تولید مثل غیر لقاحی

کلونینگ، یا تولید مثل غیر لقاحی، زمانی اتفاق می افتد که یک موجود زنده را کپی کنید. دو کلون دارای ژن های مشابه هستند. ژنها ساختارهای کوچکی هستند همراه با اطلاعاتی در آنها که به آنها می گوید که بدن موجود
يکشنبه، 26 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تولید مثل غیر لقاحی
تولید مثل غیر لقاحی

مترجم: محمد علی آصفی پو
منبع:راسخون
 

کلونینگ، یا تولید مثل غیر لقاحی، زمانی اتفاق می افتد که یک موجود زنده را کپی کنید. دو کلون دارای ژن های مشابه هستند. ژنها ساختارهای کوچکی هستند همراه با اطلاعاتی در آنها که به آنها می گوید که بدن موجود زنده باید شبیه چه باشد و چگونه باید رفتار کند. شما ژن ها را از والدین خود دریافت می کنید.
بسیاری از مردم فکر می کنند که کلونینگ تنها توسط دانشمندان در آزمایشگاه ها انجام می شود، اما در واقع، کلونینگ در طبیعت هم اتفاق می افتد

حیوانات کلونینگ

حیوانات میلیاردها سلول دارند. هسته این سلولها دارای اطلاعات ژنتیکی به نام DNA است. تمام هسته‌های سلولهای حیوان اطلاعات مشابهی دارند. اما هر سلول فقط از بخشی از این اطلاعات برای استفاده به نحو مناسب استفاده می کند. قسمت دیگر DNA فعال نیست. اما چون یک سلول منفرد همه DNA را نگه می دارد، دانشمندان می توانند کپی های فیزیکی یک حیوان را از تنها یک سلول ایجاد کنند.
آنها هسته سلول حیوان را به یک سلول تخمک از حیوانی دیگر انتقال می دهند. این سلول تخم دارای اطلاعات ژنتیکی مشابه حیوان اهدا کننده است. سپس سلول به جنین تبدیل می شود. دانشمندان سپس باید DNA را فعال کنند که در سلول والدین فعال نبوده است. در غیر این صورت ارگانیسم به طور کامل رشد نمی کند.
کلون ها به یک شیوه‌ی مشابه رفتار نمی کنند - این به این دلیل است که آنها در محیط های مختلف زندگی می کنند. محققان دریافتند که دوقلوهای یکسان که همان DNA را حمل می کنند، متفاوت هستند، زیرا به گونه‌های متفاوت رشد می کنند.
تولید مثل غیر لقاحی
دالی، نخستین پستاندار که قرار بود کلون شود - Toni Barros

تاریخچه کلونینگ

کلونینگ حیوانات در دهه 1950 هنگامی که اولین قورباغه ها باز تولید شدند شروع به کار کرد. در سال 1996 دانشمندان بریتانیا اولین پستاندار را که یک گوسفند بود که Dolly نامیده می شد، کپی کردند. از آن زمان، کلونینگ موش ها، گاوها، گربه ها و دیگر پستانداران موفق بوده است.

جوانب مثبت و منفی کلونینگ

کلونینگ حیوانات خاص ممکن است برای انسان مفید باشد. کلونینگ گاو یا گوسفند می تواند حیواناتی را تولید کند که کیفیت گوشت آنها بهتر است و یا نسبت به بیماری های مقاوم تر هستند.
دانشمندان، با این حال، هنوز نمیتوانند کلونهای کامل ایجاد کنند. بسیاری از آنها روند شبیه سازی را حفظ نمی کنند و قبل از این که متولد شوند میمیرند.
در گذشته، جنین های انسان به منظور ساخت سلول های بنیادی کلون شده است. این ها سلول هایی هستند که می توانند به انواع مختلفی از سلول های دیگر تبدیل شوند. پزشکان قادر به استفاده از سلول های بنیادی برای جایگزینی قسمت هایی از بدن هستند که بیمار هستند مثل پوست و سایر اندام ها. اگر چه این می تواند یک پیشرفت بزرگ در پزشکی باشد، بسیاری از مردم می ترسند که جنین های شبیه سازی شده حاصل قتل باشند و بنابراین باید این کار ممنوع شود. بسیاری از کشورها ممنوعیت شبیه سازی یا آزمایش های دیگری که جنین های انسانی را تولید می کنند اعمال می‌کنند.
بعضی از دانشمندان هنوز بر این باورند که ممکن است انسان را از سلولهای یک انسان بالغ کلون کرد. برای مدتهایی طولانی این موضوع به عنوان داستانی علمی - تخیلی مطرح بود.
وقتی قرار است انسانها شبیه سازی شوند، مشکلات زیادی به وجود می آید. ویژگی های ایده آل انسان های باز تولید شده چه باید باشد: آیا آنها باید بسیار هوشمند، قوی و خلاق باشند. افرادی که این ویژگیها را انتخاب می کنند چه کسانی هستند؟ منتقدان شبیه سازی می گویند که موجودات باید به شکل طبیعی متولد شوند. هیچ کس حق ندارد با خدا بازی کند.

شبیه سازی طبیعی

در بسیاری از موارد، کلون ها به طور طبیعی ظاهر می شوند، مثلا زمانی که یک مادر یک جفت دوقلوی همسان زایمان می‌کند. آنها از همان تخم های لقاح حاصل می شوند و بنابراین ژن های یکسان دارند. باکتری ها و حیواناتی که تنها با یک سلول می توانند خود را به صورت طبیعی تولید کنند. همچنین گیاهان هم می توانند کلون ها را تولید کنند. کشاورزان از تکنیک های پرورش برای تولید نوع خاصی از گیاهان استفاده می کنند.

دلایل کلونینگ

کلونینگ اغلب به دلایل پزشکی انجام می شود. آزمایشات بر روی حیواناتی انجام می شود که بیماری ای دارند که باعث جهش در ژن های آنها می شود. حیوانات مزرعه برای تولید دارو و سایر مواد موجود در پزشکی مفید هستند. کلونینگ یک راه برای تولید تعداد زیادی از حیوانات مهندسی ژنتیک است.

کلونینگ درمانی

در سلول های بنیادی از کلونینگ درمانی برای ایجاد اندام و بافت جدید استفاده می شود. بافت جدید و سالم می تواند به فردی کمک کند تا یک قلب جدید یا یک کبد جدید را جایگزین مورد بیمار کند. چنین روشی همچنین می تواند سلول هایی بنیادی ایجاد کند که شما می توانید برای معالجه بیماران مبتلا به آلزایمر یا بیماری پارکینسون از آنها استفاده کنید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.