موقعیت بیت‌کوین در سیر تحول پول کجاست؟

پول اصلی‌ترین عامل در اقتصاد یک جامعه یا کشور است حجم پول آثار کاملاً بارزی در اقتصاد داشته و بر نرخ تورم، بهره، بیکاری و تولید تأثیرگذار است.
جمعه، 29 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
موقعیت بیت‌کوین در سیر تحول پول کجاست؟
موقعیت بیت‌کوین در سیر تحول پول کجاست؟

نویسنده: محمد آذرنیوار

 
پول اصلی‌ترین عامل در اقتصاد یک جامعه یا کشور است حجم پول آثار کاملاً بارزی در اقتصاد داشته و بر نرخ تورم، بهره، بیکاری و تولید تأثیرگذار است.

مفهوم پول

هر وسیله فیزیکی یا غیرفیزیکی که ارزشمند باشد و بتوان از آن برای تبادلات، خرید و پرداخت بهای خدمات استفاده کرد، نوعی از پول است.

سیستم داد و ستد کالا

در تمدن های اولیه بشری معمولاً از تبادلات کالا به کالا برای رفع نیازهای خود استفاده می کردند. به این صورت که افراد کالایی را در قبال کالای دیگر با یکدیگر تعویض می کردند. در آن دوره به دلیل ساده بودن تبادلات نیاز به ثبت و ضبط تبادلات نبود و این کار را به صورت ذهنی انجام می دادند.

پول فیزیکی

رشد تمدن‌ها، افزایش جمعیت و آگاهی بشر، باعث شد که افراد هر منطقه نوع یا انواعی از کالای فیزیکی را برای تبادلات انتخاب کردند و آن را مبدا تبادلات خود قرار دادند. مثلا در برخی از نقاط از وسیله ای مانند نعل اسب برای واحد پولی استفاده می شد و در بعضی از نفاط از نوعی جواهر به عنوان پول استفاده می شد.
 

بیشتر بخوانید: پول فیزیکی و پول مجازی در هزاره سوم

 

سکه‌های طلا

پول های فیزیکی باستانی،جهانی نبودند و در هر کشور یا منطقه انواعی از پول فیزیکی مورد استفاده قرار می گرفت. بازرگانان برای تجارت با مناطق دیگر مشکلات زیادی داشتند زیرا پول قراردادی هر منطقه متفاوت بود. از این رو فلزات طلا و نقره را به عنوان پول جهانی قرار دادند که در تمام جهان قابل استفاده باشد و همه آن را به رسمیت بشناسند. بنابراین ابتدا سکه های طلا ضرب شد و بعد ها با فلزات دیگر هم سکه ضرب کردند. سکه ها برای سالیان سال به عنوان پول مورد استفاده قرار گرفتند تا اینکه در دوران معاصر نخستین بانک ها به وجود آمدند.

بانک‌ها و ارز فیات

با پدیدار شدن بانک ها، اسکناس ها چاپ شدند و نخستین ارزهای فیات پدید آمدند. ارزهای فیات با پشتوانه طلا و نقره چاپ می شوند یعنی برای چاپ ارز باید به همان اندازه طلا یا نقره در ذخایر بانک مرکزی وجود داشته باشد در غیر اینصورت مشکلات اقتصادی زیادی به وجود می آید. ریال ایران هم نوعی ارز فیات است.
 

بیشتر بخوانید: ۲۵ نکته خواندنی پیرامون بیت‌کوین

 

بانکداری آنلاین و شرکت های واسطه

پدیده‌ی اینترنت توانست مشکلات زیادی را حل کند. یکی از کاربردهای اینترنت بانکداری آنلاین است. فضایی که کاربران می‌توانند بانک شخصی خود را در خانه یا موبایل خود داشته باشند و بدون نیاز به مراجعه به بانک پرداخت های خود را انجام دهند. اما مشکل مهم این بود که در سال های اولیه بانکداری آنلاین، کاربران نمی توانستند به راحتی خرید های اینترنتی خود را با سایت های کشورهای دیگر انجام دهند. بنابراین در سال ۲۰۰۱ شرکت پی‌پال رسما سرویسی را ارائه داد که کاربران می‌توانستند پرداخت های آنلاین خود را در سراسر جهان انجام دهند. اما پی‌پال یک شرکت واسطه‌ای است و برای استفاده نیاز به ثبت نام دارید.
موقعیت بیت‌کوین در سیر تحول پول کجاست؟
برای مشاهده سایز اصلی، روی تصویر کلیک کنید

ظهور بیت‌کوین

در سال ۲۰۰۹ بیت‌کوین متولد شد و اقتصاد جهان را متحول کرد. بیت‌کوین اولین پول دیجیتال تمرکز زدایی شده جهت جلوگیری از ایجاد تورم و حفظ ارزش پول و دارایی مردم در طولانی مدت است که توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو معرفی گردید.
بیت‌کوین تکامل را در پول آغاز کرد و جرقه‌ی یکی از آرزو های بشر، یعنی جهانی بدون واسطه و هوشمند را زد. پس از بیت‌کوین ارزهای مختلفی مثل لایت‌کوین، مونرو، اتریوم، داج‌کوین و ... متولد شدند. پروژه های غیرمتمرکز زیادی ایجاد شد. قطعا و بدون اغراق بیت‌کوین مهمترین پدیده اقتصادی قرن ۲۱ است.

منبع مقاله : https://arzdigital.com
 
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.