مغز انسان

مغز انسان یک اندام بسیار قدرتمند است. این اندام کلیه قسمت های بدن را کنترل می کند و به شما امکان می دهد فکر کنید، احساس کنید، دست و پایتان را حرکت دهید و به شما کمک می کند سالم بمانید.
سه‌شنبه، 3 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مغز انسان
مغز انسان

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
 

مغز انسان یک اندام بسیار قدرتمند است. این اندام کلیه قسمت های بدن را کنترل می کند و به شما امکان می دهد فکر کنید، احساس کنید، دست و پایتان را حرکت دهید و به شما کمک می کند سالم بمانید.
مغز شبیه یک اسفنج صورتی است و شامل یک توده سلول های عصبی است. مغز توسط جمجمه محافظت می شود. مغز بزرگسال وزنی حدود 1.5 کیلوگرم دارد.
بخشهای اصلی مغز

مغز پیشین

مغز پیشین بزرگترین قسمت مغز است. این قسمت حدود 85 درصد وزن مغز را تشکیل می دهد. سطح آن دارای بسیاری از چین و چروک ها و ترک ها است. مغز پیشین قسمت فکر کننده مغز است. ماهیچه‌هایتان را کنترل میکند و آنها را هر موقع که بخواهید به حرکت وامی‌دارد. صدمات، بیماری و سایر ناخوشی هایی که ممکن است از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگتان به ارث برده باشید، میتواند به مغز شما آسیب برساند. اختلالاتی که سلولهای مغزی را از بین می برند بسیار جدی هستند زیرا بدن نمی تواند سلول های از دست رفته را جایگزین کند. هنگامی که شما به سختی فکر می کنید، سعی کنید یک مسأله ریاضی را حل کنید یا تصویری را می‌کشید از مغز پیشینتان استفاده می کنید. آم جا همچنین منطقه ای است که حافظه شما را ذخیره می کند.
مغز پیشین دو قسمت دارد. بعضی از دانشمندان فکر می کنند نیمه راست به شما در مورد چیزهایی مانند موسیقی، رنگ ها یا شکل ها کمک می کند. نیمه چپ به شما کمک می کند تا منطقی فکر کنید و سخنرانی خود را کنترل کنید. نیمه راست مغز کنترل سمت چپ بدن شما و نیمه سمت چپ کنترل سمت راست بدن را به عهده دارد.

مخچه

مخچه بسیار کوچکتر از مغز است و در پشت مغز قرار دارد. مخچه بسیار مهم است زیرا کنترل توازن، حرکت و نحوه عملکرد عضلات با یک دیگر را به عهده دارد.
این قسمت به شما اجازه می دهد تا بدون افتادن روی پای خود بایستید و یا اینکه وزن خود را روی یک موج غلتان و یا اسنوبورد متعادل نگاه دارید.
ساقه مغز زیر مغز پیشین و در مقابل مخچه است. این قسمت، مغز را به ستون فقراتتان متصل می کند. این قسمت از مغز، کارکردهایی از بدن شما را کنترل می کند که بدن شما نیاز دارد تا زنده بماند و مسئولیت کارهایی که به طور خودکار اتفاق می افتند را به عهده دارد. تنفس، درجه حرارت بدن، درد، گرسنگی و ضربان قلب همه توسط ساقه مغز مدیریت می شود.
این قسمت به قلبتان می گوید که وقتی به دویدن میروید و نیاز به اکسیژن بیشتری دارید، خون بیشتری پمپاژ کند، و یا به معده شما می گوید که غذایی که میخورید را هضم کند. این قسمت، پیام ها را بین مغز شما و سایر اعضای بدن شما مبادله می کند.

سیستم عصبی

مغز از میلیون ها و میلیون ها سلول عصبی به نام نرون تشکیل شده است. تقریبا همه آنها وقتی به دنیا می آیید وجود دارند اما با یکدیگر ارتباط ندارند. هنگامی که چیزها را به عنوان یک کودک یاد می گیرید، مغز شروع به ایجاد مسیری بین نورون ها می کند. با گذشت زمان، همه چیز آسان تر می شود و شما لازم نیست که در مورد آنها فکر کنید زیرا شما آنها را به صورت خودکار انجام می دهید.

