مقدمه‌ای بر جنگ جهانی اول

جنگ جهانی اول، نخستین جنگ بزرگ قرن بیستم بود. این جنگ با یک ترور آغاز شد و کشورهای بسیاری را درگیر ساخت بطوریکه درگیر شدن این تعداد کشور، بیش از هر رخداد جنگی در گذشته بود. بسیاری از
چهارشنبه، 9 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مقدمه‌ای بر جنگ جهانی اول
مقدمه‌ای بر جنگ جهانی اول

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
جنگ جهانی اول، نخستین جنگ بزرگ قرن بیستم بود. این جنگ با یک ترور آغاز شد و کشورهای بسیاری را درگیر ساخت بطوریکه درگیر شدن این تعداد کشور، بیش از هر رخداد جنگی در گذشته بود. بسیاری از کشورهای اروپایی با یکدیگر متفق شده و به مدت چهار سال به جنگ پرداختند. 9 میلیون سرباز و 6 میلیون غیر نظامی در این جنگ جان خود را از دست دادند.
مقدمه‌ای بر جنگ جهانی اول
تصاویری از جنگ جهانی اول
در 28 ژوئن سال 1914، فرانتس فردیناند، دوک یا شاهزاده بزرگ اتریشی در سارایوو به قتل رسید، سارایوو در آن زمان پایتخت بوسنی و هرزگوین بود که یکی از استانهای اتریش ـ مجارستان به حساب می‌آمد. دولت اتریش به تصور اینکه صربستان پشت این قتل است، اعلان جنگ نمود. آلمان همواره ارتباط نزدیکی با کشور پادشاهی اتریش مجارستان داشت. بعدها، سایر کشورها به این به اصطلاح قدرتهای مرکزی پیوستند. از سوی دیگر، روسیه، فرانسه و بریتانیای کبیر از صربستان حمایت کردند. گرچه قتل دوک بزرگ اتریشی موجب آغاز جنگ شد، اما این جنگ ریشه‌های عمیق‌تری در خود داشت. آلمان به کشوری قدرتمند در اروپا تبدیل شده بود. ارتش این کشور بزرگتر و قدرتمندتر شده بود. آلمان همواره ارتباط نزدیکی با کشور پادشاهی اتریش مجارستان داشت. بعدها، سایر کشورها به این به اصطلاح قدرتهای مرکزی پیوستند. از سوی دیگر، روسیه، فرانسه و بریتانیای کبیر از صربستان حمایت کردند. این کشورها با یکدیگر به تفاهم رسیده و به کشورهای متفق تبدیل شدند.

بیشتر بخوانید: تحلیلی بر جنگ های جهانی اول و دوم


ایالات متحده در سال 1917 وارد این جنگ شد. این کشور از متحدان خود حمایت کرد و سرباز و تسهیلات جنگی مورد نیاز برای پیروزی در این جنگ را در اختیار آنها قرار داد. در پاییز سال 1918، قدرت مرکزی تسلیم شد.
در نتیجه کنفرانسهای صلح متعاقب آن، کشورهای چند ملیتی اروپا از هم جدا شده و کشورهای جدیدی ایجاد شدند. توافق صلح همچنین شرایطی را بوجود آورد که به آغاز جنگ جهانی دوم در سال 1939 کمک نمود.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.