری را درمان کرد. داروها و روان درمانی عمدتا به منظور درمان حملات پانیک جهت کمک به بیماران برای انجام عادی فعالیت‌های روزمره‌ی خود مورد استفاده می‌گیرد. چندین نوع از داروها ممکن است برای این بیماران تجویز شود. پزشک ممکن است استفاده از ترکیبی از داروها را نیز در صورتی‌که بیمار از اختلال پانیکی رنج می‌برد، توصیه کنند. روان درمانی یکی دیگر از روش‌های موثر درمان می‌باشد. در این روش عمدتا یک تغییر سالم در نگرش افراد به زندگی ایجاد شده و افکار مثبت و آرامش بخش جایگزین افکار منفی می‌گردد. همچنین جلسات مشاوره نیز به فرد بسیار کمک می‌کند تا علت اصلی ترس خود را یافته و به دنبال رفع آن‌ها باشد. تکنیک‌های تنفس و آرام سازی نیز در این برنامه‌ی درمانی نقش دارند.
 

بیشتر بخوانید: جوانان، مراقب پانیک باشند!


اختلالات اضطراب عمومی

همانطور که از نام آن پیداست، این بیماری مرتبط با احساس اضطراب در فرد مبتلا می‌باشد. اضطراب بخشی از زندگی روزانه‌ی هر فرد می‌باشد و مرتبط با همه‌ی رویدادها و شرایط احتمالی می‌باشد. این نوع احساس در افرادی که اغلب زندگی تنش زا دارند، بیشتر مشاهده می‌شود. با این‌حال، در صورتی‌که فرد شروع به برقراری ارتباط و فعالیت‌های روزمره با فردی که دارای اضطراب شدید است، کند، این احساس ممکن است به صورت شدید در فرد سالم نیز بروز کند. هنگامی که فرد تحت استرس و اضطراب قرار دارد، نمی‌تواند از رویدادهای زندگی لذت ببرد و به طور پیوسته افسرده و غمگین می‌باشد.


علائم

مهم‌ترین علامت این بیماری این است که فرد از هر مساله‌ی کوچک و بزرگ نگران بوده و رفتارهای پرخاشگرانه‌ای را از خود بروز می‌دهد.
علامت دیگر که نشان دهنده‌ی اختلال اضطراب در فرد می‌باشد، حالت بی ثباتی در کار و زندگی فرد می‌باشد. این گونه افراد همیشه حالت تحریک آمیزی را داشته به سختی می‌توانند در یک وضعیت آرام قرار داشته باشند.
تحریک پذیری و خستگی مداوم
علائم فیزیکی مانند ایجاد تنش در عضلات و دردهای عضلانی، بی خوابی، تنفس دشوار، عرق فراوان و حالت تهوع نیز از علائم این اختلال می‌باشد.


علل

عواملی که مسئول بروز این شرایط هستند هنوز هم به طور کامل شناخته نشده است. متخصصان اعتقاد دارند که شاید شرایط محیطی و برخی از تغییرات غیر طبیعی خاص در مواد شیمیایی موجود در مغز بتواند به توسعه‌ی این اختلالات کمک کند.


درمان

در رابطه با درمان این بیماری، اساسا استفاده‌ی ترکیبی از روش‌های درمانی موثرتر می‌باشد و مهم‌ترین روش نیز روان درمانی می‌باشد. چندین نوع دارو ممکن است جهت پیشگیری از بروز علائم و مدیریت آن‌ها و به حداقل رساندن شدت بیماری مورد استفاده قرار گیرد. روان درمانی شامل دوره‌هایی از جلسات مشاوره بوده که برای بیمار برگزار می‌گردد.
در درمان این گونه اختلالات، مشاوره مهم‌تر از دارو می‌باشد، چون مشاور تلاش می‌کند که علت اصلی بروز چنین اختلالاتی را در فرد پیدا کرده و با استفاده از روش‌های مفید به مقابله‌ی بیمار با این مشکلات کمک می‌کند.
آن‌چه در این مقاله مورد بحث قرار گرفت دو نوع اختلال شامل اختلال اضطرابی و اختلال پانیک بوده که با توجه به علائم، علل و روش‌های درمانی هر کدام از آن‌ها پی می‌بریم که این دو اختلال تا حدودی مشابه با همدیگر می‌باشند.

 
منبع: راسخون


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.