بازي‌هاي رايانه‌اي از‌جنس آخرالزمان

صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي به يكي از پرسودترين صنايع براي توليدكنندگان و پرطرفدارترين سرگرمي‌ها براي بسياري از افراد در سطح دنيا تبديل شده است. امروزه به علت ويژگي‌هاي خاصّ بازي‌هاي ويديويي به شواليه‌هاي مجازي، جذّاب و قدرتمندي در راستاي ناتوي فرهنگي و جنگ صليبي غرب عليه جهان اسلام بدل شده است. در اين مبحث سعي خواهيم كرد به بازي‌هاي رايانه‌اي با محوريت آخرالزمان بپردازيم.
جمعه، 29 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازي‌هاي رايانه‌اي از‌جنس آخرالزمان
بازي‌هاي رايانه‌اي از‌جنس آخرالزمان
بازي‌هاي رايانه‌اي از‌جنس آخرالزمان

نويسنده: مهدي حق‌وردي



اشاره:

صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي به يكي از پرسودترين صنايع براي توليدكنندگان و پرطرفدارترين سرگرمي‌ها براي بسياري از افراد در سطح دنيا تبديل شده است. امروزه به علت ويژگي‌هاي خاصّ بازي‌هاي ويديويي به شواليه‌هاي مجازي، جذّاب و قدرتمندي در راستاي ناتوي فرهنگي و جنگ صليبي غرب عليه جهان اسلام بدل شده است. در اين مبحث سعي خواهيم كرد به بازي‌هاي رايانه‌اي با محوريت آخرالزمان بپردازيم.
اپيش‌گويي دربارة آينده همواره يكي از دغدغه‌ها و دل‌مشغولي‌هاي بشر بوده و در طول تاريخ انگيزه‌هاي مختلفي باعث شده كه انسان‌ها به پيش‌گويي دربارة رويدادهايي بپردازند كه در آيندة دور يا نزديك واقع مي‌شود. در اين ميان پيش‌گويي دربارة حوادث آخرالزمان از جايگاه و اهميت خاصي برخودار بوده و اقوام و ملل گوناگون با همة اختلافي كه در باورها و اعتقادات خود داشته‌اند، به موضوع آخرالزمان و رويدادهاي اين عصر توجّه جدّي كرده‌اند. اما اين دغدغه و دل‌مشغولي هميشگي بشر آنگاه كه با علوم غيبي و دانش‌هاي خداداد پيامبران و اولياي الهي پيوند خورده، رنگ ديگري يافته است و از حالت گمانه‌زني‌هاي بي‌پايه و پيش‌گويي‌هاي دروغين دربارة وقايعي كه بشر راهي براي پي بردن به آن ندارد، خارج و به اخبار صادق مبتني بر آموزه‌هاي وحياني تبديل شده است. صنعت جديد و نوپاي بازي‌هاي رايانه‌اي نيز همانند نظام هاليوود، اين سوژة جذاب و جهاني را محور بسياري از محصولات خويش قرار داده و شايد به جرأت بتوان گفت كه گوي سبقت را از آن ربوده است. انواع منجيان آخرالزماني پا به عرصة رسانة بازي‌هاي ويديويي گذاشته‌اند و بازي‌هاي مختلفي با اين مضمون توليد و روانه بازار شده‌اند.
