فعالیت‌های کنترل استرس

استرس شرایطی است که به علت تنش و عوامل مرتبط با آن ایجاد می‌شود. چون استرس منجر به بروز مشکلات ذهنی و فیزیکی متعددی می‌شود، انجام فعالیت‌های کنترل استرس به صورت منظم به شخص برای حفظ
پنجشنبه، 2 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فعالیت‌های کنترل استرس
فعالیت‌های کنترل استرس

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

استرس شرایطی است که به علت تنش و عوامل مرتبط با آن ایجاد می‌شود. چون استرس منجر به بروز مشکلات ذهنی و فیزیکی متعددی می‌شود، انجام فعالیت‌های کنترل استرس به صورت منظم به شخص برای حفظ سلامت جسمی و ذهنی کمک می‌کند. بسیاری از وضعیت‌های استرس زا در زندگی روزمره ما به وجود می‌آیند و در چنین وضعیت‌هایی خونسرد باقی ماندن دشوار می‌شود. کار، خانواده، مشکلات شخصی، مشکلات مالی و غیره جزء مهم‌ترین علل ایجاد استرس محسوب می‌شوند. استرس بیش از حد می‌تواند منجر به بروز علائم جسمی و ذهنی مانند تحریک پذیری، تپش قلب، بی‌خوابی و غیره شود. استرس می‌تواند زندگی روزمره شما را مختل کند و سلامت ذهنی و جسمی را تحت تأثیر قرار دهد. این به نوبه خود می‌تواند با مشکلات متعددی همراه باشد. اجازه دهید نگاهی به برخی فعالیت‌های مفید و مؤثر برای غلبه بر استرس داشته باشیم.

تمرینات نفس کشیدن

تمرینات نفس کشیدن را می‌توان در هر زمان و هر مکانی انجام داد. افراد تحت استرس با تنفس نامنظم و تپش قلب ممکن است مواجه شوند. پس باید روی الگوی نفس کشیدن تمرکز کرد و سعی کنیم منظم و عمیق نفس بکشیم. نفس کشیدن عمیق یکی از بهترین روش‌های ضد استرس است. هنگام نفس کشیدن عمیق، مقدار اکسیژن اضافی وارد بدن می‌شود. این جریان ورودی اکسیژن به شل شدن عضلات بدن، خونسردی ذهن و بیداری مغز کمک می‌کند و بدین ترتیب باعث آرامش ما می‌شود.

رژیم غذایی سالم

استفاده از رژیم غذایی سالم و متعادل برای کنترل استرس بسیار مهم است. رژیم غذایی سالم شامل انواع مواد مغذی ضروری به مقدار کافی است. خوردن صبحانه خوب، سالم و مقوی برای آغاز روز و حفظ سطح انرژی در طول روز مفید است. استفاده از پنج وعده غذایی کوچک به جای سه وعده بزرگ به حفظ باانرژی بودن نیز کمک می‌کند. برای خلاص شدن از دست استرس کافئین، چای، شکلات و نوشیدنی‌های گازدار را از رژیم غذایی حذف کنید.

انجام سرگرمی

انجام فعالیت‌های خلاقانه که از انجام آن‌ها در اوقات فراغت خود لذت می‌برید می‌تواند تأثیر مثبتی در سلامت روانی و فیزیکی شما داشته باشد. انجام سرگرمی‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید باعث خوشحالی و آرامش ذهن می‌شود چون، از انجام آن‌ها لذت می‌بریم. پیدا کردن وقت آزاد برای انجام کارهای مورد علاقه تأثیر بسزایی در کاهش استرس دارد.

روابط

تشکیل و حفظ روابط و داشتن سیستم حمایتی قوی به شخص برای جلوگیری از بروز استرس کمک زیادی می‌کند. برای جلوگیری از ایجاد استرس باید به برقراری روابط اجتماعی با دوستان و خانواده پرداخت زیرا، همه این فعالیت‌های ارتباطی به کاهش استرس کمک می‌کنند. به اشتراک گذاشتن احساسات با افراد نزدیک و عزیز به اندازه گفتگو با روانشناسان مؤثر است.

مدیریت زمان

مهم‌ترین فعالیت کنترل استرس مدیریت درست زمان است. برای انجام این کار، داشتن برنامه ریزی از قبل بسیار ضروری است. در اولویت قرار دادن کارهای مهم نیز مفید خواهد بود. انجام دادن به موقع کارها و به تعویق نیانداختن امور به مدیریت بهتر زمان کمک خواهد کرد.

بازی کردن

در محل کار، انجام بازی جزء فعالیت‌های گروهی خوب کنترل استرس به شمار می‌رود. البته اکثر سازمان‌ها برنامه‌های مدیریت استرس دارند و به کارکنان خود ارائه می‌کنند اما، این برنامه‌ها شاید نتوانند به اندازه بازی‌های گروهی لذت بخش مؤثر باشند.

استرس را کنار بگذارید و شاد باشید

سلامت روانی می‌تواند سلامت فیزیکی را نیز تحت تأثیر قرار دهد پس، تلاش کنید دیدگاه مثبتی به زندگی داشته باشید. از نگرانی درباره آینده دست بردارید، از زندگی لذت ببرید و شاد باشید. خندیدن داروی ضد استرس قوی است. هنگام استرس به موسیقی گوش دهید. اوقات فراغت خود را با دوستان و خانواده سپری کنید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.