آفریقا و مردم آن

اکثر مناطق آفریقا گرم یا داغ هستند، اما بارش باران از منطقه تا منطقه متفاوت است. این بارش هر چه از استوا دورتر میشوید کمتر میشود. اکثر آفریقا در منطقه گرمسیری یا نیمه گرمسیر قرار دارد. بالاترین دما در این
يکشنبه، 12 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: Plato
موارد بیشتر برای شما
آفریقا و مردم آن
آفریقا – 2
 

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
 
 

آب و هوا و پوشش گیاهی

اکثر مناطق آفریقا گرم یا داغ هستند، اما بارش باران از منطقه تا منطقه متفاوت است. این بارش هر چه از استوا دورتر میشوید کمتر میشود. اکثر آفریقا در منطقه گرمسیری یا نیمه گرمسیر قرار دارد. بالاترین دما در این قاره در مناطق بیابانی صحرای بزرگ اندازه گیری شده است، جایی که درجه حرارت روز به 50 درجه سانتی گراد می رسد. شب ها می توانند سرد و یخ زده باشند، حتی در تابستان. سردترین مناطق آفریقا در ارتفاعات شرقی و جنوب آفریقا قرار دارند.
اکثر آفریقا به فصلهای مرطوب و خشک تقسیم شده است. در نزدیکی استوا، وقتی که خورشید در بهار و پاییز از بالای سر عبور میکند، دو فصل بسیار مرطوب وجود دارد. در طول این زمان باران شدید هر روز بعد از ظهر میبارد. بارش به میزان 4000 میلی متر در سال استثنا نیست. رطوبت همیشه بالا است و زندگی در این منطقه بسیار ناخوشایند است.
سایر قسمتهای آفریقا معمولا یک فصل مرطوب دارند که هر چه از استوا دورتر میشوید این فصل مرطوب کوتاهتر میشود. در شمال استوا، بیشترین بارش از آوریل تا سپتامبر، و در جنوب استوا، فصل بارانی از اکتبر تا ماه مارس است. ساحل دریای مدیترانه و همچنین بخش جنوبی آفریقا در ماه های زمستان بارندگی دارند.
آفریقا – 2
بارش سالانه در آفریقا
زندگی گیاهی تحت تأثیر میزان بارندگی قرار دارد. جنگل های بارانی گرمسیر به شمال و جنوب استوا گسترش می یابد. آنها خانه هزاران گونه گیاهی و حیوانی هستند. جنگل های بارانی شامل لایه های مختلف پوشش گیاهی، از درختچه ها و سرخس ها در زمین تا درختانی که تا ارتفاع 50 متر رشد می کنند، هستند.
در ساوانا ها و چمنزارها هر چه از استوا دورتر میشوید علفهای بلندتر با چمن های کوتاهتر جایگزین می شوند، با درختانی که در بین آنها پراکنده اند. در برخی مناطق، مانند منطقه ساحل، هر ساله اختلاف زیادی در بارندگی وجود دارد. در دهه های گذشته خشکسالی ها در بسیاری از مناطق ساحل و اتیوپی باعث قحطی و گرسنگی شدند.
بارش بر کشاورزی آفریقا تاثیر می گذارد. مواد غذایی در لایه های بالای خاک پس از بارانهای سیل آسا شسته می شوند، و در صورتی که باران کم باشد، هیچ چیز نمی تواند رشد کند.
در ناحیه های بیابانی صحرای بزرگ افریقا، بارش نامیب و کلاهاری معمولا به کمتر از صد سانتی متر در سال کاهش می یابد. تفاوت دما بین روز و شب اغلب بزرگتر از تفاوت دما بین تابستان و زمستان است.
مناطق آب و هوایی در آفریقا تحت تغییر هستند، شاید به دلیل گرمایش جهانی. خشکسالی در سراسر ساحل و شرق آفریقا گسترده تر می شود. صحرای بزرگ افریقا به سمت جنوب در حال گسترش است و مناطق بیشتر و بیشتری از طریق جنگل زدایی تهدید می شوند.
آفریقا – 2
خشک سالی در شرق آفریقا

جمعیت افریقا

آفریقا اغلب به عنوان گهواره نوع بشر شناخته می شود. دانشمندان بر این باورند که اولین انسان ها احتمالا در آفریقا 4 میلیون سال پیش ظاهر شدند و از آنجا به قاره های دیگر گسترش یافتند.
حدود 1 میلیارد نفر امروز در آفریقا زندگی می کنند. انتظار می رود تا سال 2050 جمعیت این قاره دو برابر شود. آفریقا قاره ای با بالاترین نرخ تولد و قوی ترین رشد جمعیت است. این به این دلیل است که کمک های پزشکی پیشرفت می کند، بیمارستان ها و پزشکان بیشتری وجود دارند که از جمعیت مراقبت می کنند. در مقایسه با دیگر قاره ها، میانگین امید به زندگی در آفریقا هنوز کم است. در بعضی از کشورهای آفریقای مرکزی مردم به سختی به 50 سالگی می رسند.
توزیع جمعیت آفریقا در این قاره نابرابر است. بسیاری از مناطق بیابان ساهارا و جنگل های بارانی گرمسیری کم جمعیت هستند. از سوی دیگر، دلتای نیل، ساحل دریای مدیترانه، نیجریه، ارتفاعات شرق آفریقا، جمعیت زیادی دارند. به طور متوسط حدود 65 نفر در 1 مایل مربع زندگی می کنند.
بسیاری از مردم در آفریقا از کمبود مواد غذایی، خشکسالی، بهداشت ضعیف و مجموعه ای از بیماری های گرمسیری رنج می برند. علاوه بر این، ایدز گسترده و بزرگترین قاتل منفرد قاره است.
آفریقا – 2
ایدز در آفریقا

