دیوار برلین ؛ 20 سال بعد

نهم نوامبر 2009 سالگرد سقوط دیوار برلین را نشان می‌دهد، رویدادی که منجر به فروپاشی کمونیسم در سرتاسر اروپای شرقی شد.
چهارشنبه، 9 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
دیوار برلین ؛ 20 سال بعد
دیوار برلین ؛ 20 سال بعد

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
نهم نوامبر 2009 سالگرد سقوط دیوار برلین را نشان می‌دهد، رویدادی که منجر به فروپاشی کمونیسم در سرتاسر اروپای شرقی شد.
دیوار برلین، حصاری بود که آلمان شرقی و غربی را از هم جدا می‌ساخت و همچنین برلین را به دو قسمت تقسیم می‌کرد. با گذشت چندین سال، برلین غربی به لحاظ اقتصادی قویتر و توانگرتر شد در حالی که شهروندان برلین شرقی در فقر بسر می‌بردند. افراد بیشتر و بیشتری از برلین شرقی تصمیم گرفتند به امید برخورداری از یک زندگی بهتر به بخش غربی شهر فرار کنند. در پایان جنگ جهانی دوم، آلمان به چهار منطقه تقسیم شد که توسط متفقین یعنی بریتانیا، فرانسه، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی اداره می‌شد. پس از جنگ، نفوذ کمونیسم در سرتاسر اروپا گسترده شد و در سال 1979 سه قدرت غربی، نواحی تحت کنترل خود را با هم ترکیب نمودند تا آلمان غربی را تشکیل دهند. اتحاد جماهیر شوروی آلمان شرقی را ایجاد کرد. گرچه برلین به طور کامل در منطقه تحت پوشش شوروی قرار داشت، اما این شهر نیز به برلین غربی دموکراتیک و برلین شرقی کمونیست تقسیم ‌شد.
با گذشت چندین سال، برلین غربی به لحاظ اقتصادی قویتر و توانگرتر شد در حالی که شهروندان برلین شرقی در فقر بسر می‌بردند. افراد بیشتر و بیشتری از برلین شرقی تصمیم گرفتند به امید برخورداری از یک زندگی بهتر به بخش غربی شهر فرار کنند.
دیوار برلین ؛ 20 سال بعد
آلمانی‌هایی که در نوامبر 1989 در مقابل دیوار برلین ایستاده‌اند
آلمان شرقی مجبور شد مانع ترک هزاران شهروند خود شود. در سال 1961 حزب کمونیست آلمان شرقی، دیواری به طول 150 کیلومتر ساخت که از میان شهر می‌گذشت. در چند دهه بعد این دیوار به نمادی از پرده آهنین تبدیل شد یعنی دیوار و خطی که اروپای آزاد را از دولتهای دست نشانده کمونیست جدا می‌ساخت.
در نهم نوامبر 1989 دولت کمونیست آلمان شرقی اعلام کرد که شهروندان شرقی آلمان می‌توانند بدون محدودیت به غرب رفت و آمد کنند. به یک باره هزاران نفر مقابل دروازه براندنبوزگ جمع شده تا این لحظه تاریخی را جشن بگیرند. شهروندان برلین شرقی به دروازه هجوم برده تا نخستین لحظه آزادی را نظاره گر باشند. در طول چند هفته بعد دیوار ویران شد.
تقریباً یک سال بعد، در اکتبر 1990 آلمان شرقی و غربی دوباره متحد شده و یک کشور واحد را تشکیل دادند.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.