اسلام ‌ستيزی در هاليوود

هاليوود همواره در فيلم‌هاي خود، از «اينديانا جونز» به كارگرداني «استيون اسپيلبرگ» گرفته تا كارتون جذاب «علاء الدين»، سعي كرده تا با معرفي مسلمانان در چهارچوب شخصيت‌هاي منفي، بر تصورات منفي و سوء تفاهم‌هايي كه در ارتباط با مسلمانان وجود دارد بيش از پيش دامن زند. اگرچه اسلام‌ستيزي در هاليوود مسئله چندان جديدي نيست ولي طي سال‌هاي اخير بالاخص پس از حادثه 11 سپتامبر، اين مسئله شدت يافته است، آنچنانكه امسال در
چهارشنبه، 27 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اسلام ‌ستيزی در هاليوود
اسلام ‌ستيزی در هاليوود
اسلام ‌ستيزی در هاليوود

 



 
هاليوود همواره در فيلم‌هاي خود، از «اينديانا جونز» به كارگرداني «استيون اسپيلبرگ» گرفته تا كارتون جذاب «علاء الدين»، سعي كرده تا با معرفي مسلمانان در چهارچوب شخصيت‌هاي منفي، بر تصورات منفي و سوء تفاهم‌هايي كه در ارتباط با مسلمانان وجود دارد بيش از پيش دامن زند.
اگرچه اسلام‌ستيزي در هاليوود مسئله چندان جديدي نيست ولي طي سال‌هاي اخير بالاخص پس از حادثه 11 سپتامبر، اين مسئله شدت يافته است، آنچنانكه امسال در فيلم‌هاي زيادي از جمله دو فيلم از نامزدهاي اسكار، «بابل» و «پرواز شماره 93»، شاهد چنين تصوير منفي از مسلمانان بوديم.
در فيلم «پرواز شماره 93»، پروازي با نام «يونايتد 93»، در تاريخ 11 سپتامبر، توسط عده‌اي از جوانان مسلمان به قصد منهدم نمودن كاخ سفيد دزيده مي‌شود ولي با تلاش مسافران، قبل از رسيدن به مقصد، در ميانه راه سقوط مي‌نمايد.
اين فيلم با صحنه‌اي آغاز مي‌شود كه اين جوانان با خواندن نماز و قرآن و مجهز نمودن خود به ابزاري چون خنجر و چاقو خود را براي چنين عمليات تروريستي آماده مي‌كنند و در سكانس ديگري در هواپيما شاهد آن هستيم كه يكي از اين جوانان در بدو اقدام به هواپيماربايي، بدون هيچ اخطاري، الله اكبر گويان چاقوي خود را در پهلوي مسافري بي‌گناه فرو مي‌برد.
كارگردان در اين فيلم سعي كرده تا مسلمانان را افرادي بسيار خشن و غيرمنطقي كه براحتي براي رسيدن به هدف خود هر فرد بي‌گناهي را قرباني مي‌كنند، نشان مي‌دهد.
فيلم «بابل» ديگر فيلم ضداسلامي سينماي امسال آمريكا، داستان‌ توريستي آمريكايي (كيت بلانشت) است كه به خاطر شيطنت دو كودك مسلمان و بازيگوش و بازي آنها با اسلحه زخمي شده و مجبور مي‌شود تا يك نصفه روز را در يك دهكده دور افتاده مسلمان نشين به همراه همسرش (برد پيت)، در اوضاعي بسيار ملالت‌بار و بدون دسترسي به هر گونه ابزار درماني سپري كند.
«يوسف» كودك 10ساله‌اي كه باعث اين اتقاق شده در اين فيلم نه بعنوان يك كودك بازيگوش كه بعنوان مسلماني كه از كودكي به شدت به اسلحه علاقمند است، معرفي مي‌شود. حتي در صحنه‌اي از فيلم مخاطب، «يوسف» را در حالي مشاهده مي‌كند كه مخفيانه به بدن عريان خواهر خود مي‌نگرد و از اين كار بسيار لذت مي‌برد.
«آرزو مرالي»، يكي از نويسندگان گزارش «نقش بحران‌زاي فيلم‌هاي غربي در ترويج تصويري منفي از مسلمانان» كه اخيرا در چند مجله و روزنامه عربي و حتي اروپايي به چاپ رسيده است، مي‌نويسد: در اينگونه فيلم‌ها چيزي به اسم يك شخصيت خوب مسلمان وجود ندارد.
«مرالي» در مصاحبه‌اي با خبرگزاري رويترز‌ گفت: سينما چه در هاليوود و چه در انگلستان، همواره در جهت ارائه چهره‌اي پليد و شيطاني از مسلمانان گام برداشته‌ است. اين رسانه‌ها، مسلمانان را افرادي وحشي و عقب‌مانده معرفي مي‌كنند و همواره برخي احساسات نژادپرستانه و تعصب‌آميز را ترويج مي‌كنند كه اين مسئله پس از حادثه 11 سپتامبر شدت يافته است.
