از ناخن هايتان چه خبر؟

نقطه هاي سفيد از شايع ترين مشکلات ناخن مي باشند که معمولا بر اثر تروماي خفيف مانند ضربه هاي آهسته ايجاد مي شوند، اگر با دستان خود زياد کار مي کنيد، بيشتر در معرض بروز اين لکه هاي سفيد قرار داريد. برخي افراد هر از گاهي دچار اين لکه ها مي شوند ولي نيازي به هيچ نوع درماني وجود ندارد و لکه ها همراه با ناخن رشد کرده به لبه ها مي رسند و با کوتاه کردن ناخن از بين مي روند.
دوشنبه، 11 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از ناخن هايتان چه خبر؟
از ناخن هايتان چه خبر؟
از ناخن هايتان چه خبر؟





ناخن هاي سالم و زيبا، زيبايي دستان شما را دو چندان مي کند. توجه به سلامتي ناخن ها يکي از ارکان سلامت است، که گاهي منعکس کننده نوع تغذيه و رژيم غذايي شما مي باشد. در مقاله زير به برخي از مشکلات شايع ناخن پرداخته ايم.

نقطه هاي سفيد

نقطه هاي سفيد از شايع ترين مشکلات ناخن مي باشند که معمولا بر اثر تروماي خفيف مانند ضربه هاي آهسته ايجاد مي شوند، اگر با دستان خود زياد کار مي کنيد، بيشتر در معرض بروز اين لکه هاي سفيد قرار داريد. برخي افراد هر از گاهي دچار اين لکه ها مي شوند ولي نيازي به هيچ نوع درماني وجود ندارد و لکه ها همراه با ناخن رشد کرده به لبه ها مي رسند و با کوتاه کردن ناخن از بين مي روند.

فرو رفتگي ناخن

اين مسئله زماني است که ناخن کمي شبيه به انگشتانه شده و فرورفتگي هايي در آن ايجاد مي شود. اين حالت ممکن است زمينه خانوادگي داشته و يا بر اثر تروما ايجاد شود حتي ممکن است در اثر برخي بيماري ها از قبيل پسوريازيس، اگزما و آرتريت بروز نمايد. گاهي درمان لايه زيرين ناخن مشکل را حل مي کند ولي هميشه به درمان پاسخ نمي دهد.

ضخيم شدن ناخن

عفونت قارچي ناخن و شرايط پوست از قبيل پسوريازيس در ضخيم شدن ناخن موثرند. وقتي عفونت قارچي درمان مي شود، معمولا ناخن به حالت طبيعي باز مر گردد. وقتي مشکل پوستي درمان مي شود گاهي ناخن نيز به حالت طبيعي بر مي گردد ولي تضميني در اين مورد وجود ندارد.
تروما و افزايش سن نيز مي توانند موجب ضخيم شدن ناخن گردند.

جدا شدن ناخن

جدا شدن ناخن زماني است که ناخن از بستر خود جدا مي شود و به نظر مي رسد که قسمت سفيد انتهاي ناخن بزرگتر مي شود. علت اصلي اين مشکل، پسوريازيس و يا تماس مداوم با شوينده هاست. گير کردن ناگهاني ناخن به چيزي اگر ناخن را از بستر آن جدا کند، مي تواند از علل ديگر آن باشد. تايپ کردن طولاني هم مي تواند همين اثر را داشته باشد.

شکاف عمودي

بالا رفتن سن و يا کار کردن مداوم با آب باعث نرم شدن ناخن و ايجاد شکاف عمودي در آن مي شود. شکاف معمولا از لبه ناخن شروع مي شود و به سمت قسمت انتهايي (کوتيکول) مي رود. ميزان کافي آهن و روي در رژيم غذايي موجب استحکام ناخن مي شود. ماليدن روغن بادام هم باعث تقويت ناخن مي گردد.

سياه شدن ناخن

سياه شدن ناخن نيز بسيار شايع است. اين مسئله بر اثر تروماي شديد مانند گير کردن ناخن يا شست دست بين در يا ضربه خوردن ناخن با چکش ايجاد مي شود.
کبودي ناخن هم مانند هر کبودي ديگر به مرور زمان جذب مي شود. البته اگر ضربه شديد باشد ناخن مي افتد و دوباره ناخن جديدي جاي آن رشد مي کند. همچنين در موارديکه مقدار خون زير ناخن زياد باشد مي بايست توسط پزشک تخليه شود.

شيارشيار شدن

شيارهاي عمودي معمولا در ميانسالي ظاهري مي شوند و علامت بالا رفتن سن هستند. شيارها از لبه ناخن شروع مي شوند و به مرور زمان بر تعدا آنها افزوده مي شود. اگر ظاهر ناخن شما را ناراحت مي کند مي توانيد با يک سوهان ناخن آن را صاف کنيد.
شيارهاي افقي که از يک طرف به طرف ديگر ناخن کشيده مي شوند بر اثر وقفه اي در رشد ناخن ايجاد مي شوند. اين وقفه ممکن است بر اثر بيماري هايي مانند ذات الريه يا حمله قلبي به وجود آيد. تروما و صدمات ناخن هم مي توانند باعث اين شيارها شوند. شيارهاي افقي به مرور زمان رشد مي کنند و از ناخن خارج مي شوند.

عفونت قارچي ناخن

قارچ از نوک يا لبه ناخن منتشر مي شود و رنگ سفيد مايل به زردي به ناخن مي دهد و باعث ضخامت و شکنندگي ناخن مي شود. معمولا تکه اي از ناخن به آزمايشگاه فرستاده مي شود تا عفونت قارچي تاييد شود. در اين صورت درمان مورد نياز است و داروي مناسب بايد توسط پزشک تجويز شود.

نکات کلي براي مراقبت از ناخن

1-ناخن هايتان را نجويد.
2-هنگام کار با آب و مواد شوينده از دستکش پلاستيکي استفاده کنيد.
3-ناخن ها را بر اساس شکل طبيعي آنها کوتاه کنيد. معمولا کوتاه کردن ناخن پس از خيس کردن آنها آسان تر است.
4-لبه ناخن ها را با سوهان صاف کنيد.
5-در رژيم غذايي خود از آهن و روي کافي استفاده کنيد.
6-از کندن پوسته هاي اطراف ناخن خودداري کنيد.
براي حفاظت از دست ها و ناخن ها استفاده روزانه از يک کرم خوب و مانيکور کردن ناخن تاثير بسزايي در زيبايي آن دارد. در اينجا دو روغن براي حفاظت از ناخن و دست آورده ايم. اين روغن ها را با ترکيب کردن مواد آن بسازيد و در بطري شيشه اي تيره رنگ نگهداري کنيد. هر روز دست ها و انگشتان خود را با اين روغن ماساژ دهيد. اين روغن بخصوص براي پوست هاي چرب مناسب است.
_ روغن جوجوبا يک چهارم فنجان يا 50 ميلي ليتر
روغن بادام يک چهارم فنجان
روغن اسانس گل رز 6 قطره
_ روغن بادام يک چهارم فنجان
روغن هسته زردآلو 2 قاشق سوپ خوري
روغن اسانس گل رز 2 قطره
منبع: ماهنامه دنياي سلامت




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما