با جانشین‌های تلگرام بیشتر آشنا شوید

پیام‌رسانیِ فوری (Instant Messaging) که به شکل کوتاه IM خوانده می‌شود، گونه‌ای از ارتباط مستقیم متنی بی‌درنگ(real-time) بین دو یا چند فرد با استفاده از رایانه شخصی با دستگاههای دیگر و از طریق یک
شنبه، 23 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
با جانشین‌های تلگرام بیشتر آشنا شوید
با جانشین‌های تلگرام بیشتر آشنا شوید


 

پیام‌رسانیِ فوری (Instant Messaging) که به شکل کوتاه IM خوانده می‌شود، گونه‌ای از ارتباط مستقیم متنی بی‌درنگ(real-time) بین دو یا چند فرد با استفاده از رایانه شخصی با دستگاههای دیگر و از طریق یک کارخواه نرم‌افزاری(Software Client) مشترک است. متن کاربر بر روی یک شبکه مانند اینترنت منتقل می‌شود. کارخواه‌های نرم‌افزاری پیشرفته تر پیام رسانی فوری رده‌های بالاتری از ارتباط مانند تماس تصویری یا صوتی را عرضه می‌کنند.
استقبال کاربران ایرانی از شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی طی سالهای اخیر با افزایش چشمگیری روبه رو بوده و با توجه به روند رو به رشد ضریب نفوذ دیجیتالی شدن، پیش بینی مرکز مطالعات استراتژیک غرب حاکی از آن است که تا سال ۱۴۰۰ کشور ما در میان ۶ کشور اول دنیا از نظر تکنولوژی دیجیتالی و زندگی دیجیتالی قرار گیرد و نقش شبکه‌های اجتماعی در تغییرات سبک زندگی و دیجیتالی شدن، کاملا مشهود خواهد بود.
از جمله عللی که باعث جلب توجه مردم ایران به سمت پیام‌رسان تلگرام شد، می‌توان به سرعت و امنیت این پیام رسان اشاره کرد به علاوه اینکه امکان انتقال گروه‌ها از نرم‌افزارهای قدیمی به این نرم‌افزار با استفاده از لینک‌های دعوت وجود داشت. اضافه بر این در این پیام رسان، محدودیت تعداد عضوگیری در گروه‌ها، از ۵۰ عضو در پیام‌رسان وایبر به ۲۰۰ عضو افزایش می‌یافت و امکان تبادل فایل‌ها با حجم تا یک گیگابایت ممکن بود.

حضور ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی و تلگرام

این موضوع البته تنها مختص به کاربران ایرانی نیست استقبال کاربران ایرانی از شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی حاکی از آن است که تا سال ۱۴۰۰ کشور ما در میان ۶ کشور اول دنیا از نظر تکنولوژی دیجیتالی و زندگی دیجیتالی قرار گیردو امروزه میلیاردها نفر از مردم دنیا با اتصال به شبکه‌های اجتماعی فعالیت می کنند به نحوی که گفته می شود روزانه ۵ برابر جمعیت انسانهای روی زمین، پیام الکترونیکی در فضای شبکه‌های اجتماعی مبادله می شود. به همین دلیل شاید بتوان پرطرفدارترین کاربرد فضای مجازی را به شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام رسان نسبت داد.
تلِگرام (Telegram) یک سرویس پیام‌رسان متن‌باز چندسکویی مبتنی بر رایانش ابری است. کاربران تلگرام می‌توانند پیام‌ها، تصاویر، ویدئوها و اسناد (همۀ انواع پرونده‌ها پشتیبانی می‌شود) خودویرانگر و رمزنگاری‌شده تبادل کنند.
تلگرام توسط دو برادر با نام‌های پاول دورف (Pavel Durov) و نیکلای دوروف به بازار آمد. پاول در سال 1984 در سن پترزبورگ روسیه به دنیا آمده و زندگی پر فراز و نشیبی داشته است. وی یکی از مدیران وب سایت VK نیز هست. پاول برادر کوچک نیکلای است و سازمان غیرانتفاعی کارآفرینی در برلین آلمان دارد که پشتیبان مالی پروژه است.
گستردگی کاربرد تلگرام در ایران تا نیمه سال 1396 به ۴۰ میلیون کاربر ایرانی رسید و بالاخره تلگرام پس از سه سال سلطه قابل توجه بر بازار شبکه‌های اجتماعی ایران با تصویب شورای عالی امنیت ملی ایران به دلیل اغتشاشات دی‌ماه 1396 در برخی از شهرهای ایران فیلتر شد و با راهی سخت برای رفع فیلتر مواجه شد و با توجه به سخنان پاول دوروف، مؤسس و مدیرعامل تلگرام کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد که با حدود 8 هزار کانال تلگرامی تروریستی و معاند نظام و مقدسات دینی رفع فیلتر شود. رفع فیلتر اینستاگرام را باید نشانه‌ای دیگر از عدم رفع فیلتر تلگرام خواند.

سابقه فیلترینگ در ایران

البته این اولین سایت فیلتر شده در ایران نیست و می توان لیست سایت ها را به همراه سال و علت فیلتر شدن آن در زیر مرور کرد :
 

نام نرم افزار

سال فیلتر

علت فیلتر

سال رفع فیلتر

بالاترین (Balatarin)

1385

القای بدبینی و ناامیدی در مردم نسبت به مشروعیت و کارآمدی نظام اسلامی

-

بلاگر (blogger)

1386

نرم افزار فیلترینگ شرکت امن افزار گستر شریف

-

فیس بوک (facebook)

1388

تجاوز به حریم اطلاعات شخصی

-

توئیتر (twitter)

1388

کمک به فتنه 1388

-

یوتیوب (Youtube)

1388

ترویج فرهنگ غیراسلامی

-

فلیکر (flickr)

1388

کمک به فتنه 1388

-

وردپرس (wordpress)

1389

عدم اعلان دلیل فیلترینگ

-

گوگل پلاس (Google+)

1390

عدم اعلان دلیل فیلترینگ

-

بازی آنلاین تراوین (travian)

1391

خروج ارز و ترویج فرهنگ غیراسلامی

-

وی چت (WeChat)

1392

تجاوز به حریم اطلاعات شخصی

دی‌ماه 1396

وایبر (viber)

1393

تجاوز به حریم اطلاعات شخصی

-

بیتالک (BeeTalk)

1395

تجاوز به حریم اطلاعات شخصی

-

نیمباز (Nimbuzz)

1395

تجاوز به حریم اطلاعات شخصی

-

مکالمه صوتی تلگرام

1396

ضرر مالی به اپراتورهای تلفن همراه

-

اپلیکیشن ویز (Waze)

1396

نرم افزار جاسوسی و تحت مالکیت رژیم صهیونیستی

-


و شبکه اجتماعی رددیت، اسپاتیفای، ساندکلاد و برخی دیگر شبکه‌های اجتماعی هم در همین دسته قرار دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی 21 عدد از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی ایرانی و بومی

به دلایل مختلف از جمله عدم حمایت کافی، امکانات نامناسب و ناکارآمدی آنها، تاکنون کاربران ایرانی از شبکه‌های اجتماعی خارجی برای رفع نیاز خود استفاده می‌کردند اما با وجود اختلال به وجود آمده در روزهای اخیر برای دسترسی به شبکه‌هایی مانند تلگرام و اینستاگرام، کاربران ایرانی درصدد جایگزین کردن نمونه بومی این شبکه‌های اجتماعی هستند. بررسی ها نشان می دهد که هم اکنون بالغ بر چند ده شبکه اجتماعی مشابه تلگرام و اینستاگرام در کشور وجود دارد که در صورت کارآمدی می تواند جایگزین مناسبی برای شبکه‌های خارجی باشد.
شبکه اجتماعی سروش، بیسفون پلاس، بله، آی‌گپ، گپ، انار، وی‌چت، ویسپی، تبیان و فانوس از جمله شبکه‌های موبایلی ویژه چت و گفتگو هستند.
البته خبری نیز منتشر شد که قرار است از​پیام‌رسان ایرانی که کدنویسی آن در داخل صورت گرفته و شبیه تلگرام هست نیز رونمایی شود و کسانی که برای تلگرام ربات ساختند، با همان ربات میتوانند در این شبکه و پیام‌رسان ایرانی فعالیت خودشان رو انجام بدهند و تلاش بر این هست کانال‌هایی که عضو بالا دارند و کد شامد دارند، بتوانند اعضایشان را به زیرساخت جدید منتقل کنند!!! که البته توضیح بیشتری داده نشده که وقتی آن تعداد اعضا هنوز در این برنامه عضو نیستند (و شاید هیچوقت هم نشوند) در صورتی که شبکه‌های اجتماعی بومی ایرانی بتوانند با توجه به حجم درخواست کاربران ایرانی، از لحاظ کیفیت و سرعت با شبکه‌های اجتماعی خارجی برابری کنند کاربران از مهاجرتشان پشیمان نخواهند شد.چطوری قرار است در آن زیرساخت فعال بشوند! یا اینکه سازوکار ربات‌ها و درآمدزایی از اون‌ها وابسته به تعداد بالای اعضای آن شبکه هست و صرفاً انتفال آن شاید هیچ سودی برای سازندگان نداشته باشد.
از جمله کارکردهای این شبکه‌های اجتماعی ایجاد کانال و گروه برای کسب و کارها، تبادل پیام گروهی، امکان تماس صوتی و تصویری و اشتراک‌گذاری فایل‌ها است.
این اپلیکیشن های موبایلی، قابلیت نصب در هر نوع گوشی موبایل (اندروید، آی او اس، بلک بری، سیمبین، ویندوزفون، جاوا، نسخه میکرو) و با هرنوع سیستم عاملی (ویندوز،لینوکس) را دارند و با اینکه برخی از اینها از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند کاربران می توانند با نصب آنها از بازارهای اپلیکیشن، پیام‌ها و فایل‌های صوتی و تصویری خود را به صورت رایگان ارسال کنند.
در همین حال درکنار این شبکه‌ها شاهد حضور شبکه‌های اجتماعی همچون لنزور و پینترست به جای اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی تبیان و کلوب نیز هستیم که اشتراک گذاری ویدئو و تصاویر و متن را برای کاربران فراهم می‌کند.
در نگاه نخست در این شبکه‌ها، اصول طراحی و توسعه یک اپلیکیشن خوب با توجه به بکارگیری رنگ های زنده، چیدمان منظم اجزای صفحه، آیکون‌ها و فونت مناسب رعایت شده و گفته می‌شود که در سطح استانداردهای جهانی ساخته شده‌اند اما در صورتی که بتوانند با توجه به حجم درخواست کاربران ایرانی، از لحاظ کیفیت و سرعت با شبکه‌های اجتماعی خارجی برابری کنند کاربران از مهاجرتشان پشیمان نخواهند شد.

امنیت در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش مرکز آمار Flacongaze که منتشر شده است فهرست پیام‌رسان های خارجی که از ضریب امنیت بالایی برخوردارند، عبارتند از :

۱. تلگرام (Telegram)
2. واتس آپ ( whatsapp)
3. وایبر (viber)
4. لاین (Line)
5. اسکایپ (Skype)
6. بلک بری مسنجر (Blackberry Messenger BBM)
7. گوگل هنگ اوت (Google Hangout)
8. فیسبوک مسینجر (Facebook Messenger)
9. وی چت (WeChat)
10. یاهو مسنجر (Yahoo Messenger)

ایمن ترین پیام‌رسان های محبوب در جهان

و در تازه ترین گزارش های منتشر شده از سوی موسسات تحلیل داده و ترافیک اینترنتی، فهرست پیام‌رسان های خارجی که از ضریب امنیت بالایی برخوردارند، به شرح ذیل پرداخته شده است:

۱. واتس اپ ( whatsapp)
۲. سیگنال ( Signal)
۳. جی دیتا چت ( G data secure chat)
۴. تلگرام (telegram )
۵. سیراس ( Ceerus)
۶. پرایویت (Pryvate)
۷. فیسبوک مسنجر (Facebook Messenger)
همچنین سایت گیزمد (GIZMODO) اعلام کرد: تلگرام در پایین ترین سطح امنیت در میان پیام‌رسان ها قرار دارد.

