ریزش فصلی مو چرا اتفاق می‌افتد و چه کاری می‌توان برای آن کرد؟

ریزش موها می‌تواند ترسناک باشد چرا که اگر جلوی آن را نگیریم ممکن است منجر به طاسی و ریزش دائمی موها شود. حدود 100،000 فولیکول ما روی سر ما وجود دارد که ظرفیت رشد و رشد مجدد موها در طول
جمعه، 12 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ریزش فصلی مو چرا اتفاق می‌افتد و چه کاری می‌توان برای آن کرد؟
ریزش فصلی مو چرا اتفاق می‌افتد و چه کاری می‌توان برای آن کرد؟

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

ریزش موها می‌تواند ترسناک باشد چرا که اگر جلوی آن را نگیریم ممکن است منجر به طاسی و ریزش دائمی موها شود. حدود 100،000 فولیکول ما روی سر ما وجود دارد که ظرفیت رشد و رشد مجدد موها در طول عمر را فراهم می‌کنند. ریزش مو پدیده‌ای طبیعی و لازم برای بدن است. موها باید بریزند تا جایی برای رشد موهای سالم وجود داشته باشد. از نظر متخصصان پوست و مو ریزش روزانه 50-100 شاخه مو طبیعی است. ولی، با آغاز زمستان معمولاً ریزش مو در ما انسان‌ها افزایش پیدا می‌کند.

قرار گرفتن در معرض خورشید

افزایش ریزش مو در زنان معمولاً در زمستان بیشتر است. در زمستان، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به کمترین حد می‌رسد. در چنین شرایطی، بدن ملاتونین کمتری ترشح می‌کند، هورمون‌ها و گیرند‌ه‌های آن در پوست سر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. گیرنده‌ها نقش حیاتی در تعیین ریزش موها ایفا می‌کنند. بنابراین، کمبود سنتز ویتامین D در بدن در زمستان ممکن است منجر به ریزش مو شود.

عرق کردن بیش از حد

افزایش ریزش مو در مردان معمولاً در تابستان دیده می‌شود. به خاطر قرار گیری اجتناب ناپذیر در مقابل نور خورشید پوست سر بیش از اندازه عرق می‌کند که باعث ریزش موها می‌شود. این ممکن است منجر به بروز فولیکولیت پیتروسپوروم شود. فولیکولیت پیتروسپوروم بیماری پوستی است که به خاطر تکثیر مخمرها در فولیکول‌های مو به وجود می‌آید. فولیکولیت پیتروسپوروم منجر به تشکیل ضایعات پوستی آکنه مانند روی پوست سر می‌شود که با خارش شدید و ریزش مو همراه است.

شرایط آب و هوا

ریزش فصلی موها همچنین ممکن است با شرایط آب و هوا مرتبط باشد. زمستان و تابستان هر دو می‌توانند باعث خشکی بیش از حد موها شوند. مو خوره، ضعیف شدن ریشه موها، شوره سر و گره خوردن موها چند علت برای تغییر ریزش عادی موها هستند. بهتر است هنگام بیرون رفتن موهای خود را بپوشانید.
چون هر فولیکول مو متفاوت است، رشد هر شاخه مو نیز تفاوت دارد. اگر موهای شما زیاد ضخیم است، می‌توانید صبر کنید تا فصل زمستان یا تابستان تمام شود چون، در واقع چیزی برای از دست دادن ندارید! در مقابل، اگر موهای نازکی دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در اینجا به چند نکته برای محافظت از ریزش موها ارائه شده است:
• موهای خود را با روغن نارگیل ولرم حداقل دو بار در هفته ماساژ دهید. اجازه دهید روغن شب را روی موها بماند و روز بعد با شامپوی معمولی موها را بشویید.
• سعی کنید از استرس دور بمانید. استرس تقریباً کل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
• از استفاده از محصولات مختلف مخصوص موها اجتناب کنید. استفاده از این محصولات هر چند برای چند ساعت می‌تواند باعث زیبایی و درخشندگی موها شود ولی، در بلند مدت می‌تواند تأثیرات سوء روی سلامت موها داشته باشد.
• اتو کردن موها، رنگ کردن موها، حالت دادن موها و غیره می‌توانند منجر به افزایش ریزش موها شوند.
ریزش فصلی مو همچنان که از نام آن پیداست با اتمام فصل از متوقف می‌شود. ولی، در موارد دیگر، ممکن است به زمان و تلاش زیادی برای بازگرداندن حجم موها نیاز داشته باشید. از موهای خود در برابر شرایط آب و هوایی نامناسب محافظت کنید و از درمان مناسب تحت نظر پزشک استفاده کنید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.