تاريخچة بازي‌هاي رايانه‌اي به اوايل دهة 60 ميلادي برمي‌گردد. «استيو راسل» از دانشجويان دانشگاه MIT در سال 1962 نخستين بازي رايانه‌اي را به نام «جنگ فضايي» (Space War) طراحي كرد. داستان بازي، دربارة جنگ سفينه‌اي بود كه شما بايد ضمن كنترل آن به سفينة مقابل حمله و آن را نابود مي‌كرديد. بعد از آن، شركت «آتاري» در 1972 بازي تنيس روي ميز به نام «پَنگ» را روانة بازار كرد. اين بازي بسيار ساده و متشكل از تعدادي مستطيل سياه و سفيد بود كه خلاقيت چنداني در آن وجود نداشت. پس از آن بازي‌هاي رايانه‌اي سير تكاملي خود را طي كردند و در اواسط دهة 80 بيشتر به سمت بازي‌هاي جنگي (Games War) سوق پيدا كردند. علت آن علاوه بر جوّ متشنّج دهة 80 آمريكا، ناشي از جنگ سرد با شوروي و ديگر برنامه‌هاي رئيس‌جمهور وقت آمريكا، ريگان، بود؛ بازي‌هايي مثل Start Light و...
در سطح جامعة ما بنا به علل متعدّد، به مقولة بازي‌هاي رايانه‌اي پرداخته نشده است. يكي از اين علت‌ها كوتاهي عمر اين پديده در جهان و به خصوص كشور ماست. دليل دوم اين است كه مخاطبان بازي‌هاي رايانه‌اي، كودكان و نوجوانان هستند و غالباً مسئولان و فعّالان عرصة فرهنگ به آن به مثابة يك ابزار سرگرمي و تفريح مي‌نگرند. از همين رو به آن با رويكرد رسانه‌اي و عنصر تأثيرگذار فرهنگي دقّت و توجه نمي‌كنند.
با بررسي معيارهاي كمّي و كيفي بازي‌هاي رايانه‌اي با صنعت سينما مي‌توان به اهميّت صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي پي برد. چنانچه سود شركت‌هاي فيلم‌سازي و بازي‌هاي رايانه‌اي را مبناي مقايسه قرار دهيم، به گزارش بسياري از سايت‌ها، صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي از سينما پيشي گرفته است؛ براي نمونه در شش ماه نخست سال 2005 فروش بازي‌هاي رايانه‌اي در كشورهاي اروپايي، از فروش فيلم‌هاي هاليوودي بيشتر بوده است و اين روند به طور صعودي ادامه دارد. آمارها نشان مي‌دهد كه روند توليد بازي‌هاي رايانه‌اي به سه تا چهار هزار نسخه در سال مي‌رسد و با شتابي ملموس در جامعة جهاني در حال گسترش است. بيش از سي ميليون نفر در سراسر جهان بخش عمده‌اي از اوقات فراغت خود را با بازي‌هايي پر مي‌كنند كه بالغ بر ده درصد آنان بين چهار تا هفت ساعت از زندگي روزمرة خويش را به بازي‌هاي رايانه‌اي اختصاص داده‌اند. اين آمار گستردگي بازي‌هاي رايانه‌اي را نشان مي‌دهد. از سوي ديگر زماني كه يك كاربر صرف يك فيلم سينمايي مي‌كند با يك بازي رايانه‌اي قابل قياس نيست. يا در نظر گرفتن مدت زمان متوسط يك فيلم و با جاذبه‌هاي ويژه مانند موضوع با جذابيت‌هاي بصري و... ممكن است شخص يك فيلم را دو بار ببيند؛ يعني به طور ميانگين بين 3 تا 6 ساعت صرف يك فيلم خواهد شد. ولي مدت زماني كه يك كاربر بازي رايانه‌اي براي بازي در حالت ساده و يا حتي حالت استفاده از كدهاي ويژه صرف مي‌كند مي‌تواند چندين برابر اين زمان باشد كه اين زمان براي بازي‌ها و كارهاي مختلف تفاوت دارد و گاه اختلاف بسيار فاحش دارد.
