معرفی تخم زردک و خواص درمانی آن

زردک(Yellow carrot) از سبزیجات مشهور دنیا محسوب می شود و در آسیا، اروپا، شمال افریقا و احتمالاً منطقه مدیترانه کاشت می شود. بعضی معتقدند که انواع از آن در امریکا شمالی یافت و یا در آنجا اهلی شده است.
جمعه، 4 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی تخم زردک و خواص درمانی آن
زردک از سبزیجات مشهور دنیا محسوب می شود. زردک نیرو دهنده و اشتهاآور، ادرارآور و فعال کننده روده‌ها، پاک‌سازی کننده دستگاه گوارش و خارج کننده سنگ کلیه، قاعده‌آور و شیرافزا، تقویت کننده عمومی بدن و تنظیم کننده عادت ماهیانه، خارج کننده گازهای معده و روده است.


طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و تر است.


ترکیبات شیمیایی:

اسانس روغنی فرّار در آن مشخص شده است.


نحوه مصرف:

تخم زردک را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.


خواص درمانی:

نیرو دهنده و اشتهاآور، ادرارآور و فعال کننده روده‌ها، پاک‌سازی کننده دستگاه گوارش و خارج کننده سنگ کلیه، قاعده‌آور و شیرافزا، تقویت کننده عمومی بدن و تنظیم کننده عادت ماهیانه، خارج کننده گازهای معده و روده و مفید برای بیماری‌های کبدی می‌باشد. در ضمن برای آب آوردن بدن، بیماری‌های کلیه و هیستری نیز مفید است.

به منظور پیشگیری از حاملگی، اگر زن ها هر روز کمی از کوبیده آن را بخورند، نافع است.

آب جوشانده آن را بنوشید. متر است و بیماری کبد، استسقا، اسهال های ساده و مزمن و اسهال خونی را درمان می کند.

جهت انداختن بچه مرده ، تخم زردک را در روغن سندروس بریزید و زیر مادر دود کنید، فارغ می شود.

آب جوشانده آن را بنوشید. متر است و بیماری کبد، استسقا، اسهال های ساده و مزمن و اسهال خونی را درمان می کند.
 

معرفی تخم زردک و خواص درمانی آن

آموزش کاشت زردک

شرایط  اقلیمی کاشت زردک
زردک برای پرورش نیاز به آب و هوای خنک دارد. بنابراین در دماهای معتدل بهتر رشد می کند. 
 
جوانه زدن زردک
 جوانه زنی  زردک ممکن تا 16 روز به طول بیانجامد.
 
زمان کاشت زردک
 ریشه زردک نسبت به سرما و خنکی هوا مقاوم است. در مناطق که دارای زمستان های سرد میباشد کشت آن بلا فاصله بعد از یخبندان های شدید بهاری صورت میگرد.در مناطق و نواحی گرم که دارای زمستان های معتدل و خنک میباشد کشت در خزان و در زمستان انجام میشود. در هر صورت هر سه هفته یکبار به کشت اقدام نمود تا برای مدت طولانی زردک برداشت شود.
 
بذر پاشی زردک
زردک را به صورت خطی یا ردیفی کشت می کنندو همچنین به صورت دستپاش نیز در سطح کم کشت می شود و از آنجایی که بذر زردک ریز است برای آنکه در هنگام پاشیدن تنک پاشیده شود لازم است مقدار بذر لازم را با سه برابر خاک نرم و خشک مخلوط و سپس آنرا دستپاش نمائید.
 
نیاز خاکی  بذر زردک
زردک در انواع زیادی از خاکها به خوبی رشد می کند و ترجیحا به خاکی با زهکشی خوب و PH خنثی  نیاز دارد ، خاک های لوم شنی یا خاک های آلی فاقد کلوخ یا سنگ ، برای تولید ریشه های صاف و راست ترجیح داده می شود. میزان فشردگی خاک بر رشدو طول ریشه موثر است . فشردگی خیلی کم یا خیلی زیاد برای رشد ریشه مضر است . در خاکهای بسیار فشرده شده ریشه به صورت مخروطی و در عوض در خاکهای نرم نازک و بلند می شود. 
 
 نحوه و زمان برداشت زردک
زمان مناسب برای جمع آوری حاصلات زردک وقتی میباشد که خاک سطحی مزرعه نسبتاً خشک و طبقه پائینتر آن در اطراف ریشه های گوشتی زردک رطوبت داشته باشد.
 
 خواص درمانی و دارویی زردک
زردک برای درمان سرفه مزمن, سینه پهلو و وجود خلط سینه و درد آن مفید است.

زردک برای درمان کم خونی بسیار مؤثر بوده و در درمان بیماری های زیادی کمک کننده است .

زردک سرشار از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود و برای سلامت پوست تأثیر فوق العاده ای دارد.

زردک ها منبع خوبی از پتاسیم محسوب شده که می توانند سطح سدیم را در بدن کنترل کرده و در نتیجه به کاهش سطح فشارخون بالا در بدن کمک مؤثری کنند.


منبع:
1. صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.
  2. زراعت یار


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.