۲۵ نکته خواندنی پیرامون بیت‌کوین

با آغاز قرن بیست و یکم ارزهای دیجیتالی وارد بازارهای مالی شدند و به سرعت گسترش پیدا کردند. بطوریکه اکنون ده‌ها ارز دیجیتالی در بازارهای مالی وجود دارد و حجم بازار آنها روز به روز در حال افزایش است. در
چهارشنبه، 27 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
۲۵ نکته خواندنی پیرامون بیت‌کوین
  ۲۵ نکته خواندنی پیرامون بیت‌کوین



 
با آغاز قرن بیست و یکم ارزهای دیجیتالی وارد بازارهای مالی شدند و به سرعت گسترش پیدا کردند. بطوریکه اکنون ده‌ها ارز دیجیتالی در بازارهای مالی وجود دارد و حجم بازار آنها روز به روز در حال افزایش است. در سال‌های اخیر از بین این ارزها، بیت‌کوین به‌عنوان مهم‌ترین ارز دیجیتالی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همه روزه، کسب و کارهای بیشتری بیت‌کوین را به‌عنوان ارز قابل مبادله می‌پذیرند و ارزش آن به شدت در حال افزایش است. اما بسیاری از مردم هنوز در مورد آن آگاهی ندارند. علیرغم پیچیدگی‌های زیاد و ابهاماتی که درباره بیت‌کوین وجود دارد تلاش می‌کنیم به اختصار نکات مهمی را جهت آشنایی با آن بیان کنیم:
1) نخستین بار بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ و در واکنش به بحران بزرگ مالی، معرفی شد.
2) اولین بیت‌کوین توسط ساتوشی ناکاموتو ژاپنی در یک فهرست ایمیل رمزنگاری شده منتشر گردید. ساتوشی بدون آنکه چیز زیادی از خودش فاش سازد، پروژه را به اواخر سال ۲۰۱۰ موکول کرد.
3) ساتوشی‌ناکاموتو انگیزه خود را از ایجاد این پول، خشم زیاد از وضعیت فاجعه‌بار اقتصادی برشمرد. وی افزود که می‌خواسته واحد پولی جدیدی اختراع کند که تحت تاثیر سیاست‌های غیر‌قابل پیش‌بینی مالی، دزدی‌های بانکداران و سیاست نباشد.
4) بسیاری معتقدند این اسم یک اسم مستعار است و خیلی‌ها نیز معتقدند که «ناکاموتو» فقط یک نفر نیست بلکه یک گروه است.
5) از بیت‌کوین به‌عنوان ارز دیجیتالی، ارز رمزنگاری شده و پول مجازی یاد می‌شود که به نظر میرسد «ارز دیجیتالی» عبارت صحیح‌تری باشد.
6) درواقع بیت‌کوین یک نوآوری اینترنتی با کارکردهای مشابه «پول بی‌پشتوانه» است.
7) بیت‌کوین واحد پول دیجیتالی است که از طریق یکسری الگوریتم‌های پیچیده ریاضی به‌دست می‌آید.
8) بیت‌کوین‌ عموماً از طریق استخراج (ماینینگ) که همان فرایند پردازش تراکنش‌های بیت‌کوین است، بدست می‌آید. این روش مستلزم در اختیار داشتن کامپیوترها و سخت‌افزارهای قدرتمند است.
9) بیت‌کوین از سیستم رمزنویسی پیچیده‌ای استفاده می‌کند که به همین دلیل به آن ارز رمزنگاری شده نیز می‌گویند. این سیستم یک الگوریتم ریاضی بلند است که افراد با استفاده از قدرت پردازش کامپیوتر شروع به حل این الگوریتم می‌کنند. با حل شدن هر قسمت از این الگوریتم مقداری بیت‌کوین به شخص داده می‌شود. به این عمل استخراج بیت کوین می‌گویند.
