مواد غذایی، با ارزش غذایی مناسب برای مدارس

مقادیر قند و سدیم منجر به آغاز چرخه بسیار ناسالم در سیستم فرد می‌شوند. لحظه‌ای که فرد تنقلات مصرف می‌کند، انفجار قندی در بدن وی رخ می‌دهد و در بدن وی انفجار انرژی رخ می‌دهد و او را بیش فعال می‌کند.
دوشنبه، 27 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی، با ارزش غذایی مناسب برای مدارس
مواد غذایی، با ارزش غذایی مناسب برای مدارس

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون
 

آیا مواد غذایی به درد نخور باید در مدارس مجاز باشند؟ اجازه دهید در مطالب زیر اشاره‌ای به این مورد داشته باشیم. این نوشته به شما ایده مختصری از جوانب مثبت و منفی مربوط به این موضوع را ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند در این مورد بیاندیشید.
فست فودها، نوشیدنی‌های بدون ارزش غذایی... مواد غذایی فراوری شده. همه این مواد غذایی در زندگی ما اقامت دائمی دارند. این غذاها خوشمزه، بدون زحمت و در هر زمانی در دسترس هستند. جای تعجب نیست که خیلی محبوب هستند. در حالی که غذاهای ناسالم در همه جا در جامعه حضور دارند، با این وجود آیا باید در مدارس مجاز باشند یا جلوی آن‌ها گرفته شود؟ چرا این سوال مطرح می‌شود؟ در این مقاله این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم. درست همانطور که هر موضوعی دارای مزایا و معایب است، این مسئله نیز جوانب مخصوص خود را دارد که بحث کردن و پرداختن به جزئیات آن مهم است.

جوانب مثبت

با توجه به اینکه این نوع غذاها در میان توده مردم جذابیت زیادی به دست آورده است، بنابراین باید مزایای متعددی نیز داشته باشد. اینکه چگونه این مزایا باعث می‌شوند که در مدارس مجاز باشند را بررسی کرده و روی آن تمرکز خواهیم کرد.

سریع و آسان

یکی از مزایای مجاز بودن این مواد غذایی این است که اگر در یک روز خاص دانش آموز به همراه خود غذا نداشته باشد مجبور نیست که گرسنه بماند و به راحتی می‌تواند با این مواد غذایی گرسنگی خود را برطرف نماید. در کنار آن، از غذاهایی است که خوردن آن آسان است و در راه نیز می‌توان مصرف کرد. بنابراین در زمان نیز صرفه جویی می‌شود. اکثر این غذاها نیز بسیار ارزان هستند بنابراین خرید آن اقتصادی به نظر می‌رسد.

تغییر در روال

میل کردن مواد غذایی کم ارزش به عنوان تغییر در روال روزمره به جای اینکه بخشی از رژیم غذایی یک فرد باشد در نظر گرفته می‌شود. اگر این رویکرد مورد استفاده قرار گیرد و یکبار مورد استفاده قرار گیرد تاثیر عمده‌ای بر سلامت فرد نخواهد داشت. مشکل زمانی ایجاد می‌شود که به صورت منظم مصرف شود.

پخت و پز سالم

برخی غذاهای کم ارزش و فراوری شده وجود دارند که به وسیله روغن و مواد اولیه ناسالم مانند نمک اضافی به منظور ماندگاری بیشتر تهیه می‌شوند که عمدتا ناسالم هستند. به جای آن، اگر غذاهایی مانند چیپس سیب زمینی و آب میوه‌ها در سلف مدارس در دسترس قرار بگیرند، نیازی نخواهد بود تا نگران وابستگی به گزینه‌های خارج از مدارس باشیم. بنابراین طعم و مزه غذاهای کم ارزش را می‌توان بدون وابستگی به گزینه‌های خارج از مدرسه تجربه کرد.

مضرات

در حالی که جوانب مثبت عمدتا بر راحتی، مصرف آسان و مزه خوشمزه تمرکز کرده است، اثرات منفی متعددی وجود دارند که در زیر لیست شده‌اند. اجازه دهید در این بخش جزئیات بیشتری را بررسی کنیم.

عناصر ناسالم

غذاهای ناسالم با نمک، سدیم و قند پر می‌شوند، بنابراین طول عمر بیشتری می‌توانند داشته باشند. همه این مواد اولیه برای سلامت انسان بسیار مضر هستند چون نمی‌توانند در بدن تجزیه شوند و بنابراین در بدن رسوب می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها از جذب مواد معدنی مهم و مواد مغذی جلوگیری می‌کنند و به طور مستقیم بر عملکرد سیستم ایمنی بدن و متابولیسم بدن تاثیر می‌گذارند.