امنیت پیام‌رسان های خارجی

محبوب ترین پیام رسان

به گزارشی که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ISPA) منتشر کرده محبوب ترین پیام رسان دنیا به تفکیک کشور در ایران پیام‌رسان تلگرام است :

۱. واتس آپ ( whatsapp)
2. فیسبوک مسینجر (Facebook Messenger)
3. وایبر (viber)
4. وی چت (WeChat)
5. لاین (Line)
6. تلگرام (Telegram)
7. ایمو (imo)
8. کاکائو تاک
9. هنگ آواتز
10. اندروید مسنجر
11. اطلاعاتی در دسترس نیست.

ایمن ترین پیام‌رسان های محبوب در جهان

درآمدزایی شبکه‌های اجتماعی

یکی از موضوعاتی که همواره ذهن مصرف‌کنندگان این گونه از شبکه‌های پیام رسان را مشغول نموده است، مدل درآمدی این اپلیکیشن‌ها است. بسیاری از این اپلیکیشنها در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی خود مدل درآمدی خاصی ندارند یا حتی آنها را پیاده‌سازی نمی‌کنند، زیرا باید در ابتدا کاربران را به استفاده از سرویس خود ترغیب کنند و پس از این مرحله شروع به تجاری‌سازی سرویس خود با روش‌های مستقیم و غیرمستقیم کنند.
آبونمان، تبلیغات، استیکر ، استیکرهای اسپانسری، حساب‌های کاربری رسمی، محتواهای اسپانسری، فیلتر، پس زمینه، تم‌ها و دیگر محتواها، تجارت همراه، موسیقی، دیگر روش‌های درآمدی و آنالیز بیگ دیتا، از جمله مهمترین شیوه‌های درآمدزایی در این اپلیکیشن‌ها است.


بشنوید: 10 مدل درآمد شبکه‌های اجتماعی ( دانلود )

با جانشین‌های تلگرام بیشتر آشنا شوید

معرفی پیام‌رسان های ایرانی جایگزین تلگرام:

پیام‌رسان بیسفون پلاس (Bisphone)

‌بیسفون از ابتدای آغاز به کارش تاکنون پرچم‌دار خلاقیت در پیام‌رسان‌ها بوده است. بیسفون یک برنامه ارتباطی برای گوشی‌های ‏هوشمند شماست. استفاده از بیسفون ساده بوده و طراحی آن با تاکید بر استفاده روزانه بهینه شده است. در بیسفون شما می‌توانید با ‏دوستان و آشنایان خود با استفاده از پیام‌های متنی و چندرسانه‌ای و البته تماس اینترنتی کاملا رایگان با کیفیت بالا لذت ببرید و حتی ‏به آن دسته از دوستان خود که اینترنت و یا اپلیکشین بیسفون را ندارند، در هر نقطه دنیا و با هر اپراتوری تماس تلفنی بگیرید.‏
در بیسفون نیازی به اضافه کردن دوستان خود ندارید، تمام دوستان شما که از بیسفون استفاده می‌کنند، به طور خودکار در لیست ‏ارتباطات شما اضافه خواهند شد. آخرین اخبار و جریانات مورد علاقه خود را از طریق کانال‌های بیسفون دنبال کنید. به راحتی ‏دوستان خود را دعوت کنید تا به بیسفون بپیوندند. پیغام‌های آفلاین بفرستید، بیسفون پیام‌های شما را وقتی دوستانتان دوباره آنلاین ‏شوند، به مقصد می‌رساند. از مجموعه بزرگ استیکرهای بیسفون لذت ببرید.
همزمان از یک حساب کاربری در چندین دستگاه استفاده کنید، بیسفون پلاس پیام‌ها و محتوای شما را بین تمامی دستگاه‌ها همگام‌سازی می‌کند. گروه‌های جدید بسازید و یا در آنها عضو شوید. کانال بسازید و مخاطبین خود را جذب کنید. کانال‌های جدید، محبوب و داغ را جستجو و دنبال کنید. بدون محدودیت در تعداد و حجم پیام‌های متنی، چندرسانه‌ای، مستندات و فایل ارسال کنید. مجموعه بیسفون امنیت کاربران و حفظ حریم خصوصی افراد را تضمین می‌کند.
بیسفون سازمانی : پیام رسان سازمانی، ارتباطات شما را متحول میکند ؛ استفاده از پیام رسان ها در بین افراد درون سازمان در سال های اخیر به سرعت گسترش یافته است. اغلب افراد یا سازمان ها به دلیل آسانی استفاده، از پیام رسان های عمومی برای ارتباطات بین خود استفاده میکنند. استفاده از این ابزارها برای سازمان ها امنیت داده و اطلاعات سازمانی را در معرض خطر قرار می دهد. عدم کنترل بر روی حساب های افراد ،سطوح دسترسی، فایل ها و داده های منتقل شده در پیام رسان های عمومی سازمان ها را در خطر افشای اطلاعات قرار می دهد. اما همه این امکانات، تمام امکانات در دسترس شما ‏در بیسفون نیست و می‌توانید از امکانات متنوع در حال تکمیل دیگری نیز در این پیام‌رسان روبه رشد و خلاق استفاده کنید.

امتیاز: این پیام‌رسان در اپ‌استور 4 و در گوگل‌پلی 4.2 و در کافه بازار 3.8 ستاره از ۵ ستاره است.

