بهائيت در آينه ی اسناد

پشتيباني و تقويت نيروهاي گريز از مركز، پيوسته يكي از روش‌هاي قدرت‌هاي استعماري براي مقابله با مقاومت كشورهاي تحت سلطه بوده است. فرقه‌تراشي يا تقويت فرقه‌هاي موجود، به عنوان اهرمي در جهت تضعيف وحدت و انسجام ديني مورد استفاده استعمارگران ــ به‌ويژه پس از درك اهميت و جديّت دين در زمينه‌سازي و استمرار مقاومت سياسي ــ قرار گرفته است. در مقاله پيش رو، به طور مستند اين موضوع بررسي شده است.
شنبه، 2 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهائيت در آينه ی اسناد
بهائيت در آينه ی اسناد
بهائيت در آينه ی اسناد

نويسنده: اميد انتظاري



پشتيباني و تقويت نيروهاي گريز از مركز، پيوسته يكي از روش‌هاي قدرت‌هاي استعماري براي مقابله با مقاومت كشورهاي تحت سلطه بوده است. فرقه‌تراشي يا تقويت فرقه‌هاي موجود، به عنوان اهرمي در جهت تضعيف وحدت و انسجام ديني مورد استفاده استعمارگران ــ به‌ويژه پس از درك اهميت و جديّت دين در زمينه‌سازي و استمرار مقاومت سياسي ــ قرار گرفته است. در مقاله پيش رو، به طور مستند اين موضوع بررسي شده است.
امپراتورى روس تزارى، كه هماوردى با ملت ايران و افزودن اين كشور به قلمرو گسترده خويش را چندان سخت نمى‏دانست، در طي دو دوره جنگ‌هاى طولانى با ايران، متوجه شد كه مذهب تشيع (به مثابه ملاط "وحدت و انسجام اجتماعى" و موتور محرّك شور و حماسه "مقاومت ملى" در برابر تجاوز بيگانگان) مانع سيطره استعمار بر اين مرز و بوم است. آن‌ها ديدند كه چگونه مقاومت دليرانه ايرانيان، به‌ويژه در آغاز دوره دوم آن جنگ‌ها (تحت تأثير آموزه‏ها و منطق عاشورايى تشيع)، سرزمين‏هاى اشغالى را يكى بعد از ديگرى پس گرفت و اگر بعضى از سوء مديريت‌ها و به ويژه خيانت‌هاى امرا و سرداران حكومتى نبود، مى‏توانست سرنوشت نبرد را به سود پيروزى قطعى ملت ايران رقم زند.
در طى اين دو جنگ، مرجعيت و روحانيت شيعى، با صدور احكام جهاد در حمايت قاطع از استقلال و تماميت ارضى ايران، شور مقاومت ملت را در برابر اجنبى سلطه‏جو برانگيخت. پس از آن نيز در ماجراى گريبايدوف (وزيرمختار مغرور و ماجراجوى روس تزارى) باز هم همين مردم متديّن (به اشاره يكى از فقهاى پرنفوذ پايتخت: ميرزا مسيح مجتهد تهرانى) در برابر ترك‌تازى‏هاى سفير روسيه قد علم كردند و اكثر اعضاى هيأت نمايندگى امپراتورى فاتح تزارى در تهران را به كام مرگ كشاندند.
در پى اين وقايع، روس‌ها دريافتند كه ملت مسلمان ايران از روحانيت و مرجعيت شيعه به عنوان نُوّاب امام عصر (عج) تبعيت مى‏كند و لذا كوشيدند با فرقه‌تراشى‏ها، ضمن ايجاد اختلاف در صفوف يكپارچه ملت، ريشه‏هاى اعتقاد به اصل حيات‌بخش "مهدويت" و اميد به آينده و انتظار منجى را در اين ملت بخشكانند تا بتوانند بهتر و آسان‌تر مقاصد شومشان را پيش برند؛ سياستي شيطانى كه رقيب روسيه، انگلستان، نيز روى ضديت با اسلام و تشيع، با وى اشتراك نظر و عمل داشت. بدين گونه بود كه نطفه تشكيل فرقه بهائيت منعقد شد و مؤسس اين مسلك (حسينعلى بهاء) تحت حمايت رسمى سفير روسيه در ايران از زندان و اعدام حكومت ايران نجات يافت و تحت‌الحفظ غلامان اين سفارت از كشور خارج شد.
