حضرت معصومه(س) چشمه جوشان کوثر

در این کتاب، ابتدا مختصری از زندگی‌نامه حضرت معصومه‌(س) بیان شده است و پس از آن، پیشگفتار و نگاهی کوتاه به زندگی ایشان از منظر نگارنده به رشته تحریر در آمده است.
شنبه، 4 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
حضرت معصومه(س) چشمه جوشان کوثر
  حضرت معصومه(س) چشمه جوشان کوثر



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: حضرت معصومه(س) چشمه جوشان کوثر
موضوع: سیره حضرت معصومه(س)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 3000
شابک: 8ـ54ـ5839ـ964
نویسنده: محمد محمدی اشتهاردی
ناشر: نشر مطهر
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1385
نوبت چاپ: دوم
تعداد صفحات: 142 صفحه

معرفی کتاب:

در این کتاب، ابتدا مختصری از زندگی‌نامه حضرت معصومه‌(س) بیان شده است و پس از آن، پیشگفتار و نگاهی کوتاه به زندگی ایشان از منظر نگارنده به رشته تحریر در آمده است.
فصل اول: این کتاب به پیش‌بینی و پیش‌گویی ولادت این بانوی نمونه به نقل از قاضی نور الله شوشتری و علامه مجلسی اختصاص دارد که این روایت‌ها نیز با سند آن‌ها در پاورقی آمده است. این بانوی بزرگوار در سال 173 هـ . ق متولد شد، در حالی‌ که 45 سال پیش از آن، از ولادت خبر داده و اشعاری نیز درباره ولادت حضرت سروده بودند. در این فصل، دوران زندگی حضرت معصومه(س) زمانی که در جوار پدر بزرگوارشان به سر می‌بردند، بررسی شده است. از جمله مطالب مهم و کلیدی این فصل، پاسخ به این پرسش است که چرا این بانو، خود را «اخت‌الرضا» نامید. چنین مسائلی چون خبر شهادت امام کاظم(ع) در شش سالگی حضرت، دلیل ازدواج نکردن ایشان و برخورد ایشان در زمان دوری و فراق برادر می‌شود.
فصل دوم: هجرت حضرت معصومه(س) به سوی خراسان برای دیدار برادر و سپس اقامت در قم و وفات حضرت را بیان می‌دارد.
از جمله مطالب اهمیت در این فصل، دلیل هجرت و بیماری و نیز انتخاب قم از سوی ایشان برای سکونت است. از این رو، احادیث و روایات بسیاری در این باره نقل که با حدیث رسول خدا(ص) مهر تأیید بر این انتخاب نگاشته شده است. در پی آن نیز به استقبال گرم و با شکوه شیعیان به نقل از علامه مجلسی از این بانوی بزرگوار اشاره می‌شود. مسئله وفات این حضرت، سخنان حضرت رضا(ع) در سوگ خواهر، میان احادیث و روایات به نقل از پیشوایان معصوم و بزرگان دیگر درباره پاداش عظیم زیارت این بانوای بزرگ و اهتمام مراجع مانند مقام معظم رهبری و آیت الله فاضل لنکرانی بر لزوم توجه و احترام به ایشان و نیز شفاعت ایشان، از دیگر مسائل در خور اهمیت در این فصل است.
فصل سوم: مقام ارجمند ایشان را به تصویر می‌کشد و وی را نه تنها دختر جسمی، بلکه دختر روحی امامان(ع) معرفی می‌کند.همچنین به شرح مقام عصمت و قداست، لقب‌ها، عبادت‌گاه و نیز شباهت‌های ایشان با حضرت زهرا(س) می‌پردازد. و این دو بانوی کرامت، وابستگی به پدران بزرگوارشان و حمایت از ولایت تا سر حدّ شهادت را از جمله شباهت‌های ظاهری این دو بانو بر می‌شمارد. ماجرای دیدن حضرت زهرا(س) در حرم حضرت معصومه(س) به نقل از آیت‌ الله اراکی و آیت الله شیخ محمود عقیق و اشعار امام خمینی(ره) در شأن حضرت زهرا(س) و حضرت معصومه(س) نیز زینت بخش این فصل است. احترام بسیار مراجع و علما به ایشان از جمله ملاصدرا برای حل مشکلات علمی، تجلیل خاص آیت‌الله بروجردی از مرقد مطهر ایشان، سخنان آیت الله خوانساری و علامه طباطبایی، احترام خالصانه آیت الله مرعشی نجفی و خضوع عارفانه آیت الله بهجت به این بانوی نمونه اسلام از نکته‌های برجسته دیگر این فصل است. نگارنده در پایان پس از بیان مسائلی همچو ن مرکزیت تشیع در قم، مقام ارجمند دوستان آل محمد، پاکیزگی و نوازیت امام حسین(ع) به نقل از حضرت معصومه(س) به این نتیجه می‌رسد که ایشان یکی از پایه‌های تحکیم و گسترش مذهب تشیع است.
فصل چهارم: بارگاه ملکوتی حضرت معصومه، سیر تاریخی و تحولات عظیم آن در دوران صفویه، قاجاریه و نیز تحولات ظاهری و معنوی پس از انقلاب اسلامی را ترسیم می‌کند. همچنین نمونه‌های بسیاری از کرامت‌های ایشان و ولایت‌های تکوینی حضرت بیان شده است، از جمله شفای افلیج و زبان گشودن لال مادرزاد.
در پایان کتاب، اشعار نویسنده درباره آن حضرت آورده شده است.
یادآوری: این کتاب در چهار فصل تنظیم شده است. فهرست مطالب در ابتدای کتاب آمده و فهرست منابع در پایان کتاب و پس از آن، فهرست برخی کتاب‌های منتشر شده نشر مطهر بیان شده است. منابع در پاورقی نیز با توضیح کامل آمده است اشاره به اشعاری از شاعران مختلف در میان مطالب، بر جذابیت این کتاب افزوده است. این منبعی خوب و کامل برای پژوهشگران به شمار می‌آید.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.