چاقی

یکی از اثرات اصلی غذاهای فست فود این است که به چاقی منجر می‌شوند. با کاهش فعالیت بدنی در این روزها و در این سن، این تنقلات ناسالم حتی بیشتر باعث مشکل می‌شوند. آن‌ها اجازه نمی‌دهند که غذا تجزیه شود و بنابراین منجر به ایجاد لایه رسوبی چربی در بدن می‌شوند. علاوه بر این، غذاهای فست فود معمولا از کربوهیدرات، نمک و قند به مقدار فراوان استفاده می‌کنند و مهمتر از همه از فیبر رژیمی یا سایر مواد مغذی ضروری برخوردار نیستند. همه این عوامل باعث چاقی بیشتر می‌شوند.

سایر مسائل بهداشتی

همراه با افزایش وزن، چندین مشکل سلامتی دیگر وجود دارند که شروع به رشد می‌کنند زیرا هیچ ماده مغذی در این غذاها وجود ندارند یا بسیار کم وجود دارند. علاوه بر ذخیره سازی سلول‌های چربی در بدن، این غذاها همچنین میزان متابولیسم را تغییر می‌دهند و به همین دلیل مشکلات فراوانی را به بار می‌آورند. به غیر از این، غذاهای فراوری شده و کم ارزش باعث تغییر در عملکرد هورمون‌های بدن می‌شوند که این امر منجر به عدم تعادل هورمونی و وابستگی به این مواد غذایی می‌شوند. با مصرف ثابت و منظم، این غذاها همچنین منجر به مقاومت به انسولین در فرد (که در نهایت منجر به هیپرگلیسمی و دیابت نوع 2 می‌شود)، مشکلات قلبی مانند فشار خون بالا/ف مشکلات کبدی و کلیوی و ضعف سیستم ایمنی می‌شوند.

تاثیر بر عملکرد

مقادیر قند و سدیم منجر به آغاز چرخه بسیار ناسالم در سیستم فرد می‌شوند. لحظه‌ای که فرد تنقلات مصرف می‌کند، انفجار قندی در بدن وی رخ می‌دهد و در بدن وی انفجار انرژی رخ می‌دهد و او را بیش فعال می‌کند. همانطور که اثرات این تنقلات از بین می‌روند فرد تنبل می‌شود و آگاهی وی نیز کاهش می‌یابد. این امر تا زمانی که فرد همان تنقلات را مصرف می‌کند ادامه می‌یابد. بنابراین وی به تنقلات جهت افزایش انرژی وابستگی پیدا می‌کند. این امر نه تنها منجر به وابستگی به تنقلات می‌شود، بلکه عدم دسترسی به همین عوامل باعث کاهش سطح انرژی، عدم تمرکز و بی‌حالی می‌شود. همه این‌ها بر عملکرد دانش آموز تاثیر مستقیم می‌گذارند.
همچنین استدلال می‌شود که دانش آموزان جوانتر در مدارس ممکن است اثرات مصرف مواد غذایی کم ارزش به مقدار زیاد را ندانند و ممکن است به دلیل دسترسی آسان پرخوری کنند. بنابراین شروع این امر تهدیدی برای بدن محسوب می‌شود.
این‌ها برخی از استدلال‌های مهم بودند که به عنوان بخش مهمی از موضوع مواد غذایی کم ارزش در مدارس مورد بحث قرار گرفتند. بر اساس هر دو جانب، هر شخص می‌تواند نتیجه‌گیری مخصوص خود را در این باره داشته باشد که آیا مواد غذایی کم ارزش باید در مدارس آزاد باشند یا خیر. اما بیشتر از آن، مطلع ساختن بچه‌ها در مورد غذاهای سالم و متعادل و آگاه ساختن آن‌ها از معایب مصرف دوزهای بالای غذاهای کم ارزش اهمیت بالایی دارد. هنگامی که بچه‌ها تحصیل می‌کنند، انتخاب‌های سالم‌تری برای خود ایجاد می‌کنند و به دلیل اینکه در محیط مدرسه در دسترس هستند به تهیه آن‌ها ازخارج از مدارس وسوسه نمی‌شوند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.