عوارض جانبی ناشی از رقیق کننده‌های خون

عوارض جانبی مختلفی با رقیق کننده‌های خون همراه بوده که فرد بایستی نسبت به آنها اطلاع داشته تا بتواند از آنها حذر نماید. این مقاله مشکلات و عوارض مختلفی که به دلیل استفاده از این رقیق کننده‌های خون ایجاد
چهارشنبه، 1 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی ناشی از رقیق کننده‌های خون
عوارض جانبی ناشی از رقیق کننده‌های خون

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

عوارض جانبی مختلفی با رقیق کننده‌های خون همراه بوده که فرد بایستی نسبت به آنها اطلاع داشته تا بتواند از آنها حذر نماید. این مقاله مشکلات و عوارض مختلفی که به دلیل استفاده از این رقیق کننده‌های خون ایجاد می‌شوند را نشان می‌دهد.
خون از دو جزء اصلی یعنی سلولهای خون و پلاسمای خون تشکیل شده است. سلولها در پلاسما جریان دارند و به تمام بدن از طریق پلاسما انتقال می‌یابند. این جریان روان و پیوسته به دلیل تعادل طبیعی و بسیار خوبی است که میان این دو جزء خون وجود دارد. چنانچه هرگونه عدم تعادل در این دو جزء بوجود آید، مداخله سریع پزشکی را می‌طلبد به این دلیل که ممکن است جریان طبیعی خون به اندامهای مختلف را مختل سازد. چنانچه خون بسیار چسبناک یا پرقوام شود، به این معنا است که سلولهای بیشتری در آن وجود داشته و این نشان دهنده‌ی نیاز به استفاده از رقیق کننده خون است. رقیق کننده‌های خون همچنین در مواردی که فرد در او لخته شدن خون درون عروق یا ترومبوز ورید عمقی یا حتی هر نوع آمبولی تشخیص داده شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این رقیق کننده‌های خون جهت آسان‌تر ساختن جریان خون عمل می‌کنند. با این حال چند مورد عوارض جانبی وجود دارد که فرد بایستی به هنگام قرار گرفتن تحت درمان چنین داروهایی از آنها اطلاع داشته باشد.

مشکلات و عوارض ناشی از رقیق کننده‌های خون

خطرات احتمالی بسیاری وجود دارد. با این حال، این دارو تنها بایستی بر اساس نسخه‌ی تجویزی مصرف شده بنابراین تنها پس از آنکه پزشک احساس نمود مشکلات مختلف ایجاد شده به دلیل استفاده از داروهای رقیق کننده خون بسیار کمتر از مشکلات و نشانه‌های حاصل از مصرف نکردن آن است، این داروها را تجویز می‌نماید. یکی از عوارض جانبی اصلی خونریزی است. این وضعیت می‌تواند به شکل خفیف اما مکرر خونریزی بینی باشد و یا ممکن است به شدت خونریزی کنترل نشده خود را نشان دهد. از آنجا که رقیق کننده‌های خون در اصل به افزایش محتوای پلاسمای خون کمک می‌کنند و همینطور ویسکوزیته یا چسبندگی آن را کاهش می‌دهند، انعقاد یا لخته شدن خون مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید. در واقع افرادی که تحت درمان وارفارین قرار دارند ممکن است از خونریزی لثه به هنگام مسواک زدن شکایت داشته باشند که مجدداً به دلیل این واقعیت است که زمینه خونریزی آسان در این فرد شکل می‌گیرد. این درمان دارویی می‌تواند در برخی موارد موجب بروز خونریزیهای جدی ‌شود. با این حال، این خطر تنها در صورتی وجود خواهد داشت که میزان دارو به درستی تنظیم نشود. به همین دلیل است که بایستی از مصرف برخی مواد غذایی در زمان مصرف داروی رقیق کننده معروف کومادین خودداری کرد. همچنین به همین دلیل است که گفته می‌شود فرد به طور ایده‌آل بایستی بر ویتامین K و سطوح وارفارین خود مراقب داشته باشد. چنانچه هرگونه خونریزی غیرعادی را مشاهده نمودید، و یا چنانچه به راحتی دچار کبودی می‌شوید، آنگاه آن را به پزشک خود گزارش داده تا مناسب بودن میزان داروی شما را مورد بررسی قرار دهد.
چندین عارضه جانبی دیگر در ارتباط با رقیق کننده‌های خون وجود دارد که ممکن است در فردی که تحت این درمان دارویی قرار دارد دیده شود و یا ممکن است این عوارض در او بروز نکنند. قبل از هر چیز فرد ممکن است دچار تهوع و دل درد در حین مصرف این داروها شود. این وضعیت معمولاً خفیف است، اما چنانچه بی وقفه ادامه داشته باشد و یا اگر بسیار شدید شود لازم است که به پزشک خود مراجعه کرده و از او بخواهید داروی جایگزین آن را تجویز نماید. اکثر عوارض جانبی دیگر به نسبت نادر می‌باشند. چنانچه این عوارض جانبی بسیار شدید باشند، آنگاه فرد به دوز پایین آسپرین تغییر دارویی خواهد داد یا چنانچه بهبود قابل توجهی در جریان خون دیده شود، آنگاه حتی می‌توان از او خواست که به رقیق کننده‌های طبیعی خون مانند زنجبیل، دارچین و سایر گیاهان دارویی تغییر دارو دهد. معمولاً عوارض جانبی ناشی از رقیق کننده‌های طبیعی خون قابل اغماض بوده و به همین دلیل است که گزینه‌ی بسیار سالمتری به حساب می‌آیند، اگرچه تنها می‌توانند در مواردی مورد استفاده قرار گیرند که انعقاد خون چندان شدید و جدی نباشد.
در اکثر موارد، عوارض جانبی ایجاد شده خفیف می‌باشند. با این حال، اهمیت بسیاری دارد که میزان مصرفی را تحت کنترل قرار داده به طوریکه عوارض جانبی آن تشدید نشوند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.