طوفانهای خورشیدی

طوفان های خورشیدی حوادثی طبیعی هستند که زمانی رخ می دهند که ذرات دارای انرژی بالا از خورشید به زمین برسند. آنها زمانی اتفاق می افتند که خورشید انرژی خود را به شکل فوران ها یا طغیان ها آزاد کند. چنین
دوشنبه، 22 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
طوفانهای خورشیدی
طوفانهای خورشیدی

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
 

طوفان های خورشیدی حوادثی طبیعی هستند که زمانی رخ می دهند که ذرات دارای انرژی بالا از خورشید به زمین برسند. آنها زمانی اتفاق می افتند که خورشید انرژی خود را به شکل فوران ها یا طغیان ها آزاد کند. چنین انفجارهایی شعله های خورشیدی نیز نامیده می شوند. انرژی آزاد شده و به فضا منتقل می شود.
طوفانهای خورشیدی حاوی گاز و سایر مواد هستند و می توانند با سرعت بسیار زیاد سفر کنند. هنگامی که چنین ذراتی به زمین و یا هر سیاره دیگرِ دارای اتمسفر برخورد می کنند، موجب یک طوفان ژئومغناطیسی می شوند - اختلال در میدان مغناطیسی که سیاره ما را احاطه کرده است. به طور معمول چنین فشاری خطرناک نیست. آنها علت نورهای قطبی- نورهای روشن و رنگارنگ در آسمان مناطق شمالی - هستند.
با این وجود، آنها ممکن است ما را از راه های دیگر به خطر بیاندازند. چنین وقایع انرژی خورشیدی می تواند مشکلات ارتباطی، یا دخالت در دریافت ماهواره ایجاد کنند یا منجر به خواندن GPS نادرست شوند. در گذشته آنها حتی برق شبکه های برق را خاموش می‌کردند. رویدادهای مخرب بیشتر در قرن نوزدهم اتفاق افتاد که طوفان های خورشیدی در شمال امریکا و اروپا آتش سوزی ایجاد کردند. آنها شفقهای قطبی را تا حدود استوا به سمت جنوب سوق دادند. خوشبختانه دنیا استاندارد پیشرفته ای را که امروز داریم نداشت. چنین فوران های شدیدی می تواند موجب خسارت بیشتری در دنیای امروز شود.
شعله های خورشیدی - فوران های اتمسفر خورشید - مرکز پرواز فضایی ناسا گودارد
یک تحقیقات آمریکایی در سال 2008 نشان داد که طوفان های شدید خورشیدی می تواند باعث آسیبی به میزان میلیاردها دلار شود. چندین سازمان در سراسر جهان فعالیت خورشید و اختلالاتی را که در اتمسفر آن اتفاق می افتد نظارت می کنند. آنها همچنین دارای آشکارسازهایی هستند که تغییرات در میدان مغناطیسی زمین را نشان می دهند.
سیکل های خورشیدی هر 11 سال خود را تکرار می کنند. زمین در سال 2003 طوفان شدید خورشیدی را تجربه کرده است. حدود 11 سال بعد مشاهده‌گرهای آسمان در کانادا و اسکاندیناوی گزارش هایی از مشاهدات نور های شمالی بیشتر از معمول را نشان دادند. در حالیکه خورشید فعالتر شده بود، شعله های خورشیدی بیشتر و بیشتری مشاهده میشد. با این حال چرخه خورشیدی در مقایسه با دیگر چرخه‌ها در دهه های گذشته نسبتا آرام بود.
آخرین مشکلات عمده ناشی از طوفان های خورشیدی در سال 1994 رخ داد، هنگامی که ماهواره های ارتباطی روی کانادا کار نکردند و برق در بسیاری از نقاط کشور قطع شد و این فطعی برق چند ساعت طول کشید.
هنگامی که طوفان های خورشید از اتمسفر زمین عبور کنند، میزان تابش برای چند روز بیشتر است. خطوط هوایی به خصوص در مورد این پرش های تابش نگرانی دارند چرا که برای پروازهای طولانی مدت از مسیر های قطبی استفاده می کنند، منطقه ای که قطعا این اختلالات در آن جا شدیدتر است. در چنین طوفانهایی زمانی وجود دارد که خدمه نمی توانند با ایستگاه های کنترل زمینی ارتباط برقرار کنند. فضانوردان در حال گردش به دور زمین در ایستگاه فضایی بین المللی ممکن است در معرض خطر باشند، زیرا سطح تابش بسیار بالاتر از حد طبیعی است. طغیانهای انرژی اتمسفر خورشیدی حتی روی حیواناتی که حساسیت به تغییرات میدان مغناطیسی زمین دارند نیز تاثیر می گذارد. در چنین حوادثی، قدرت جهت یابی خود را از دست می دهند و از دست می روند.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما