فولیکول مو

فولیکول مو یک کیسه یا حفره‌ای زیر پوست است که در آن موها قرار دارند. رشد آن در پوست سر در سه مرحله اتفاق می‌افتد و حدود 3 تا 4 سال طول می‌کشد. این مقاله برخی از اطلاعات در مورد چرخه رشد، آزمایش
چهارشنبه، 8 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فولیکول مو
فولیکول مو

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 


فولیکول مو یک کیسه یا حفره‌ای زیر پوست است که در آن موها قرار دارند. رشد آن در پوست سر در سه مرحله اتفاق می‌افتد و حدود 3 تا 4 سال طول می‌کشد. این مقاله برخی از اطلاعات در مورد چرخه رشد، آزمایش داروها و عفونت مشابه را بیان می‌کند.
اصطلاح "فولیکول" از یک کلمه لاتین بنام کیسه مشتق شده است. این یک ساختار پیچیده است که مسئول تولید فیبر مو و رشد مو است. غدد سباسه‌ای که روغن را ترشح می‌کند به طور مستقیم به فولیکول‌های مو وابسته است. از این رو، تعداد این غدد به طور مستقیم با تراکم موها متناسب است. این ساختار در ارتباط با غدد عرق، پاپیل، پوسته ریشه، ماتریکس، برآمدگی، فیبر مو و سیستم عصبی، نقش مهمی در سلامت رشته‌های مو دارد.

فولیکول مو چیست؟

با توجه به تعریف، فولیکول یک ساختار کیسه‌ای است که در زیر لایه پوستی ایجاد می‌شود که موها از آن رشد می‌کند. آناتومی و عملکرد آن بسیار پیچیده است. رشد آن در یک چرخه بسیار هماهنگ انجام می‌شود. سه مرحله اولیه در چرخه رشد وجود دارد که به طور متوالی رخ می‌دهد. اولین آناژن (مرحله رشد فعال) است که به دنبال آن کاتاژن (فاز گذرا) و آخرین تلوژن (فاز استراحت یا خاموش) است.
طبق مطالعات انجام شده، چرخه رشد هر فولیکول حدود 3 تا 4 سال طول می‌کشد. این مدت زمان ممکن است با توجه به تفاوت در مکان مو متفاوت باشد. به عنوان مثال، موی ابرو برای تکمیل چرخه حدود 1/2 تا 2 سال طول می‌کشد. در یک زمان، حدود 85 تا 90 درصد کل فولیکول‌ها در حالت رشد فعال (آناژن) باقی می‌مانند و موی پوست سر در هر سال حدود 10 تا 15 سانتی‌متر رشد می‌کند. پس از اتمام تلوژن، موها دوباره وارد مرحله فاز آناژن برای رشد می‌شوند. تنظیم ژن و سیگنال‌های شیمیایی این چرخه‌ها به طور دقیق مورد مطالعه قرار گرفته است.
در یک فرد با موهای سالم، این چرخه رشد به طور طبیعی ادامه می‌یابد. البته، این ساختار حفره مانند در شرایط خاصی کاهش می‌یابد، با این وجود، در افراد مبتلا به طاسی، رشد فولیکول‌های مو در ناحیه طاس متوقف می‌شوند، همانطور که باید باشند. دلیل دقیق این چرخه رشد غیرطبیعی مشخص نیست. با این حال، به شدت معتقدیم که عوامل ژنتیکی و هورمون‌ها علل ریشه‌ای برای طاسی هستند.

تست داروی فولیکول مو چیست؟

علاوه بر سایر آزمایشات نمونه‌ای مو بعنوان یک نمونه بیولوژیکی قابل اعتماد نیز استفاده می‌شود. در روش آزمایش دارو، یک نمونه از فولیکول مو برای بررسی وجود مواد مورد آزمایش قرار می‌گیرد. در طول گردش خون مواد مغذی و اکسیژن، مقدار کمی از داروهای پردازش شده از خون در فولیکول‌ها قرار دارند. همانطور که در تحقیقات نشان داده شده است که اثرات این مواد در طول فولیکول‌ها حتی پس از خروج از جریان خون به مدت طولانی باقی می‌مانند،یکی از واقعیت‌های جالب در مورد این آزمایش داروها این است که گزارش آزمایش نشان می‌دهد که سابقه داروی برای 3 ماه یا 90 روز گذشته نشان را می‌دهد.

عفونت

به طور پزشکی به آن فولیکولیت گفته می‌شود، یک فولیکول موی آلوده شبیه شیوع آکنه یا جوش در سطح پوست است. عوامل ایجاد کننده آسیب عبارتند از اصلاح، عرق بیش از حد، پوشیدن لباس‌های تنگ، زخم، و درماتیت می‌باشد. برخی از علائم قابل توجهی از فولیکولیت عبارتند از خارش، فوران عود قرمز و ترشح مایع می‌شود. در بعضی موارد، آنها به دلیل عفونت توسط باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها ایجاد شده‌اند.
در اکثر موارد، این عفونتها موقت هستند و با گذشت زمان به موقع حل می‌شوند. با این وجود، فولیکولیت‌های مکرر و عفونت‌های شدید در برخی مناطق نیاز به درمان سریع برای جلوگیری از پیامدهای ناشی از درد، زخم، و ریزش مو دارند. راه‌حل‌های عملی عفونت خفیف برای شناسایی علل، اجتناب از آنها و پیگیری نکات مناسب بهداشت شخصی است. با این حال، در موارد جدی، موارد درمانی زیر توصیه می‌شود: درمان‌های خانگی و آزمایش شده و استفاده از آنتی بیوتیک‌های موضعی برای نتایج موثرتر نیاز است.
به طور خلاصه، رشد مو، به دلیل حضور سلول‌های بنیادی در پایه فولیکول است. همانند سلول‌های اپیدرمی که تنظیم رشد ساقه در گیاهان را دارند، این سلول‌های ساقه مسئول چرخه رشد فولیکول‌های مو هستند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.