جالب است بدانيم در بسياري از كشورهاي غربي توليدكنندة بازي‌هاي رايانه‌اي، سازمان‌ها، مؤسسات و مجموعه‌هايي تشكيل شده كه بر ساخت و توزيع بازي‌هاي رايانه‌اي نظارت مي‌كنند؛ براي نمونه در استراليا مؤسسه OFLC كه مسئول رده‌بندي فيلم و ادبيات استرالياست، مسئوليت رده‌بندي و نظارت بر بازي‌هاي رايانه‌اي را نيز بر عهده دارد. در ژاپن نيز مؤسسة غيردولتي CERO، در اتحادية اروپا مؤسسة «پگي» و همچنين در ايالات متحدة آمريكا مؤسسة ESRB همين نقش را ايفا مي‌كند. ولي دركشور ما سازمان يا مؤسسه‌اي كه مسئوليت نظارت دقيق و جامع بر بازي‌هاي رايانه‌اي را بر عهده داشته باشد، وجود ندارد در حالي كه جاي خالي چنين مجموعه‌اي در ايران كاملاً محسوس است، به خصوص كه اين سازمان با توجه به قرابت فرهنگي و ارزش‌هاي مشترك اسلامي مي‌تواند بر رده‌بندي، توليد و عرضة اين بازي‌ها نظارت داشته باشد.
همان‌گونه كه ذكر شد، سوژة جذاب و جهاني «آخرالزمان» محور ساخت بسياري از بازي‌هاي ويديويي شده است. هم‌اكنون در صنعت بازي‌هاي ويديويي انواع مختلفي از آخرالزمان را مي‌توان مشاهده نمود و به همان ميزان منجيان آخرالزماني را؛ آخرالزمان تكنولوژيك، تخيلي، طبيعي، اسطوره‌اي و ديني از جمله اين آخرالزمان‌هاست كه در اين ميان به آخرالزمان ديني توجه خاص و ويژه‌اي شده است.
در آخرالزمان ديني انسان‌هاي شيطان صفت در قالب سازمان‌ها، گروه‌ها و حتي دولت‌هاي تروريستي قصد به دست گرفتن قدرت و تمام عناصر پاك و خدايي را دارند و شما در نقش بازيگر بازي رايانه‌اي به عنوان منجي و در لباس جاسوس خبره و با ايمان و يا سربازان مؤمن و معتقد غالباً آمريكايي و انگليسي در نقش پليس جهاني، حاضر شده، به مبارزه با دشمنان بشريت مي‌پردازيد.
اين دشمنان در سه دسته قابل طبقه‌بندي هستند:
1. آلمان نازي و فاشيست‌ها كه شما براي مبارزه با آنان به جنگ جهاني مي‌رويد. اين در حالي است زمان زيادي از اين جنگ مي‌گذرد ولي همچنان سوژة خيلي از بازي‌هايي است كه الآن توليد مي‌شوند؛ بازي‌هاي مدال افتخار، نداي وظيفه، بازگشت به قلعه ولفنشتاين از جمله اين بازي‌هاست.
در بازي «بازگشت به قلعة ولفنشتاين» تعداد زيادي از فرماندهان ارشد SS قصد دارند با توسل به تكنولوژي پيشرفته و قدرت‌هاي ماوراء طبيعي، موجوداتي را به وجود آورند كه از آنها در جنگ با جهانيان استفاده كنند. شما در مأموريت‌هاي ضدّ اطلاعات خود در ارتش متفقين بايستي از اجراي اين پروژه‌ها جلوگيري كنيد والّا جهان در آستانة نابودي قرار خواهد گرفت. دشمنان شما در اين بازي سرباز سادة آلماني، نگهبان گارد آهنين، افسر نازي، دانشمند آلماني، كارگران و مهندسان، زامبي شواليه، زامبي آتشين و روبات مافوق سرباز، نمونه‌سازي شده‌اند كه مي‌بايست همة آنها را نابود كنيد.
2. كمونيسم به عنوان تروريسم و مخلّ در نظم جهاني؛ در اين بازي‌ها كشورهاي شوروي و ديگر كشورهاي باقيمانده از دوران جنگ سرد مثل كرة شمالي و كوبا مطرح مي‌شوند. از اين دست بازي‌ها مي‌توان از بازي‌هاي جهاني در نزاع و نيز آژير قرمز ياد كرد.
