چالش نهنگ آبی، بازیِ مرگ برای نوجوانان

در این چالش اینترنتی ۵۰ مرحله‌ای از مخاطبان عمدتا نوجوانان خواسته می‌شود روزانه تکلیف خود را انجام داده و در پایان، عکسی از خود را بفرستند تا بتوانند وارد مرحله بعد شوند. مرحله نخست این چالش کشیدن یک نهنگ آبی روی دست است
دوشنبه، 20 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
چالش نهنگ آبی، بازیِ مرگ برای نوجوانان
چالش نهنگ آبی، بازیِ مرگ برای نوجوانان

مترجم: مریم رهنما

 

در این چالش اینترنتی ۵۰ مرحله‌ای از مخاطبان عمدتا نوجوانان خواسته می‌شود روزانه تکلیف خود را انجام داده و در پایان، عکسی از خود را بفرستند تا بتوانند وارد مرحله بعد شوند. مرحله نخست این چالش کشیدن یک نهنگ آبی روی دست است و پس از آن برای مثال از کاربر خواسته می‌شود، تا لب خود را ببرد، روی دست خود با چاقو کلمه‌ای را حک کند و یا بالای یک ساختمان مرتفع با پاهای آویزان از خود عکس بیاندازد. در آخرین مرحله از شما خواسته می شود خود را از یک ساختمان بلند پرتاب کنید و نهنگ خود را بگیرید. این بازی مرگبار، چهار سال پیش برای اولین بار در روسیه و در شبکه اجتماعی محلی «وی کی VKontakte » معادل فیسبوک روسیه به راه افتاد.
قربانیان نهنگ آبی؛ از هند تا روسیه
خودکشی یک نوجوان هندی در ماه گذشته میلادی، زنگ خطر چالش نهنگ آبی را برای مقام‌های این کشور به صدا درآورد. پدر و مادر آنکان ۱۴ ساله جسد فرزندشان را در حمام خانه پیدا کردند. تحقیقات پلیس ارتباط این خودکشی با «نهنگ آبی» را اثبات کرد.
شیوع این بازی مرگبار در هند، آنچنان بالا است که دادگاه عالی دهلی‌ نو هفته گذشته از فیسبوک و گوگل خواست تا امکان دسترسی کاربران به چالش نهنگ آبی را مسدود کنند. در روزهای گذشته، «نهنگ آبی» پرجستجوترین واژه موتورهای جستجوگر اینترنتی در ۳۰ شهر هند بوده است. با این حال شهروندان این کشور تنها قربانی این مرگبار نیست.
چالش نهنگ آبی، بازیِ مرگ برای نوجوانان
 

