عوارض جانبی اکتینوکسات

اکتینوکسات که ماده شیمیایی کرم‌های ضد آفتاب است می‌تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی مانند آکنه و خشکی پوست شود. آیا می‌دانستید استفاده زیاد از حد از ضد آفتاب می‌تواند در سنتز ویتامین D اختلال ایجاد کند؟ با
چهارشنبه، 1 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی اکتینوکسات
عوارض جانبی اکتینوکسات

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

اکتینوکسات که ماده شیمیایی کرم‌های ضد آفتاب است می‌تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی مانند آکنه و خشکی پوست شود. آیا می‌دانستید استفاده زیاد از حد از ضد آفتاب می‌تواند در سنتز ویتامین D اختلال ایجاد کند؟ با افزایش شدت تابش خورشید در تابستان، اغلب توصیه می‌شود از ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های ماورای بنفش خورشید استفاده کنیم. اکثر ضد آفتاب‌ها حاوی اکتینوکسات به عنوان ترکیب فعال هستند که نقش کلیدی در ایجاد عایق در برابر اشعه‌های UVB دارد. قرار گرفتن زیاد در معرض اشعه‌های UVB می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. اکتینوکسات به عنوان عامل مهارکننده UVB عمل می‌کند و بدین ترتیب مانع جذب این اشعه‌های مضر توسط پوست می‌شود. ولی، استفاده از ضد آفتاب‌های حاوی اکتینوکسات به عنوان ترکیب فعال با عوارض جانبی همراه است که می‌توانند کاملاً جدی باشند.

خشکی پوست

خشکی پوست شایع‌ترین عارضه جانبی استفاده از ضد آفتاب‌های حاوی اکتینوکسات است. پوست تحت تأثیر قرار گرفته ممکن است خشن، پوسته پوسته و بیش از حد قرمز به نظر برسد و ممکن است دائماً مجبور باشید آن را بخارانید. پس، اگرچه اکتینوکسات اشعه‌های UVB را جذب می‌کند ولی، ممکن است مثل یک عامل خشک کننده پوست عمل کند و منجر به تحریک پوست شود.

مشکلات پوستی دیگر

برخی عوارض جانبی نادر اما شدید ممکن است در اثر استفاده از ضد آفتاب‌های حاوی اکتینوکسات به وجود آید. برای مثال، افراد دارای پوست حساس به اکتینوکسات ممکن است از تحریک پوست شکایت کنند که در نهایت ممکن است منجر به بروز آکنه شود. افراد دارای پوست چرب نیز در معرض افزایش خطر ابتلا به ایجاد جوش‌های سرسیاه و لکه قرار دارند. مشکلات پوستی دیگر که ممکن است بعد از قرار گرفتن پوست در معرض اکتینوکسات اتفاق بیافتند و ممکن است نشانه آلرژی به ضد آفتاب باشند عبارتند از درماتیت، راش و التهاب فولیکول‌های مو.

اختلال در دستگاه ایمنی

مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که نگرانی‌ها از بابت استفاده از ضد آفتاب‌ها در حال افزایش است. ضد آفتاب‌های حاوی مواد شمیایی مانند اکتینوکسات می‌تواند کاملاً مشکل ساز باشد زیرا، استفاده از آن‌ها با اختلال در عملکرد دستگاه ایمنی همراه بوده است.

بهم خوردن تعادل هورمونی

اکتینوکسات فعالیت استروژنی از خود نشان می‌دهد یعنی اعمال استروژن طبیعی بدن را تقلید می‌کند. این ماده تقلید کننده استروژن می‌تواند تعادل هورمونی بدن و در نتیجه کارکرد‌های سیستم درون ریز را مختل کند. اکتینوکسات به آسانی جذب پوست می‌شود. فعالیت مختل کننده سیستم درون ریز اکتینوکسات می‌تواند باعث ایجاد ایجاد اختلال در غده تیروئید شود.

مضر برای دستگاه تناسلی

مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که اکتینوکسات می‌تواند برای دستگاه تناسلی سمی باشد. این ماده شیمیایی می‌تواند در نمو اندام‌های تناسلی تداخل ایجاد کند. در یک مطالعه انسانی، مشاهده شد که استفاده از ضد آفتاب‌های حاوی اکتینوکسات و ترکیبات دیگر مانند 4-MBC و اکسی‌بنزون منجر به کاهش سطح تستوسترون در مردان شد. این تحقیق همچنان نشان داد که خاصیت مختل کننده تعادل هورمونی این ماده شیمیایی می‌تواند منجر به مشکلات نازایی شود.

پیری زودرس

مطالعه‌ای که در سال 2005 انجام شده نشان داد اکتینوکسات در تماس با اشعه‌های ماورای بنفش باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که پیری زودرس پوست را تحریک می‌کنند. به علاوه، تولید رادیکال‌های آزاد علیرغم توقف منبع تشعشع UV ادامه پیدا کرد. با توجه به نگرانی‌های سلامت بالقوه این ماده شیمیایی باید سعی کرد از محصولات آرایشی حاوی اکتینوکسات اجتناب کرد. استفاده از ضد آفتاب‌های سبک غیر چرب و حاوی ترکیبات طبیعی مطمئناً انتخاب بهتری خواهد بود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.