مواد مغذی موجود در گردوی پی‌کان

آیا فکر می‌کنید تمام آجیل‌ها و خشکبارها از میزان کالری بالایی برخوردارند؟ فوائد تغذیه‌ای گردوی آمریکایی یا پی‌کان کاهش وزن و سلامتی قلب را شامل می‌شود.
شنبه، 30 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مواد مغذی موجود در گردوی پی‌کان
مواد مغذی موجود در گردوی پی‌کان

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

آیا فکر می‌کنید تمام آجیل‌ها و خشکبارها از میزان کالری بالایی برخوردارند؟ فوائد تغذیه‌ای گردوی آمریکایی یا پی‌کان کاهش وزن و سلامتی قلب را شامل می‌شود. پی‌کان قندی یا شیرین شده بهترین نمونه از خوراکی کم کالری و در عین حال خوشمزه است. این خوراکی آجیلی آنقدر لذت بخش بوده که دوست داشته باشیم تمام روز از آن بخوریم. آمریکایی‌ها همیشه عاشق آجیل پی‌کان و کیک پای پی‌کان بوده‌اند. این نوع گردو تنها درخت آجیل بومی آمریکایی است و به عنوان یکی از سالمترین آجیل‌ها در جهان به شمار می‌رود. تحقیقات صورت گرفته در سالهای اخیر نشان می‌دهند که گردوی پی‌کان حاوی آنتی اکسیدانهای طبیعی بوده و مغز گیاهی سلامتی بخش قلب است. این نوع گردو مشخص شده است که از میزان کلسترول پایینی برخوردار بوده و دارای خواص کنترل وزن می‌باشد.
نکته‌: آمریکا بزرگترین تولید کننده گردوی پی‌کان در جهان است و 80% مجموع محصول گردوی پی‌کان جهان را در دست دارد.

فوائد تغذیه‌ای

یکی از برجسته‌ترین حقایق این آجیل یا مغز گیاهی این است که بهترین آنتی اکسیدان به حساب می‌آید. چنانچه یک مشت گردوی پی‌کان را به رژیم غذایی روزانه خود بیافزایید، به تحت کنترل در آوردن لیپیدهای خون که بدون ضرورت اکسید می‌شوند، کمک خواهد کرد. این امر به جلوگیری از بروز بیماریهای قلبی عروقی کمک می‌کند. این مغز حاوی ویتامین E، است که یک آنتی اکسیدان طبیعی بوده که از اکسیده شدن لیپیدهای موجود در خون جلوگیری می‌کند. تعجبی ندارد که این مغز گیاهی در بالاترین رتبه با بالاترین میزان آنتی اکسیدان در میان تمامی آجیل‌های دیگر قرار دارد.
عامل متمایز دیگر این است که گردوی پی‌کان دارای خواص پایین آوردنده کلسترول است. پس از تحقیق گسترده‌ی صورت گرفته توسط دکتر رونالد ایتنمیلر (Ronald Eitenmiller) از دانشگاه جورجیا، نشان داده شد که استرول‌های گیاهی موجود در پی‌کان دارای خواص پایین آورندگی کلسترول می‌باشند. اکنون بیمارن قلبی، دلیلی برای خوشحالی خواهند داشت.
تحقیقات انجام شده همچنین نشان می‌دهند که گردوی پی‌کان به کاهش وزن کمک می‌کند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مصرف این مغز به افزایش میزان سوخت و ساز بدن و احساس سیری کمک می‌کند.
گردوی پی‌کان تحت عنوان آجیل «سلامتی بخش قلب» نامیده می‌شود. دلیل پشت آن محتوای چربی اشباع نشده در این گردو است که به عنوان چربی سلامتی بخش قلب در نظر گرفته می‌شود. 60% محتوای چربی موجود در آن چربی اشباع نشده مونو (با یک پیوند دوگانه) و 30% دیگر چربی اشباع نشده پلی (با چند پیوند دوگانه) می‌باشد. این بدان معنا است که محتوای چربی اشباع شده موجود در گردوی پی‌کان بسیار پایین بوده و چربیهای اشباع نشده سلامتی بخش قلب می‌باشند. علاوه بر آن، گردوی پی‌کان حاوی هیچ گونه چربی ترانس نمی‌باشد.