با سقوط حكومت تزارى و روى كار آمدن بلشويك‌ها در روسيه، حمايت آن كشور از اين فرقه ضاله قطع شد و استعمار پير، يعنى بريتانيا، آن‌ها را زير پر و بال خود گرفت و به پاداش خدمت عبدالبهاء، رهبر وقت بهائيت، (و منسوبان نزديكش) به امپراتورى بريتانيا در عراق و فلسطين، لقب سر (Sir) و نشان نايت‌هود را به وى اعطا كرد.
در تاريخ تشكيلات فرقه بهائيت پس از جنگ جهانى دوم، مغازله و خدمت‌رسانى به خشن‌ترين و ديكتاتورترين رژيم‌هاى جهان (همچون اسرائيل، پهلوى، پينوشه، ايدى امين و فرديناند ماركوس) يكجا و در كنار هم مشاهده مي‌شود. متقابلاً در آن سوى، مردم، وقتى سرسپردگى تشكيلات بهائيت و به تبع آن، آحاد بهائيان، را به رژيم‌هاى تبهكار حاكم بر كشور خويش مى‏بينند، اين گروه را ستون پنجم استبداد و استعمار تلقى و طرد مى‏كنند؛ به‌ويژه آنكه، تعارض زيادى بين شعار و عمل اين فرقه ملاحظه مى‏كنند.
به عنوان مثال: شعار "وحدت عالم انسانى" را كه بهائيت بدان مى‏نازد، با دوستى و همكارى آشكار سران اين فرقه با رژيم‌هاى ضدّ انسانى و جنايت‌كار در شرق و غرب جهان (همچون امريكا و اسرائيل) متناقض مي‌بينند و به پوچى و بى‏بنيادى اين شعار فريبنده در مسلك بهائيت پى مى‏برند.
نكته مهم آن است كه در ايران عصر پهلوى، گسترده‏ترين نوع همكارى و تعامل ميان رژيم طاغوتى با تشكيلات بهائيت وجود داشت. به عنوان مثال، در قضيه لايحه انجمن‌هاى ايالتى و ولايتى (مصوّبه دولت اسدالله علم، سال 1341. ش) ماده مربوط به سوگند اعضاى اين انجمن‌ها به قرآن كريم، تغيير يافت تا راه بر ورود رسمى بهائيان به آن‌ها باز شود. همچنين وقتى در سال 1342 بهائيان به مناسبت تشكيل كادر مركزى بهائيان جهان در اسرائيل (تحت عنوان "بيت‌العدل اعظم") كنفرانس بين‌المللى در لندن برگزار كردند، دولت ايران براى چند صد نفر بهائى ايرانى كه مى‏خواستند در آن جلسه شركت كنند، از كيسه ملت مسلمان ايران! در هزينه بليط هواپيماى آنان تخفيف بسيار‏ى قائل شد و به هر نفر نيز چند صد دلار كمك‌هزينه سفر پرداخت كرد! بيراه نبود كه در انقلاب به‌اصطلاح سفيد، زمانى كه تدريجاً بر اصول شش‌گانه آن افزوده شد، شخصيت تيزبين و پراطلاعى چون استاد محيط طباطبايى پيش‌بينى كرد كه تعداد اصول انقلاب سفيد به نوزده (عدد مقدس بهائيان) خواهد رسيد!
متقابلاً در قضيه لايحه كاپيتولاسيون (مصونيت قضايى مستشاران امريكايى)، سپهبد صنيعى، وزير جنگ بهائى وقت، از عاملان اصلى در اعطاى اين امتياز ننگين به نظاميان امريكايى بود و بيش از همه در مجلس شورا و سنا براى تصويب آن دوندگى مى‏كرد.
اين پيوندها و تكاپوهاى رذيلانه، از چشم تيزبين رهبر انقلاب اسلامى ملت ايران، امام خمينى، پوشيده نماند و ايشان در مقاطع مختلف به افشاى طرح‌هاى پشت پرده و توطئه‏هاى مشترك اسرائيل و امريكا و ديگر كانون‌هاى سلطه در ايران همت گماردند.
در صفحات پيش رو، بعضى از اسناد مربوط به اين فرقه ضاله از منابع گوناگون درج شده است تا شاهدى بر مطالب فوق باشد. شايان ذكر است كه بخش قابل توجهي از گزارشهاي ارسالي توسط منابع ساواك، توسط مسئولان رده‌هاي بالاتر آن سازمان (كه با عناويني همچون يكشنبه و چهارشنبه و... مشخص شده‌اند) مورد تأييد قرار گرفته است.

