فرصت‌ها و تهدیدهای بیت‌کوین

با پول سنتی، انتقال وجوه از یک حساب به دیگری نیاز به برخی از سازمان های واسطه است. بیت‌کوین کاملا متفاوت عمل می‌کند و هیچ واسطه ای در کار نیست. در پروتکل بیت‌کوین، اعتماد از سازمان و انسان‌ها به
پنجشنبه، 28 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
فرصت‌ها و تهدیدهای بیت‌کوین
فرصت‌ها و تهدیدهای بیت‌کوین



 

با پول سنتی، انتقال وجوه از یک حساب به دیگری نیاز به برخی از سازمان های واسطه است. بیت‌کوین کاملا متفاوت عمل می‌کند و هیچ واسطه ای در کار نیست. در پروتکل بیت‌کوین، اعتماد از سازمان و انسان‌ها به کامپیوترها منتقل شده است. انسان و سازمان‌های واسطه می‌توانند خواسته یا ناخواسته مرتکب اشتباه شوند، اما کامپیوترها فاقد احساسات و اشتباهات انسانی هستند.
به طور کلی تمام تراکنش‌های دیجیتالی (متمرکز یا غیرمتمرکز)، برای انجام نیاز به تایید دارند. وقتی شما قصد ارسال پولی از طریق بانک دارید، در حقیقت طی یک پروسه، سیستم ابتدا موجودی حساب بانکی شما را چک می‌کند و در صورت مقارن بودن آن با مبلغ تراکنش در مرحله بعد، موجودی حساب شما را کم می‌کند و به موجودی حساب دیگر اضافه می‌کند.
اما بیت‌کوین غیرمتمرکز فعالیت می‌کند و واسطه هایی مانند بانک در این شبکه حذف شده اند. پس کامپیوترهای سراسر شبکه وظیفه تایید تراکنش ها را انجام می‌دهند.
بیت‌کوین ها در فضایی به اسم کیف پول ( wallet ) ذخیره می شود. کیف پول مانند حساب بانکی است اما تحت نظر هیچ واسطه‌ای نیست و متعلق به خودتان است.
فرض کنید با استفاده از بیت‌کوین قصد انتقال پول را دارید. شما آدرس کیف پول فرد دیگری را از دریافت می‌کنید و تراکنش را انجام می‌دهید. مقدار بیت‌کوین از آن تراکنش وارد شبکه می شود اما اینجا دیگر بانک یا شرکت های واسطه نقشی ندارند و سیستم های کامپیوتری، محاسبات تراکنش را انجام می‌دهند.
در پروتکل بیت‌کوین، افراد مختلفی در سراسر جهان کامپیوترهای قدرتمند خود را برای در اختیار شبکه قرار می‌دهند. اما این کار آن ها فقط برای کمک به شبکه بیت‌کوین نیست. کسانی که کامیپوترهای خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند ماینر یا استخراج کننده نامیده می‌شوند. به ازای محاسبات و تایید تراکنش‌ها، بیت‌کوین های جدیدی تولید می‌شوند و به ماینرهای شبکه تعلق می‌گیرند یا به نوعی ماینرها بیت‌کوین را استخراج می‌کنند.

1. علت موفقیت و مزایای بیت‌کوین

هزینه تراکنش پایین‌تر:

از آن جایی که طرف سوم میانجی در سیستم بیت‌کوین وجود ندارد، کارمزدهای تراکنش هایی که در سیستم پولی سنتی پرداخت می شود در سیستم بیت‌کوین وجود ندارد.

گمنام بودن کاربرها:

هویت کاربرها در سیستم رمزگذاری می‌شود اما ثبت کاملی از هویت هر کاربر صورت می گیرد و در یک دفترکل به صورت عمومی اطلاعات تمامی بیت‌کوین ها و صاحبان آن ها به صورت رمزدار منتشر می شود. در شرایط تحریم می توان نقل و انتقال پول که از بزرگترین مشکلات تحریم برای ایران است را با استفاده از بیت‌کوین انجام داد.

کنترل تورم:

تورم نمی تواند اثری بر قدرت خرید بیت‌کوین ها داشته باشد زیرا برنامه خلق بیت‌کوین از پیش برنامه ریزی شده و قابل پیش بینی می باشد.

سهولت استفاده از بیت‌کوین:

دیگر ویژگی برتر آن است. کاربرها نیازی به ایجاد حساب بانکی یا داشتن کارت اعتباری ندارند. تنها چیزی که مورد نیاز است دسترسی به اینترنت می باشد.

سودآوری سرمایه گذاری در بیت‌کوین:

در حال حاضر بیشتر مشتریان بیت‌کوین کسانی هستند که بیت‌کوین را به امید افزایش قیمت آن نگهداری می کنند. در همین رابطه قابل ذکر است که با توجه به نرخ روز بیت‌کوین (مورخ: 1395/11/13) ارزش حدودی کل بازار بیت‌کوین برابر است با شانزده میلیارد دلار و با درنظر گرفتن میانگین قیمت هر سال بیت‌کوین (2009-2016)، کل مبلغی که جهت خرید بیت‌کوین های موجود صرف شده نزدیک به 5/2 میلیارد دلار می باشد، که متوسط سودی حدود 6 برابر را نشان می‌دهد.

2. ایرادها و تهدیدهای بیت‌کوین

بی ثباتی قیمت:

از آن جایی که بیت‌کوین پول بدون پشتوانه است، قیمت بیت‌کوین شدیداً دارای نوسان است که این امر ارزیابی ارزش واقعی آن را دشوار کرده و ریسک ضرر سرمایه گذاری در ارز مجازی را بالا می برد.
 
فرصت‌ها و تهدیدهای بیت‌کوین
منحنی نوسانات قیمت بیت‌کوین از ابتدا تا کنون
 
فرصت‌ها و تهدیدهای بیت‌کوین
منحنی روند و تعداد بیت‌کوین های تولید شده
تهدیدهای امنیتی: خرابی کامپیوتر یا موبایلی که مبلغ در آن ذخیره شده است، به معنای از دست رفتن پول مجازی می باشد. از آن جایی که بیت‌کوین بدون پشتوانه بانک یا یک بدنه مرکزی اداره می شود، چنانچه کاربری، بیت‌کوین خود را به هر دلیلی از دست بدهد امکان بازگشت آن وجود ندارد.

ریسک های نوپا بودن بیت‌کوین:

بیت‌کوین هنوز به عنوان روش پرداخت توسط بازرگانان پذیرفته نشده است.
عدم انعطاف پذیری در عرضه: بیت‌کوین ها با نرخی کاهنده و قابل پیش بینی، تولید می شوند. تعداد بیت‌کوین های جدیدی که هر سال تولید می شود، بطور اتوماتیک در طول زمان نصف می شود تا اینکه مجموع بیت‌کوین های موجود به 21 میلیون برسد.
گمنامی کاربران بیت‌کوین: ممکن است منجر به استفاده بیت‌کوین در فعالیت های غیرقانونی مثل فرار مالیاتی، صادرات اسلحه، قمار و دور زدن سیاست های کنترلی ارز می شود. در همین رابطه اخباری مبنی بر استفاده داعش از بیت‌کوین جهت نقل و انتقال ارز به گوش می رسد.

منابع :
1. سایت www.majazi.ir
2. سایت www.arzdigital.com
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.