عوارض جانبی قهوه بدون کافئین را قبل از مصرفِ دوباره آن بدانید

اگر فکر می‌کنید که قهوه بدون کافئین از شما در برابر عوارض جانبی مضر کافئین محافظت می‌کند، مجددا فکر کنید. نگاهی به عوارض جانبی قهوه بدون کافئین در این مقاله بیاندازید چون ممکن است عوارض آن بدتر از
چهارشنبه، 1 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی قهوه بدون کافئین را قبل از مصرفِ دوباره آن بدانید
عوارض جانبی قهوه بدون کافئین را قبل از مصرفِ دوباره آن بدانید

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون
 

اگر فکر می‌کنید که قهوه بدون کافئین از شما در برابر عوارض جانبی مضر کافئین محافظت می‌کند، مجددا فکر کنید. نگاهی به عوارض جانبی قهوه بدون کافئین در این مقاله بیاندازید چون ممکن است عوارض آن بدتر از قهوه کافئین‌دار باشد.
این یک واقعیت شناخته شده است که کافئین پر مصرف‌ترین مخدر در سراسر جهان است. اگر شما به قهوه اعتیاد دارید و به این فکر می‌کنید که قهوه بدون کافئین مصرف کنید این کار کمک زیادی به شما نخواهد کرد. به غیر از کافئین، ترکیبات شیمیایی زیادی در قهوه وجود دارد که تاثیرات قوی‌تری بر بدن دارند. کافئول و اسید کلروژنیک برخی از مواد فعال موجود در قهوه هستند.
در حال حاضر تعدادی از اختلالات سلامتی ناشی از مصرف منظم کافئین وجود دارد. حتی قهوه بدون کافئین حاوی عناصر مضر کوچکی هستند که می‌توانند منجر به مشکلات سلامتی جدی شوند. با وجود سطح پایین کافئین، مقدار متوسطی از مواد شیمیایی گیاهی وجود دارند که می‌توانند اثرات مضری بر بدن داشته باشند.

عوارض جانبی قهوه بدون کافئین

قهوه کافئین‌زدایی شده نمی‌تواند 100% بدون کافئین باشد. مطالعات نشان می‌دهند که 5-8 فنجان قهوه بدون کافئین دارای دوز کافئین برابر با 1-2 فنجان قهوه عادی است. اگر پوشش محصول می‌گوید که کافئین موجود در پروسه کافئین‌زدایی از بین رفته است، و از تمام ترکیباتی که منجر به مشکلات سلامتی می‌شوند مبرا است اما خطرات همچنان باقی هستند. هیچ شرکتی نمی‌تواند بگوید که به طور 100% مواد مضر از قهوه جدا شده است. عوارض جانبی زیادی وجود دارد که بعد از مصرف منظم این قهوه دیده می‌شوند و تعدادی از آن‌ها در پاراگراف‌های زیر ذکر شده‌اند.

اسیدیته

• از نظر علمی ثابت شده است که ماهیت قهوه به صورت شدیدی اسیدیته است و معده را تحریک می‌کند تا اسید اضافی ترشح کند. قهوه بدون کافئین نشان داده است که میزان اسیدیته را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. این به این دلیل است که اکثر اوقات، قهوه بدون کافئین از دانه‌های روبوستا تولید می‌شوند و از دانه‌های عربیکا نیستند.
• در نهایت اسیدیته می‌تواند منجر به زخم معده، رفلکس اسید، شرایطی التهابی روده، التهاب دستگاه ادراری و سوزش سردل شود. این می‌تواند یکی از اثرات خطرناک قهوه بدون کافئین باشد.

مشکلات قلبی

• مطالعات انجام شده توسط محققان نشان داده است که نوشیدن چندین فنجان قهوه بدون کافئین در روز می‌تواند آپولیپوپروتئین B که یک نشانگر آزمایشگاهی برای سندرم متابولیک است را تا 8% و اسیدهای چرب استر را تا 18% افزایش دهد. این امر می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی عروقی شود. هیچ تغییرات قابل توجهی در افرادی که قهوه معمولی مصرف می‌کنند و حتی آن‌هایی که قهوه مصرف نمی‌کنند دیده نشد.
• مطالعات نشان داد که در افرادی که قهوه بدون کافئین مصرف می‌کنند، کلسترول LDL تا حدود 5 تا 6 میلیگرم-دسی‌لیتر افزایش یافته است. ممکن است این رقم از نظر آماری چشمگیر نباشد، اما اگر پزشک سعی کند تا سطح کلسترول LDL را پایین بیاورد، می‌تواند از نظر بالینی مهم باشد. وقتی سطح LDL در خون افزایش می‌یابد، احتمال حمله قلبی و مشکلات قلبی – عروقی نیز افزایش می‌یابد. این قطعا یکی از عوارض جانبی کشنده است که مانند یک سم به بسیاری از معتادان به کافئین به تدریج اثر می‌کند.
• دانه‌های روبوستا که برای درست کردن قهوه بدون کافئین استفاده می‌شوند دارای مقادیر بالایی diptenes هستند، یک نوع چربی خون است که تولید اسیدهای چرب در بدن را تحریک می‌کند. در نتیجه، با افزایش سطح کلسترول خون، قهوه بدون کافئین می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. مطالعات بیشتری برای اثبات این اثر مورد نیاز است. با این حال، با توجه به آن تشخیص‌ها با کلسترول بالای خون باید از نوشیدن 4-5 فنجان قهوه بدون کافئین در روز خودداری شود.

پوکی استخوان

• با توجه به پژوهش حاضر، وقتی که قهوه معمولی مصرف می‌کنید، حدود 5 میلیگرم کلسیم از دست می‌رود. این می‌تواند منجر به استخوان‌های ضعیف و توسعه پوکی استخوان شود که یکی از عوارض جانبی شدید قهوه بدون کافئین است.
• پوکی استخوان همچنین به دلیل کاهش تراکم استخوان رخ می‌دهد که می‌تواند نتیجه مواد شیمیایی موجود در قهوه بدون کافئین باشد.
• اسیدیته بالا خطر توسعه پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

سایر عوارض

افراد خیلی حساس ممکن است وابستگی به قهوه بدون کافئین پیدا کنند، اگرچه این نوع قهوه حاوی مقادیر بسیار کمی از کافئین است.
معمولا، اتیل استات به عنوان حلال در طول پروسه تولید قهوه بدون کافئین استفاده می‌شود. تحقیقات بر روی حیوانات نشان داد که استفاده از اتیل استات می‌تواند منجر به سرطان شود.
با وجود عملیات شیمیایی، اثرات کلرید متیلن و اتیل استات را می‌توان هنوز هم در محصولات بدون کافئین یافت. این مواد شیمیایی می‌توانند منجر به مشکلات تنفسی و حتی آسیب‌های عصبی گردد.
تحقیقات نشان دادند که مصرف‌کنندگان قهوه بدون کافئین دارای شیوع بالای آرتریت روماتوئید هستند. اعتقاد بر این است که این مشکل به دلیل باقی ماندن مواد شیمیایی مورد استفاده در طی فرایندهای تولید است.
با این اثرات منفی، امیدواریم که مصرف قهوه بدون کافئین را به طور کامل قطع کنید یا حداقل تا جای ممکن کاهش دهید. بهترین جایگزین برای قهوه آب میوه‌ها و سوپ‌ها هستند چون آنها بسیار سالم‌تر هستند.
سلب مسئولیت: این مقاله فقط برای مقاصد اطلاعاتی است و تلاشی برای جایگزینی توصیه‌های پزشک متخصص در مورد این موضوع نمی‌باشد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.