حمايت از كشف حجاب رضاخانى‏

در سند زير كه مربوط به يكى از جلسات بهائيان شيراز است، گذشته از حمايت بهائيان از كشف حجاب رضاخانى، و حتى انتساب آن به تعاليم خويش، نكته مهم و درخور ملاحظه زير به چشم مى‏خورد: بهائيان ادعاى تحرى حقيقت دارند، اما چنان‌كه آمده است، مبلغ بهائى در نطق خويش، اعضاى فرقه را از مواجهه با كسانى كه نسبت به ماهيت اين مسلك آگاهى دارند به‌شدت بر حذر داشته است.
سند شماره 1
طبقه‌بندي حفاظتي: خيلي محرمانه
گزارش خبر
شماره گزارش: 9578/ هـ
تاريخ گزارش: 31/3/50
تاريخ وقوع: 25/3/50
تاريخ رسيدن خبر به منبع: 26/3/50
تاريخ رسيدن خبر به رهبر عملياتي محل: 27/3/50

موضوع: فعاليت بهائيان

جلسه‌اي با شركت 12 نفر از بهائيان شيراز تحت عنوان كميسيون نشر نفحات‌اله در منزل مسيح‌اله روحاني تشكيل گرديد. پس از قرائت مناجات و صفحاتي از كتاب لوح احمد، آقاي مسيح‌اله روحاني پيرامون بهائيت سخنراني و اظهار داشت: ديده شده است كه يكي دو نفر از شما با افراد تبليغات اسلامي تماس گرفته است. ديگر نبايد اين موضوع تكرار شود. شماها بياد نداريد كه در زمان رضاشاه و در زمان سيدنورالدين ما را غارت كردند، ولي شخص رضاشاه از اين موضوع بسيار ناراحت بود و مخفيانه و دور از چشم علما عده‌اي از مسلمانان را از بين برد، چون او يك بهائي واقعي بود و هميشه از بهائيان پشتيباني مي‌كرد. كشف حجاب از روي قانون و منطق بهاءاله صورت گرفته است.
نظريه يكشنبه: اظهارات شنبه مورد تأييد است.
نظريه چهارشنبه: نظريه يكشنبه مورد تأييد است.
نظريه 7/ هـ: نظريه چهارشنبه مورد تأييد است. [1]

طرد منتقدين از فرقه بهائيت‏

در سند زير كه براي منشي محفل روحاني ملي بهائيان ايران صادر شده است، دروغ بودن شعار تحرّي حقيقت را مي‌بينيم؛ چرا كه يك زن و شوهر بهائى، به دليل آنكه نسبت به بهائيت بى‏اعتقاد شده بوده‏اند، از سوى تشكيلات فرقه در اسرائيل (بيت العدل) "طرد"، و بهائيان از هرگونه معاشرت و سلام و كلام با آن‌ها منع مى‏شوند.
سند شماره 2:
تاريخ: 13 شهر الجمال 122 (2/2/1344)
متحدالمآل نمره 543

محفل مقدس روحاني شيدالله اركانه

ترجمه تلگراف هيأت مجلله ايادي امرالله در ارض اقدس عليهم بهاءالله را به شرح ذيل:
"يدالله ثابت راسخ به علت حملات به امر، مطرود [شده]، به ياران اطلاع دهيد هرگونه معاشرت و سلام و كلام با او ممنوع است. ايادي امر"
اعلام مي‌دارد؛ مشخصات كامل مطرودين مزبور هم بعداً ارسال مي‌گردد. مقرر فرمايند مراتب را فوراً به عموم ياران الهي در آن سامان اعلام فرمايند.
با رجاء تأييد[2]

حمايت هويدا از بهائيت‏

در سال 1343 پس از اعدام انقلابى حسنعلى منصور (كه لايحه كاپيتولاسيون را به تصويب مجلس شورا و سنا رساند)، اميرعباس هويدا (از خانواده‌اي بهائى) به نخست‌وزيرى ايران رسيد. در دوران وى، اين فرقه قدرت فراوان يافت و معتقدان به آن پست‌هاى كليدى كشور را اشغال كردند. بهائيان امروزه انتساب هويدا و سايرين را به آن فرقه انكار مى‏كنند، اما بد نيست بدانيم كه اين جماعت، پيش از انقلاب در جلسات مختلف خويش، بهائى بودن هويدا و حمايت وى از اين مسلك را با افتخار مطرح مي‌ساختند و بدان مباهات مى‏كردند! در 3 سند زير كه گزارشگران ساواك از جلسات بهائيان تهيه كرده‏اند و به تأييد مقامات مافوق آن‌ها نيز رسيده است، بر حمايت بيت‌العدل بهائيان از نخست‌وزيرى هويدا، حضور وى در جلسات بهائيان، و حتى كمك پانزده‌هزار تومانى وى به محفل بهائيت تأكيد شده است.
سند شماره 3:
گزارش خبر
شماره: 2029/هـ 3
تاريخ: 29/8/57

