اتمها و عناصر - 3

کربن یکی از مهمترین عناصر است. همه موجودات زنده دارای کربن هستند و صنعت از بسیاری از کربن ها استفاده می کند.
پنجشنبه، 2 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اتمها و عناصر - 3
اتمها و عناصر - 3

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
 
 

کربن

کربن یکی از مهمترین عناصر است. همه موجودات زنده دارای کربن هستند و صنعت از بسیاری از کربن ها استفاده می کند.
نماد شیمیایی کربن C است. عدد اتمی آن 6 است و دارای عدد جرمی 12 است، اما ایزوتوپ های دیگر کربن وجود دارد.
اتم های کربن مایل به یوند با اتم های دیگر هستند. آنها می توانند با عناصر دیگر ارتباط برقرار کنند و زنجیره های بسیار طولانی را تشکیل دهند.
مقدار زیادی کربن روی زمین همراه با عناصر دیگر یافت می شود. دی اکسید کربن در هوا هست که در بازدم ما وجود دارد. مواد معدنی مانند سنگ آهک دارای کربن هستند. مخلوط کربن و هیدروژن در نفت و گاز طبیعی وجود دارد.
کربن خالص اغلب بر روی زمین پیدا نمی شود. فرم های شناخته شده کربن خالص الماس و گرافیت هستند.
الماس ها سخت ترین اجسام روی زمین هستند. آنها در پوسته زمین وجود دارند، و تحت حرارت و فشار بالا شکل می گیرند. الماس ها بسیار با ارزش هستند. اکثر آنها در صنعت استفاده می شوند - برای برش یا پولیش اشیاء دیگر و یا به عنوان سر مته های حفاری در زمینه های صنعت نفت.
الماس ها - کربن در خالص ترین شکل آن
گرافیت یک ماده معدنی خاکستری یا سیاه است. مانند الماس، گرافیت زیر سطح زمین شکل می گیرد. این ماده در مداد استفاده می شود و چون سبک وزن است، می توانید آن را در سفینه ها، راکت های تنیس و دوچرخه ها پیدا کنید.

کلر

کلر یک گاز سمی زرد - سبز با بوی قوی و بد است. در طبیعت، تنها با عناصر دیگر، به خصوص در مواد معدنی، می توان آن را یافت. همراه با سدیم، نمک (NaCl) را تشکیل می دهد.
استفاده از کلر برای ایجاد آبی پاک تر و خالص تر است. در استخرهای شنا، باکتری ها را می کشد. ما همچنین برای تمیز کردن فلز از کلر استفاده می کنیم. در صنعت از ترکیبات کلر برای تولید کاغذ، پلاستیک، دارو و رنگ استفاده می کنند.
کلر اغلب با عناصر دیگر ترکیب می شود زیرا به راحتی الکترون های آزاد را از آنها می پذیرد. این عنصر 17 پروتون دارد و دارای جرم اتمی 35 است.

آلومینیوم

آلومینیوم یک فلز نقره ای بسیار سبک است که می تواند به هر فرمی شکل بگیرد. این عنصر یکی از رایج ترین عناصر روی زمین است. حدود 8 درصد از پوسته زمین از آلومینیوم تشکیل شده است. اما شما همیشه آن را در ترکیب با عناصر دیگر، نه هرگز در شکل خالص آن پیدا می کنید.
آلومینیوم اغلب به عنوان یک آلیاژ به همراه مس، منیزیم یا قلع استفاده می شود. وقتی همراه با این عناصر ترکیباتی را شکل می دهد، آلومینیوم بسیار ارزشمند خواهد بود. چنین آلیاژهایی بسیار سبک، اما قوی هستند. آنها دچار خوردگی نمی شوند و برق و گرما می توانند از طریق آنها به راحتی عبور کنند.
آلومینیوم می تواند به اندازه فولاد قوی باشد. این اغلب برای ساخت اتومبیل و کامیون و همچنین ظروف و نیز برای کشتی استفاده می شود. در صنایع قوطی، گلدان و ظرف را از آلومینیوم می سازند.
اکثر آلومینیوم ما در سنگ های بوکسیت یافت می شود. حدود 500 کیلوگرم آلومینیوم می تواند از یک تن بوکسیت ساخته شود. این مواد خام ارزشمند در کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری استخراج می شود. استرالیا، جامائیکا، و برزیل از بزرگترین تولید کنندگان آلومینیوم هستند.

طلا

طلا یک فلز براق، زرد رنگ است، احتمالا یکی از گران ترین مواد در زمین است. این عنصر یکی از اولین فلزات کشف شده است و مردم هزاران سال از طلا برای جواهرات و سکه استفاده کرده اند.
نماد شیمیایی طلا Au (لاتین برای "aurum") است. این عنصر یک فلز نرم است که می توان آن را به شکل های مختلف فشرده کرد. از یک اونس طلا (حدود 30 گرم) یک سیم نازک که 70 کیلومتر طول دارد می تواند ساخته شود.
طلا وقتی که با آب و هوا در تماس باشد زنگ نمی زند. در رادیو و تلویزیون قطعات ساخته شده از طلا وجود دارد به دلیل آن که برق می تواند از طریق آن به خوبی عبور کند. دندانپزشکان از طلا برای ساختن تاج دندان استفاده می کنند، زیرا شکل دادن به آن بسیار آسان است و بسیار با دوام است. هنرمندان از ورقه های نازک طلا برای تزئین اشیا استفاده می کنند.
طلا را می توان در بسیاری از سنگ های روی زمین پیدا کرد. در بیشتر موارد، سنگ معدن طلا از عمق زیر سطح معدن استخراج می شود. گاهی طلا توسط باران و باد به بیرون از معدن شسته می شود و به رودخانه هایی می رسد که در آن به پایین بستر رودخانه سقوط می کند زیرا بسیار سنگین است. در اواسط قرن نوزدهم، تب یافتن طلا در سراسر جهان گسترش یافت. طلا در رودخانه های آلاسکا، کالیفرنیا و استرالیا کشف شد.
امروزه آفریقای جنوبی، ایالات متحده آمریکا و استرالیا بزرگترین کشورهای تولید کننده طلا هستند.
بزرگترین شمش طلای جهان - در ژاپن نمایش داده شد
 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.