مرالي در گزارش خود آورده است: همواره در فيلم‌هاي غربي و هاليوود همواره شاهد ستيزه با مسلمانان هستيم، بعنوان مثال در فيلم «اينديانا جونز» با بازي «هريسون فورد» محصول سال 1981 اين مسئله كاملا واضح به مخاطب القاء مي‌شود، آنچنانكه در يكي از صحنه‌ها، زني محجبه را مي‌بينم كه با عجله از ميان بازار مي‌گذرد و در اين حين آهنگ مشهور مارگيري به گوش مي‌رسد.
مرالي در گزارش «نقش بحران‌زاي فيلم‌هاي غربي در ترويج تصويري منفي از مسلمانان» مي‌نويسد: فيلم «محاصره» با بازي «بروس ويلس» و «دنزل واشنگتن»، محصول سال 1998، يكي از مهمترين‌هاي اين مجموعه از فيلم‌هاست كه در آن مسلمانان/عرب‌ها/ فلسطينيان افردي بسيار خشن و وحشي معرفي مي‌شوند كه براي رسيدن به مقصود خود حتي براي جان خود ارزش قائل نيستند.
البته اينگونه تصورات جهت‌گيري شده كه به مخاطب القاء مي‌شود، تنها به فيلم‌ها محدود نشده، بلكه در انيميشن‌هاي جذاب و مشهوري چون «علاءالدين» محصول كمپاني بزرگ و صهيونيستي «والت ديزني» به چشم مي‌خورد. در اين كارتون زادگاه «علاءالدين»، بعنوان فردي عرب، يك كشور كاملا بي‌فرهنگ و عاري از هرگونه تمدن به تصوير كشيده مي‌شود.
البته با استناد به اين دو مطلب كه «هاليوود در تسخير يهود» است و به عبارتي ديگر «جاده صاف كن سياست‌هاي كاخ سفيد» است، اسلام ستيز بودن اين صنعت بزرگ آمريكايي چندان تعجب‌برانگيز نخواهد بود.
البته مقاله به چاپ رسيده در پايگاه «يهودشناسي» نيز خود مؤيد اين مطلب است كه گرداندگان اصلي هاليوود در واقع همان يهوديان (صهيونيست‌ها) هستند.
در اين مقاله آمده است، بيش از 1500 يهودي (اعم از بازيگر، كارگران، تهيه‌كننده و…) در هاليوود مشغول بكارند كه در اين ميان تعداد بسياري از مشاهير سينما هستند و با اين حال بسيارند يهوديان گمنامي كه در هاليوود مشغول به كارند.
اين پايگاه اطلاع رساني در ادامه اين مقاله، به نام برخي از اين افراد اشاره مي‌نمايد: از ميان تهيه‌كنندگان يهودي هاليوود: «آدولف زوكر»، «ساموئل زنتسر»، «جوئل سيلور» و «رابرت مردوخ» از شهرت بيشتري برخوردارند، در فهرست كارگردانان يهودي با اسامي مشهورتري مواجه مي‌شويم كه برخي از آنها تهيه كننده آثار خود نيز محسوب مي‌شوند؛ «اريك فون اشتروهايم»،«اشترنبرگ»، «ارنست لوبيچ»، «استنلي كوبريك»، «ماكس افولس»، «ديويد كروننبرگ»،، «رومن پولانسكي»، «استيون اسپيلبرگ»، «وودي آلن»، «سيدني پولاك»، «ژان لوك گدارد»، «مل بروكس»، «پيتر باگرانوويچ»، «ساموئل گلدوين»،«مايك نيكولز»، «تيم برتون» و «توني راندال» از آن جمله‌اند.
در ادامه اين مقاله نام بازيگران مشهوري چون «جري لوئيس»، «هريسون فورد»، «مايكل داگلاس»، «داستين هافمن»، «رابرت ردفورد»،« پل نيومن»، «مارتين شين»، «اليزابت تيلور»، «مريلين مونرو»، «آدري هيپورن» و «سارا بولاك» نيز در فهرست بازيگران يهودي هاليوود آورده شده است.
گذشته از همه اين‌ها، هاليوود همواره سعي كرده تا همواره هم‌سو با سياست‌هاي دولت آمريكا گام بردارد، آنچنانكه در جلسه اخير ماموران سازمان اف‌بي‌اي با نويسندگان و صاحبان كمپاني‌هاي بزرگ فيلمسازي هاليوود، اين سازمان از هاليوود خواست تا در فيلم‌هاي خود بيش از پيش، تلاش‌هاي اين نهاد دولتي براي ريشه‌كن نمودن تروريست را به تصوير بكشد.
در اين جلسه حتي از «حزب‌الله» بعنوان يك تشكيلات تروريستي وابسته به شيعيان و «القاعده» بعنوان گروه تروريستي سني‌ها اشاره شده است.
منبع:خبرگزاری فارس




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.