موضوع: بهائيان شيراز

آقاي رئوفيان، يكي از بهائيان سرشناس شيراز، در يك مذاكره اظهار داشته آقاي اميرعباس هويدا، به پشتيباني بيت‌العدل اعظم و كامبالاي افريقا، مدت سيزده سال بر ايران حكومت كرد و جامعه بهائيت به پيشرفت قابل توجهي رسيد و افراد متنفذ بهائي پست‌هاي مهمي را در ايران اشغال و پول‌هاي مملكت را به خارج فرستادند.
نظريه شنبه: عنوان مطالب فوق از جانب مشاراليه به خاطر وقايع اخير[3] و ركود فعاليت بهائيان بوده است.
نظريه يكشنبه: با عطف توجه به صداقت شنبه، عنوان مطالب فوق از جانب مشاراليه صحت دارد.
نظريه چهارشنبه: نظريه يكشنبه مورد تأييد است.
نظريه جمعه: نظريه چهارشنبه مورد تأييد است.
نظريه 7/هـ: نظريه جمعه تأييد مي‌شود. [4]
سند شماره 4:
طبقه‌بندي حفاظتي: خيلي محرمانه
گزارش خبر
شماره 7561/هـ
تاريخ: 2/2/50

درباره: فعاليت بهائيان ده‌بيد

شب 2/2/50 جلسه بهائيان ده‌بيد در منزل امرالله رفاهي تشكيل گرديد. آقاي عزيزالله بمهوسيان مبلغ و رابط بين محفل‌هاي شيراز و ده‌بيد سخنراني كرد و در مورد آزاد شدن بهائيت و استقلال و رسميت پيدا كردن بهائيت مطالبي بيان نمود. نامبرده سپس اشاره به حقوق معلمان و درآمد نفت و تيراندازي به سپهبد فرسيو نمود. سپس اشاره به شركت كردن جناب آقاي نخست‌وزير در محفل بهائيت در روز عيد رضوان و همكاري دولت در شهرستان‌ها نسبت به فرقه بهائيت كرد.
نظريه يكشنبه: اظهارات شنبه مورد تأييد است. درياني
نظريه چهارشنبه: نظريه يكشنبه مورد تأييد است.
نظريه 7/هـ: نظر چهارشنبه مورد تأييد است. [5]
سند شماره 5:
طبقه‌بندي حفاظتي: خيلي محرمانه
گزارش خبر
شماره: 11181 هـ
تاريخ: 19/5/50

موضوع: فعاليت بهائيان شيراز

جلسه‌اي با شركت دوازده نفر از بهائيان ناحيه 2 شيراز در منزل آقاي هوشمند و زير نظر آقاي فرهنگي تشكيل گرديد. پس از قرائت مناجات شروع و خاتمه و قرائت صفحاتي از كتاب لوح احمد و ايقان، آقايان فرهنگي و محمدعلي هوشمند پيرامون وضع اقتصادي بهائيان در ايران صحبت كردند. فرهنگي اظهار داشت: بهائيان در كشورهاي اسلامي پيروز هستند و مي‌توانند امتياز هر چيزي را كه مي‌خواهند بگيرند. تمام سرمايه‌هاي بانكي و ادارات و رواج پول در اجتماع ايران مربوط به بهائيان و كليميان مي‌باشد. تمام آسمان‌خراش‌هاي تهران و شيراز و اصفهان مال بهائيان است. چرخ اقتصاد اين مملكت به دست بهائيان و كليميان مي‌چرخد. شخص هويدا بهائي‌زاده است. عده‌اي از مأمورين مخفي ايران كه در دربار شاهنشاهي مي‌باشند، مي‌خواهند هويدا را محكوم كنند، ولي او يكي از بهترين خادمين امرالله است و امسال مبلغ پانزده‌هزار تومان به محفل ما كمك نموده است. آقاي بهائيان نگذاريد كمر مسلمانان راست شود. در اين جلسه نامبردگان زير شركت داشتند: فرهاد روحاني، دانيا روحاني، ثناءالله زارعيان، قاسم كريميان، هدايت و مسيح‌الله و ناصر و ضياءالله هوشمند، فرهنگي، قدرت‌الله كمالي، محمدعلي هوشمند.
نظريه يكشنبه: اظهارات شنبه مورد تأييد است. درياني
نظريه چهارشنبه: در مرخصي است.
نظريه 7/ هـ: به اظهارات شنبه مي‌توان اعتماد نمود. در پرونده هويدا 62423 26/5/50[6]