اختلالات مغزی

صدمات، بیماری و سایر ناخوشی هایی که ممکن است از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگتان به ارث برده باشید، میتواند به مغز شما آسیب برساند. اختلالاتی که سلولهای مغزی را از بین می برند بسیار جدی هستند زیرا بدن نمی تواند سلول های از دست رفته را جایگزین کند.
سکته مغزی زمانی که سلول های مغز اکسیژن کافی که در سراسر بدن شما توسط خون حمل می شود را دریافت نمی کنند رخ می دهد. اگر این اتفاق بیافتد، مغز دیگر نمی تواند در منطقه آسیب دیده کار کند. بسیاری از قربانیان سکته مغزی قادر به استفاده از یک طرف خاص بدن نیستند و خیلی از اوقات آنها توانایی صحبت کردن واضح را از دست میدهند. سکته مغزی اغلب ناشی از فشار خون بالا و یا زمانی است که شریان ها سخت تر می شوند. بعضی از قربانیان سکته مغزی می میرند، بقیه تا حدودی بهبود می یابند.

بیشتر بخوانید:علایم سکته مغزی خفیف


تومورهای مغزی ناشی از رشد سریع سلول ها هستند. چنین سلولهای سریع الرشدی سلولهای سالم را از بین می برند. با رشد آنها فشار ایجاد می شود و ممکن است مناطق دیگر مغز آسیب ببیند. گاهی اوقات تومورها می توانند توسط عمل جراحی یا داروها برداشته شوند
بسیاری از بیماری هایی که توسط باکتری یا ویروس ایجاد می شوند نیز می توانند به مغز انسان آسیب برسانند. یکی از شایع ترین این نوع بیماری ها، مننژیت، بیماری ای است که بر غشاهای مغز و نخاع تأثیر می گذارد.
گاهی اوقات مغز یک نوزاد متولد نشده به طریقی که باید رشد نمیکند. در سندرم داون یک کروموزوم اضافی وجود دارد که باعث اختلال روانی میشود. در موارد دیگر، خطاهای ژنتیکی باعث ایجاد آسیب مغزی در زندگی بعد می شوند. به عنوان مثال، بیماری هانتینگتون در بیشتر اوقات در میان سالی رخ میدهد. این منجر به حرکات تشنجی بدن می شود.

توموگرافی کامپیوتری – اسکنر

بیماری آلزایمر اغلب بعد از سن 60 سالگی رخ می دهد. بسیاری از قربانیان از از دست دادن حافظه رنج می برند و اغلب نمی توانند از خود مراقبت کنند.
امروزه، پزشکی مدرن راه ها و روش هایی برای دیدن مغز انسان را دارد. EEG (الکتروانسفالوگرام) فعالیت در مغز را ثبت می کند. توموگرافی کامپیوتری با ارسال بسیاری از پرتوهای اشعه ایکس از طریق مغز، تصاویری از مغز تهیه می کند. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) از مغناطیس قوی استفاده می کند تا نشان دهد که چگونه اتم ها در مغز شما تغییر می کنند.
شما برای مغزتان چه کاری می توانید انجام دهید؟
خوردن غذای سالم.
ننوشیدن نوشابه های مضر و نکشیدن سیگار.
پوشیدن کلاه ایمنی به هنگام دوچرخه سواری، اسنوبورد سواری یا سواری روی اسکیت غلتکی. این شما را از آسیب های سر خود محافظت می کند.
از مغز خود با انجام کارهای زیادی که آن را مجبور به کار میکند استفاده کنید. فعالیت هایی مانند خواندن، نواختن موزیک و حل پازل، مغز شما را فعال نگاه میدارد.

حقایق جالب در مورد مغز

در یک نوزاد متولد نشده، مغز خیلی سریعتر از سایر اعضای بدن شکل میگیرد.
مغز هنگامی که شما 6 ساله هستید، به وزن کامل خود میرسد.
مغز هیچ دردی را احساس نمی کند. در نتیجه پزشکان می توانند عمل جراحی را در افرادی که هوشیار هستند انجام دهند.
سلول های مغز شروع به مردن می کنند اگر اکسیژن از سه تا پنج دقیقه دریافت نکنند.
مغز 20 درصد از اکسیژن بدن شما را دریافت می کند، هرچند که فقط 2 درصد از وزن شما را تشکیل می دهد.
مغز همه دارای ویژگی های مشابه است، اما هیچ مغزی به طور دقیق مانند دیگری به نظر نمیرسد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.