پیام‌رسان بیسفون پلاس (Bisphone)

پیام‌رسان بله (Bale)

پیام‌رسان بله با الگوبرداری از تلگرام در بخش پیام‌رسانی کار خود را شروع کرد و سپس با اضافه کردن فعالیت‌های مالی، نام خود را به عنوان یک اپلیکیشن منحصر به فرد به ثبت رساند.
شبکه اجتماعی پیام‌رسان بله (گفتگو+پرداخت) ؛ پیام‌رسانی است که به شما تجربه متمایزی می‌دهد، تجربه راحتی. « بله » تمام امکانات یک پیام‌رسان مانند ارسال پیام، ارسال عکس، ویدئو و صدا، تشکیل گروه یا کانال، جستجوی افراد براساس نام و نمایش آخرین حضور مخاطبین را دارد. در « بله » شما می‌توانید پیام‌ها و فایل‌های خود را با سرعت بالایی برای دوستان خود ارسال کنید. « بله » در دستگاه‌ها و پلت‌فرم‌های مختلف (مولتی پلتفرم) در دسترس شما است و این امکان را به شما می‌دهد تا در هر زمانی و با هر دستگاهی پیام‌های ارسالی و دریافتی خود را بررسی کنید. امکان بکارگیری دستیارهای هوشمند (Bot) و انواع واسط‌های برنامه‌نویسی (API) کارآمد و متنوع (برای زبان‌های گوناگون). قابلیت استفاده از امکانات تعاملی در ارائه انواع خدمات اعم از پیام‌رسانی و مالی (مانند کانال‌های رسمی شرکت‌ها و سازمان‌ها، کانال‌های فروش کالا و خدمات و...).
امکانات « بله » محدود به امکانات ارتباطی یک پیام‌رسان معمولی نیست بلکه به کاربر این امکان را می‌دهد که در همان فضای گفتگو و ارتباط با دیگران، بتواند به راحتی مجموعه‌ای از امور بانکی را هم انجام دهد. مانند: کارت به کارت، دریافت شارژ، پرداخت قبوض ، پرداخت عوارض خروج از کشور و همه این امکانات زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و همین نکته، امنیت اطلاعات کارت‌های بانکی افراد را تضمین می‌کند. تاکنون حدود 300 هزار کاربر این پیام‌رسان را نصب کرده اند.

امتیاز: این پیام‌رسان در اپ‌استور 4 و در گوگل‌پلی 4.5 و در کافه بازار 3.9 ستاره از ۵ ستاره است.

پیام‌رسان بله (Bale)

پیام‌رسان سروش (Soroush)

دومین رقیب جدی برای قبضه کردن بازارِ خالی از تلگرام هم پیام‌رسان ایرانی سروش است. پیام‌رسان سروش در بهمن ۱۳۹۴ نسخه آزمایشی خود را به بازار عرضه کرد. این نرم‌افزار تحت حمایت سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران گسترش یافته و بخش عمده‌ای از سهام این شرکت متعلق به صدا و سیما است.
سروش از سه زبان فارسی، انگلیسی، عربی پشتیبانی می‌کند و دارای نسخه اندروید، آی‌اواس، ویندوز، مکینتاش و لینوکس است. بعضی از مهم‌ترین کانال‌های پرکاربرد و رسمی فارسی در این پیام‌رسان دارای حساب کاربری هستند.
پیام‌رسان سروش یک پیام‌رسان ایرانی است که مانند دیگر نمونه‌های موجود در بازار یک نرم‌افزار ارتباطی می‌باشد. شما با استفاده از سروش می‌توانید اقدام به ارسال و دریافت پیام، ایجاد گروه و ایجاد کانال تعاملی نمایید. البته سروش پا را فراتر از تکرار موجودیت بازار گذاشته و انواع متنوعی از خدمات نوین را بر بستر پیام‌رسان ارایه کرده است. از این‌رو شما با سروش می‌توانید: به راحتی و بصورت رایگان تماس صوتی برقرار‌کنید؛ در کانال خود پرداخت داشته باشید؛ از سرویس آب و هوا و اوقات شرعی بهره بجویید؛ از سرویس‌های مکان‌نما بهره‌مند شوید؛ با امنیت کامل شارژ بخرید و قبوض خود را پرداخت نمایید.
پیام‌رسان فارسی سروش برای نرم‌افزار خود از بالاترین حد امنیت استفاده کرده و با کد کردن پیام‌های ارسالی، حداکثر اهمیت و احترام را برای کاربران خود قائل است. تاکنون حدود 3 میلیون نصب روی دستگاه‌های کاربران فارسی‌زبان انجام گرفته است.

امتیاز: این پیام‌رسان در اپ‌استور 3.5 و در گوگل‌پلی 4.3 و در کافه بازار 4 ستاره از ۵ ستاره است.

پیام‌رسان سروش (Soroush)

پیام‌رسان آی گپ (igap)