بازي آژير قرمز، يك بازي استراتژيك است كه خطر كمونيسم را به بشريت و آمريكا گوشزد مي‌كند. در اين بازي ارتش شوروي با تمام تجهيزات و امكانات خود به آمريكا حمله مي‌كند. داستان بازي جهاني در نزاع سناريوي حقيقي جنگ‌هاي سرد بين دموكراسي و كمونيسم بين سال‌هاي 1989 و بعد را تداعي مي‌كند.
3. تروريست‌ها، كشورها و دول اسلامي؛ در اين بازي‌ها از رنگ سبز و نمادها و سمبل‌هاي اسلامي براي نشان دادن تروريست‌ها استفاده مي‌شود.
استكبار جهاني و در رأس آن آمريكا، سعي دارد در بازي‌هاي رايانه‌اي، تجاوزهاي خود را در ميان مردم آمريكا و ساير ملّت‌ها به خصوص نسل جوان و نوجوان و كودكان آنها امري عادي و انسان‌دوستانه و در راستاي صلح و دموكراسي در سطح جهان نشان دهد. آمريكا نماد خير مطلق است و هر فرد، گروه و دولتي كه مخالف نگاه و ارزش‌هايش باشد، محور شرارت جهاني هستند.
پس از فروپاشي شوروي، آمريكا به طور جدّي سعي دارد كشورها و گروه‌هاي مسلمان را بزرگ‌ترين خطر براي صلح جهاني معرفي كند؛ زيرا به قول نظريه‌پردازان، اكنون حكومت آمريكا به جاي اژدهاي بزرگ با مارهاي سمي پرشماري روبه‌روست يا به قول «كيسينجر» با اسلام سياسي به رهبري جمهوري اسلامي ايران. «ساموئل هانتينگتون» در همين رابطه مي‌گويد:
ما دشمن داريم. اين دشمن جهاني با توان دسترسي به همة نقاط دنيا كه به ايده‌اي مسلح شده است و با تكنيك‌ها، تسليحات، سنگ‌دلي و شقاوت در خود براي سلطه‌گري جهاني به ميدان آمده و در هم كوبيدن اين دشمن به كاركرد اصلي و اوّلي ما تبديل شده است. اولويتي كه با همان درجه و ضرورت غلبه بر فاشيسم و اتحاد شوروي دنبال مي‌شد.
«با ما باشيد يا در جمع دشمنان ما در جنگ با تروريسم قرار خواهيد گرفت»، تفكري است كه در آن اسلام راديكال جايگزين كمونيسم اتحاد جماهير شوروي شده است. مقام معظم رهبري در مراسم افتتاحية سومين «كنفرانس بين‌المللي قدس و حمايت از حقوق مردم فلسطين» در سالن اجلاس سران تهران در اين باره فرمودند:
امروز استكبار جهاني، كه رييس جمهور فعلي آمريكا سخنگوي آن است، دنياي اسلام را صريحاً تهديد مي‌كند و سخن از جنگ صليبي مي‌گويد. شبكة استكباري صهيونيسم و سازمان‌هاي جاسوسي آمريكا و انگليس در همة دنياي اسلام سرگرم فتنه‌انگيزي‌اند. هزارها فيلم سينمايي و بازي رايانه‌اي و امثال آن با هدف زشت نماياندن چهرة اسلام و مسلمين توليد و روانة بازارها مي‌شود.

بازي سام ماجراجو

يكي از بازي‌هايي كه با محوريت آخرالزمان ديني ساخته و روانه بازار شده بازي «سام ماجراجو در پرسپوليس» است. شما در اين بازي بايد در نقش «سام استون» (Sam Stone) براي نجات بشريت، به زمان گذشته بازگرديد و با اهريمن جهاني و ايادي آن مبارزه كنيد. در اين بازي، شما براي اينكه با ايادي شيطان مواجه بشويد بايد به پرسپوليس ايران بياييد. جالب‌تر اينكه بدانيد اين بازي را يكي از شركت‌هاي ايراني ترجمه كرده است.