ضديت با اسلام و عالمان شيعه‏

بهائيان همواره در شعار، ادعا مى‏كنند كه به اسلام و تشيع اعتقاد دارند و از اين دين تمجيد مي‌كنند. مع‌الوصف، در اسناد زير كه باز هم از جلسات بهائيان و از زبان مبلغان مشهور آن‌ها تهيه شده است، توهين و تمسخر شديد اسلام و مسلمانان مشاهده مى‏‌شود.
در يكى از اين جلسات (سند شماره 6)، تئاترى در استهزاي ديانت اسلام و فريضه مهم حج اجرا شده كه نويسنده آن خانم بهيه حاذق است. در سند ديگر (سند شماره 7)، فردى بهائى به نام ايقانى، كه مدير عامل فروشگاه فردوسى بوده، يكى از بانوان فروشنده را كه در ماه مبارك رمضان روسرى به سر داشته شديداً تحت فشار قرار داده است كه روسرى را بردارد وگرنه اخراج خواهد شد.
در سند بعدى (شماره 8)، مقاله‏اى در يكى از جلسات بهائيان قرائت ‏شده كه عنوان آن بسيار گوياست و ما را از هرگونه شرح و تفسير بى‏نياز مى‏سازد. عنوان مقاله، چنين است: "عواقب نكبت‌بار شيعه". ذكر اين نكته خالي از فايده نيست كه شوقى افندى (پيشواى بهائيان) لوحى به نام "قد ظهر يوم‌الميعاد" دارد كه سراپا طعن و لعن به علماى اسلام (اعم از شيعه و سنى) است و به‌ويژه در بخشى از آن، كه عنوان "عواقب نكبت‌بار شيعه اسلام" را بر پيشانى دارد، در هتاكى و بى‏حرمتى به فقهاى تشيع، سنگ تمام گذارده است. اين لوح را كه شوقى در سال 1941. م (1320. ش) به زبان انگليسي نوشته، لجنه ملى نشر آثار امرى، در تهران ترجمه و چاپ كرده است.
موضوع آخرين سند (شماره 9)، گزارشى از مراسم جشن و شادمانى بهائيان به مناسبت تولد باب و بهاء در اول و دوم محرم مي‌باشد كه هم‌زمان با سوگوارى مردم شيعه در عزاى سالار شهيدان حسين‌بن‌على‌(ع) و خاندان و ياران او انجام ‏شده است. جالب اين است كه بهائيان، تقويم خود را به نوعي بر اساس سال شمسى بسته‏اند، ولى در اين مورد خاص، مناسبت قمرى ــ اول و دوم محرم ــ را براى جشن و پايكوبى خويش اختيار كرده‏اند كه عملاً دشمنى و كينه آن‌ها نسبت به اسلام و تشيع را به نمايش مى‏گذارد.
سند شماره 6:
شماره: 14272/هـ
تاريخ: 12/11/49

فعاليت بهائيان شيراز

جلسه‌اي با شركت 9 نفر از بهائيان شيراز در منزل آقاي بديع‌اله رئوفيان، واقع در كوچه پروانه، تحت عنوان كميسيون نشر نفحات‌اله، و زير نظر آقاي رئوفيان تشكيل گرديد. ابتدا قاسم كريميان مبادرت به قرائت مناجات نمود چند صفحه از كتاب ايقان نيز توسط كرامت‌الله مهدي‌زاده قرائت شد و فكاهي مسخره‌آميزي كه عليه ديانت اسلام و حجاجي كه عازم حج هستند اجرا شد. اين فكاهي را خانم بهيه حاذق نوشته بود. پس از آن چند سؤال به يك مسلمان مبتدي به نام احمد رسولي‌ داده شد كه هفته ديگر به آن‌ها پاسخ دهد. بعدا كرامت‌اله مهدي‌زاده در مورد وضع مذهبي سياسي جهان و ــ ايران صحبت كرد و اظهار داشت در اين كشوري كه ما زندگي مي‌نمائيم مي‌بينيم كه كارهايشان ــ هيچ از روي اسلوب[7] نيست. چون ملت ايران، هم ‌خون‌گرم هستند و هم مذهبي رسمي ندارند. اگر ما بهائيان در ايران اقتصاد بازاري راه نمي‌انداختيم، وضع اقتصاد ايران بسيار خراب بود. چرا مسلمانان مي‌گويند بهائيان نجس مي‌باشند براي اينكه ما همكاري بخصوصي با كشورهاي خارجي داريم و عامل تبليغات مذهبي هستيم. شركت‌كنندگان در جلسه عبارت بودند از بديع‌اله رئوفيان: منشي كميسيون، قاسم كريميان، كرامت‌اله مهدي‌زاده، منوچهر هوشمند، شاپور حق‌جو، بهيه حاذق، ناديه رئوفيان، منصور زارع، ذبيح‌اله چهره‌‌نگار.
نظريه يكشنبه: اظهارات شنبه مورد تأييد است.
نظريه چهارشنبه: نظريه يكشنبه مورد تأييد است.
نظريه 7/ هـ ــ نظر چهارشنبه مورد تأييد است. [8]
سند شماره 7:
طبقه‌بندي حفاظتي: سري
گزارش خبر
شماره گزارش: 5176
تاريخ گزارش: 21/10/45
تاريخ وقوع: 18/10/45
تاريخ رسيدن خبر به منبع: 18/10/45
تاريخ رسيدن خبر به رهبر عمليات محل: 20/10/
ساعت 08:00صبح مورخ 18/10/45، آقاي ايقاني، مديرعامل [بهائي] فروشگاه فردوسي، در داخل فروشگاه به يكي از بانوان فروشنده كه روسري به سر داشته است دستور مي‌دهد كه روسري خود را از سر بردارد. بانوي فروشنده كه به خانم بهرامي معروف است اظهار مي‌كند كه روزه هستم و بدين‌جهت روسري به سر نموده‌ام و تقاضا مي‌كند به خاطر رعايت حال وي اجازه داده شود كماكان روسري خود را به سر داشته باشد. ولي ايقاني با تشدد و در حالي‌كه موضوع روزه گرفتن بانو بهرامي را به باد تمسخر گرفته بود، به وي تكليف مي‌كند كه يا روسري را از سر بردارد و يا فوراً به خدمت وي خاتمه داده خواهد شد. بانو بهرامي درحالي‌كه به شدت مي‌گريست به اجبار روسري را از سر برداشت. موضوع فوق بين فروشندگان تأثير بسيار نامطلوبي نموده است و عموماً از اينكه عده‌اي بهائي فروشگاه فردوسي را وسيله‌اي براي فعاليت خود قرار داده و تا اين حد اصول و معتقد‌ات كارمندان غيربهائي را تحقير مي‌نمايند، متأثرند.
نظريه بخش 3
اين قبيل تظاهرات بي‌پروا از طرف بهائيان، بهترين بهانه و مستمسك براي روحانيون افراطي خواهد بود تا به تحريك افكار عمومي بپردازند بنابراين اصلح است كه در صورت تأييد موضوع جداً مديرعامل فروشگاه فردوسي مورد مؤاخذه قرار گيرد. [9]
سند شماره 8:
طبقه‌بندي حفاظتي: سري
گزارش خبر
شماره گزارش: 3562/10/هـ
تاريخ گزارش: 30/4/48
تاريخ وقوع: 27/4/48
تاريخ رسيدن خبر به منبع: 27/4
تاريخ رسيدن خبر به رهبر عمليات محل: 28/4

