معرفی برگ بو و خواص درمانی آن

معمولاً برگ‌ها را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و به عنوان چاشنی اغذیه و به منظور معطر ساختن برخی از کنسروها و غیره نیز به کار می‌رود.
پنجشنبه، 19 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی برگ بو و خواص درمانی آن
برگ بو

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Laurus nobilis L.، نام فرانسه Laurier commun و نام انگلیسی آن Sweet bay می‌باشد. نام‌های دیگر درخت به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، برگ بو، باهشتان، شجرة الرند، غار، درخت غار، مازریون و دفنه نامیده شده است.

تیره گیاه:

برگ بو Lauraceae

نوع گیاه:

درخت یا درختچه

مشخصات ظاهری:

درختی است همیشه سبز و ناخزان به ارتفاع حدود 8 متر گاهی موارد بیشتر، برگ‌های آن سبز تیره، معطر، منفرد، کامل، بیضی شکل و نوک تیز، کناره‌ی برگ‌ها موجدار و دندانه‌دار و سطح تحتانی برگ‌ها چرمی شکل است. گل‌های آن نر و ماده به صورت دسته‌های 4 تایی، کوچک و به رنگ زرد یا خاکستری روشن و میوه‌اش سته، بیضی شکل، به رنگ ارغوانی تیره و به ابعاد یک آلبالو می‌باشد.

بیشتر بخوانید: برگ بو، معطر و ملکوتی

 

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب کشورها خصوصاً کشورهای اروپایی و آفریقایی و در ایران بیشتر در استان‌های شمالی، آذربایجان، کرمانشاه، لرستان، اصفهان، خراسان شمالی و سمنان انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در برگ و میوه:

در برگ اسانس روغنی فرّار، تانن، یک ماده تلخ، مواد رزینی و پکتیکی و در میوه کلروفیل، آمیدون، اسانس و رزین مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

برگ. میوه درخت نیز خواص دارویی دارد و اثر درمانی آن قوی‌تر از برگ‌ها است، ولی در حال حاضر در طب سنتی کاربرد ندارد.

نحوه مصرف:

معمولاً برگ‌ها را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و به عنوان چاشنی اغذیه و به منظور معطر ساختن برخی از کنسروها و غیره نیز به کار می‌رود.

خواص درمانی:

معرق و برطرف کننده نزله، بادشکن و تهوع‌آور (به مقدار زیاد)، ادرارآور و ضد تشنج، باز کننده قاعدگی و دفع کننده سموم از بدن، خرد کننده سنگ مثانه و اشتهارآور، ضد قارچ و مسکن سرفه‌های مقاوم، تقویت کننده معده و هضم کننده غذا می‌باشد. در ضمن برای برونشیت مزمن، آنفولانزا و حمله‌های عصبی نیز مفید است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.