در اين بازي شما ايادي اهريمن شيطاني را با شكل و عناويني مثل كدوحلوايي و عقرب بالغ مشاهده مي‌كنيد. اما يكي از اين ايادي، «كاميكاز بي‌سر» معرفي شده است. شركت توليدكننده دربارة كاميكاز بدون سر مي‌گويد:
اين موجود سر ندارد؛ از همين رو او را براي عمليات انتحاري در خدمت گرفته‌اند. آنها دو بمب در دستان خود حمل مي‌كنند و هنگامي كه به اندازة كافي به شما نزديك مي‌شوند آنها را منفجر مي‌كنند.
بي سر بودن كاميكاز به اين معني است كه عقل و شعور و منطق ندارد. به نظر شما عمل او چه چيزي را به ذهن متبادر مي‌كند؟ آيا تداعي‌كنندة عمليات شهادت‌طلبانة اسلامي نيست؟
بي‌شكّ، يكي از رمزهاي موفقيت اسلام در رسيدن به اهداف خود در مدتي كمتر از نيم قرن، فرهنگ جهاد و شهادت‌طلبي است. عمليات شهادت‌طلبانه به معناي عام آن به اقدامي اطلاق مي‌شود كه با قصد قربت و با علم به شهادت و با هدف ضربه زدن به دشمن شخصي، به انجام آن مبادرت مي‌ورزد و كشته مي‌شود. در مكتبي كه جهاد در راه خدا پلي براي رسيدن به «احدي الحسنيين» است، شكست معنا و مفهومي ندارد. مكتبي كه بتواند پيروانش را طوري تربيت كند كه از مرگ نهراسند و كشته شدن را سعادتي ابدي بدانند از هيچ قدرتي هراس نخواهد داشت و هيچ مانعي قادر نخواهد بود او را از اهدافش باز دارد و در ميانة راه متوقف سازد.
يكي ديگر از مواردي كه بايد دربارة اين بازي مورد توجه قرار گيرد اين است كه هرچند شما به پرسپوليس در ايران مي‌آييد اما اكثر نمادها و سمبل‌هاي اسلامي و اسليمي و نه نمادهاي ايران باستان است. گنبد، مناره و يا طرح‌هاي اسليمي كه بر ديوارها نقش بسته، گوياي اين مطلب است. وقتي به دقت به بعضي از اين نقوش اسليمي نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم نوشته شده: «و علي بابها» كه بخش پاياني اين حديث معروف نبوي است: «انا مدينه العلم و عليٌ بابها». در نگاه اول كاربر متوجه اين مطلب نمي‌شود و آن را تنها يك طرح اسليمي مي‌بيند.
عبارت «العلم و علي بابها» در نقاط مختلفي از بازي مورد توجه قرار مي‌گيرد. هرچند سعي شده اين متن به طور متقارن اسليمي به نمايش درآيد تا كاربر در نگاه اول متوجه آن نشود. علاوه بر آن، در حالي كه شما با سربازان اهريمني مبارزه مي‌كنيد، با غول‌هاي سبزرنگي مواجه مي‌شويد كه گوي‌هاي سبز رنگ به سمت شما شليك مي‌كنند؛ غول‌هايي شيطاني كه بالاي ديواره‌هاي منقّش به نقوش اسلامي مستقر شده و به سمت شما شليك مي‌كنند. طرح زير پاي اين شياطين همان عبارت بالاست.
در اين بازي، شما براي مبارزه با ايادي شيطان در نقاط مختلفي درگير مي‌شويد كه غالباً منقش به نقوش اسلامي و همانند اماكن اسلام است. محلي كه در پايان بازي شما مي‌توانيد همة اين شياطين را نابود كنيد در محوطة كليساست. پس از نابودي شيطان شما با افتخار وارد كليسا مي‌شويد.
