مواد غذایی جهت رفع ناراحتی معده

زمانی که دچار ناراحتی معده می‌شوید لازم است که توجه ویژه‌ای به آنچه می‌خورید داشته باشید. انتخاب وعده‌های غذایی سبک‌تر همیشه گزینه‌ی اطمینان بخش‌تری است، مواد غذایی که در این مقاله آورده شده است
شنبه، 30 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی جهت رفع ناراحتی معده
مواد غذایی جهت رفع ناراحتی معده

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

زمانی که دچار ناراحتی معده می‌شوید لازم است که توجه ویژه‌ای به آنچه می‌خورید داشته باشید. انتخاب وعده‌های غذایی سبک‌تر همیشه گزینه‌ی اطمینان بخش‌تری است، مواد غذایی که در این مقاله آورده شده است می‌توانند شکم شما را آرام سازند، به این مواد غذایی نگاهی بیاندازید. همچنین در مقاله‌ی تحت عنوان «مواد غذایی مصرفی به هنگام ابتلاء به ناراحتی معده» به شرح مواد غذایی بیشتری از جمله پاپایا، بیسکویت کراکر، براث مرغ، حریره جو دوسر، آب میوه تازه، شکلات تیره و نعناع فلفلی پرداخته‌ایم.
علائم ناراحتی معده را می‌توان با برخی درمانهای خانگی آسان تحت درمان قرار داد. با این حال، ابتدا اجازه دهید از علل و علائم آن اطلاع یابیم.

بیشتر بخوانید:علائم ناراحتی معده

 

دلایل بروز ناراحتی معده

________________________________________
بروز ناراحتی معده معمولاً در نتیجه مصرف ماده غذایی بد یا اشتباه است که به عملکرد نامناسب دستگاه گوارش منجر می‌شود. پرخوری، زیاده روی در مصرف غذاهای چرب و ادویه‌ای، بسیار سریع غذا خوردن، مصرف بیش از حد کافئین، نوشیدنی‌های گازدار، مصرف برخی داروها، زخم معده و غیره برخی از دلایل ناراحتی معده به شمار می‌روند.
علائم و نشانه‌ها: علائم آن ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. احساس سیری حتی زمانی که غذای بسیار کمی خورده باشید، درد در ناحیه بالای شکم، نفخ، تهوع، احساس سوزن در شکم، یبوست، استفراغ، اسهال، سوزش سر دل، و غیره چند مورد از علائم ناراحتی معده به حساب می‌آیند.
________________________________________

رژیم غذایی برات (BRAT)

ناراحتی معده را می‌توان با حفظ یک رژیم غذایی سالم درمان ساخت، و از اینرو لازم است که حتماً غذای درست و مناسبی مصرف نمایید. مصرف غذای سالم به بهبود سریع دستگاه گوارش کمک خواهد کرد. پزشکان معمولاً رژیم غذایی برات (مخفف کلمات انگلیسی Bananas, Rice, Applesauce, Toast) را برای ناراحتی معده توصیه می‌کنند که شامل مصرف موز، برنج، سس سیب و نان تست می‌شود (جهت سهولت در به یاد سپاری، می‌توان مخفف فارسی آن را به عنوان مثال «منسب» تعیین نمود). پیروی از این رژیم غذایی نتایج مؤثری جهت درمان دل درد عایدتان خواهد ساخت. رژیمی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد بایستی میوه و سبز‌یجات تازه، مواد غذایی فیبری، خوراکی‌هایی با میزان چربی و کلسترول پایین و غیره و مقدار زیادی آب را شامل شود. سعی کنید غذای بدون نمک و ادویه و یا غذای سبک و آسان هضم مصرف نمایید. همچنین مراقب آنچه می‌نوشید، باشید. در این بخش فهرستی از بهترین مواد غذایی که می‌توانید در طول ابتلاء به ناراحتی معده مصرف نمایید را معرفی می‌کنیم.

تسکین دهنده‌های ناراحتی معده یا شکم

________________________________________

موز

موز بخشی از رژیم غذایی برات (BRAT) را تشکیل داده و هضم آن بسیار آسان می‌باشد. موز شما را سیر نگاه داشته بدون آنکه عملکرد دستگاه گوارش را با مشکل مواجه سازد. همچنین مواد مغذی مورد نیاز را فراهم ساخته و در نتیجه به بهبودی از ضعف ناشی از ناراحتی معده کمک می‌کند. موز همچنین به تمیز ساختن شکم کمک کرده، بنابراین حتی اگر غذای بدی خورده باشید، موز به از بین بردن مواد زائد از بدن شما کمک خواهد کرد. با این حال چنانچه ناراحتی معده همراه با استفراغ است نبایستی از موز استفاده نمایید.