بیشتر بخوانید: مراحل بازی نهنگ آبی


پاکسازی جامعه از آشغال‌های بیولوژیک
هفدهم ژوئیه، دادگاهی در استان تیومن روسیه، فیلیپ بودیکین ۲۲ ساله را به اتهام ترغیب دو نوجوان صرب در جریان چالش نهنگ آبی مجرم شناخت و به ۳ سال و چهار ماه زندان محکوم کرد. رسانه‌های روسی وی را که به «روباه» مشهور است، یکی از مغزهای متفکر این چالش مرگبار معرفی کردند. به گزارش مسکو تایمز فیلیپ بودیکین چند روز پیش از بازداشت، در دفاع از خود گفته بود:
«می‌خواستم جامعه را از آشغال‌های بیولوژیک (زیستی) پاک کنم. من فقط به چند نفر توضیح دادم که بهتر است بمیرند. خودشان تصمیم گرفتند و هیچ‌کس آن‌ها را مجبور نکرده بود.»
چالش نهنگ آبی، بازیِ مرگ برای نوجوانان
پلیس روسیه در سال ۲۰۱۶ مدتی «فیلیپ بودیکین» را در محل زندگی مادرش در مسکو به اتهام ارتباط با قتل ۱۵ نوجوان روس در جریان چالش نهنگ آبی، بازداشت خانگی کرده بود. با این حال، وی سرانجام به مشارکت در قتل دو دختر نوجوان در صربستان محکوم شد.
هشدار نسبت به گسترش نهنگ آبی
گویا نام «نهنگ آبی» از خودکشی گروهی و داوطلبانه نهنگ‌ها می‌آید. پس از انتشار خبر چند مورد خودکشی در میان نوجوانان روس، گرجستانی و سپس صرب، در ماه مارس سال ۲۰۱۷، پلیس فرانسه نسبت به مشاهده نمونه‌هایی از این چالش در میان نوجوانان این کشور، ابراز نگرانی کرد. با این حال نهنگ آبی دست‌کم به مرگ یک نفر و زخمی‌شدن چندین نوجوان دیگر در فرانسه منجر شده است.
در دو هفته گذشته عباراتی مانند «چالش نهنگ آبی» یا «بازی نهنگ سفید» بارها و بارها به زبان فارسی و به‌ویژه از سوی کاربرانی در ایران در اینترنت جستجو شده است. شماری از کاربران فارسی زبان پیشاپیش نسبت به خطر گسترش این بازی مرگبار در میان نوجوانان ایرانی، هشدار داده اند.
جدیدترین قربانی نهنگ آبی، پسری ۱۶ ساله
در حالی که گفته می شد با بازداشت و زندانی شدن فیلیپ بودیکین طراح اصلی بازی اینترنتی نهنگ آبی از ماه می و بازداشت دختر نوجوان روس در ماه آگوست (که ادعا می‌شد جزو مغزهای متفکر بازی باشد) دیگر شاهد قربانیان بی‌شمار این بازی نخواهیم بود، اما تعداد خودکشی‌ها به ویژه در هند روز به روز بیشتر می‌شود.
در جدیدترین مورد پسری ۱۶ ساله از محله Damoh در منطقه Madhya Pradesh شنبه شب با پریدن جلوی قطار خودکشی کرده است. این حادثه توسط دوربین مداربسته یک ساختمان ثبت شده است.
اداره پلیس منطقه صبح یکشنبه اطلاعات مربوط به خودکشی را دریافت و تحقیقات خود را آغاز کرد. افسر پلیس پرادیپ سانی به هندوستان تایمز گفت:
بدیهی است که یک خودکشی اتفاق افتاده، پسر نوجوان در Damoh به دنیا آمده و پدرش در اداره‌ای مشغول به کار است.
دوستان این نوجوان به پلیس گفتند: چند وقتی بود که او چالش نهنگ آبی بازی می‌کرد این در حالی است که والدین پسر نوجوان این ادعاها را رد کرده و می‌گویند به پسرشان راجع به بازی‌های اینترنتی هشدار داده بودند.
چالش نهنگ آبی، بازیِ مرگ برای نوجوانان
ویووک آگاروال، مدیر اجرایی پلیس به دیلی گفت: اعضای خانواده می‌گویند او به آنها اطمینان داده که هرگز چنین بازی‌هایی را انجام نخواهد داد. با این حال ما گوشی موبایل پسر را ضبط کردیم تا بررسی‌های لازم توسط پلیس سایبری روی آن انجام گیرد.
 

بیشتر بخوانید: چالش خطرناک نهنگ آبی


چالش نهنگ آبی به خطری جدی برای تعداد بی‌شماری از نوجوانان تبدیل شده است و جان آنها را به عنوان بخشی از بازی می‌گیرد. براساس نتایج ترند گوگل، هندوستان سومین کشوری است که بازی آنلاین چالش نهنگ آبی را طی ۱۲ ماه گذشته جستجو کرده است و تعداد زیادی از کاربران دیگر کشورها طی یک ماه گذشته این بازی را جستجو کرده‌اند. براساس گزارش Times of India ممکن است هند سومین کشور جستجوگر بازی مرگ باشد اما کلکته در بین مناطق مختلف جهان، رتبه اول جستجوی این چالش پرخطر را دارد.
این بازی به قدری به مشکلی جدی بدل شده که دولت بنگال غربی قصد دارد برنامه درسی خود در مدارس را تغییر داده و فصل جداگانه ای با عنوان "استفاده مسئولانه از اینترنت" برای تدریس به دانش آموزان تالیف کند. یک مقام دولتی ارشد به هندوستان تایمز گفت:
این ابتکار فقط در مرحله پیشنهادی است. بخش آموزش و پرورش کشور با متخصصان درباره چگونگی معرفی این موضوع به عنوان یک فصل جداگانه و مقالات فصل به فصل مشورت خواهد کرد. اگر همه چیز مطابق برنامه باشد، فصل جداگانه از سال تحصیلی آینده از ماه ژانویه معرفی خواهد شد. تا آن زمان، کارگاه‌های دانشجویی برای بالا بردن آگاهی سازماندهی می‌شود.
در همین حال گفته می‌شود شهروند روسی به نام فیلیپ بودیکین که خالق بازی است، اعتراف کرده ۱۶ دختر نوجوان را به پایان دادن به زندگیشان متقاعد کرده است. در حال حاضر بودیکین در زندان کریستی در سنت پترزبورگ قرار دارد و اخیرا در ارتباط با همین پرونده یک دختر ۱۷ ساله از منطقه خارابوف روسیه (که ادعا می‌شود مغز متفکر بازی است) دستگیر شده است.
ماموران دولتی روسیه گفتند که این دختر در واقع یک بازیکن سابق بازی بوده است اما چالش را تمام نکرده بنابراین به مدیریت این بازی ارتقا پیدا کرده است.
منبع تحقیق : روزنامه اقتصاد برتر
 


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.