كاربر در اين بازي بايد مراحل سخت و دشواري را دنبال كند اما در نهايت در محوطة كليسا با سربازان اهريمني روبه‌رو شده، با شكست تمام آنان پيروز و پس از موفقيت سام، با افتخار وارد كليسا مي‌شود. اينجاست كه شما موفق به اتمام مأموريت و نجات خود و بشريت مي‌شويد و سوار بر موشك و سفينه‌اي مي‌شويد كه با باز شدن سقف كليسا و پرتاب آن بازي تمام مي‌شود. جاي بسي تأمل است كه كاربر در اين بازي در اماكن اسلامي به مبارزه با شياطين مي‌رود ولي در نهايت در جوار كليساست كه مي‌تواند بر آنان غلبه كند و خود و بشريت را نجات دهد و با پايان يافتن مأموريت خويش به سوي آينده‌اي روشن برود.

بازي آيين قاتل

يكي ديگر از بازي‌هايي كه به تازگي روانة بازار شده بازي «آيين قاتل» است. در اين بازي شما بايد در نقش يك فدايي، اقدام به ترور سران مسيحي جنگ صليبي بكنيد. اين فدايي كه در بازي به نام «الطير» شناخته مي‌شود يك ايراني اسماعيلي است. فرقة اسماعيليه يكي از فرق شيعي است كه به طور شاخص به «مهدويت و منجي‌گرايي» توجه دارد.
مردي سفيدپوش، سوار بر اسب با شمشيري مي‌آيد. او خود را از شيعيان ايراني مي‌داند. مردي شجاع و قوي كه خود را فدايي مي‌داند و هدفي جز كشتن ندارد. «شركت UB sotf» اقدام به ساخت اين بازي با نام «Assassins Creed» نموده كه به فارسي با نام‌هايي مانند آيين قاتل، فداييون، آيين اساسين شناخته مي‌شود. داستان بازي در قرن دوازدهم روايت مي‌شود. موضوع آن نيز جنگ صليبي است.
در سومين جنگ صليبي به مدت طولاني مسلمانان و مسيحيان براي تصرف سرزمين مقدس با هم نبرد مي‌كردند. داستان بازي در بيت‌المقدس يا اورشليم و نيز دمشق و عكا اتفاق مي‌افتد. در قرن دوازدهم ميلادي، اروپاييان مسيحي به سرزمين بيت‌المقدس حمله كردند و در اين ميان مسلمانان با تمام وجود از سرزمين خود دفاع كردند و پيروزمندانه از ميدان بيرون آمدند.
الطير يكي از شخصيت‌هاي مؤثر نبرد و از اساسين است. او مسلماني روحاني است كه خود را شمشير يا پيام‌رسان خداوند مي‌داند. او كساني را مي‌كشد كه فكر مي‌كنند لايق مردن هستند و در طول بازي جملاتي را برگرفته از كتاب مقدس بيان مي‌كند. مسلماني كه خشونت تمام وجود وجود او را در بر گرفته است. داستان‌هاي اساسين يا حشاشين، حشاشيون و يا فداييان از قرن دوازدهم تا كنون مورد توجه بسياري بوده است. پيروان «حسن صباح» به اسماعيليه و صباحيون، حشاشون، حشيشيون مشهور بودند كه ريشة كلمات Assassination از همين جاست. دو ديدگاه دربارة علت اين نام‌گذاري وجود دارد:
ـ در آن زمان حشيش دارو و حشاش دارو فروش بود و حشاشين جمع آن است؛
ـ آنان افرادي بودند كه با مصرف حشيش در كمال سرمستي اقدام به عمليات انتحاري و يا ترور افراد مي‌كردند.