گروه های قبیله ای

مردم آفریقا متعلق به فرهنگ های مختلف و زمینه های مختلف اجتماعی هستند. اعراب در کشورهای مدیترانه ای در شمال آفریقا زندگی می کنند. آنها در حدود 600 سال قبل به منطقه آمدند و با بربرها، افرادی که قبلا در آنجا زندگی می کردند، مخلوط شدند.
آفریقایی های سیاه در اکثریت جنوب صحرای ساهارا قرار دارند. این افراد از هزاران قبیله مختلف تشکیل شده اند که به بیش از هزار زبان صحبت می کنند و سنت ها و فرهنگ های مختلفی دارند. در میان بزرگترین گروه ها میتوان از از یوروبای نیجریه و زولو آفریقای جنوبی نام برد.
در قرن هفدهم و هجدهم، اروپاییها در جنوب آفریقا شروع به سکونت کردند. به خصوص هلندی ها و بریتانیایی ها راه خود را به ساحل کیپ جنوبی کشیدند و به داخل گسترش یافتند. در آنجا آنها با قبیله های بومی برخورد کردند و علیه آنها جنگیدند. در طول دوره استعماری قرن نوزدهم میلیون ها نفر از اروپایی ها به آفریقا راه یافتند، بسیاری از آنها در آنجا ماندند. آسیاییها، بیشتر از همه هندیها، در ساحل شرقی و ماداگاسکار سکونت داشتند.

مذاهب

صدها دین محلی در سراسر قاره آفریقا وجود دارد. بسیاری از قبایل بومی، بیشتر برای برداشت محصول خوب و حفظ سلامتی، خدا و ارواح دیگر را ستایش میکنند. بعضی مراسم مذهبی جوانان را برای بزرگسالی و ازدواج آماده می کنند.
حدود 300 میلیون مسلمان در آفریقا زندگی می کنند، به ویژه در کشورهای عربی شمال. اما همچنین نیجریه، سومالی و تانزانیا دارای گروه های قوی اسلامی هستند. مسیحیت از طریق کار تبلیغی مسیحیان از اروپا و آمریکای شمالی به آفریقا گسترش یافت. امروز مسیحیت در کشورهای غیر عربی جنوب صحرای ساهارا غالب است. نیجریه، پرجمعیت ترین کشور آفریقا، دارای بیشترین تعداد مسیحیان (حدود 40 میلیون) در این قاره است. کاپت ها مسیحیان بومی در مصر هستند. آنها حدود 10 درصد از جمعیت آن جا را تشکیل میدهند.
آفریقا – 2
دین در آفریقا

زندگی در جوامع سنتی آفریقایی

قبل از اینکه اروپایی ها به قاره بروند، آفریقایی ها در جوامع مختلف سنتی زندگی می کردند. برخی از آنها غذا را جمع آوری و حیوانات وحشی را شکار میکردند. دیگران گله‌های گاو را در چمنزارهای جنوب صحرای بزرگ پرورش میدادند. در جنگل های بارانی گرمسیری مردم برای آماده سازی این منطقه برای کشاورزی، درختان را بریده و سوزاندند. بعد از گذشت چند سال از رشد محصول، آنها حرکت کردند و قطعه سرزمین دیگری را سوزاندند. این روش انتقال کشت هنوز در آفریقای مرکزی گسترده است. در رودخانه ها و سواحل، مردم با شکار ماهی و تور سازی زندگی می کردند.

جامعه امروز

اگر چه اکثر آفریقایی ها هنوز در مناطق روستایی زندگی می کنند، شهرها سریع رشد می کنند، عمدتا به این دلیل که بسیاری از مردم در مناطق روستایی مشغول به کار نیستند و برای رسیدن به فرصت های بیشتر و زندگی بهتر به مناطق شهری حرکت می کنند. امروز حدود 40٪ جمعیت در شهرها زندگی می کنند. لاگوس، نیجریه (جمعیت 20 میلیونی) و قاهره، مصر (15 میلیون جمعیت) در میان شهرهای دارای بیشترین نرخ رشد در جهان هستند.
آفریقا – 2
بازار در لاگوس، نیجریه
 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.