تاریخ غیبت صغرای امام مهدی (عج) - جلد دوم

این اثر، جلد دوم از ترجمه کتاب الغیبة الصغری اثر سید محمد صدر است. در این کتاب دویست و پنجاه و چهار صفحه و پنج اصل به نگارش درآمده است.
چهارشنبه، 24 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تاریخ غیبت صغرای امام مهدی (عج) - جلد دوم
 تاریخ غیبت صغرای امام مهدی (عج) - جلد دوم



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: تاریخ غیبت صغرای امام مهدی(عج) - جلد دوم
موضوع: سیره امام زمان(عج)
زبان: فارسی
تیراژ: 2000
منبع: تاریخ غیبت صغرا امام مهدی(عج) (جلد دوم)
نویسنده: سید محمد صدر
مترجم/مصحح: محمد امامی
سال چاپ: 1364
تعداد صفحات: 254 صفحه

معرفی کتاب:

این اثر، جلد دوم از ترجمه کتاب الغیبة الصغری اثر سید محمد صدر است. در این کتاب دویست و پنجاه و چهار صفحه و پنج اصل به نگارش درآمده است.
نخست با عنوان تعیین مدت زمان دوران غیبت صغرا، ویژگی های کلی این دوره و تاریخ دقیق آن، مورد اشاره قرار می‏گیرد.
فصل اول: تاریخ عمومی این دوره: با معرفی کوتاهی از خلفای معاصر این دوره، نوع برخوردهای آنها با شیعیان، حوادث آن دوره مانند پایان حکومت طولونیه در مصر، قیام مهدی در آفریقا، ظهور فرامطه، پیدایش دولت آل بویه و... به صورت کوتاه بررسی شده است.
فصل دوم: خط مشی‏های عمومی این دوره: سیاست عمومی امام مهدی(ع)، راه‏هایی که امام مهدی(ع) برای اثبات وجود خود پیمودند، سیاست عمومی حکومت‏های این دوره، عملکرد شیعیان و سفرا و...
فصل سوم: سفرای چهارگانه و زندگی و فعالیت‏های آنها: مجموعه مطالب این فصل در دو بخش ارائه شده است که در بخش اول با اشاره کوتاه به زندگی هر یک از نواب اربعه، به منزلت آنها در نزد عسکریین(ع) و امام زمان(عج) به همراه بعضی وقایع مربوط به دوره و عملکرد آنها مورد اشاره قرار می‏گیرد. در بخش دوم، فعالیت سفرا: با بیان ویژگی‌های عمومی هر یک از سفرا، به تبیین اهداف آنها، چگونگی عملکردشان و وظایفی که بر عهده آنها بوده است، به طور تفصیلی پرداخته می‏شود. همچنین چگونگی رابطه سفرا با امام(ع)، توقیعات صادره از ناحیه حضرت و... مطالبی هستند که در این بخش به چشم می‏خورند.
فصل چهارم: سفرای دروغین: در این بخش، نخست درباره انگیزه سفرای دروغین و تاریخ پیدایش سفرای دروغین مطالبی به چشم می‏خورد. در ادامه با معرفی ده تن از این سفرای دروغین، به عملکردها و وقایع مربوط به دوره هر یک از آنها اشاره می‏شود.
فصل پنجم: زندگی و فعالیت‏های امام مهدی(عج) در خلال غیبت: این فصل که بخش پایانی دفتر دوم است، خود دارای دو بخش است. در بخش اول: شمایل، مکان زندگی، دیدارهای حضرت مهدی(عج) با افراد، نقشه‏های حکومت عباسی برای دستگیری آن حضرت و... بخش دوم: عملکردهای حضرت در زمینه حل مشکلات عمومی و خصوصی مردم، تعیین وکلا، پایان سفارت و علل آن به همراه آخرین توقیع حضرت و نکات موجود در آن و...
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما