تعداد زبان‌ها در جهان و آینده آنها

زبان وسیله ارتباطی انسانها با یکدیگر است. آنها این کار را می‌توانند با صحبت کردن، نوشتن، تکان دادن دست یا حرکت دادن بدن خود انجام دهند تا بدین وسیله منظور خود را به یکدیگر برسانند. صحبت کردن به زمان
سه‌شنبه، 15 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تعداد زبان‌ها در جهان و آینده آنها
تعداد زبان‌ها در جهان و آینده آنها

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
زبان وسیله ارتباطی انسانها با یکدیگر است. آنها این کار را می‌توانند با صحبت کردن، نوشتن، تکان دادن دست یا حرکت دادن بدن خود انجام دهند تا بدین وسیله منظور خود را به یکدیگر برسانند. صحبت کردن به زمان انسان نخستین برمی‌گردد و نوشتن در حدود 5000 سال پیش پدیدار شد.

عناصر زبان

انسان به طور طبیعی صحبت کردن را می‌آموزد، اما نوشتن را باید به او یاد داد. زبان گفتاری از اصواتی می‌آید که کلمات و جملات دارای معانی خاص را شکل می‌دهند. ما از زبان برای بیان افکار و احساسات خود استفاده می‌کنیم. حدود 7000 زبان در جهان امروز وجود دارد. تنها چند زبان بسیار محدود و به اصطلاح زبان جهانی به طور گسترده توسط میلیونها نفر صحبت می‌شود، مابقی، زبانهای بومی هستند که تنها در مناطق خاصی صحبت می‌شوند. متداولترین زبانها، ماندارین چین، انگلیسی و اسپانیایی را شامل می‌شود. کلمات می‌توانند اشیاء، وقایع یا چیزهایی را توصیف کنند. بعضی واژه‌ها به منظور اتصال بخش‌هایی از یک جمله مورد استفاده قرار می‌گیرند. زبان دارای قواعدی است که دستور زبان نامیده می‌شود. گاهی اوقات دستور زبان ساده‌تر است، در مواقع دیگر یادگیری قواعد یک زبان به نظر سخت می‌آید.
هزاران زبان در طول تاریخ در سراسر جهان بوجود آمده است. همه آنها از آواهای متفاوت و واژه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. تقریباً تمام زبانها تحت تأثیر زبانهای دیگر قرار داشته و کلماتی را از آنها وام می‌گیرند. به عنوان مثال، کیندرگاردن (در زبان انگلیسی به معنای مهد کودک)، کلمه‌ای است که از زبان آلمانی گرفته شده است.
زبانهای نوشتاری از الفبا برای خلق کلمات و جملات استفاده می‌کنند. الفبای لاتین معروف‌ترین آنها است که توسط بسیاری از زبانهای مهم استفاده می‌شود. سایر زبانها، به عنوان مثال چینی و عربی از سیستم‌های نوشتاری دیگری استفاده می‌کنند.

زبان‌های موجود در جهان

حدود 7000 زبان در جهان امروز وجود دارد. تنها چند زبان بسیار محدود و به اصطلاح زبان جهانی به طور گسترده توسط میلیونها نفر صحبت می‌شود، مابقی، زبانهای بومی هستند که تنها در مناطق خاصی صحبت می‌شوند. متداولترین زبانها، ماندارین چین، انگلیسی و اسپانیایی را شامل می‌شود.
تقریباً تمام کشورها دارای یک زبان رسمی بوده که به هنگام مراجعه به مقامات با این زبان صحبت کرده و یا زبانی است که در مدارس تدریس می‌شود. گاهی اوقات یک کشور ممکن است دارای زبانهای ثانویه نیز باشد که در طی سالیان سال بوجود آمده‌اند. در هند زبان هندی زبان رسمی این کشور است اما اکثر هندی‌ها همچنین می‌توانند به دلیل تاریخ این کشور به عنوان مستعمره نشین بریتانیا، به خوبی انگلیسی صحبت کنند. در کانادا، انگلیسی و فرانسوی به عنوان زبانهای رسمی کشور در نظر گرفته می‌شوند. در سوئیس مردم این کشور به زبان آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی صحبت می‌کنند.
در داخل یک کشور، مردم اغلب یک زبان را به گویش‌های مختلف صحبت می‌کنند. در انگلستان، گویش‌های مختلفی از انکلیسی استاندارد در میان لندن در جنوب و اسکاتلند در شمال صحبت می‌شود.
زبانهای مختلف که به یکدیگر ارتباط دارند گروه‌هایی را تشکیل می‌دهند. زبانهای ژرمنی، انگلیسی و آلمانی همچنین زبانهای اسکاندیناوی را شامل می‌شود. فرانسوی، ایتالیایی و اسپانیایی از جمله زبانهای رومانس هستند. تمامی این زبانها به خانواده زبان هندو ـ ژرمنی تعلق دارند. از سوی دیگر زبان چینی به گروه زبانهای چین و تبتی متعلق است.
بعضی جوامع همچنین دارای اقلیتهایی هستند که به زبان رسمی آن کشور صحبت نمی‌کنند. به ویژه در کشورهایی که مهاجرت نقش مهمی در تاریخ آنها دارد، شما می‌توانید چندین زبان گفتاری را پیدا کنید. در ایالات متحده، اسپانیایی رایج‌ترین زبان پس از انگلیسی است اما صدها هزار نفر نیز وجود دارند که لهستانی، روسی یا ایتالیایی صحبت می‌کنند به این دلیل که خانواده‌هایشان در برهه‌ای از تاریخ به ایالات متحده مهاجرت کرده‌اند.
در سراسر جهان، میلیونها مترجم، یک زبان را به زبان دیگر ترجمه می‌کنند. این افراد به ویژه در سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل یا اتحادیه اروپا مورد نیاز هستند.
تعداد زبان‌ها در جهان و آینده آنها
حروف چینی

تغییرات زبانی در طول زمان

هنگامی که انسانها با سایر تمدن‌ها تماس یافتند، برای برقرار ساختن ارتباط به یک زبان مشترک نیاز داشتند. در طول دوران اکتشاف، دریانوردان اروپایی زبان خود را برای برقراری ارتباط با مهاجران آمریکای شمالی و جنوبی ساده کردند. چنین زبانهایی را زبان دست و پا شکسته و آمیخته می‌نامند.
حتی زبانهای استاندارد در طول قرن‌ها تغییر می‌کنند. زبان انگلیسی در طول دوره شکسپیر با زبان انگلیسی که امروزه صحبت می‌شود، بسیار تفاوت داشت.

آینده زبان‌ها

در طول قرون گذشته، انگلیسی به زبان غالب جهان تبدیل شده است که علت عمده آن امپراتوری بریتانیا و قد برافراشتن ایالات متحده به عنوان ابرقدرت سیاسی و اقتصادی جهانی است. بسیاری از زبان شناسان عنوان می‌کنند که ماندارین چینی زبان جدید شماره یک خواهد شد به این دلیل که زبان مادری بیش از 1 میلیارد نفر است. چین در آستانه تبدیل شدن به یک ابرقدرت اقتصادی جدید است و بسیاری از شرکتهای بین‌المللی هم اکنون یادگیری زبان ماندارین را به کارکنان خود توصیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: زبان چه نقشی در نوسازی فرهنگی دارد؟


در گذشته، تلاشهایی جهت ایجاد یک زبان جهانی برای همه افراد صورت گرفت. لودویک زامنهوف دانشمند لهستانی، در ابتدای قرن بیستم زبان اسپرانتو را اختراع کرد. هدف او تشکیل یک زبان خنثی با کلمات و دستور زبان ساده بود که یادگیری آن خیلی سخت نباشد. زبان شناسان مدعی بوده که امروزه تا یک میلیون نفر از زبان اسپرانتو استفاده کرده و به این زبان صحبت می‌کند.
زبانهایی که عملاً صحبت نمی‌شوند، در طول زمان از بین می‌روند. زبان شناسان عنوان می‌کنند که 90% از 7000 زبان دنیا در 50 سال آینده نابود خواهند شد. زبانهای دیگری مانند لاتین یا یونانی باستان قرنها پیش از بین رفتند اما هنوز هم در زمینه‌ی پزشکی، زیست شناسی، تاریخ و باستان شناسی مورد نیاز هستند.

زبان

مجموع کسانی که به این زبان صحبت می‌کنند
 (افراد بومی، زبان اول و دوم متکلمین (به میلیون))

انگلیسی

2100

ماندارین چینی

1100

اسپانیایی

530

هندی

500

عربی

350

فرانسوی

230

روسی

270

پرتغالی

217

آلمانی

110

منبع مقاله : برگرفته از سایت اینگلیش آنلاین
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما