جاذبه و دافعه علی (ع)

در پیشگفتار کتاب آمده است این کتاب مجموعه‌ای از چهار سخنرانی استاد شهید مطهری در حسینیه ارشاد در روزهای 18 تا 21 ماه رمضان سال 1388 ه‍.ق است. کتاب دارای یک مقدمه و دو بخش است.
سه‌شنبه، 30 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
جاذبه و دافعه علی (ع)
جاذبه و دافعه علی (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: جاذبه و دافعه علی(ع)
موضوع: ویژگی‌های خوارج / جذابیت حضرت علی(ع) / دافعه حضرت علی(ع) / مراد از ناکثین / مراد از مارقین / پیدایش خوارج / سیره حکومتی حضرت علی(ع) / قیام خوارج / کتابشناسی
زبان: فارسی
تیراژ: 5000
نویسنده: مرتضی مطهری
ناشر: انتشارات صدرا
محل چاپ: تهران و قم
سال چاپ: 1374
نوبت چاپ: 18
تعداد صفحات: 183 صفحه

معرفی کتاب:

در پیشگفتار کتاب آمده است این کتاب مجموعه‌ای از چهار سخنرانی استاد شهید مطهری در حسینیه ارشاد در روزهای 18 تا 21 ماه رمضان سال 1388 ه‍.ق است. کتاب دارای یک مقدمه و دو بخش است.
مقدمه: در مقدمه، کلیاتی درباره جذب و دفع به صورت عام و جاذبه و دافعه انسان‌ها به صورت خاص، بحث شده است. برخی عنوان‌های مطالب مقدمه به این شرح است: قانون جذب و دفع، جاذبه و دافعه در جهان انسان، اختلاف انسان‌ها در جذب و دفع افرادی که نه جذب دارند نه دفع، مردمی که جاذبه دارند، ولی دافعه ندارند، معنای حقیقی محبت، اسلام دین جذب و دفع، علی(ع) شخصیت دو نیرویی.
بخش اول: نیروی جاذبه علی(ع):
در این بخش درباره جاذبه علی(ع) که همواره دل‌ها را به سوی خود کشیده و می‌کشد و فلسفه و فایده آن بحث می‌شود. برخی عنوان‌های این فصل عبارتند از: جاذبه‌های نیرومند، تشیع، مکتب عشق و محبت، اکسیر محبت، حصار شکنی (عشق)، عشق سازنده یا خراب کننده، محبت و ارادت به اولیا، دوستی خدا و مومنان در قرآن، آیاتی در مهر حضرت حق به مؤمنان، آیاتی در دوستی دو جانبه خدا و انسان، نیروی محبت در اجتماع، بهترین وسیله تهذیب نفس، نظر اهل عرفان و سیر و سلوک، نمونه‌های از تاریخ اسلام، دوست داشتن علی(ع) در قرآن و سنت، رمز جاذبه علی(ع) و...
بخش دوم: نیروی دافعه علی(ع):
در این بخش، واقعه نیرومند آن حضرت که چگونه عناصری را به سختی دور می‌ساخت، توضیح داده می‌شود. همچنین به اثبات می‌رسد علی(ع) دارای دو نیرو بوده و هر کس بخواهد در مکتب آن حضرت پرورش یابد، باید دو نیرویی باشد. از آنجا که دو نیرویی بودن به تنهایی معرّف مکتب علی(ع) می‌باشد، در ادامه تلاش شده تا اندازهای نشان داده شود جاذبه علی(ع) چه افرادی را جذب می‌کرد و دافعه او چه سنخ افراد را دور می‌ساخت؟ در بخش دافعه به خوارج بسنده شده است؛ در حالی که طبقات دیگر را هم دفع می‌کرد... استاد مطهری(ره) وعده کرده بود این بخش را تکمیل خواهد کرد که متأسفانه فرصت آن پیش نیامد.
بعضی از عنوان‌های این بخش بدین شرح است: ناکثین، قاسطین و مارقین، پیدایش خوارج، اصول عقاید خوارج، عقیده خوارج درباره خلافت، عقیده خوارج درباره خلفا، شعار یا روح (مذاهبی که شعارشان مرده و روحشان زنده است و برعکس)... روح تشیع در صدر اسلام، حقیقت پرستان و شخص پرستان، تشیع، راهی در تشخیص حقیقت و تعقیب آن، دموکراسی علی(ع)، قیام و طغیان خوراج، ممیزات خوارج (روحیه‌های مبارزه گر، عبادت پیشهگان متنسّک، کج فهمی خوارج، تنگ نظری خوارج، (خوارج امروز، محکومیت کوتاه بینی از نظر علی(ع)، ضربه‌های روحی خوارج و...)، سیاست قرآن بر نیزه کردن، لزوم پیکار با نفاق، علی(ع) امام و پیشوای راستین، و...
تذکر: افزون بر فهرست مطالب در آغاز کتاب، در صفحه‌های پایانی فهرست اعلام، اشخاص، مکان‌ها، کتب و فهرست کتاب‌های انتشارات صدرا آمده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.