موضوع: بهائيان

جلسه شور تبليغي بهائيان اصفهان ساعت 16:30 روز جمعه 27/4 در منزل آقاي احساني واقع در خيابان آمادگاه كوچه فتح‌آباد تشكيل گرديد و شركت‌كنندگان آن اكثراً از بين جوانان و مخصوصاً دانشجويان بودند.
1ــ ابتدا آقاي بهيار استوار، ناظم جلسه، به مدت ده دقيقه سخنراني نموده و اظهار داشت كه اين جلسه هر هفته يكبار تشكيل مي‌شود و از دوستاني كه افراد مبتدي دارند و به مرحله بيعت تبليغي رسيده‌اند، خواهش مي‌كنم آن‌ها را معرفي تا ترتيب شركت آن‌ها در بيت داده شود. 2ــ مقاله‌اي تحت عنوان "عواقب نكبت‌بار شيعه" [به] وسيله آقاي هوشنگ اشراقي قرائت شد.
3ــ آقاي صادقي افشار اشعاري از رهي معيري قرائت نمود.
4ــ برنامه‌هاي تفريحي و مسابقه و سرگرمي و پذيرايي در پايان اجرا شد. جلسه هفته بعد به روز جمعه 3/5/48 موكول گرديد.
ملاحظات:
نظريه منبع: مقاله‌اي كه تحت عنوان عواقبت نكبت‌بار شيعه [به] وسيله اشراقي قرائت شد سراسر طعن و كنايه نسبت به شيعه و روحانيون اسلام بود. در اين مقاله، كه قرائت آن يك ساعت به طول انجاميد، ناطق پيرامون قدرت روحانيون از دوران صفويه تا به امروز بحث نموده و سرانجام با مقايسه اهميت و اعتبار روحانيون در گذشته و حال به اين نتيجه رسيد كه وضع شيعه و اسلام بسيار وخيم و روزبه‌روز اسلام از بين رفته و اهميت و اعتبار خود را از دست مي‌دهند.
نظريه رهبر عمليات: تبليغات بهائيان در اين منطقه به حد اعلاي شدت خود رسيده و حتي جزوه.... [10]
سند شماره 9:
طبقه‌بندي حفاظتي: سرّي
تاريخ وقوع: 23/1/46
تاريخ رسيدن خبر به منبع: 23/1/46
تاريخ رسيدن خبر به رهبر عمليات محل: 25/1/46
شماره گزارش: 190
تاريخ گزارش: 24/1/46

موضوع: اظهارات خوارزمي در محفل مياندوآب

عطف پيرو: 142/20/1/46
روزهاي 23 و 24/1/46 [= مقارن با اول و دوم محرم] مصادف با تولد باب و بهاءاله، كليه بهائي‌هاي منطقه مياندوآب دست از كار كشيده و در محفل خود تجمع نموده، جشن و شادي بر پا داشته بودند. در اين دو روز سخنراني‌هاي مفصلي از طرف مبلغين به عمل آمد، من‌جمله محمدعلي خوارزمي ضمن سخنراني خود چنين بيان داشت: چون در اين روزهاي محرم موقع عزاداري مسلمانان است، لذا عموم افراد بهائي بايد سعي كنند از نزديك شدن به اين مسلمانان كثيف خودداري كنند؛ زيرا ممكن است از طرف مسلمانان تظاهراتي به عمل آيد و موجب اختلاف گردد و باعث آبروريزي شود. و اضافه كرد: درست است ما بهائيان از هيچ‌كس ترس و وحشت نداريم و هميشه از ابتداي ظهور باب و بهاءاله در مقابل كليه مقامات مملكت، شهامت و شجاعت نشان داده‌ايم و هيچ‌وقت در مقابل مسلمانان شكست نخورده‌ايم و نخواهيم خورد و همه وقت از خود از‌جان‌گذشتگي[11] نشان داده‌ايم و اميدوارم در آتيه نزديكي كمر مسلمانان را با فعاليت دائم و روزافزون خود بشكنيم و بهائيت را در ايران و كليه نقاط جهان، پيشرفت دهيم. و در آخر سخنراني خود از عموم بهائيان منطقه مياندوآب اظهار تشكر كرد كه نامبرده را به عنوان نماينده خود براي عزيمت به تهران انتخاب نموده‌اند.
نظريه منبع ــ محمدعلي خوارزمي يكي از افراد متعصب بهائي منطقه مياندوآب است و چون فرد سرمايه‌داري است، هزينه هرگونه فعاليت بهائي را در منطقه به عهده مي‌گيرد.
نظريه رهبر ــ نظريه منبع مورد تأييد است. مخصوصاً اختلافاتي كه بين بهائي‌ها و مسلمانان در منطقه استحفاظي توليد مي‌شود اغلب به تحريك نامبرده مي‌شود و مشاراليه سعي دارد در بين رؤساي ادارات نفوذ نموده تا به نفع بهائيت استفاده نمايد. ملاحظات: از نظر حفاظتي به مقامات خارج از ساواك منعكس نگرديد. [12]

تبليغ مسلك از راه گسترش فساد!

تشكيلات بهائيت براى نيل به اهداف خود، روى تبليغ افراد غير بهائى به اين مسلك، اهتمام زيادي داشته و در اين راه نيز از همه اهرم‌هاى ممكن، حتى سوء استفاده از زنان و دختران، بهره گرفته و از آن‌ها به عنوان طعمه براى كسب اطلاعات يا جلب افراد ساده‏دل به سوى تشكيلات سود جسته و گاه كار "ابلاغ امر‌الله"! به جايى رسيده كه چند دختربچه نُه تا ده ساله را براى يك شيخ پولدار و شهوت‌ران عرب، قاچاق كرده است!
دو سندى را كه در ذيل ملاحظه مى‏كنيد، گزارشگران ساواك تهيه كرده و مفاد آن به تأييد مسئولان رده‏هاى مختلف آن سازمان اطلاعاتى نيز رسيده است.
سند شماره 10:
طبقه‌بندي حفاظتي: سري
گزارش خبر
شماره گزارش: 2375/ ط ــ 11979
تاريخ گزارش: 9/12/46ــ14/12/46
تاريخ رسيدن خبر به منبع: 28/11/46
تاريخ رسيدن خبر به رهبر عمليات: 2/12

موضوع: فعاليت بهائيان

سروان دكتر احمد نبيلي افسر تيپ جام، بهائي بوده و در مورد اشاعه و تبليغ مذهب بهائي در بين مردم، خصوصاً افسران و درجه‌داران تيپ جام، اقدام به عمل مي‌آورد. طيب
نظريه منبع ــ در اين باره از وجود كلفت خود، كه دختر جواني است، استفاده مي‌نمايد.
نظريه رهبر عمليات ــ صحت خبر فوق و نظريه منبع مورد تأييد است. خ
نظريه ساواك ــ نظريه رهبر عمليات مورد تأييد است. [13]
سند شماره 11:
طبقه‌بندي حفاظتي: خيلي محرمانه
گزارش خبر
شماره گزارش: 340575/222
تاريخ گزارش: 11/10/2536 [1356]
تاريخ وقوع: اخيراً
تاريخ رسيدن خبر به منبع: 22/9/36 [1356]
تاريخ رسيدن خبر به رهبر عمليات محل: 23/9/36

موضوع: اقدامات روح‌اله ثابتي برابر خبر واصله:

