منابع سوخت جایگزین که باید آن‌ها را بشناسید

با توجه به شرایط فعلی زمان آن فرا رسیده است که از منابع سوخت جایگزین برای نجات سیاره زمین و حفظ منابع طبیعی تجدید ناپذیر استفاده کنیم. ما همگی تمایل داریم تنها از منابع سوخت جایگزین در صورت افزایش
سه‌شنبه، 3 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
منابع سوخت جایگزین که باید آن‌ها را بشناسید
منابع سوخت جایگزین که باید آن‌ها را بشناسید

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

با توجه به شرایط فعلی زمان آن فرا رسیده است که از منابع سوخت جایگزین برای نجات سیاره زمین و حفظ منابع طبیعی تجدید ناپذیر استفاده کنیم. ما همگی تمایل داریم تنها از منابع سوخت جایگزین در صورت افزایش قیمت منابع انرژی متداول استفاده کنیم. زمان کمیابی در آینده وجود خواهد داشت که مردم پول خوبی برای این منابع جایگزین پرداخت خواهند کرد. منابع سوخت جایگزین در حال حاضر اهمیت زیادی دارند و با استفاده از آن‌ها به جای منابع متداول می‌توانیم از تخریب هر چه بیشتر محیط زیست جلوگیری کنیم برخی منابع سوخت وجود دارند که می‌توان از آن‌ها به جای منابع طبیعی محدود موجود روی زمین استفاده کرد. آن‌ها منابعی به غیر از نفت خام و محصولات نفتی هستند و از آن‌ها می‌توان به جای سوخت‌های متداول محدود استفاده کرد. برخی از این منابع تجدید پذیر مکرراً قابل استفاده هستند ولی تعداد کمی به صورت داخلی تولید می‌شوند. سوخت‌های جایگزین به سوختن تمیز کمک می‌کنند و احتمالاً بهترین راه برای تجدید منابع طبیعی موجود هستند. این نگرانی وجود دارد که سوخت‌های متداول مانند نفت و ذغال سنگ در آینده‌ای نه چندان دور تمام خواهند شد. از اینرو، لازم است که از منابع سوخت جایگزین استفاده کنیم. برخی کارخانه‌های خودرو سازی در حال حاضر خودرو‌های هیبریدی تولید می‌کنند که نه تنها باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود بلکه به کاهش آلودگی نیز کمک می‌کند. منابع سوخت جایگزین منابع سوخت غیر متداول یا پیشرفته نامیده می‌شوند. از جمله منابع سوخت جایگزین می‌توان به بیو دیزل، هیدروژن، منابع زیست توده، سوخت‌های زیستی، بیو الکل‌ها مانند بوتانول، متانول، اتانول و الکتریسیته ذخیره شده به فرم شیمیایی در قالب باتری‌ها و سلول‌های سوختی اشاره کرد. سوخت جایگزین به سوختن تمیز کمک می‌کنند و احتمالاً بهترین راه برای تجدید منابع طبیعی موجود هستند. اجازه دهید نگاهی به برخی از بهترین منابع سوخت جایگزین داشته باشیم که می‌توان به عنوان جایگزین سوخت‌های فسیلی از آن‌ها استفاده کرد.

بیو دیزل

بیو دیزل از طریق فرآیند شیمیایی از چربی حیوانی یا روغن‌های گیاهی ساخته می‌شود. بیو دیزل یک سوخت جایگزین پاک، دوستدار محیط زیست، بدون گوگرد، زیست تخریب پذیر و غیر سمی است. از بیو دیزل می‌توان به عنوان جایگزین مستقیم برای موتورهای دیزلی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:سوخت دیزل


E85
E85 جایگزینی برای گازوئیل است و حاوی مخلوط 85% اتانول و 15% گازوئیل است. پیدا کردن این سوخت دشوار است چون، جایگاه‌های سوخت زیادی آن را عرضه نمی‌کنند و در عین حال در مقایسه با گازوئیل بهره‌وری پایین‌تری دارد.

هیدروژن

هیدروژن ترکیب مولکولی از آب است و یکی از ارزشمند‌ترین منابع انرژی محسوب می‌شود. هیدروژن به عنوان منبع انرژی برای سلول‌های سوختی و باتری‌ها استفاده می‌شود. هیدروژن در سلول‌های سوختی بهتر از گازوئیل می‌سوزد. همانطور که گفته شد برخی خودروسازها خودروهای هیبریدی مجهز به سلول‌های سوختی تولید می‌کنند. هیدروژن می‌تواند یکی از بهترین منابع سوخت جایگزین برای خودروها باشد.

گاز طبیعی

گاز طبیعی به خاطر راندمان بهتر، سوختن پاک، تولید داخلی و انتشار آلودگی کمتر در موقعیت بهتری نسبت به گازوئیل و دیزل قرار دارد. مهم‌ترین مزیت استفاده از این سوخت آن است که تولید کربن مونوکسید را تا 90% در مقایسه با گازوئیل یا دیزل کاهش می‌دهد.

اتانول

اتانول به طور داخلی از محصولاتی مانند گندم، ذرت و جو تولید می‌شود. اتانول گاز‌های گلخانه‌ای کمتری در مقایسه با منابع سوخت متداول تولید می‌کند. اتانول را می‌توان از انواع مختلف قند تولید کرد. اتانول محصولی قابل تولید از مواد زیستی و مواد زائد است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.