آی گپ با دو زبان فارسی و انگلیسی و طراحی منحصربه‌فرد مینیمالیستی منتشر شده است. شما از این برنامه می‌توانید در گوشی‌های اندروید و آیفون، در ویندوز و لینوکس و همچنین در نسخه‌ی تحت وب استفاده کنید که یک ویژگی بسیار ارزشمند برای iGap محسوب می‌شود.
آی گپ یک ارتباط امن و مطمئن را بین شما، دوستان و خانوادتان برقرار میکند. پیام رسان آی گپ با استفاده از الگوریتم های رمز نگاری منحصر به فرد در جابه جایی همه داده های شما حداکثر امنیت را برای حفظ حریم خصوصی شما فراهم آورده است. همه چیز رایگان در آی گپ همیشه رایگان بوده و هست.
گفتگو در آی گپ ؛ شما می‌توانید در آی گپ به صورت دونفرده و یا گروهی به گفتگو بپردازید و خیالتان راحت باشد که همیشه به گفتگوهای خود دسترسی دارید، همپنین می‌توانید کانال بسازید و در آن عضو بگیرید و اطلاعات خود را بین کاربران دیگر نیز به اشتراک بگذارید.
آی گپ ویژگی بسیار کاربردی و مفید لایک/دیسلایک را به کانال‌های خود اضافه کرده است و برای تمامی مطالب متنی یا مدیا که در کانال منتشر می‌شوند، دکمه‌های لایک و دیسلاک نیز در نظر گرفته است. به این ترتیب کاربران یک کانال می‌توانند درباره‌ی پست‌های مختلف یک کانال ابراز احساسات کنند.
‫انتقال فایل در آی گپ ؛ ‫شما می توانید هر فایلی را با هر پسوند و حجمی انتقال دهید و یا در بستر ابری خود ذخیره کنید. هر آنچه دوست دارید را بدون محدودیت با هرکس که میخواهید به اشتراک بگذارید.
سریع : آی گپ یکی از سریع ترین برنامه های پیام رسان در بازار است ، ارتباط با مردم از طریق یک شبکه توزیع منحصر به فرد از مراکز داده ها در سراسر جهان صورت میگیرد.
همگام سازی : شما می توانید پیام ها را در تمام دستگاه های خود یکجا و یکسان دسترسی داشته باشید. از روی تلفن همراه خود شروع به تایپ کنید و پایان پیام را از تبلت یا لپ تاپ خود ادامه دهید . هرگز اطلاعات شما از دست نخواهد رفت.
نامحدود : شما می توانید فایل های خود را بدون هیچ گونه محدودیت در نوع و اندازه ارسال کنید . کل تاریخچه چت های خود را بر بستر آی گپ نگه داشته و هر زمان و مکان که نیاز به ان داشتید به ان دسترسی خواهید داشت .
امن : یکی از اهداف اصلی ما در این برنامه حفظ امنیت داده ها و تبادل اطلاعات کاربران است ، از این رو تمام چت ها، گروه ها، کانال ها، و غیره را با استفاده از رمزنگاری ترکیبی AES256 متقارن و اس اس ال 2048 بیتی RSA رمزگذاری میکنیم.
مدیر و بنیانگذار پیام‌رسان ایرانی آی گپ گفته است : به فردی که بتواند اطلاعات رمزگذاری شده شبکه پیام رسان آی گپ را هک کند 1 میلیارد تومان جایزه می‌دهم.
قدرتمند : شما می توانید چت گروهی تا 5000 عضو ایجادکرده و شروع به اشتراک گذاری فیلم های بزرگ، اسناد از هر نوع (فایل، موزیک، زیپ، و غیره)، این ابزار برای کار های گروهی و تیمی کارامد است.
ساده : در حالی که آی گپ مجموعه ای از امکانات بی سابقه را در کنار هم گردآوری کرده است ، آی‌گپ در حال مراقبت برای نگه داشتن رابط آسان، با طراحی مینیمالیستی آن هستیم.
تبدیل چت خصوصی به گروه: نکته‌ی بسیار جالبی که در آی گپ مشاهده کردیم، امکان تبدیل چت خصوصی به گروه بود. برای مثال اگر مشغول گفتگو با دوست خود بودید و نیاز به هم‌صحبتی با افراد دیگری نیز داشتید، می‌توانید با لمس منوی بالا، چت خود را به گروه تبدیل و افراد مورد نظر را وارد بحث کنید.
فضای ابری نامحدود : بدون محدودیت نوع فایل و یا حجم در فضای ابری خود فایل هایتان و یا مطالب خود را آپلود کنید و در هر کجا به آنهادسترسی داشته باشید.
تماس صوتی : اگرچه امروزه برنامه های مختلف پیام رسان با اهدافی هرچند متفاوت از یکدیگر طراحی می شوند و شیوه های گوناگونی از ارسال پیام را به کاربران معرفی می کنند، اما در نهایت به شیوۀ رایج و عام پسند راه ارتباطی یعنی “تماس صوتی” روی آورده و آن را در دسترس عموم قرار می دهند. آی گپ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و قابلیت تماس صوتی را اضافه نموده تا کاربران به راحتی بتوانند با یکدیگر تماس صوتی رایگان برقرار کنند.

امتیاز: این پیام‌رسان در اپ‌استور 3.5 و در گوگل‌پلی 4.4 و در کافه بازار 4.1 ستاره از ۵ ستاره است.

پیام‌رسان آی گپ (igap)

پیام‌رسان گپ (Gap)

این پیام‌رسان هم از دیگر پیام‌رسان‌های وطنی است که در میان نامزدهای جایگزینی تلگرام جایی برای خود باز کرده است. طبق ادعایی که در پایگاه اینترنتی این پیام‌رسان منتشر شده، این پیام‌رسان تاکنون موفق به جلب اعتماد حدود یک میلیون نفر شده است.
برنامه پیام رسان گپ یک اپلیکیشن چند پلت‌فرم و مبتنی بر فضای ابری است که در هر شرایطی تنها با دسترسی به اینترنت می‌توانید به حساب کاربری خود در گپ متصل شوید و علاوه بر ارائه نسخه اندرویدی و آی او اسی، شامل نسخه تحت وب هم می‌شود. امکان ساخت کانال و گروه در این پیام‌رسان هم مانند تلگرام در دسترس است و می‌توان پیام ها و کانال ها را پین کرد.
پیام رسان گپ؛ دنیایی از اطلاعات کاربردی، خدمات مفید، بازی و سرگرمی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در پیام رسان گپ می‌توانید محتوا یا موضوع موردنظر خود را انتخاب کرده و لذت دسترسی سریع و آسان به اطلاعات دلخواه را تجربه کنید. در بازی‌های آنلاین گپ با دوستان خود رقابت کنید و آن‌ها را به چالش بکشید.
تماس صوتی به کیفیت گپ ؛ در پیام رسان گپ با دوستان و عزیزان تون در سراسر جهان به صورت رایگان در ارتباط باشید و با هم گپ بزنید و از کیفیت این ارتباط مدرن لذت ببرید.
چت دو نفره و ایجاد گروه؛ در این پیام رسان می‌توانید به‌صورت دونفره و یا گروهی (ساخت گروه های بزرگ تا ۵۰۰۰ عضو) با دوستان خود چت کنید و از سرعت بالا، سهولت دسترسی و رابط کاربری جذاب گپ لذت ببرید.
ارسال عکس، ویدئو، فایل، موقعیت مکانی، نقاشی و ... ؛ بدون شک مکالمات متنی و چت کردن به تنهایی فاقد جذابیت کافی و در درازمدت کسل کننده است. در پیام رسان گپ می‌توانید به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن برای دوستان خود عکس، فیلم، استیکر و... ارسال کنید و لحظات لذت بخشی را تجربه کنید. تجربه‌ی این قابلیت در گپ برای شما دوست‌داشتنی‌تر از قبل خواهد بود.
از دیگر قابلیت های کاربردی ارائه شده توسط برنامه پیام‌رسان گپ می‌توان به امکان دسترسی به خدمات پیشخوان الکترونیک اشاره کرد. کاربران می‌توانند از طریق این پیام رسان نسبت به درخواست و ارسال پول، پرداخت قبوض و یا خرید شارژ اقدام نمایید. بدین منظور می‌توانید از کارت بانکی خود استفاده کنید و یا با افزایش اعتبار در این برنامه از طریق کیف پول پرداخت های خود را انجام دهید.
در «پیام رسان گپ» به راحتی می‌توانید از مدرن‌ترین روش‌های رمزنگاری برای درخواست رمز عبور هنگام ورود به برنامه استفاده کنید و از عدم دسترسی دیگران به اطلاعات و مکاتبات خود مطمئن گردید.