شخصي به نام روح‌اله ثابتي، از اتباع ايراني كه داراي مسلك بهائي است و در ابوظبي يك شركت تجاري را اداره مي‌كند و همسر او با زن شيخ زايد بسيار نزديك و خود او نيز با اكثر شيوخ در ارتباط است، اخيراً چهار نفر دختر نه تا ده ساله براي شيخ حمدان، معاون نخست‌وزير امارات كه به شهوت‌راني معروف است، با خود از ايران برده است كه اين موضوع به طريقي از وي (روح‌اله ثابتي) استفسار گرديده است كه نامبرده اظهار داشته كه اين مسأله درست است و اين دخترها يتيم هستند و شيخ حمدان قبلاً از او خواسته بود كه چنانچه چنين دختراني را براي او از ايران بياورد با هزينه خود از هر نظر زندگي آن‌ها را تأمين مي‌نمايد كه او نيز در مسافرت اخير خود به ايران آن‌ها را همراه آورده و هم‌اكنون اين دخترها در نزد شيخ حمدان مي‌باشند.
نظريه رئيس نمايندگي: تحقيقات پيرامون تعيين مشخصات و چگونگي ورود دخترهاي مزبور به امارات و اينكه اگر دخترهاي مزبور يتيم بوده، در چه مكاني در ايران ساكن بوده‌اند ادامه داشته كه پس از حصول، متعاقبا اعلام خواهد شد.
نظريه اداره كل دوم: نتيجه تحقيقات پس از حصول متعاقباً اعلام خواهد شد. [14]

رهبر فقيد انقلاب افشا مى‏كند

اما در هنگامه توطئه‏هاى رنگارنگ كانون‌هاى سلطه، ابرمردي بود كه با چشمانى تيزبين، همه دسيسه‏ها را رصد مى‏كرد و به بهترين شكل و با ازخودگذشتگى فراوان آن‌ها را افشا مي‌نمود.
سند زير نامه‏اى است كه امام خمينى (قدس سره) در اوايل دهه 1340. ش به يكى از طرفداران خويش (كه در تهران مغازه تراشكارى داشته) فرستاده و در آن، يكى از حمايت‌هاى رژيم پهلوى از بهائيت را افشا كرده است.
سند شماره 12:
"بسم ‌الله الرحمن الرحيم
خدمت ذي‌سعادت جناب مستطاب مروج‌الاحكام و ثقه‌الاسلام آقاي آقا سيد كاظم شاهنگيان دامت افاضاته
محترماً معروض مي‌دارد: ان‌شاءالله مزاج شريف، خالي از نقاهت است؛ مرقوم شريف، واصل و موجب تشكر گرديد از احساسات و اقدامات جنابعالي متشكر. اميد است ان‌شاءالله تعالي با ادعيه خالص جنابعالي و همت آقايان و ساير اهالي محترم ايران، خصوصاً تهران، موفق شويم به حفظ شعائر مذهبي و دفاع از حريم قرآن و اسلام؛ و نگذاريم مخالفين اسلام و تشيع و مملكت جعفر بن محمد الصادق صلوات‌الله و سلامه عليه و علي آبائه و اجداده الطاهرين به مقاصد پليد خود نايل شوند. لازم است جنابعالي متوجه باشيد كه اعمال ضداسلامي دولت حاضر، خطر را نزديك نموده [است]: اخيراً به دو هزار نفر بهائي تذكره دادند و به لندن رفتند براي شركت در محفلي كه به ضد اسلام تشكيل مي‌شود و به هر يك پانصد دلار ارز و هزار و بيست تومان تخفيف بليط هواپيما دادند خدا مي‌داند اين مجلس ملعون چه مفاسدي براي اسلام و مذهب دربردارد. مردم را آگاه فرماييد. به علماي اعلام تذكر دهيد براي اين امور فكري كنند. در خاتمه رجاي دعاي خير از جنابعالي دارم والسلام عليكم و رحمه‌الله و بركاته، روح‌الله الموسوي الخميني. "[15]

پي نوشت

[1]ــ بهائيت به روايت تاريخ، ص252
[2]ــ منبع: آرشيو موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران.
[3]ــ با توجه به تاريخ سند (اواخر آبان 1357) منظور از "وقايع اخير"، قيام پرشكوه مردم و انقلاب اسلامي ايران است.
[4]ــ اميرعباس هويدا، به روايت اسناد مركز بررسي اسناد تاريخي وزارت اطلاعات، 2/567
[5]ــ همان، 2/151
[6]ــ همان، 3/165
[7]ــ در متن سند: اصلوب.
[8]ــ قوه قضائيه، دادگستري استان همدان، پرونده 7 جاسوس بهائي (سال 1360)
[9]ــ جواد منصوري، تاريخ قيام 15 خرداد به روايت اسناد، جلد اول، سند شماره 76/2
[10]ــ همان، سند شماره 79/2
[11]ــ در اصل سند: از جهان گذشتگي.
[12]ــ جواد منصوري، همان، سند شماره 81/2
[13]ــ همان، سند 74/2
[14]ــ همان، سند 75/2
[15]ــ صحيفه امام، مجموعه آثار امام خميني، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام‌خميني، ج1، ص226

منبع: ماهنامه زمانه - شماره 61




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.