کايروپراکتيک چيست؟

کايروپراکتيک عبارت است از علم شناخت مفاصل، به ويژه ستون فقرات و هنر تنظيم و تطبيق آنها به منظور پيشگيري و درمان، که استفاده از آن در علم پزشکي به 2000 سال پيش برمي گردد. بقراط، پدر علم پزشکي، با انسجام دادن مانورهايي روي ستون فقرات و مفاصل، به درمان خيلي از بيماري ها پرداخته و پس از او، ابوعلي سينا، پزشک بزرگ ايراني نيز از اين روش ها استفاده کرده است. در سال 1895 ميلادي، شخصي به نام ديويد دانيل پالمر از اهالي ايالت آيواي آمريکا با استفاده از
شنبه، 16 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کايروپراکتيک چيست؟
کايروپراکتيک چيست؟
کايروپراکتيک چيست؟

نويسنده: دکتر حميدرضا هوشياري

مقدمه:

کايروپراکتيک عبارت است از علم شناخت مفاصل، به ويژه ستون فقرات و هنر تنظيم و تطبيق آنها به منظور پيشگيري و درمان، که استفاده از آن در علم پزشکي به 2000 سال پيش برمي گردد. بقراط، پدر علم پزشکي، با انسجام دادن مانورهايي روي ستون فقرات و مفاصل، به درمان خيلي از بيماري ها پرداخته و پس از او، ابوعلي سينا، پزشک بزرگ ايراني نيز از اين روش ها استفاده کرده است. در سال 1895 ميلادي، شخصي به نام ديويد دانيل پالمر از اهالي ايالت آيواي آمريکا با استفاده از تنظيم و تطبيق ستون فقرات چند بيمار، نتايج بسيار مطلوبي به دست آورد. در واقع، مي توان گفت کايروپراکتيک نوين از آن موقع سر چشمه گرفته است و امروز در بيشتر کشورهاي جهان به عنوان يکي از مهمترين روش ها براي حفظ و سلامتي شناخته مي شود. امروزه تنها در آمريکا هر سال بيش از 200 ميليون ويزيت کايروپراکتيک انجام مي شود که هزينه آن را بيمه مي پردازد.

متخصص کايروپراکتيک کيست؟

پزشک کايروپراکتيک پس از گذراندن دوره پيش پزشکي، وارد دانشکده کايروپراکتيک مي شود. پس از گذراندن علوم پايه پزشکي و کسب موفقيت در بورد علوم پايه، با ادامه تحصيل در دانشکده مرتبط، وارد مرحله علوم باليني (دوره انترني) مي گردد. سرانجام، با موفقيت در دوره باليني و اخذ دکترا از دانشکده و دريافت بورد سراسري و ايالتي کايروپراکتيک، مي تواند به درمان کايروپراکتيکي بپردازد.
با وجودي که پزشک کايروپراکتيک با انواع اختلالات و بيماري هاي بدن انسان آشناست، اما توجه خاصي را به بيومکانيک ستون فقرات و ديگر مفاصل معطوف مي دارد و به برطرف کردن اختلالات بيومکانيکي بدن انسان مي پردازد. چنانچه بيماري شخص نوعي از بيماري غير از بيماري هاي مرتبط به کايروپراکتيک باشد، پزشک کايروپراکتيک وي را به متخصص مرتبط معرفي مي کند.
پزشک کايروپراکتيک با بررسي تاريخچه بيماري، راديوگرافي، ام آر آي، اي ام جي، انجام معاينه هاي محلي، ارتوپدي و اعصاب و ديگر آزمايش هاي پاراکلينيکي به منشاء بيماري پي مي برد و به معالجه آن مي پردازد.

هدف پزشکي کايروپراکتيک:

هدف اصلي پزشک کايروپراکتيک با وجودي که تخصص ويژه اي در تنظيم و تطبيق مفاصل (Adjustment Spinal/Articulat) دارد، کاهش درد و سپس تنظيم و تطبيق مفاصل است.
نرمش ها و ورزش هاي مخصوص، تغذيه و راهنمايي که پزشک کايروپراکتيک ارائه مي دهد مي تواند در بهبود هر يک از بيماري هاي زير بسيار موثر باشد، چون همه آنها براي سلامتي سيستم هاي مختلف بدن که در بهبودي بيمار موثر است، اهميت زيادي دارند.

عمده بيماري هاي مربوط به کايروپراکتيک

ناراحتي هاي ستون فقرات به خصوص کمردردهاي انتشاري در پا از عمده ترين بيماري هايي است که افراد در طول عمر به آن مبتلا مي شوند. اختلالات مفصلي ستون فقرات، ديسک، اسکوليوز، سياتيک، ميگرن، دردهاي عضلاني در ناحيه گردن، پشت و کمر، بيشترين فعاليت پزشکان کايروپراکتيک را تشکيل مي دهند. پزشکان کايروپراکتيک در درمان ناراحتي هاي زانو، شانه، آرنج، مچ دست و مچ پا نيز ماهرند و اين گونه بيماري ها را نيز با موفقيت درمان مي کنند.
پزشک کايروپراکتيک در درمان اين امراض و ناهنجاري ها از ابزارهايي مانند نرمش هاي کششي و حرکتي مخصوص به خود، تغذيه و راهنمايي هاي ارگونوميک که در زندگي هر فردي مي تواند متفاوت باشد، استفاده مي کند که در سرعت بخشيدن و ماندگارتر کردن بهبودي بيمار، تاثير بسزايي دارد.
جدا از عوامل مادرزادي و ايديوپاتيک مانند اسکوليوز ستون فقرات، پاتولوژي هايي چون سل، عواملي چون آسيب هاي بدني که شامل تصادف، زمين خوردن، عدم توجه به نگهداري اندام به طرز صحيح هنگام بيداري و خواب، غلط برداشتن اجسام سبک يا سنگين، آسيب ديدگي هاي ورزشي يا شغلي، از عمده ترين عامل هاي آسيب ستون فقرات مي باشند. اين آسيب ديدگي ها در کشورهاي صنعتي به صورت اپيدمي درآمده و اثرات جبران ناپذيري روي جوامع در سطوح مختلف گذاشته است. براي مثال، در ايالات متحده بالاترين درصد آسيب ديدگي به ستون فقرات ربط دارد، به طوري که 25 ميليون آمريکايي در هر سال، يک روز کاري را به علت کمردرد از دست مي دهند. آمارهاي ديگر هم نمايانگر اين است که 60 درصد جمعيت بالاي 30 سال، امکان مبتلا شدن به امراض ستون فقرات را دارا هستند. اين معضل در اين گروه سني مي تواند عواقب اجتماعي ناهنجاري را در جامعه ايجاد کند.

اهميت کايروپراکتيک

اين مشکلات باعث انجام تحقيقات وسيعي در کشورهاي صنعتي مانند ايالات متحده، ژاپن، استراليا، انگليس و ... شده است. با مقايسه روش هاي مختلف مانند پزشکي روز (Alopathic Medicine) ، فيزيوتراپي و کايروپراکتيک، به روشني مشخص شده است که کايروپراکتيک با فاصله زياد هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ اقتصادي و مهمتر از همه، از لحاظ ميدان بهبودي، موثرتر عمل کرده است.
در کشور ما نيز احتياج به کايروپراکتيک، غير قابل انکار است و با صنعتي شدن و پيشرفت هاي روز افزون در علم پزشکي ما، کايروپراکتيک مي تواند در اين امر کمک مهمي باشد.
منبع:ماهنامه دنياي سلامت شماره ي 29




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.