امتیاز: این پیام‌رسان در اپ‌استور 4 و در گوگل‌پلی 4.4 و در کافه بازار 3.9 ستاره از ۵ ستاره است.

پیام‌رسان گپ (Gap)

بیشتر بخوانید: آیا انسداد تلگرام به صرفه است؟

پیام‌رسان فانوس (Fanoos)

پیام متنی : با اتصال به اینترنت می تواند پیام رایگان از طریق نرم‌افزار فانوس برای افراد مختلف به صورت خصوصی یا گروهی ارسال کنید.
صوت : می توانید صوت دلخواه خود را ضبط و یا آن را از گوشی تلفن همراه خود انتخاب و به صورت رایگان برای دوستانتان ارسال نمایید.
ویدئو: با نتخاب ویدئو از بخش گالری خود یا گرفتن ویدئو جدید در همان لحظه از طریق دوربین موبایل، آن را برای دوستان خود به صورت رایگان ارسال نمایید.
عکس : از لحظات زیبای زندگیتان عکس بگیرید و همان لحظه با دوستان خود به اشتراک بگذارید. خودتان هم می توانید آرشیوی از عکس‌هایتان را داشته باشید.
حریم خصوصی: برخلاف نرم‌افزارهای کنونی موجود در بازار که سرور آنها در خارج از کشور وجود دارد سرور این نرم‌افزار در داخل کشور می‌باشد.
طراحی کاربرپسند: این نرم‌افزار یک ظاهر زیبا دارد و سرعت و بهینه بودن آن شما را به استفاده از آن ترغیب می‌کند.
تولید بومی: خوب است که بدانید طراحی، تولید و کدنویسی این نرم‌افزار توسط متخصصان خوب ایرانی انجام شده است.
برچسب های زیبا: تیم طراحی این نرم‌افزار برچسب های زیبایی طراحی کرده اند تا شما بتوانید حالات روحی خودتان را با این استیکرهای زیبا نشان دهید.
نسخه آزمایشی این نرم افزار را می توانید از سایت آن به آدرس fanoosapp.ir دانلود کنید. به زودی امکان دریافت این اپلیکیشن در مارکت هایی چون کافه بازار، مایکت، کندو و گوگل پلی نیز فراهم می شود.

پیام‌رسان فانوس (Fanoos)

پیام‌رسان انار (Anarmidone)

انار اولین اپِ ارتباطیِ موبایل در ایران است. انار بخشی از شبکه اجتماعی کوکجا است. کوکجا یکی از جذابترین و متفاوت ترین شبکه‌های اجتماعی در وب است. شما می توانید با استفاده از حساب کاربری کوکجا وارد انار شوید. اگر شما حساب کاربریِ کوکجا ندارید مشکلی نیست. شما می توانید مستقیما توی انار ثبت نام کنید و وارد انار شوید.
انار یک شبکه کاربر محور است و برای سرگرمی، اطلاع‌رسانی و تعامل بین کاربر و دوستان او طراحی شده است. از این رو حفظ یک محیط سالم، مثبت و غیر سیاسی از شرایط اصلی استفاده از انار می‌باشد. تبدیل حساب کاربری و فضای انار به ابزار تبلیغی، سیاسی و یا نمایش عقاید فردی خارج از عرف که باعث ایجاد جوی غیر از جو مورد نظر مدیران انار شود تخطی از قوانین محسوب می‌شود.
انار به شما اجازه میده که همیشه با دوستانت در تماس باشی. بهشون بگی کجایی و چی کار می کنی و اگر خواستی با هاشون چت کنی و با استفاده از گوشیت به راحتی با دوستات چت کنی. البته دوستات هم باید انار رو روی گوشیشون نصب کرده باشن. برای استفاده از تمام قابلیت های انار شما باید یک حساب کاربری داشته باشید و با آن وارد انار شوید. ولی شما می توانید از بعضی از امکانات انار با حساب کاربری مهمان، و بدون ثبت نام، استفاده کنید.
با استفاده از گزینه «جستجو» شما می تونی دوست های خودت رو توی انار پیدا کنی و بعد آنها را «دنبال» کنی. اگر دوستات توی انار نیستن، می تونی با گزینه «دعوت» دوستات رو اول به انار دعوت کنی. وقتی دوستت را پیدا کردی می تونی با دکمه «دنبال کن» دوستت را به لیست «دنبال کننده ها» اضافه کنی. با این کار تمام پست های دوستت را در بخش «دوستان» خواهی دید.
اگر قبلا با دوستت چت نکردی به دو روش میتونی بهش پیام بدی یا اینکه به صفحه پیام جدید بری و اسم دوستت رو جستجو کنی و یا اینکه اول دوستت را پیدا کنی (توی صفحه «دنبال کننده» یا از طریق «جستجو») بعد بزنی روی تصویرش تا بری توی پروفایلش و دکمه پیام رو بزنی(تصویر یک نامه). حالا می تونی چت کنی. انار چت گروهی هم داره و می تونی با دوست های هم فکرت یک گروه تشکیل بدی و باهاشون چت کنی.
با انار میتونی به دوستات بگی الان کجایی و چی کار میکنی یا اگر متن و عکس جالبی هم دارای با همه به اشتراک بگذاری. تازه می تونی موقعیت خودت رو با مکان یاب موبایل به پست ها اضافه کنی و اگر خواستی یه عکس هم بگیری و با پستت بفرستی.
به طور خلاصه : میدونی الان دوستات کُجان؟ انار می‌دونه! بـا انـار دوستات رو پیدا کُن. ببین الان دوستات کُجان و چکار می‌کُنن. تو هم بـه دوستات بگوکُجایی و چکار می‌کُنی. باهاشون چَت کُن و همیشه و همه جا باهاشون در تماس باش.
به گفته سایت این نرم‌افزار بیش از 500 هزار نفر آن را دانلود کرده اند.

