دی اکسید کربن

دی اکسید کربن ترکیبی است که در آن دو اتم اکسیژن به یک اتم کربن متصل می‌شوند. در دمای معمولی، گازی بی رنگ است که به طور طبیعی در جو زمین وجود دارد
جمعه، 11 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
دی اکسید کربن
دی اکسید کربن

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
دی اکسید کربن ترکیبی است که در آن دو اتم اکسیژن به یک اتم کربن متصل می‌شوند. در دمای معمولی، گازی بی رنگ است که به طور طبیعی در جو زمین وجود دارد. هوایی که تنفس می‌کنیم حدود 03ر0% دی اکسید کربن در خود دارد. دی اکسید کربن یک گاز گلخانه‌ای مهم است. نوری که وارد جو زمین می‌شود به گرما تبدیل می‌گردد. مقادیر بالای CO2 جو زمین را متراکم‌تر ساخته و از خروج آن جلوگیری می‌کند. CO2‎‏ ‏ گازی است که به شدت مسبب گرمایش جهانی است. دی اکسید کربن بخش مهمی از چرخه کربن است و وجود آن برای زندگی در زمین ضروری است. بدون آن دمای هوا بر روی سیاره ما بسیار پایین خواهد آمد.
گیاهان از نور خورشید استفاده کرده و CO2 یا همان دی اکسید کربن موجود در جو زمین را جهت تولید انرژی و اکسیژن مصرف می‌کنند. این فرایند فتوسنتز نامیده می‌شود.
این گاز همچنین زمانی تولید می‌شود که سوختهای فسیلی سوزانده می‌شوند. دی اکسید کربنی که میلیونها سال در زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی ذخیره شده است، آزاد می‌شود. موجودات زنده به هنگام بازدم دی اکسید کربن تولید می‌کنند. این گاز از آتشفشانها و چشمه‌های آب گرم خارج می‌شود. جنگل زدایی کربن ذخیره شده در درختان را آزاد می‌سازد.
دی اکسید کربن یک گاز گلخانه‌ای مهم است. نوری که وارد جو زمین می‌شود به گرما تبدیل می‌گردد. مقادیر بالای CO2 جو زمین را متراکم‌تر ساخته و از خروج آن جلوگیری می‌کند. CO2‎‏ ‏ گازی است که به شدت مسبب گرمایش جهانی است. از زمان انقلاب صنعتی در دهه 1800 میزان CO2‎‏ ‏ در جو زمین تا 40% افزایش یافته است.
در طول قرنها میزان دی اکسید کربن در تعادل بوده است. امروزه دی اکسید کربن بیشتر از آنچه می‌تواند توسط طبیعت جذب شود، تولید می‌شود.

کاربردهای دی اکسید کربن

دی اکسید کربن در صنایع مختلف جهت تولید مواد غذایی، مواد شیمیایی و محصولاتی نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گاز به ویژه به عنوان یک افزودنی غذایی به طور معمول بکار رفته و به نوشیدنی‌ها برای گاز دار ساختن آنها افزوده می‌شود.
دی اکسید کربن به عنوان گاز فشار در اطفاء حریق مورد استفاده قرار می‌گیرد به این دلیل که نمی‌سوزد. در کارتریج‌ها می‌توان از آن برای باد کردن تایر دوچرخه استفاده کرد. CO2‎‏ ‏ در فرم جامد خود، یخ خشک نامیده می‌شود. از آن برای خنک نگاه داشتن غذای تازه یا بستنی استفاده می‌کنند. دی اکسید کربن مایع برای برداشتن کافئین موجود در قهوه مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: مسمومیت با دی اکسید کربن

 

دی اکسید کربن در دریا و اقیانوس

اقیانوسها موجب ته نشین شدن کربن می‌شوند. آنها بیش از 25% از تمام دی اکسید کربنی که توسط انسانها درون جو زمین بیرون فرستاده می‌شود را جذب می‌کنند. در نتیجه آن آب اقیانوس اسیدی‌تر می‌شود. این تغییر، بر زنجیره غذایی و تمام موجودات دریایی تأثیر می‌گذارد.

مسمومیت با دی اکسید کربن

گرچه دی اکسید کربن در مقادیر نرمال سمی نمی‌باشد، اما در صورتی که بیش از 10% از آن در هوا وجود داشته باشد، می‌تواند موجب مرگ‌ شما شود. غلظت بالای این گاز می‌تواند به سرگیجه، مشکلات تنفسی و همچنین فشار خون بالا و افزایش ضربان قلب منجر شود. سطوح بالای CO2‎‏ ‏ زمانی اتفاق می‌افتد که هوای کافی در اتاق وجود نداشته باشد.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.