شاخص‌های و مؤلفه‌های روحیه و اقدام انقلابی از منظر امام خامنه‌ای

مقابله با سلطه دشمن، شرط انقلابی‌گری

رهبر معظم انقلاب با برشمردن شاخص‌ها و مؤلفه‌های اقدام و روحیه انقلابی، آنها را در 5 محور زیر بیان فرموده‌اند. پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی اسلام و انقلاب. هدفگیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها
جمعه، 12 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
مقابله با سلطه دشمن، شرط انقلابی‌گری
مقابله با سلطه دشمن، شرط انقلابی‌گری

نویسنده: احمدرضا بسیج
رهبر معظم انقلاب با برشمردن شاخص‌ها و مؤلفه‌های اقدام و روحیه انقلابی، آنها را در 5 محور زیر بیان فرموده‌اند.
1. پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی اسلام و انقلاب
2. هدفگیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها
3. پایبندی به استقلال کشور
4. حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن
5. تقوای دینی و سیاسی
تشریح مطلب این است که پذیرش اسلام و دین‌داری، عهد و پیمانی میان انسان و خداوند سبحان است. وفای به عهد نیز واجب دینی و حکم عقلی است. بنابراین جامعه‌ای که اسلام را با قرائت انسان‌های کامل یعنی ائمه اطهار پذیرفت، باید بر سر عهد و پیمان خود بماند و اگر آب را هم از دست داد، آبرویش را حفظ کند. جان بدهد ولی منت دونان را نکشد. سختی را تحمل کند و عزت از سوی خدا بیابد، تا ذلّت و خواری وابستگی و دریوزگی نصیبش نگردد. جامعه‌ای شکست‌ ناپذیر زمانی به دست می‌آید که به تمدن اسلامی برسیم. یعنی در همه‌ی جنبه‌ها متکی به خود و ایمانمان باشیم. دست حق همراهمان باشد و زمینه‌ی ظهور فراهم گردد. ارزش‌های اساسی اسلام ابتدا سلبی و سپس ایجابی است. ابتدا نفی طاغوت است و سپس پذیرش خدای رحمان. تزکیه مقدم بر تعلیم است. اولی سلب رذایل است و دومی کسب فضایل. ارزش دیگر اسلام قرار گرفتن در مسیر درجات و بالا رفتن تا اعلی علیین و مواظبت بر نیفتادن در مسیر درکات که نهایتش اسفل السافلین است. اولی به معنای کسب درجات، همان به رحمت رسیدن و دومی به معنای گریز از گرفتاری در درکات، رها شدن از لعنت است.

مقابله با سلطه دشمن، شرط انقلابی‌گری

بیداری، اولین قدم برای حرکت انقلابی است

رهزنان رهنوردان این ارزش‌ها در درون کسالت و عافیت‌طلبی و از بیرون در استکبار و طاغوت قرار گرفته‌اند. هر دو صورتی موفق به راهزنی می‌شوند که غفلت انسان را فراگیرند. انقلاب اسلامی ایران حاصل رفع غفلت تاریخی و خواب چند صد ساله بود. اولین قدم نیز برای رشد و تعالی، یقظه یعنی بیداری است. از قضا در عرفان اسلامی نیز اولین قدم را برای کمال همین یقظه می‌دانند. امّا یقظه اولین قدم است که باید به حرکت و رفتن بی‌انجامد. چنان که مرحوم اقبال لاهوری گفت:

بیشتر بخوانید:دشمن شناسی و مقابله با سلطه جهانى

 

ساحل افتاده گفت گرچه بسی زیستم *** هیچ نه معلوم گشت آه که من کیستم
موج ز خود رسته‌ای تیز خرامید و گفت *** هستم اگر می‌روم؛ گر نروم نیستم

بنابراین انقلابی بودن و انقلابی ماندن یعنی مجدد به خواب نرفتن. چرا که ما همیشه دشمن داریم. حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: فکر نکنید شما بخوابید، دشمن هم می‌خوابد: "مَن نامَ لَم یُنَم عَنه" (نهج‌البلاغه، نامه 62)
ما با انقلاب اسلامی در سال 1357 بیدار شدیم؛ اما کار بزرگتر و در پیش رو رسیدن به استقلال همه جانبه و دریافت عزت از خداست که فرمود: "فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً"؛ یعنی عزت همه از آن خداست. عزت به معنی شکست‌ناپذیری است.