كمتر فرقه‌اي به مانند اسماعيليان ابهام و پيچيدگي دارد. تاريخ زندگي سران و بزرگان آنان بسيار تاريك و مبهم است و اين مشكل با مراجعه به منابع مغرضانه و متعصّبانة دشمنان آنان كه چاره‌اي جز مراجعه به اين منابع نيست برطرف نمي‌شود. محققان غربي در گام اول تحت تأثير وهميات صليبيان و شخص ماركوپولو و نيز روش مخالفان قرار گرفتند و آنان را نه پاي‌بند به اعتقادات محكم خويش كه انسان‌هاي شيطان‌صفتي به حساب آوردند. از جمله رفتارهايي كه به اين گروه نسبت داده شده اين است كه آنان يكي از انگشتان خود را قطع مي‌كرده‌اند و به جاي آن چاقوي تيزي را قرار مي‌دادند تا بتوانند قربانيان خود را مخفيانه از بين ببرند. البته توجه داريم كه كاربر خصوصاً غربي، اين جريان را نمايندة جهان اسلام و نمايشي از رفتار و باورهاي تمام مسلمانان تصوّر مي‌كند.
شركت سازندة اين بازي سال‌ها قبل بازي «شاهزادة ايراني» را روانه بازار كرده بود كه يكي از بازي‌هاي بسيار پرطرفدار به شمار مي‌آيد. اين شاهزادة ايراني در مراحل مختلف از شمشيرهاي متنوعي استفاده مي‌كند كه ويژگي و خواصّ مخصوص به خود را دارند. بر روي اين شمشيرها نقوشي حك شده كه عبارتند از:
ـ سيف فارس القوي (شمشير سوار قدرتمند)،
ـ سيف فارس المنتقم (شمشير سوار انتقام گيرنده)،
ـ سيف فارس المهتدي (شمشير سوار هدايت شده).
نمي‌توان ترسيم اين نقوش را بر شمشيرها بي‌قصد و غرض و يا اتفاقي دانست؛ عبارت‌هايي عربي با القاب امام زمان(ع) بر شمشير شاهزادة ايراني!!

بازي Counter

بازي پرطرفدار بعدي بازي Counter است. در اين بازي شما براي مبارزه با تروريسم بايد به كشورهاي مختلفي برويد. مكان‌هاي درگيري، منقّش به نقوش اسلامي هستند و تروريست‌ها با چهرة مسلمانان به نمايش درآمده است.
اين بازي يكي از پرطرفدارترين بازي‌هاي دنياست كه نسخة رايانه‌اي آن نيز موجود است. محبوبيّت اين بازي هيجاني (action) به حدّي است كه «سازمان WCG: World Cyber Games» كه به برگزاري مسابقات بازي‌هاي كامپيوتري در دنيا مي‌پردازد آن را در رأس بازي‌هاي خود قرار داده است. محلّ وقوع ماجرا در اين بازي نيز مانند بسياري ديگر از بازي‌ها، خاورميانه و كشورهاي عربي ـ اسلامي منطقه است و شما نمادها و نشانه‌هايي دالّ بر مسلمان بودن تروريست‌ها مي‌بينيد؛ ساختمان‌هايي با معماري عربي اسلامي، مساجد، مناره‌ها و گنبدها و نهايتاً افرادي كه مي‌بايست با آنان مبارزه كرد. تروريست‌ها داراي محاسن و پيشاني‌بند قرمز هستند. حتي تصاويري كه پس از كشته شدن آنان نمايش داده مي‌شود تداعي كنندة
همان تصاويري است كه ما از لحظة شهادت رزمندگان ديده‌ايم. جالب‌تر اينكه شما مي‌توانيد به عنوان پليس ضدّترور از كشورهاي مختلفي، از جمله رژيم صهيونيستي وارد عمل شويد.