پیام‌رسان انار (Anarmidone)

شبکه اجتماعی تبیان (Tebyan)

نسخه شبکه اجتماعی تبیان تحت سیستم عامل آندروید برای به اشتراک گذاری دانش و بینش در فضایی پاک و پرهیجان

امکانات :
- امکان مشاهده مطالب همراهان
- امکان مشاهده پست های تصویری، ویدئویی، صوتی
- امکان مشاهده لینک ها
- امکان شرکت در نظرسنجی ها
- امکان مشاهده و ثبت نظرات
- امکان پسندیدن و نپسندیدن مطالب
- امکان اشتراک مطلب متنی و تصویری
- امکان اشتراک مطلب دیگران

امتیاز: این پیام‌رسان در کافه بازار 3.3 ستاره از ۵ ستاره است.

شبکه اجتماعی تبیان (Tebyan)

پیام‌رسان ایتا (Eitaa)

پیام‌رسان ایتا برنامه‌ای سریع، سبک و امن است که با مهندسی معکوس از تلگرام قابلیت‌های زیادی را در اختیار شما می‌گذارد:

سرعت بالا : در پیام رسان ایتا می‌توانید پیام‌ها و فایل‌های خود را در فرمت‌های مختلف با سرعت بالایی برای دیگران ارسال کنید. این نرم افزار سبک بوده و در دستگاه‌های ضعیف نیز عملکرد قابل قبولی دارد.
رابط کاربری آشنا : ایتا از طراحی ساده و آشنایی بهره برده ‌است که کار با آن، تجربه لذت بخشی را برای عموم مخاطبان فراهم می‌کند.
نسخه‌ی وب و مولتی‌پلت‌فرم : ایتا در فاز نخست برای دستگاه‌های اندرویدی ارائه شده است. همچنین نسخه وب نیز به صورت ریسپانسیو و از طریق مرورگرهای مختلف قابل دسترسی است.
ساخت گروه و کانال : در پیام رسان ایتا می‌توانید با مخاطبان خود گفتگو کنید، عکس و فیلم‌های خود را به سرعت برای آ‌ن‌ها بفرستید، ویدئوهای خود را با کمترین حجم به فایل گیف تبدیل کنید و آن‌ها را در چت دو نفره یا گروه‌ها و کانال‌ها با دیگران به اشتراک بگذارید.
فضای ابری نامحدود و همیشگی : ایتا فضای ابری نامحدودی را در اختیار شما می‌گذارد که در بستر آن می‌توانید هرگونه فایل‌ را در آن ذخیره کنید یا برای مخاطبان خود ارسال نمائید.

امتیاز: این پیام‌رسان در کافه بازار 3.5 ستاره از ۵ ستاره است.

پیام‌رسان ایتا (Eitaa)

معرفی پیام‌رسان های خارجی جایگزین تلگرام:

پیام‌رسان وی‌چت (WeChat)

وی‌چت یک سرویس پیام رسانی برای تلفن‌های همراه است که بدست تنسنت در چین ساخته شده‌است. اولین انتشار آن در ژانویه ۲۰۱۱ بوده‌است. این برنامه در اندروید، آی‌فون، بلک‌بری، ویندوز فون، و سیستم عاملهای موبایل در دسترس است.
وی‌چت از 15 زبان پشتیبانی می‌شود که البته زبان فارسی را پشتبانی نمی‌کند. اما نکته اساسی در مورد این نرم‌افزار، این است که از هیچ سیستم رمزگذاری برای اطلاعات کاربران استفاده نمی‌کند و گزارش‌های مختلفی نیز وجود دارد که باعث نگرانی کاربران نسبت به شنود مکالمات آنها می‌شود. به گزارش گاردین، یک فعال حقوق بشر به نام هو جیا (Hu Jia) به دلیل شنود چت‌ها و تماس‌هایش از طریق وی‌چت بازداشت شده بود؛ او سه سال از عمر خود را در زندان‌های چین گذراند. از ویژگی‌های آن می توان : گپ دو نفره یا گروهی با شکلک‌های متنوع ، گپ صوتی، فرستادن تصویر و ویدئو، جستجوی افراد نزدیک با GPS ، گذاشتن مطلب و استاتوس همچنین پسندیدن و گذاشتن دیدگاه ، تماس تصویری، امکان تشکیل گروه‌های کاربران و گپ گروهی، امکان دستری به اتاق گفتگوهای محلی براساس موقعیت GPS را برشمرد.
نکته حائز اهمیت نگرانی‌های امنیتی آن است که در جدیدترین سیاست محرمانگی وی‌چت که کاربران ملزم به موافقت با آن هستند به صراحت آمده‌است که وی‌چت مجاز است اطلاعات کاربران، شامل تمامی اطلاعات جستجو شده و دیده‌شده حین استفاده از وی‌چت (شامل جستجوهای وب)، پروفایل‌های جستجو شده، مشخصات افرادی که با آن‌ها ارتباط برقرار گردیده و نیز زمان و طول ارتباط را برای مواردی مانند پاسخ به درخواست دولت ذخیره، نگهداری و افشا کند.

امتیاز: این پیام‌رسان در اپ‌استور 2 و در گوگل‌پلی 4.2 و در کافه بازار 4.4 ستاره از ۵ ستاره است.