بیشتر بخوانید:گردو و خواص درمانی آن


نکته‌: روی (zinc) موجود در پی‌کان، به زندگی شما «رنگ و بو و طراوت» می‌بخشد. آیا نشنیده‌اید که روی به حفظ تستوسترون در سطوح بهینه خود در بدن انسان کمک می‌کند.
در خصوص مواد مغذی حقیقی موجود در این آجیل بایستی بگوییم که گردوی پی‌کان حاوی بیش از 19 ویتامین و مواد معدنی است. ویتامین‌های متعلق به گروه B، ویتامین A، و E، کلسیم، پتاسیم، فولیک اسید، فسفر، روی و منیزیم نیز در این گردو وجود دارند. چنانچه به ارزش روزانه فیبر مورد نیاز بدن خود بنگریم، می‌بینیم که این آجیل 10% مجموع فیبر را تأمین می‌سازد. گردوی پی‌کان منبعی غنی از پروتئین بوده و حاوی کربوهیدراتهای کم و بدون کلسترول است. این گردو جهت رژیم محدود کننده سدیم برای بیماران قلبی و افراد دارای فشار خون بالا بسیار مناسب است به این دلیل که عاری از سدیم می‌باشد.
نکته‌: چنانچه می‌شد گردوی پی‌کان را به عنوان آجر جهت ساختن یک ساختمان بکار برد، 11624 عدد از آن برای ساخت یک آسمان خراش به بلندی ساختمان امپایر استیت (the Empire State Building) که ساختمان معروفی در نیویورک است مورد استفاده قرار می‌گرفت!

حقایق تغذیه‌ای

• گردوی پی‌کان یکی از اندک آجیل‌های موجود در جهان است که عاری از سدیم و سرشار از فیبر می‌باشد.
• این گردو منبعی غنی از گاما توکوفرول بوده که یک ترکیب شیمیایی بدست آمده از ویتامین E می‌باشد. از سلامت قلب حمایت کرده، مانع از بروز بیماریهای قلبی شده، سلامت دستگاه تنفس را بهبود بخشیده، به گردش خون کمک کرده و برای مغز بسیار مفید است.
• گردوی پی‌کان همچنین حاوی برخی فیتوکمیکال یا مواد شیمیایی گیاهی است.
• 90% از محتوای چربی موجود در این آجیل شامل چربی‌های اشباع نشده است.
نکته‌: آیا تاکنون به شنا کردن در گردوی پی‌کان فکر کرده‌اید. بسیار خوب استخری خالی در سطح المپیک را با 144 میلیون از این گردو پر کرده و استخر گردوی پی‌کان شما آماده خواهد بود!

محتوای کالری

 

مقدار

کالری

چربی

کربوهیدرات

پروتئین

1 اونس (20 نیمه) 3ر28 گرم

196

4ر20 گرم

9ر3 گرم

6ر2 گرم

1 فنجان نصف گردو (108 گرم)

746

7ر77 گرم

150 گرم

9ر9 گرم

1 فنجان خرد شده (119 گرم)

822

6ر85 گرم

5ر16 گرم

9ر10 گرم


نکته: چنانچه گردوی پی‌کان پا داشت و می‌توانست در یک خط بایستد، برای رسیدن به ماه، این خط می‌توانست به بلندی 10 میلیارد گردوی ایستاده یکی بر روی دیگری باشد!

مواد مغذی موجود در گردوی پی‌کان شیرین شده

پی‌کان قندی یا شیرین شده بهترین نمونه از خوراکی کم کالری و در عین حال خوشمزه است. این خوراکی آجیلی آنقدر لذت بخش بوده که دوست داشته باشیم تمام روز از آن بخوریم. با این حال، مراقب محتوای کالری آن باشید. بایستی گفت که یک وعده‌ی 1 اونسی یا 28 گرمی از گردوی پی‌کان شیرین شده حاوی 190 کالری و 17 گرم چربی است که از میان آن، 10 گرم چربی اشباع نشده مونو و 4 گرم چربی اشباع نشده پلی می‌باشند. این خوراکی همچنین عاری از کلسترول می‌باشد. محتوای سدیم در این آجیل خوشمزه به 75 میلی‌گرم محدود می‌شود. در رژیم غذایی روزانه خود (طبق رژیم 2000 کالری) دارای محدودیت مصرف 37ر2 گرم سدیم می‌باشیم. در نتیجه محتوای سدیم این گردوی قندی به کمی 3% بوده و چنانچه دوست داشته باشید کربوهیدراتهای آن را محاسبه نماید، بایستی بگوییم که تنها 30% کربوهیدرات روزانه شما را با محتوای 10 گرم تأمین می‌سازد.
نکته: معادله نسبیت گردوی پی‌کان عنوان می‌کند که 1 هندوانه برابر با 5640 نیمه گردوی پی‌کان است!
این گردو همچنان نیز آجیل مورد علاقه آمریکا بوده و پس از اطلاع از مواد مغذی موجود در آن، اطمینان دارم که به زودی در سطح جهان به محبوبیت خواهد رسید! بنابراین آن ساندویچ برگر خود را در سطل آشغال انداخته و بجای آن یک مشت گردوی پی‌کان بردارید!
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.