در تمام بازي‌هايي كه مسلمانان را تروريست نشان مي‌دهند، نوك پيكان به سمت ايران نشانه رفته است؛ يا تروريست و يا حامي تروريست جهاني معرفي مي‌شود. بازي «Delta Force» يكي از اين بازي‌هاست كه شما در آن پس از طيّ مراحل مختلف براي مبارزه با تروريست‌ها وارد ايران و جزيرة خارك مي‌شويد.
شركت Puma Reality War Games يكي از شركت‌هايي است كه بازي‌هاي آخرالزماني و در راستاي تروريست نشان دادن مسلمانان نشان مي‌دهد. در بازي‌هاي اين شركت، عمليات‌هاي نظامي سراسر جهان شبيه‌سازي مي‌شود. بيشتر اين عمليات‌ها در عراق و افغانستان، ايران و ويتنام اتفاق مي‌افتد. در مراحل مختلف عمليات عراق وقتي شما اماكن تروريست‌ها را پاك‌سازي مي‌كنيد، درون اتاق‌هاي آنان علاوه بر نقوش اسلامي مختلف، ميزهايي منقّش به عبارت «محمّد رسول‌الله» وجود دارد. در اين بازي نيز تروريست‌ها ظاهري اسلامي دارند. اين شركت عنوان مي‌كند كه براي مشتركان خود اين امكان را فراهم آورده كه مأموريت‌هاي مربوط به روز جهان را تجربه كنند.
رسانة بازي‌هاي ويديويي با قابليت‌ها و ويژگي‌هاي خاصّ خود، به يكي از ابزارهاي تأثيرگذار غرب در راستاي ناتوي فرهنگي عليه اسلام و خصوصاً انقلاب اسلامي ايران بدل شده است. جاي بررسي و تحليل دربارة اين رسانه بسيار زياد است. صنعت نوظهوري كه مانند صنعت سينما مورد توجه و نقد و بررسي قرار نگرفته ولي در يك راستا با خطّ مشي يكسان توليد و منتشر شده و از يك منبع تغذيه مي‌شود. رسانه‌اي كه همچون امپراتوري سينماي غرب، مبلّغ انواع منجيان آخرالزماني غربي است. واهمه و ترس از گسترش روز افزون اسلام، به خصوص از خاورميانه و ظهور قريب‌الوقوع موعود آخرالزمان از اين منطقه، تمام قدرت‌هاي دشمن با آن را بسيج نموده است. دقت در مباحثي كه به آن اشاره كرديم، زمينه‌اي را فراهم مي‌آورد تا از سويي محققان و پژوهشگران با دقت بيشتري به تأثير بازي‌هاي رايانه‌اي بپردازند و از سويي مسئولان فرهنگي با تيزبيني و درايت بيشتري نسبت به اين مقولة فرهنگي واكنش نشان داده، از سوي ديگر زمينة استفاده از اين ابزار را در راستاي جهاد مجازي فراهم نمايند.
بازي‌هاي ويدئويي و رايانه‌اي بازار را فراگرفته است. اسبابي براي انباشتن اذهان كودكان و نوجوانان از انواع انحراف‌ها و وسيله‌اي براي القاء طرح‌ها و استراتژي‌هاي ضدّ اسلامي غرب استعماري.
چگونه بازي‌ها و بازي‌سازان به بهانة گفت‌وگو از آخرالزمان اسلام، مسلمانان و مهدويت را آماج تيرهاي زهرآگين خود ساخته‌اند؟ مصاديق اين آثار كدامند؟ و در برابر آنها چه بايد كرد؟
لوح فشردة «بازي‌هاي رايانه‌اي» ضمن پاسخگويي به سؤالات فوق، صحنه‌هاي مختلفي از اين بازي‌ها را به شما ارائه مي‌دهد و شما مي‌توانيد از نزديك با خط‌مشي و اهداف توليدكنندگان و طراحان اين رسانه آشنا شويد.
منبع:ماهنامه موعود شماره 87




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.