پیام‌رسان وی‌چت (WeChat)

پیام‌رسان ویسپی (Wispi)

در قسمت «درباره» سایت ویسپی، اشاره‌ای به محل تولد این سرویس نشده است. با این حال، در اپ‌استور و گوگل‌پلی، توسعه‌دهنده شرکتی است به نام «SG Atlantic Limited» که مستقر در هنگ‌کنگ است. ویسپی هم تنها اپلیکشنی است که این شرکت در نوامبر ۲۰۱۵ در این دو فروشگاه نرم‌افزاری قرار داده است. ویسپی عنوان برنامه ای در دسته بندی پیام‌رسان ها برای سیستم عامل اندروید و iOS می باشد که به کمک آن می توانید از مجموعه ای از امکانات ارتباط آنلاین و پیام رسانی بهره مند شوید. مسنجر ویسپی از 13 زبان از جمله زبان شیرین فارسی پشتیبانی می‌کند!
رابط کاربری این برنامه به بخش‌های Chats, Call History, Contacts و Social تقسیم بندی شده است، ویسپی ترکیبی از تلگرام، اینستاگرام و حتی فیسبوک است و این بخاطر بخشی است که در برنامه ویسپی به نام بخش Social یا شبکه‌های اجتماعی می‌باشد که شما می توانید پس از کلیک بر روی آن بدون عضویت یا فالو کردن کانال ها جدیدترین مطالب منتشر شده از عکس، ویدیو، متن و…. را مشاهده کنید. دیگر قابلیتی که در این بخش گنجانده شده است ماهیتی شبیه کانال های تلگرام دارد با این تفاوت که این بار شما به جای خواندن مطالب آن ها را گوش خواهید کرد. بله در این برنامه بخش رادیو های اینترنتی نیز فعال است و شما می توانید کانال های مختلف را انتخاب کرده و در حین چت کردن با دوستان خود مطالب این کانال ها را نیز گوش دهید و لذت ببرید.
ویسپی با شعار تماس رایگان پای به عرصه دنیای فناوری گذاشته است و در قابلیت‌ های خود بر روی این موضوع تمرکز زیادی دارد، حتی اگر طرف مقابل شما برنامه ویسپی را نداشته و یا آفلاین باشد می توانید با او تماس گرفته و با بهترین کیفیت و بدون تاخیر با او مکالمه کنید! (Wispy Out) البته این قابلیت فقط در برخی کشورها مانند آمریکا و کانادا به طور کاملا رایگان عرضه می شود ولی در سایر کشورها شما پس از مصرف یک دلار شارژ هدیه برای برقراری تماس صوتی باید اکانت خود را شارژ نمایید…. البته ویسپی سابقه فیلتر شدن در ایران را داشته اما پس از مدتی، رفع فیلتر می‌شود.

امتیاز: این پیام‌رسان در اپ‌استور 4.5 و در گوگل‌پلی 4.4 و در کافه بازار 3.6 ستاره از ۵ ستاره است.

پیام‌رسان ویسپی (Wispi)

پیام رسان تم تم (TamTam)

تم‌تم پیام‌رسانی ساده اما قدرتمند بر روی هر پلتفرمی است. هر نوع ارتباطی که دوست داشته باشید، از متنی، صوتی تا تماس‌های ویدئویی بر روی این پیام‌رسان قابل انجام است، حتی مواقعی که اینترنت بسیار ضعیفی دارید.

ویژگی ها:
- تماس رایگان
- نسخه وب و کامپیوتر
- بدون نیاز به پسورد
- دسترسی آفلاین
- رایگان بدون هیچ تبلیغاتی
- ساخت و پیگیری کانال‌ها
- چت شخصی و گروهی
- استیکرهای جذاب

امتیاز: این پیام‌رسان در اپ‌استور 4.2 و در گوگل‌پلی 4.5 و در کافه بازار 3.9 ستاره از ۵ ستاره است.

پیام رسان تم تم (TamTam)

سخن آخر : شبکه‌های اجتماعی داخلی را کارآمد کنیم

شکی نیست که برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کشور از سوی کاربران ایرانی مطالبات بسیاری وجود دارد و در صورت وجود شبکه‌های اجتماعی قدرتمند داخلی، می توان کاربران ایرانی را به سمت استفاده از این شبکه‌های بومی ترغیب کرد.
میزان حجم اشتراک گذاری فایل‌ها و گفتگوها، جابه‌جایی سریع بین صفحات و استفاده راحت از امکانات موجود اپلیکیشن‌های موبایلی و نیز بروزرسانی نرم افزار در کنار طراحی کاربرپسند و حفظ حریم خصوصی کاربران، از جمله ویژگیهایی است که می توان یک شبکه کارآمد را با آن سنجید.
براین اساس برای تامین نیاز کاربران ایرانی طراحان شبکه‌های بومی داخلی باید به ارتقای زیرساخت دسترسی به این شبکه ها، شکل ظاهری و تنوع سرویس، نوآوری و ابداع در ارائه سرویس‌های جدید و خلاقیت و نیز پایداری و جلوگیری از قطع و وصل شدن آن توجه ویژه نشان دهند.
تاکنون رقابت نابرابری میان شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی برقرار بود که با حمایت دولت از شبکه‌های اجتماعی داخلی و ارائه پهنای باند رایگان اینترنت و حمایت برای حل مشکلات مالی و حقوقی می توان به توسعه این بخش امیدوار بود. در تمامی کشورها نیز شبکه‌های اجتماعی داخلی از سوی دولت ها مورد حمایت قرار می گیرند و پهنای باند رایگان دارند.

نمایش منابع :
1) سایت ویکی پدیای فارسی
2) سایت خبرگزاری فارس
3) سایت خبری تحلیلی الف
4) سایت گوگل پلی
5) سایت کافه ‌بازار
6) سایت آی تونز اپل
7) سایت دنیای اقتصاد
8) سایت تحریریه
9) سایت ساتن
10) سایت خبرگزاری ایلنا
11) سایت وبلاگ نیوز
12) سایت آی تابناک
13) پایگاه اطلاع رسانی صنعت
14) سایت ایتنا
15) سایت مشرق نیوز
16) سایت دیجیاتو
17) سایت زومیت
18) سایت آنی پرتال
19) سایت پیام رسان بله
20) سایت پیام رسان بیسفون
21) سایت پیام رسان سروش
22) سایت پیام رسان گپ
23) سایت پیام رسان آی گپ
24) سایت پیام رسان فانوس
25) سایت پیام رسان انار
26) سایت گلکسی ورلد
27) سایت موبایل کمک
28) سایت تحلیلی خبری عصر ایران
29) سایت انتخاب
30) کانال سواد فضای مجازی



مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.