10) علاوه‌بر استخراج، به سه روش می‌توان بیت‌کوین را تهیه کرد. می‌توان از دوستان یا نزدیکان خود یا با حساب بانکی، از صرافی بیت‌کوین خرید. همچنین می‌توان با پذیرفتن بیت‌کوین‌ها به‌عنوان وجه پرداختی در برابر کالا یا خدمات بیت‌کوین به دست آورد.
11) بهای بیت‌کوین با قانون عرضه و تقاضا معلوم می شود. یعنی با افزایش تقاضا برای بیت‌کوین، بهای آن افزایش می‌یابد و با کاهش تقاضا، از بهای آن کاسته می‌شود.
12) واحد فرعی بیت‌کوین به ترتیب میکرو بیت‌کوین، میلی بیت‌کوین و ساتوشی می‌باشد که هر ۱۰۰ میلیون ساتوشی معادل یک بیت‌کوین است.
13) تعداد بیت‌کوین‌های در گردش محدود است و بیت‌کوین‌های جدید با نرخی کاهنده و قابل پیش‌بینی تولید می‌شوند
14) ویژگی مهم بیت‌کوین این است که سیستم کنترل‌کننده متمرکز ندارد و توسط سازمان، موسسه دولتی یا خصوصی کنترل نمی‌شود.
15) علیرغم آنکه نظارت متمرکزی بر بیت‌کوین صورت نمی‌گیرد هر نقل و انتقالی از یک نقطه به نقطه دیگر در تمام شبکه اطلاع‌رسانی می‌شود و در دسترس عموم قرار دارد.
16) می‌توان گفت بیت‌کوین یک پول نسبتا خصوصی است. از یکسو هرکسی می‌داند که یک آدرس خاص بیت‌کوین، چقدر پول در نقل و انتقال دارا است. از سوی دیگر، هیچ‌کس نمی‌داند که یک آدرس خاص بیت‌کوین در دست چه کسی است.
17) بسیاری کارشناسان مالی معتقدند فناوری زیرساختی آن به حیاتش ادامه خواهد داد و در آینده‌ای نزدیک، نحوه عملکرد خدمات اقتصادی را در سراسر جهان متحول خواهد کرد.
18) پرداخت بیت‌کوین از طریق یک برنامه کاربردی کیف‌پول، بر روی کامپیوتر و یا بر روی گوشی تلفن هوشمند با وارد کردن آدرس گیرنده، مقدار وجه پرداختی و فشردن دکمه ارسال، انجام می‌شود. بسیاری از کیف‌پول‌ها می‌توانند با اسکن کردن یک کد QR و یا با استفاده از تکنولوژی NFC و تماس دادن دو گوشی تلفن با هم، آدرس گیرنده را آسانتر وارد نمایند.
19) با استفاده از ارزهای دیجیتالی همچون بیت‌کوین، انتقال بانکی خیلی سریع و به صرفه صورت می‌گیرد.
20) بیت‌کوین می‌تواند در آینده یک جایگزین برای سیستم‌های سنگین و پرهزینه معاملات بین‌المللی ارائه دهد و هزینه تراکنش‌های مالی را کاهش دهد.
21) بیت‌کوین می‌تواند دسترسی به کسب‌و‌کارهای آنلاین را افزایش دهد و سبب رونق و سهولت این نوع کسب و کارها شود.
22) در حال حاضر پردازش پرداخت وجه با بیت کوین، بصورت بدون کارمزد و یا با کارمزدی بسیار اندک، انجام می گیرد.
23) در مدت کوتاهی که از عمر بیت‌کوین می‌گذرد ارزش آن از چند صدم دلار به هزارها دلار افزایش یافته است.
24) بیت‌کوین رشد ارزش بسیار بالایی را در دو سال اخیر تجربه کرده است و به پربازده‌ترین جریان ارزی جهان در این دو سال تبدیل شده است.
25) از بیت‌کوین می‌توان برای خرید و فروش برخی اقلام به صورت آنلاین استفاده کرد. برخی شرکت‌ها همچون ماکروسافت از آن استفاده می‌کنند.
منبع مقاله : www.bankina.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.