زنجبیل

زنجبیل به فرونشاندن حالت تهوع کمک می‌نماید. زنجبیل دارای خواص ضد نفخ است که گاز معده و نفخ را تسکین می‌دهد. و به هضم و درد شکم کمک کرده و در درمان اسهال نیز مفید می‌‌باشد. زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان بوده و در نتیجه برای سلامت کلی بدن مفید می‌باشد. آن را می‌توان به طرق بسیار مصرف نمود، می‌توان به شکل چای زنجبیل، جویدن آن، همراه با غذا و یا حتی خام مصرف کرد. توصیه می‌شود تکه‌ای از زنجبیل را پس از صرف هر وعده غذایی به منظور هضم بهتر غذا مصرف نمایید.
________________________________________

آب

سعی کنید مقدار زیادی آب (حداقل 2 تا 3 لیتر) در روز آب بنوشید. آب اسیدها را از بین برده و مواد زائد را از بدن شما دفع می‌سازد؛ بنابراین حتی اگر مصرف اشتباهی از هرنوع ماده غذایی داشته باشید، آب آن را شسته و خارج می‌سازد. آب همچنین مایعات از دست رفته بدن در طول اسهال و استفراغ را جبران می‌سازد.

چای گیاهی

چای، طراوت بخش و آرام بخش بسیار خوبی برای ناراحتی معده است. نعناع و بابونه ثابت شده است که در مبارزه با این وضعیت بسیار مفید می‌باشند. نعنا, به درد روده بزرگ و یا کولون کمک کرده در حالی که بابونه ناراحتی معده را از بین می‌برد. علاوه بر آن، یک فنجان چای گرم (که حاوی هر یک از این مواد تشکیل دهنده باشد) جهت رفع ناراحتی معده بسیار مفید می‌باشد.
________________________________________

برنج

برنج با دستگاه گوارش مهربان بوده و همچنین بسیار سیر کننده می‌باشد. پزشکان مصرف برنج را به عنوان بخشی از رژیم «برات» توصیه می‌نمایند. برنج گازها و اسیدها را در معده شما جذب ساخته و مدفوع را سفت کرده و اسهال و یا ناراحتی معده را برطرف می‌سازد. بهتر آن است که به هنگام ابتلاء به ناراحتی معده برنج را به صورت ساده و بدون نمک و ادویه مصرف نمایید اما افزودن مقداری استاک یا سوپ سبزیجات و مرغ (برای مزه دار کردن) و حتی ماست ضرری نخواهد داشت.

پروبیوتیک‌ها

گرچه محصولات لبنی به راحتی هضم نمی‌شوند، اما ماست یک استثناء است. از اینرو، پروبیوتیکهایی مانند ماست و غیره به آرام ساختن آزردگی شکم کمک می‌کنند. آنها باکتریهای مفید را برای ما فراهم ساخته و برای معده اثر خنک کنندگی بسیاری داشته و به رفع اسهال نیز کمک می‌کنند. همچنین به جلوگیری از بروز اسهال ناشی از آنتی بیوتیکها کمک می‌نمایند.

آب لیمو

لیمو به شکسته شدن غذا کمک می‌کند. به منظور آنکه بهترین بهره را از لیمو ببرید، آب یک عدد لیمو کامل را در یک لیوان آب داغ چکانده و سپس جرعه جرعه بنوشید. آب داغ مواد سمی و مواد زائد را از بدن شما شسته و دفع می‌سازد، در حالی که آب لیمو کارکرد معده را آسان خواهد ساخت. آب لیمو چنانچه پیش از وعده‌های غذایی مصرف شود، می‌تواند به عنوان اقدامی پیشگیرانه جهت ناراحتی معده بکار رود..

گزینه‌های غذایی برای کودکان

________________________________________
ناراحتی معده در کودکان می‌تواند کمی مشکل سازتر باشد. برای کودکان در چنین مواقعی غذای بی مزه و سوپ ساده می‌تواند بهترین غذا باشد. چنانچه ناراحتی معده همراه با استفراغ و اسهال باشد، ممکن است الکترولیتها و پتاسیم بدن کودک از دست رود. الکترولیتها به متعادل ساختن مایعات بدن کمک می‌کنند، از اینرو تغذیه کودکتان با موز به جایگزین ساختن این الکترولیتها کمک خواهد کرد. از سوی دیگر، آب نارگیل می‌تواند پتاسیم از دست رفته در بدن را جبران سازد. غذاهایی که از فیبر پایینی برخوردارند برای کودکان توصیه می‌شود به این دلیل که مواد غذایی حاوی فیبر ممکن است اسهال آنها را بدتر سازد.
از مصرف چه مواد غذایی بایستی خودداری کنید
________________________________________
همچنین چند ماده غذایی وجود داشته که نبایستی در طول ناراحتی معده از آنها مصرف نمایید به این دلیل که وضعیت شما را بدتر می‌سازند. این مواد غذایی عبارتنداز:
  • غذای سرخ کردنی
  • غذای فرآوری شده
  • غذای چرب
  • غذای اسیدی
  • غذای تند و ادویه‌ای
  • غذای شور یا نمک دار
  • کافئین
  • غذای مانده یا بیات
  • آجیل یا مغزهای خوراکی
  • گل کلم
  • لوبیای پخته


مراقب دستگاه گوارش خود باشید و به آنچه می‌خورید دقت کنید. در صورتی که درمانهای فوق اثری در شما ایجاد ننمودند، لطفاً با پزشک خود مشورت نمایید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.