علل شایع دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه عبارت است از عادت ساییدن ناخودآگاهانه دندان‌ها به هم خصوصاً در هنگام خواب. دندان قروچه می‌تواند هم هنگام روز و هنگام شب اتفاق بیافتد. در اکثر افراد، دندان قروچه مشکل عمده‌ای محسوب نمی‌شود.
چهارشنبه، 1 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علل شایع دندان قروچه چیست؟
علل شایع دندان قروچه چیست؟

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

دندان قروچه عبارت است از عادت ساییدن ناخودآگاهانه دندان‌ها به هم خصوصاً در هنگام خواب. دندان قروچه می‌تواند هم هنگام روز و هنگام شب اتفاق بیافتد. در اکثر افراد، دندان قروچه مشکل عمده‌ای محسوب نمی‌شود. اگرچه موارد خفیف دندان قروچه به درمان نیاز ندارد اما، در صورتی که باعث صدمه دیدن دندان‌ها، سردرد یا اختلالات وابسته به فک شود باید به دنبال راه درمان باشید.

علل دندان قروچه

عوامل مؤثر در دندان قروچه ممکن است ماهیت روانی داشته باشند که عصبانیت یا استرس از برجسته‌ترین عوامل به شمار می‌روند.

استرس

هنگامی که شخص تحت استرس قرار دارد، الگوی خواب می‌تواند مختل شود. تحت چنین شرایطی، شخص ممکن است دندان‌های خود را ناخودآگاه به هم بساید. استرس عاطفی، تنش و اضطراب می‌توانند محرک ایجاد دندان قروچه باشند. افرادی که عصبانیت یا ترس خود را سرکوب می‌کنند علائم این بیماری را در روز نشان می‌دهند. این افراد اجازه بروز عصبانیت خود را نمی‌دهند و بعداً هنگام ترسیدن دندان‌های خود را به هم می‌سایند.

شخصیت پرخاشگرانه

مشخص شده است افرادی که شخصیت بسیار رقابتی یا پرخاشنگرانه دارند دندان‌های خود را به هم می‌سایند و مشت‌های خود را به گره می‌کنند. این خصوصاً هنگامی که این افراد می‌ترسند یا عصبانی می‌شوند بروز می‌کند. این افراد علائم فیزیکی پرخاشگری مانند به هم ساییدن دندان‌ها و گره کردن مشت‌ها را نشان خواهند داد.

مالاکولاسیون

عدم تقارن دندان‌های بالایی و پایینی نیز می‌تواند باعث ایجاد دندان قروچه شود. هنگامی که تقارن دندان‌ها اشکال داشته باشد، بسیار طبیعی است که شخص دندان‌های بالایی خود را به دندان‌های پایینی بساید.

اختلالات خواب

افرادی که از اختلالات خواب مانند خر و پف کردن، آپنه خواب انسدادی یا پارازومنیاهای دیگر مانند در خواب حرف زدن، فلج خواب و غیره رنج می‌برند می‌توانند تحت تأثیر دندان قروچه قرار بگیرند. هنگامی که شخص وارد فاز‌های پایانی آپنه خواب می‌شود، ممکن است دندان‌های خود را به هم بساید.

سبک زندگی

استفاده از مواد روانگردان، تنباکو یا داروهای ضد اضطراب می‌تواند باعث ایجاد دندان قروچه شود.

بیماری‌های زمینه‌ای

برخی اختلالات و بیماری‌ها وجود دارند که منجر به ایجاد دندان قروچه می‌شوند. این بیماری‌ها عبارتند از بیماری پارکینسون و هانتینگتون. این بیماری‌ها شخص را مستعد ابتلا به دندان قروچه هم در طول روز و هم هنگام شب می‌کنند.
اکثر کودکانی که دندان قروچه دارند با رسیدن به بلوغ به این مشکل غلبه می‌کنند. برخی از علل دندان قروچه در کودکان عبارتند از:
• عدم تقارن دندان‌ها خصوصاً هنگام دندان درآوردن کودک.
• کودکان ممکن است به درد با به هم ساییدن دندان‌ها واکنش نشان دهند.
• کودکان تحت استرس یا کودکانی که عصبانیت خود را سرکوب می‌کنند.

درمان

بعد از شناسایی علت، مرحله بعدی درمان است. درمان دندان قروچه شامل کنترل استرس برای غلبه به تنش یا ترس و داشتن خوابی راحت‌تر و آرام‌تر است. افرادی که از دندان قروچه شدید رنج می‌برند ممکن است لازم باشد از گار دهان یا دندان مصنوعی برای اجتناب از دندان قروچه استفاده کنند. عدم تقارن دندان‌ها ممکن است برای اجتناب از به هم ساییدن دندان‌ها اصلاح شود. در اکثر موارد، عادت به هم ساییدن دندان‌ها ممکن است بدون انجام اقدامات پزشکی برطرف شود. ولی، اگر دندان قروچه با ایجاد علائمی مانند درد فک، سردرد و صدمه دیدن دندان‌ها همراه باشد، باید به دنبال کمک پزشکی بود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.