تمدن اسلامی، جامعه را شکست‌ناپذیر می‌کند

جامعه‌ای شکست‌ ناپذیر زمانی به دست می‌آید که به تمدن اسلامی برسیم. یعنی در همه‌ی جنبه‌ها متکی به خود و ایمانمان باشیم. دست حق همراهمان باشد و زمینه‌ی ظهور فراهم گردد. تمدن نوین اسلامی که بستر و زمینه‌ی فراهم شدن سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز ظهور است، با کسالت و تنبلی، کنار آمدن و عافیت‌طلبی، چشم بستن بر روی ظلم موجود در جهان، سکوت در برابر جهان‌خواران، فراموشی دشمن به ویژه یهودیت صهیونیسم و مسیحیت صهیونیسم مناسبت و همخوانی ندارد.

بیشتر بخوانید:نهادهای انقلابی، ستون‌های نظام جمهوری اسلامی


خداوند در همین رابطه در قرآن کریم فرمود: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا» (المائده / 82) این آیه حداقل با چهار تأکید می‌فرماید سر سخت‌ترین دشمنان شما مؤمنان، یهودیان مشرک و کسانی هستند که شریکِ شرکشان هستند. تاریخ و مشاهده‌ی هر روزه و عقل و درایت گواهی می‌دهند که این دشمنان، امروز از هیچ عملی برای نابودی اسلام و مسلمانی و رسیدن به اهداف مشرکانه‌ای که دارند، فروگذاری نمی‌کنند و البته «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد». اینها برای مؤمنان زحمت ایجاد می‌کنند اما در عین حال موجب تقویت، هوشیاری و تعالی همه جانبه در صفوف مؤمنان نیز می‌شوند.

تقوا رمز موفقیت در مقابله با دشمن است

آنچه که ما را در مقابله با دشمن درون و بیرون موفق خواهد کرد، فراهم کردن تجهیزات لازم و محافظت از آنها است و این همان معنای تقوا است. بدانیم و عمل کنیم و از آفات خودمان را مصون بداریم. این عمل هم با خواب آلودگی، ترس و هراس از دشمن، در میانه‌ی راه پا سست کردن یا پا پس کشیدن مناسبتی ندارد و هم همت بلند و چشم برنداشتن از افق بلند رضایت حضرت حق را می‌طلبد. لذا باید خود را یافت، شناخت و ساخت. همه‌ی پیام دین همین مسئله است. در این صورت باید در تمامی حوزه‌های مربوط به ساحات مختلف جامعه و زیستن انسانی از تعلیم و تربیت اسلامی گرفته تا فن‌آوری و تحقیق و پژوهش تلاش کرد. برخورداری از غیرت دینی، ملی، علمی، اقتصادی، ادبی و هنری و غیره همه از جمله نیازهای این مسیر و واجب‌های که ذهن و دل انقلابی می‌شناسد و به آنها عالم و عامل می‌باشد هستند.
در کنار تلاش و کوشش مستمر و خستگی‌ناپذیر، رعایت نظم و انضباط فردی و جمعی را نباید به فراموشی سپرد. صحت و دقت نباید فدای سرعت و سبقت شود. بلکه با رعایت دو مورد اول، بی‌شک دو مورد دوم نیز پدیدار خواهند شد. «أَلَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ» (هود / 81)
در این رابطه توجه به مناسبات و روابط با کشورهای دیگر امری اساسی است. هر نوع رابطه‌ای که خدشه بر استقلال کشور وارد کند. در زمینه‌های مختلف اعم از اقتصاد، سیاست، اخلاق و علم خلاف عقل و نقل بوده و در نگاه حضرت حق ناپسند است. چرا که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: «الاسلامُ یَعلو و لایُعلی عَلَیهِ».
مقابله با سلطه اعم از سلطه‌ی سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، هنری، تبلیغی، نظامی و عقیدتی شرط دیگر روحیه انقلابی‌گری و اقدام انقلابی است. چرا که هر کدام از این سلطه‌ها در واقع رخنه در دین و عزت است. پس بستن راه‌های نفوذ در پست‌های سیاسی و فعالیت‌های اقتصادی، علمی، امنیتی و هنری و تبلیغی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع مقاله :
گروه نویسندگان؛ (1395)، ماهنامه سیاسی فرهنگی طنین اندیشه، بی نا، چاپ چهارم.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما